:

Vad är mitt momsnummer enskild firma?

Innehållsförteckning:

  1. Vad är mitt moms nummer?
  2. Hur ser organisationsnummer ut för enskild firma?
  3. Vilket nummer används för att identifiera en enskild firma?
  4. Hur får man fram momsnummer?
  5. Måste man ha momsregistreringsnummer på fakturan?
  6. Hur vet man om det är enskild firma?
  7. Hur fylla i deklaration enskild firma?
  8. När får man momsnummer?
  9. Måste enskild firma vara momsregistrerad?
  10. Måste man ange momsregistreringsnummer?

Vad är mitt moms nummer?

Det finns en internationell standard för momsnummer och momsregistreringsnummer. De består av en två-bokstavskod och innehåller ett antal, max 12 siffror (ibland bokstäver). Ett svenskt momsregistreringsnummer är baserat på ett tiosiffrigt (10) personnummer eller organisationsnummer. Det inleds med den svenska landskoden SE och avslutas alltid med 01. Eftersom varken bindestreck eller mellanrum skall förekomma är svenska momsregistreringsnummer alltid 14 tecken: SE999999999901, där de tio niorna ersätts med personnummer eller organisationsnummer. Enligt den internationella standarden ska ett momsregistreringsnummer bestå av två bokstäver samt som mest 12 siffror. Numret börjar alltid med landskoden och baseras nästan alltid på organisationsnumret, men kan variera i utseende. När du har registrerat dig för att betala moms skickas ett registerutdrag till dig där ditt momsregistreringsnummer står. Det är ett serienummer som även kallas VAT-nummer internationellt.

Organisationsnumret är företagets motsvarighet till personnummer. Det får man när man registrerar det hos bolagsverket. Momsnummer är nästan som ett kundnummer” hos skatteverkets momsavdelning. Det är ett nummer som behövs för att man skall kunna hantera momsen i Sverige och utomlands. Något som ibland kan bli väldigt komplicerat. Alla som registrerar moms till Skatteverket har ett eget, unikt, momsregistreringsnummer.

Hur ser organisationsnummer ut för enskild firma?

Om du ska sälja vara eller tjänst exkluderat moms till annat EU-land ska du kontrollera VAT-numret (momsregistreringsnumret) som köparen uppgivit.

Vilket nummer används för att identifiera en enskild firma?

Även foton på personer klassas som personuppgifter. Ja, till och med ljudinspelningar som lagras digitalt kan vara personuppgifter även om det inte nämns några namn i inspelningen.

Om du som privatperson äger en bil så är bilens registreringsnummer en personuppgift. Det är möjligt att utläsa att du är bilägaren eftersom registreringsnumret kan kopplas till dig som fysisk person. Om bilen istället ägs av ett företag är registreringsnumret inte en personuppgift, eftersom bilen inte kan kopplas till en fysisk person.

Hur får man fram momsnummer?

VAT står för Value Added Tax och är den internationella beteckningen av momsregistreringsnummer (momsnummer). Det är unikt för varje företag och visar att företaget är registrerat för moms i sitt land.

Varje gång du skickar en faktura är det viktigt att VAT-numret är synligt och korrekt angivet. Här får du lära dig mer om VAT-nummer och varför det är nödvändigt att ha.

För varje vara eller tjänst du köper betalar du moms som är inräknad i priset. Det märker du inte som privatperson, men är du däremot företagare finns det andra regler att följa. När du säljer en produkt ska du ta moms från kunden som du sedan ska redovisa och betala till staten.

Om din firma ska bedriva försäljning av momspliktiga varor eller tjänster ska du momsregistrera den senast 2 veckor innan du börjar din verksamhet. Det kan du göra på två sätt:

Måste man ha momsregistreringsnummer på fakturan?

En faktura ska innehålla viss information, klicka på bilden nedan för att se ett exempel på hur det kan se ut. När du klickar på ett nummer i fakturan får du lära dig mer om just den uppgiften.

Hur vet man om det är enskild firma?

Det kan vara svårt att veta vilken företagsform du ska välja när du startar en verksamhet. Att börja med att driva verksamheten som en enskild firma brukar vara ett bra råd. Du kan sedan övergå till aktiebolag när verksamheten börjar bli riktigt lönsam. Räknar du med att det kan bli förluster under de första åren bör du alltså inte välja aktiebolag. Innebär verksamheten ekonomiska risker är dock aktiebolagsformen att föredra.

