:

Hur gör man en momsdeklaration?

Innehållsförteckning:

  1. Hur gör man en momsdeklaration?
  2. När skall Momsdeklarationen lämnas in?
  3. Vad ska ingå i en momsdeklaration?
  4. Vad händer om man inte lämnar in momsdeklaration?
  5. När och varför ska företaget lämna sin momsdeklaration till Skatteverket?
  6. Vad händer om man gör fel i momsdeklaration?
  7. Hur redovisar jag moms?
  8. Hur redovisar man moms till Skatteverket?
  9. När lämna in momsdeklaration enskild firma?
  10. Hur deklarera moms enskild firma?
  11. När ska jag redovisa moms?
  12. Hur långt bak i tiden kan Skatteverket granska?
  13. Hur ska moms redovisas?
  14. Måste man redovisa moms på faktura?

Hur gör man en momsdeklaration?

Momsdeklarationen är det som ligger till grund för beräkningar om du ska betala in eller få tillbaka moms. I momsdeklarationen ska du lämna in uppgifter som handlar om din försäljning, moms på det du har sålt (utgående moms) och moms på det du har köpt till företaget (ingående moms). Det är skillnaden mellan ingående och utgående moms som avgör om du ska få tillbaka pengar eller betala in mer moms. 

Om det är så att du har ett företag som har sålt och köpt varor eller tjänster av företag inom EU ska du oftast inte ta ut någon moms. Men, du måste ändå redovisa verksamheten. Det gör du i en periodisk sammanställning. Det går att lämna in den periodiska sammanställningen digitalt. De uppgifter som anges i den periodiska sammanställningen måste stämma överens med de uppgifter du anger i momsdeklarationen.

När skall Momsdeklarationen lämnas in?

Är du redan momsregistrerad är det snabbaste sättet att ta reda på när du ska deklarera att logga in i tjänsten Lämna momsdeklaration.

Du kan också se datumen i Viktiga datum.

Vad ska ingå i en momsdeklaration?

Momsdeklarationen ska innehålla information om företagets momspliktiga försäljning eller uttag, utgående moms på försäljning eller uttag, momspliktiga inköp vid omvänd skatteskyldighet, utgående moms på inköp, import, utgående moms på import, försäljning som är undantagen från moms samt ingående moms.

Momspliktig försäljning omfattar i princip försäljning av alla typer av varor och tjänster. Det finns några undantag som inte är momspliktigt, exempelvis sjukvård, tandvård och social omsorg, grundskola, gymnasieskola, högskola och universitet, bank- och finansieringstjänster. Utgående moms är den moms som avser det som företaget sålt, som läggs på beloppet och är angivet på fakturor och kvitton. Med uttag menas här utvärdet på sådant som inte har sålts, men exempelvis använts för privat bruk eller för en vara eller tjänst som har givits bort. Momspliktiga inköp syftar på moms som avser det som företaget köpt, som är angivet på fakturor och kvitton.

Omvänd skatteskyldighet gäller för sådana situationer där köparen är skatteskyldig för momsen, vilket brukar anges på fakturan. Det innebär att ditt företag inte ska ta ut moms på fakturan som tas emot från en leverantör. Med utgående moms på inköp menas den moms som ska läggas på beloppet. Omvänd skatteskyldighet gäller bland annat för digitala tjänster som säljs från leverantörer utanför Sveriges gränser.

Alla typer av företag, oavsett företagsform, som driver en momspliktig verksamhet ska lämna in Momsdeklaration. Företaget ska då först registrera sig för moms.

Vad händer om man inte lämnar in momsdeklaration?

Du kan vara registrerad för att deklarera momsen en gång per år, varje kvartal eller varje månad. Momsen ska vara inbetald på skattekontot hos Skatteverket samma dag som momsdeklarationen ska vara inlämnad. Datumet finns förifyllt på momsdeklarationen och där framgår det om företaget ska deklarera helårsvis, kvartalsvis eller månadsvis.

När och varför ska företaget lämna sin momsdeklaration till Skatteverket?

Du rättar enklast en momsdeklaration genom att logga in och göra en ny deklaration. Du ska göra om hela deklarationen, inte bara de uppgifter som har ändrats.

Tjänsten "Lämna momsdeklaration" kommer att vara otillgänglig mellan 13 september klockan 19.45 och 14 september klockan 15.00.

Vad händer om man gör fel i momsdeklaration?

Många små- eller egenföretagare tror ofta att skatteverket till exempel är ute efter att sätta dit dig som företagare, att du hamnar i fängelse för bokföringsbrott om du missar en momsredovisning eller att bokföring i sig självt är övermäktigt och supersvårt. Vi frågade några av våra medarbetare som också driver eget företag om deras största rädslor innan de visste vad som gäller.

En rent allmän, men ack så otrevlig känsla som många egenföretagare upplever. Skatteverket har ett oförtjänt dåligt rykte tidvis. Deras sida kan ibland upplevas som svårnavigerad, speciellt om du inte vet exakt vad det är du letar efter. På senare år har den gått åt det bättre hållet. Det är dock fortfarande mycket information på ett och samma ställe.

Hur redovisar jag moms?

