Kompass>> Hem | Gripen - Räddningssystem

  Räddningssystem  

Räddningssystemet är uppdelat i fem olika delsystem:

  • Raketstol (med fallskärmar)
  • Nödutrustningspacke
  • Huvsprängsystem
  • Oxygensystem
  • Förarens dräktsystem
Martin-Baker Mk10LS
Photo © Niklas Knutzén

Raketstolen är tillverkad av brittiska Martin-Baker och har benämningen Mk 10LS (Light, Sweden). Stolen har 27 graders bakåtlut för att ge föraren större tålighet mot höga G-belastningar. Föraren initierar nödutsprång med ett centralt placerat utskjutningshandtag, därefter är förloppet helt automatiserat. I normalfallet sprängs huvglaset av en sprängledning som löper längs huvramens insida, med en sträng mitt ovanför förarens huvud, som delar huven på mitten. Därefter initieras stolkanonen, som skjuter upp stolen ur sittbrunnen. Trots flera laddningar för att få så mjuk acceleration som möjligt, uppgår belastningen till 18-20G vid en utskjutning. När stolen nått strax ovanför sargkanten tänds raketmotorn. Den har en brinntid på 0,25s och driver stolen lite snett, så att den inte ska krocka med fenan. Från initiering av nödutsprång tar det 1,2s tills första fallskärmen börjar utvecklas. Stolen har så kallad 0/0-prestanda, vilket innebär att den klarar utskjutning vid stillastående på marken. Vid utskjutning fixeras förarens armar, ben och bål, så att han ska löpa så liten risk som möjligt att skadas.

Nödutrustningspacken är monterad i stolbaljan och utgör således sittdyna åt föraren. I packen finns en livbåt samt lite mat, vatten och diverse överlevnadsutrustning. I stolen finns även en pingsändare som aktiveras vid kontakt med vatten. Detta för att underlätta lokalisering av stolens position, och i slutändan lokalisering av ett havererat flygplan.

I förarens dräktsystem ingår följande:

  • Hjälm med oxygenmask
  • Armfixeringsjacka med flytväst, nödsändare och G-blåsor
  • Flygkängor
  • Handskar
  • Underkläder
  • G-byxor
  • Flygställ alternativt ventilerad isolerdräkt
  • Personlig nödutrustning

Räddningssystemet är dimensionerat att klara så många olika driftfall som möjligt, dock finns det vissa begränsningar för vad det klarar av. Följande prestandagränser finns för systemet:

  • Max fart 1150km/h och M1,8
  • Max höjd 16km
  • Min höjd 100m vid inverterad flygning
  • Max 120 graders rollvinkel vid fart <200km/h
  • Min höjd 700m vid vertikal dykning

Publicerad: 10/10/2005 Uppdaterad: 12/20/2006
Kontakta SWAF | Om SWAF | Copyright © SWAF 2006 All rights reserved