:

Får man tillbaka mäklararvode?

Innehållsförteckning:

  1. Får man tillbaka mäklararvode?
  2. Är arvode avdragsgillt?
  3. Vad är avdragsgillt vid försäljning av fastighet?
  4. Vad kan man göra avdrag för vid försäljning av bostadsrätt?
  5. Hur gör jag avdrag för mäklararvode?
  6. Måste man ha kvitton för avdrag?
  7. Vad är inte avdragsgillt?
  8. Vad får man göra avdrag för vid husförsäljning?
  9. Hur mycket får man dra av för renovering vid försäljning?
  10. Får man dra av flyttstädning vid försäljning?
  11. Får man dra av vitvaror i deklarationen?
  12. Vilka avdrag får man inte missa i deklarationen?
  13. Vilka avgifter är avdragsgilla?
  14. Vilka förbättringar får man dra av vid husförsäljning?
  15. Kan man dra av flyttstädning i deklarationen?

Får man tillbaka mäklararvode?

Mäklararvode är det du betalar för att mäklaren förmedlat din bostad till en köpare. Vilket arvode mäklaren har rätt till regleras vanligen i det förmedlingsuppdrag du skriver med mäklaren. Du och mäklaren är fria att avtala om vilket mäklararvode mäklaren ska ha rätt till och hur det ska beräknas. Har ni inte avtalat något blir mäklararvodet enligt lag provisionsbaserat. Om mäklaren har ensamrätt i uppdraget har hen rätt till provision om överlåtelse sker under ensamrättstiden, oavsett om mäklaren anvisat köparen eller inte.

Är arvode avdragsgillt?

Ladda ner blanketten för det år som ersättningen betalades ut. Om du har betalat ut ersättning till flera mottagare under aktuell månad ska en förenklad arbetsgivardeklaration lämnas för varje mottagare.

Fyll i vilken månad (till exempel april) som ersättningen betalats ut.

Vad är avdragsgillt vid försäljning av fastighet?

Vid ett villaköp tillkommer ofta stora kostnader i form av pantbrev och lagfart. Glöm inte bort att såväl lagfartskostnad som pantbrev är avdragsgillt. Bara detta kan spara dig många tusenlappar.

Vad kan man göra avdrag för vid försäljning av bostadsrätt?

Vinstskatt kallas även för kapitalvinstskatt eller reavinstskatt - och är en skatt du måste betala om du säljer din bostad med vinst. (Om du har sålt med förlust - går vi igenom det lite längre ned i artikeln.) Skatten ligger idag på 22 procent av vinsten - och du ska deklarera och betala skatten till Skatteverket. Vilka avdrag du får göra beror på om du sålt en bostadsrätt eller en fastighet.

Ordet reavinst - eller realisationsvinst - är ett äldre uttryck för kapitalvinst.

Försäljningen ska deklareras året efter du skrivit kontrakt. Vinstskatten ska betalas in samma år som du deklarerar. För att undvika kostnadsränta kan du göra en egen inbetalning, ävenkallad fyllnadsinbetalning, till ditt skattekonto. Oavsett om du har gjort en vinst eller förlust måste du ta upp försäljningen i din inkomstdeklaration.

Tänk på: Du deklarerar din fastighetsförsäljning samma inkomstår som du och köparen skrev under köpekontraktet. Dagen för tillträde till bostaden spelar ingen roll. (Inkomstår är kalenderåret före året då deklarationen lämnas in).

Eventuell vinst vid en försäljning ska tas upp i inkomstdeklarationen tillsammans med övriga inkomster. Du behöver dock inte skatta på hela vinsten om du har sålt en privatbostad utan endast 22/30 tas upp till beskattning. Så här fungerar det:

Om vi säger att du köper en lägenhet för 2 miljoner kronor - och säljer den för 3 miljoner kronor och du inte har några andra avdrag. Då har du alltså gjort en vinst på 1 miljon kronor.

Hur gör jag avdrag för mäklararvode?

  • Deklarera en bostadsförsäljning
  • Vanliga frågor
  • Räkna ut mäklararvode

När du säljer en bostad med hjälp av en mäklare betalar du ett mäklararvode men ofta har du också en del andra utgifter i samband med bostadsförsäljningen. En del av dessa utgifter kan du göra avdrag för i deklarationen. Exempel på kostnader som är avdragsgilla är:

Mäklarnas arvoden skiljer sig en hel del mellan olika städer och områden. För att ta reda på vad olika mäklare tar i arvode och vad som ingår så kan du använda den kostnadsfria tjänsten MäklarOfferter.se. Du beskriver bara bostaden du vill sälja så får du hjälp med att samla in offerter och att jämföra mäklare.

Tjänsten är helt gratis och du väljer själv om du vill anlita någon av mäklarna som du får erbjudande av.

Måste man ha kvitton för avdrag?

Bostad & Fastighet

Hej. Vi är ett par som ägt en villa sen 1970 och är på väg att sälja denna inom kort. Detta kommer medföra en stor vinst mellan vad vi gav för huset då, jämfört vad vi får för det nu. Hur gäller avdragen för de renoveringar man gjort i huset sen dess ? Vi har inte mycket kvitto kvar på de renoveringar som är gjorda längre tillbaka i tiden. Måste detta styrkas? I så fall hur ? Har hört att man endast behöver kvitto på det som gjort de senaste 7 åren. Eller det finns någon typ av schablon för detta, på normala hus man kan använda ?

