:

Vad får man dra av vid försäljning av lägenhet?

Innehållsförteckning:

  1. Vad får man dra av vid försäljning av lägenhet?
  2. Får man dra av för flyttkostnader?
  3. Vilka förbättringar får man dra av vid husförsäljning?
  4. Får man dra av Visningsstädning?
  5. Får man dra av hela mäklararvodet?
  6. Får man göra avdrag för Hemnet?
  7. Är flyttlådor avdragsgillt?
  8. Vad kan man dra av vid flytt?
  9. Hur mycket får man dra av för renovering vid försäljning?
  10. Kan säljaren dra sig ur efter handpenning?
  11. Kan man dra av hela mäklararvodet?
  12. Får man dra av lagfart vid försäljning?
  13. Vad är avdragsgillt för privatpersoner?
  14. Kan man få rutavdrag för flytthjälp?
  15. Kan man dra av hela Mäklararvodet?

Vad får man dra av vid försäljning av lägenhet?

Vinstskatt kallas även för kapitalvinstskatt eller reavinstskatt - och är en skatt du måste betala om du säljer din bostad med vinst. (Om du har sålt med förlust - går vi igenom det lite längre ned i artikeln.) Skatten ligger idag på 22 procent av vinsten - och du ska deklarera och betala skatten till Skatteverket. Vilka avdrag du får göra beror på om du sålt en bostadsrätt eller en fastighet.

Ordet reavinst - eller realisationsvinst - är ett äldre uttryck för kapitalvinst.

Försäljningen ska deklareras året efter du skrivit kontrakt. Vinstskatten ska betalas in samma år som du deklarerar. För att undvika kostnadsränta kan du göra en egen inbetalning, ävenkallad fyllnadsinbetalning, till ditt skattekonto. Oavsett om du har gjort en vinst eller förlust måste du ta upp försäljningen i din inkomstdeklaration.

Tänk på: Du deklarerar din fastighetsförsäljning samma inkomstår som du och köparen skrev under köpekontraktet. Dagen för tillträde till bostaden spelar ingen roll. (Inkomstår är kalenderåret före året då deklarationen lämnas in).

Eventuell vinst vid en försäljning ska tas upp i inkomstdeklarationen tillsammans med övriga inkomster. Du behöver dock inte skatta på hela vinsten om du har sålt en privatbostad utan endast 22/30 tas upp till beskattning. Så här fungerar det:

Om vi säger att du köper en lägenhet för 2 miljoner kronor - och säljer den för 3 miljoner kronor och du inte har några andra avdrag. Då har du alltså gjort en vinst på 1 miljon kronor.

Får man dra av för flyttkostnader?

Om du uppfyller villkoren för rutavdraget har du möjlighet att få en skattereduktion på upp till 50 procent för de flyttjänster du köpt. År 2018 beslutade regeringen att rutavdraget för personer i åldern 18-64 år höjs från 25 000 kronor per år till högst 50 000 kronor per år.

De nya reglerna trädde i kraft den 1 juli 2019 och innebär att alla över 18 år har rätt till 50 000 kronor per år i rutavdrag. Personer som fyllt 65 år är liksom tidigare berättigade till 50 000 kronor per år. Fortsättningsvis kan rot- och rutavdraget sammanlagt uppgå till högst 50 000 kronor per person och år.

Till de flyttjänster som får dras av hör flytt av bohag mellan bostäder samt till och från magasinering. Förutsättningen är att förvaringen sker under kort tid och är en del av flytten. Till de flyttkostnader som är avdragsgilla hör ytterligare packning och uppackning, lastning och lossning eller annat iordningsställande för transport samt arbetstiden för transporten.

Avdraget gäller enbart för de arbetskostnader som uppstår, inte kostnader för flyttbil, flyttkartonger eller magasinhyra. Därför bör flyttfirman redovisa denna separat på fakturan. Missa inte vår artikel om pris för flyttfirmor för närmare information.

Som köpare av en tjänst måste du hålla koll på att du uppfyller följande villkor för att utnyttja rutavdraget för flytt:

  • Du måste vara minst 18 år gammal.
  • Du bör bo i Sverige eller betala skatt i Sverige för minst 90 procent av din inkomst.
  • Vara registrerad antingen på den gamla eller den nya adressen mellan vilka flytten går (har du dubbel bosättning räknas båda som bostad).
  • Betala tillräckligt med skatt och ha rut kvar att utnyttja.
  • Du bör ha betalat för arbetet före årsskiftet för att det ska komma med i din deklaration året efter.
  • Om arbetet utförts i dina föräldrars bostad kan du ta del av rut om det är du som betalat för arbetet.
  • Om du är gift eller har en sambo har ni möjlighet att omfördela summorna mellan er.