Hur ska man göra när man ska deklarera sin moms för företaget till Skatteverket. Bra att ha är BankID och att du har registrerat dig själv som deklarationsombud på ditt bolag så att du kan deklarera din moms och få reda på vad du ska betala in till Skatteverket. Här går jag igenom grundligt vad du behöver förbereda innan du går in på Skatteverkets hemsida för att göra deklarationen. Skriv ut Resultat och balansräkning och ha de som underlag när du deklarerar och kontrollräkna så att din moms på försäljning är 25% för då kommer allt att gå så mycket lättare när du ska deklarera.

Hur redovisar man moms till Skatteverket?

Momsdeklarationen ska innehålla information om företagets momspliktiga försäljning eller uttag, utgående moms på försäljning eller uttag, momspliktiga inköp vid omvänd skatteskyldighet, utgående moms på inköp, import, utgående moms på import, försäljning som är undantagen från moms samt ingående moms.

Momspliktig försäljning omfattar i princip försäljning av alla typer av varor och tjänster. Det finns några undantag som inte är momspliktigt, exempelvis sjukvård, tandvård och social omsorg, grundskola, gymnasieskola, högskola och universitet, bank- och finansieringstjänster. Utgående moms är den moms som avser det som företaget sålt, som läggs på beloppet och är angivet på fakturor och kvitton. Med uttag menas här utvärdet på sådant som inte har sålts, men exempelvis använts för privat bruk eller för en vara eller tjänst som har givits bort. Momspliktiga inköp syftar på moms som avser det som företaget köpt, som är angivet på fakturor och kvitton.

Omvänd skatteskyldighet gäller för sådana situationer där köparen är skatteskyldig för momsen, vilket brukar anges på fakturan. Det innebär att ditt företag inte ska ta ut moms på fakturan som tas emot från en leverantör. Med utgående moms på inköp menas den moms som ska läggas på beloppet. Omvänd skatteskyldighet gäller bland annat för digitala tjänster som säljs från leverantörer utanför Sveriges gränser.

Alla typer av företag, oavsett företagsform, som driver en momspliktig verksamhet ska lämna in Momsdeklaration. Företaget ska då först registrera sig för moms.

När lämna in momsdeklaration enskild firma?

Du redovisar momsen i en momsdeklaration. Enklast är att lämna en digital momsdeklaration men då behöver du eller ditt ombud ha en e-legitimation.

Du som inte har möjlighet att använda den digitala tjänsten kan istället momsdeklarera på en blankett som du beställer. Vi skickar blanketten till din företagsadress. Kontakta Skatteverket om du vill få den skickad till en annan adress.

Hur deklarera moms enskild firma?

Hur ska man göra när man ska deklarera sin moms för företaget till Skatteverket. Bra att ha är BankID och att du har registrerat dig själv som deklarationsombud på ditt bolag så att du kan deklarera din moms och få reda på vad du ska betala in till Skatteverket. Här går jag igenom grundligt vad du behöver förbereda innan du går in på Skatteverkets hemsida för att göra deklarationen. Skriv ut Resultat och balansräkning och ha de som underlag när du deklarerar och kontrollräkna så att din moms på försäljning är 25% för då kommer allt att gå så mycket lättare när du ska deklarera.

När ska jag redovisa moms?

Du redovisar momsen i en momsdeklaration. Enklast är att lämna en digital momsdeklaration men då behöver du eller ditt ombud ha en e-legitimation.

Du som inte har möjlighet att använda den digitala tjänsten kan istället momsdeklarera på en blankett som du beställer. Vi skickar blanketten till din företagsadress. Kontakta Skatteverket om du vill få den skickad till en annan adress.

Hur långt bak i tiden kan Skatteverket granska?

Om underlåtelsen att redovisa inkomster och tillgångar utgör grund för grovt skattebrott kan Skatteverket eftertaxera en person i upp till tio år efter taxeringsåret.

Hur ska moms redovisas?

Innan du bokför in- eller utbetalning av moms måste du redovisa momsen till Skatteverket i form av en momsdeklaration. För att den ska bli rätt är det viktigt att all försäljning och inköp i företaget har bokförts med rätt summa moms och att du har använt korrekta bokföringskonton. I Bokio görs detta automatiskt!

Det första du behöver göra är att skicka in din momsrapport till Skatteverket. I samband med detta bör du också föra över pengar till ditt skattekonto som täcker din momsskuld. Beroende på skattekontots balans kan du göra något av följande:

  • Betala in hela skulden om skattekontot saknar pengar
  • Betala in en del av skulden om du redan har en del av summan på skattekontot
  • Du kan också slå ihop momsen med andra avgifter som ska betalas till Skatteverket och göra en gemensam överföring

Måste man redovisa moms på faktura?

Momslagen reglerar fakturans innehåll för att momslyft ska medges när det gäller handel mellan företag. Detta gäller såklart även när du handlar på nätet.

Fakturan måste exempelvis innehålla både köparens och säljarens namn och adress, momssats, datum mm. Du bör därför vara väldigt tydlig med att ange att det är företaget som gör inköpet och inte du som privatperson. Reglerna för faktura till privatpersoner är nämligen inte alls lika omfattande.