Vad är inte avdragsgillt?

Vad som är avdragsgilla och ej avdragsgilla kostnader är inte helt enkelt att hålla reda på, men vi ska försöka reda ut begreppen så gott vi kan!

Att något är avdragsgillt innebär på det stora hela att du får ta upp affärshändelsen i din bokföring. Dvs öka kostnaderna i bolaget, minska vinsten och framförallt minska skatten. Bortsett från några undantag är de mesta avdragsgillt och innefattar alltså de kostnader som reducerar ens skattemässiga resultat. En av de viktigaste grundpelarna för att kostnaden ska vara avdragsgill är att den ska ha en direkt koppling till bolaget. För att vara helt säker på om det man ska bokföra är avdragsgillt eller ej kan det alltid vara bra att kontrollera med Skatteverket då det är de som kommer avgöra vad som gäller i slutändan. Ett exempel på kostnader som är avdragsgilla är kontorsmaterial, serviceavgifter, tjänstebil och tjänsteresor, trängselskatt och företagsförsäkring.

Vad får man göra avdrag för vid husförsäljning?

2014-05-09 Lån Bolån

Du kan dra av för utgifter du har haft för sådant som har förbättrat bostaden under den tid du har ägt bostaden men inte för sådant som hände före 1952 om du äger ett småhus (före 1974 för privatbostadsrätt).

Hur mycket får man dra av för renovering vid försäljning?

- Sista dagen att deklarera är den 2 maj, men för att få eventuell skatteåterbäring redan i april behöver du deklarera tidigare än så. Du kanske också behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid för att undvika att hamna i tidsnöd sista dagen, säger Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom.

Den som godkänner sin deklaration digitalt senast den 30 mars, utan att göra tillägg eller ändringar, får sin eventuella skatteåterbäring mellan den 5 april och den 6 april. Som ändring räknas till exempel avdrag för resor till och från arbetet eller redovisning av bostadsförsäljning.

Får man dra av flyttstädning vid försäljning?

Flyttstädningen är ju en kostnad som du har i samband med din flytt. För dig som säljer en bostad kanske det kan verka som en självklarhet att du ska få dra av för flyttstädning på deklarationen, men så är det inte. Du kan inte dra av för flyttstädning eller flytt på din deklaration. Men det betyder inte att det här ändå är något som är väl värt att investera i.

Får man dra av vitvaror i deklarationen?

Varje år begär 900 000 personer om att få dra av bilresor till och från jobbet. Många missar att de inte har rätt till avdraget över huvud taget.

– Man måste ha en tidsvinst på två timmar med bil. Det är ett villkor som inte alltid uppfylls. Sen är det väldigt få som har rätt till avdrag för skyddskläder och arbetsplats i hemmet.

Vilka avdrag får man inte missa i deklarationen?

- Sista dagen att deklarera är den 2 maj, men för att få eventuell skatteåterbäring redan i april behöver du deklarera tidigare än så. Du kanske också behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid för att undvika att hamna i tidsnöd sista dagen, säger Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom.

Den som godkänner sin deklaration digitalt senast den 30 mars, utan att göra tillägg eller ändringar, får sin eventuella skatteåterbäring mellan den 5 april och den 6 april. Som ändring räknas till exempel avdrag för resor till och från arbetet eller redovisning av bostadsförsäljning.

Vilka avgifter är avdragsgilla?

För företagare innebär en avdragsgill kostnad att den får dras av från företagets beskattningsbara resultat. I praktiken innebär det att när en sådan kostnad bokförs minskar vinsten i företaget, vilket i sin tur leder till att skatten blir lägre.

För att få dra av kostnaden, måste den vara nödvändig för verksamheten. Därför är en tjänstebil avdragsgill, men inte kostnaden för att skaffa ett A- eller B-körkort. Att skaffa ett körkort ses som en privat levnadskostnad, även om det är nödvändigt att köra bil för att kunna driva företaget.

Vilka förbättringar får man dra av vid husförsäljning?

För kostnader för om-, ny- eller tillbyggnader som har gjorts under tiden man ägt en bostad har man alltid avdragsrätt vid en försäljning, oavsett när om-, ny- eller tillbyggnaden gjordes.

– Dit räknas större förändringar i utnyttjandet av bostadens yta, till exempel om man flyttar ett kök till ett annat rum. Det ska vara väsentliga förändringar, inte bara att man renoverar köket, säger Ylva Yngveson, privatekonomisk analytiker.

För reparationer är kostnader avdragsgilla om reparationerna har inneburit en förbättring av standarden i bostaden, jämfört med hur det var när man köpte den. Och dessa kostnader är endast avdragsgilla om arbetet gjorts under försäljningsåret eller de senaste fem åren före försäljningen.

Kan man dra av flyttstädning i deklarationen?

Olika regler för privatpersoner och företag Privatpersoner Att få flyttkostnader avdragsgilla för privatpersoner kan vara svårt, men det är möjligt i vissa fall. För att göra avdrag för flyttkostnader, måste du ha ett befintligt arbete med anställningskontrakt och arbetsgivaren bör begära att du flyttar.  Se även vilka regler som gäller för flyttbidrag. Vilka flyttkostnader är…

Att få flyttkostnader avdragsgilla för privatpersoner kan vara svårt, men det är möjligt i vissa fall. För att göra avdrag för flyttkostnader, måste du ha ett befintligt arbete med anställningskontrakt och arbetsgivaren bör begära att du flyttar.