År
|
Händelse
|
1982 |
Projektet börjar |
1982 |
Första flygning med ESS JAS, en Viggen med ESS |
1983 |
Beställning av delserie 1 omfattande 30 serieflygplan och fem prototyper |
1985 |
RM12 provkörs för första gången |
1986 |
En fullskalemodell visas för bl.a. försvarsledningen och massmedia |
1987 |
Premiärvisning av första provflygplanet |
1988 |
Första flygningen med 39-1 |
1989 |
39-1 havererar vid sjätte provflygningen, Gripen groundas |
1990 |
39-2 flyger för första gången, proven återupptas |
1992 |
Avtal tecknas om delserie 2, bestående av 96 39A och 14 39B |
1993 |
Första serieflygplanet, 39102, levereras till FMV |
1993 |
39102 havererar mitt i Stockholm under en flyguppvisning |
1995 |
Roll-out för tvåsitsaren, JAS 39B |
1995 |
Saab-BAE Gripen AB bildas |
1996 |
Premiärflygning med JAS 39B |
1996 |
Gripen introduceras i flygvapnet, F7 blir första flottilj |
1997 |
Avtal tecknas om delserie 3, bestående av 50 39C och 14 39D |
1999 |
Tredje haveriet med Gripen, flygplan 39156 |
1999 |
F10 blir andra Gripenflottiljen |
1999 |
Sydafrika köper, som första exportkund, 28 Gripenflygplan |
2001 |
Ungern tecknar leasingavtal omfattande 14 39C/D |
2001 |
Tjeckien tecknar leasingavtal omfattande 14 39C/D |
2002 |
F21 blir tredje Gripenflottiljen |
2002 |
F17 blir fjärde Gripenflottiljen |
2002 |
Första flygning med JAS 39C |
2004 |
F4 blir femte Gripenflottiljen |
2004 |
Första flygning med JAS 39D |
2005 |
Fjärde haveriet med Gripen, flygplan 39184 |
2005 |
Leverans av 39C/D till Tjeckiska flygvapnet |