När det gäller socialavgiftsnivån är den lägre i en enskild firma än i ett aktiebolag. Egenavgifterna är nämligen bara 28,97 % för den som har normalnivån (miniminivån) med 7 karensdagar i sjukförsäkringen. Jämfört med arbetsgivaravgifterna som ligger på 31,42 %. Dessutom gäller lägre egenavgifter om man väljer fler karensdagar än 7. Det sker också en generell nedsättning av egenavgifterna med 7,5 procentenheter på vinster upp till 200 000 kr. Vid normalnivån 7 karensdagar resulterar det i egenavgifter på enbart 21,47 % gällande denna del av vinsten. Väljer man däremot 1 karensdag i sjukförsäkringen, vilket är möjligt, blir egenavgifterna obetydligt högre än vid 7 karensdagar.

Hur fylla i deklaration enskild firma?

Hur du ska redovisa och deklarera din näringsverksamhet beror på i vilken form den bedrivs.

 Enskild firma:När du har enskild firma är du bokföringsskyldig enligt bokföringslagen. Det innebär bl.a. att verifikationer ska finnas för alla affärshändelser och att räkenskapsinformation ska arkiveras under minst sju år. Ett räkenskapsår omfattar normalt tolv månader.   Från och med den 1 januari 2007 gäller nya regler enligt bokföringslagen som innebär att alla ska upprätta ett årsbokslut. Det innebär att alla som har enskild firma ska avsluta sin löpande bokföring med ett årsbokslut. Om omsättningen i den enskilda näringsverksamheten normalt uppgår till högst 3 miljoner kronor får du dock avsluta med ett förenklat årsbokslut.

När får man momsnummer?

Här kan du få fram viktiga datum för ditt företag. Då kan du lätt se när du behöver betala in skatter, deklarera eller när du får utbetalningar.

Måste enskild firma vara momsregistrerad?

Enskilda firmor som köper och säljer varor och/eller tjänster ska normalt alltid anmäla sig för momsregistrering till Skatteverket. Du registrerar dig för moms i samband med att du ansöker om F-skatt och anmälan för momsregistrering ska göras senast 14 dagar före du påbörjar verksamheten. När du godkänns blir du tilldelade ett momsregistreringsnummer.

Det är också till Skatteverket du ska lämna deklarationer och betala moms. I praktiken ska du betala in skillnaden mellan den moms du tar ut på din försäljning (utgående moms) och den moms du betalar på dina inköp (ingående moms).

Som företagare lönar det sig att beräkna dina priser utan moms. Inledningsvis kan det verka knepigt men du vänjer dig snabbt och samtidigt undviker du eventuella överraskningar när du ska deklarera och betala moms till Skatteverket.

Då du fakturerar tjänster eller varor från kunden ska du utöver det skattefria priset lägga till moms på det fakturerade beloppet. Dvs. om du skriver en fakturera på 10 000:- så lägger du vanligtvis till 25% moms så att fakturans totalbelopp blir 12 500:-. I samband med försäljningen bokför du den momsfria försäljningen på ett eget konto och utgående momsen på ett annat konto. Det här lönar det sig att göra fast du använder dig av enkel bokföring enligt kontantmetoden. När du bokför momsens andel av affärshändelserna separat gör du det mycket lättare för dig att sköta momsredovisningen.

Tips! Ladda ner vår gratis fakturamall som beräknar momsen automatiskt!

Måste man ange momsregistreringsnummer?

Ett momsregistreringsnummer, även kallat momsnummer, momsregnr eller VAT-nummer (internationellt), är ett nummer som alla som registrerar sig för moms får av Skatteverket. Momsregistreringsnumret ska enligt mervärdesskattelagen anges på fakturor och kvitton. Momsregistreringsnummer i Sverige är uppbyggda på följande sätt beroende på bolagsform. 

Anta att ett svenskt aktiebolags organisationsnummer är 9999999999. För att organisationsnumret ska bli ett momsregistreringsnummer anges Sveriges landskod SE innan första siffran, och avslutas med 01.