År |
Datum |
Händelse |
1961 |
februari |
KFF ger saab direktiv beträffande en ny flygplanstyp
avsedd för olika taktiska uppgifter. Direktiven resulterade i SAAB 37 Viggen |
1961 |
2 december |
FMV väljer Pratt & Whitney JT8D-22 som motor
till fpl 37. Svensk beteckning rm8. Svenska flygmotor AB, SFA skaffade tillverkningslicens
och började anpassningen från civil användning och utvecklingen av ebk och
reversering |
1961 |
9 december |
Flygvapnet beslutar med riksdagens godkännande
att starta ett utvecklingsprogram för flygplanssystem 37 med attackplanet
A37 som enhetsplattform, följt av skolflygplanet SK37 och av spaningsplanet
S37 |
1961 |
|
Pressen informeras om Viggenprojektet på Saab |
1965 |
april |
SAAB visar upp flygplanet för pressen (en Mockup
i trä 37-0) |
1967 |
8 februari |
Saab 37 Viggen flyger för första gången.
Flygningen genomfördes av Erik Dahlström (37-1) |
1968 |
februari |
FMV beställer 100 AJ 37 Viggen och SK 37 Viggen.
I beställningen fanns en option på ytterligare 75 flygplan |
1969 |
maj |
Saab förenas med Scania-Vabis. Det nya företaget
kallas Saab-Scania |
1970 |
2 juli |
Första flygning med prototypen till SK 37 viggen
- 37800 |
1970 |
oktober |
FMV utnyttjar sin option att köpa ytterligare
75 AJ 37 / SK 37 viggen (som senare utökas med 5 fpl) |
1970 |
december |
Saab får beställning på utveckling av spaningsversioner
av flygplan 37 viggen |
1971 |
23 februari |
den första serietillverkade AJ 37 viggen flyger
för första gången (37001) |
1971 |
juni |
Saab-Scania får beställning på utveckling av
jaktversionen av flygplan 37 viggen |
1971 |
14 september |
den första serietillverkade AJ 37 viggen (37001)
havererar vid landningen på Malmslätt. Vid reversering åkte flygplanet av
banan och fattade eld. Föraren Lars Brandling undkom oskadd |
1973 |
21 maj |
Prototypen till SF 37 flyger för första gången
(37950) (ombyggd AJ37 - 37033) |
1973 |
10 december |
Prototypen till SH 37 flyger för första gången
(37900) (ombyggd AJ37 - 37003) |
1974 |
27 september |
prototypen till JA 37 Viggen flyger för första
gången (37-8) |
1975 |
07 juni |
NATO-länderna Danmark, Norge, Holland och Belgien
beslutar att köpa General Dynamics F-16 Fighting Falcon från USA istf Saab
37 Viggen eller franska Dassault-Breguet Mirage. Saab hade drivit en omfattande
försäljningskampanj, där även regeringen och flygvapnet deltagit. se mer
på sidan om export |
1975 |
10 oktober |
Flygförbud utfärdas för AJ 37 Viggen. Två vingbrott
hade inträffat den senaste veckan, 6:e oktober vid F 7 och 10:e oktober
vid F 15 söderhamn. Även ett tidigare haveri, 11:e juli 1974 vid F 7, visade
sig bero på vingbrott. Flygförbudet hävdes först i mars 1976 sedan vingbalkarna
förstärkts. De kvarvarande 21 första serieflygplanen fick nya kraftigare
balkar. (Saab hade redan börjat prova med tjockare balkar innan vingbrotten
inträffade) |
1977 |
08 augusti |
Regeringen ger Saab tillstånd att förhandla om
försäljning av 20 stycken Viggen till Indien. |
1977 |
07 november |
F6 hämtar sin första egna AJ 37 vid Saab |
1977 |
27 november |
Första serieflygplanet av JA 37 flyger för första
gången (37301) |
1978 |
09 januari |
Regeringen skjuter upp beslutet om att tillverka
det lätta attackplanet saab B3LA under ett år. En ny utredning tillsattes |
1978 |
26 juli |
USA tillåter inte saab att sälja fpl 37 viggen
till Indien pga motorn |
1978 |
november |
I diskussionen om efterföljare till fpl 37 viggen
föreslår flygindustrin ett nytt skol- och attackplan benämnt SK 38/
A 38 och en minskning av tillverkningstakten av JA 37 |
1979 |
maj |
Riksdagen säger helt nej till flygplansprojektet
B3LA (och därmed även SK 38 / A 38) |
1980 |
januari |
Regeringen ger klartecken för enhetsprojektet
JAS 39. Flygplanet ska tas fram av Industrigruppen JAS med bl. a Saab, flygförvaltningen
och Ericsson som intressenter |
1981 |
oktober |
ÖB och CFV rekommenderar JAS39, som ersättare
för fpl 37 viggen from 1992 |
1982 |
september |
Riksdagens försvarsbeslut resulterar i förändring
av antalet divisioner:
Flygplan |
ant. div |
År |
JA 37 |
2 8 |
1982 1992 |
AJ 37 |
5,5 4,5 |
1982 1992 |
SF 37 / SH 37 |
6 6 |
1982 1992 |
JAS39 |
1 |
1992 |
|
1983 |
september |
första övningen i nya flygvapensystemet BAS90
genomförs på Hagshultsbasen i småland |
1985 |
01 Juli |
F6 organisation utökas med versionskontor för
AJ 37, SK 37, SH 37 och SF 37 knutet till Tekniska Enheten för uppföljning,
gångtidsöverseende och tillsyn för alla fpl inom flygvapnet av dessa typer. |
1990 |
29 juni |
Sista Viggenflygplanet levereras till flygvapnet,
en Ja37 med s/n 37449 tillförs F16 Uppsala |
1993 |
03 juni |
2. div F6, Filip Blå genomför sin sista taktiska
flygning |
1993 |
06 juni |
2. div F6, Filip Blå tar farväl med formationsflygning
över Karlsborg. Flyttas sen till 1. div F 10 tillsammans med 2. div F 17
och 1. div F 13 |
1993 |
15 december |
1. div F6, Filip Röd avslutar flygtjänsten vid
F 6 genom formationsflygning över Östergötland, Närke, Värmland och Västergötland.
Planen landar kl 15.15 |
1994 |
02 maj |
Sista fpl, AJ 37107 (F6-20) (efter F-tillsyn)
lämnar F 6 och flyttas till F 7 Såtenäs. Kl. 10.10 lättar fpl för sista
gången från F 6. |
1994 |
30 juni |
F6 läggs ned, F13 läggs ned och jaktdivisionen
med ja37 har överförts till F17. samtidigt överförs spaningsplanen från
F13 och F17 tillsammans med AJ37:or från F6 till F10 och bildar där
1:a division |
1994 |
28 juli |
regeringen beslutar att anskaffa den amerikanska
radarjaktroboten AMRAAM till JA 37 och JAS 39 Gripen.
Andra länder har valt Active Sky Flash eller franska MICA |