Vilka förbättringar får man dra av vid husförsäljning?

Det finns fem stycken olika kategorier som man kan dela upp avdragen inom:

Du får göra avdrag för de renoveringar som du utfört under försäljningsåret och de senaste 5 kalenderåren innan försäljningsåret (om du sålt bostaden under år 2023 kan du alltså dra av för renoveringar från och med 2018).

Utöver att renoveringen är max 5 kalenderår gammal krävs det även att dina kostnader uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma år för att de skall vara avdragsgilla. Du får alltså inte dra av beloppet om du tex målat om hallen och kostnaden inte uppgick till 5 000 kr eller mer. MEN om du under samma år byter toalettstol och den totala kostnaden för dessa två förbättringar uppgår till över 5 000 kr så får du dra av totalkostnaden.

För att du skall få dra av en vanlig renovering krävs det att åtgärden är ”förbättrande”. Det kan man dock nästan alltid hävda att den är (om inte bostaden var ny när du köpte den). Skatteverket nekar väldigt sällan ett sådant påstående.

Får man dra av Visningsstädning?

Så vad kostar det egentligen när någon annan hjälper dig att städa din bostad inför en visning? Många företag som utför visningsstädning prissätter efter storleken på bostaden, och då ser priserna ut ungefär utefter tabellen nedan.

Se till att du får ut det din bostad är värd. Anlita en städfirma som löser visningsstädet åt dig. Det tar bara några minuter och helt förbehållslöst.

Priset för städningen ökar såklart om hemmet är väldigt smutsigt. Det finns även vissa saker som vanligtvis inte ingår i en visningsstädning men som du kan lägga till för en extra kostnad.

Får man dra av hela mäklararvodet?

Mäklararvode är det du betalar för att mäklaren förmedlat din bostad till en köpare. Vilket arvode mäklaren har rätt till regleras vanligen i det förmedlingsuppdrag du skriver med mäklaren. Du och mäklaren är fria att avtala om vilket mäklararvode mäklaren ska ha rätt till och hur det ska beräknas. Har ni inte avtalat något blir mäklararvodet enligt lag provisionsbaserat. Om mäklaren har ensamrätt i uppdraget har hen rätt till provision om överlåtelse sker under ensamrättstiden, oavsett om mäklaren anvisat köparen eller inte.

Får man göra avdrag för Hemnet?

Husfoto är Sveriges ledande agentur för bostadsfotografer. Framgångsformeln är att gynna  fotograferna som därmed ger säljaren bästa möjliga slutprodukt.

Foto: Thomas Diös, Husfoto.

Är flyttlådor avdragsgillt?

Om du uppfyller villkoren för rutavdraget har du möjlighet att få en skattereduktion på upp till 50 procent för de flyttjänster du köpt. År 2018 beslutade regeringen att rutavdraget för personer i åldern 18-64 år höjs från 25 000 kronor per år till högst 50 000 kronor per år.

De nya reglerna trädde i kraft den 1 juli 2019 och innebär att alla över 18 år har rätt till 50 000 kronor per år i rutavdrag. Personer som fyllt 65 år är liksom tidigare berättigade till 50 000 kronor per år. Fortsättningsvis kan rot- och rutavdraget sammanlagt uppgå till högst 50 000 kronor per person och år.

Till de flyttjänster som får dras av hör flytt av bohag mellan bostäder samt till och från magasinering. Förutsättningen är att förvaringen sker under kort tid och är en del av flytten. Till de flyttkostnader som är avdragsgilla hör ytterligare packning och uppackning, lastning och lossning eller annat iordningsställande för transport samt arbetstiden för transporten.

Avdraget gäller enbart för de arbetskostnader som uppstår, inte kostnader för flyttbil, flyttkartonger eller magasinhyra. Därför bör flyttfirman redovisa denna separat på fakturan. Missa inte vår artikel om pris för flyttfirmor för närmare information.

Som köpare av en tjänst måste du hålla koll på att du uppfyller följande villkor för att utnyttja rutavdraget för flytt:

  • Du måste vara minst 18 år gammal.
  • Du bör bo i Sverige eller betala skatt i Sverige för minst 90 procent av din inkomst.
  • Vara registrerad antingen på den gamla eller den nya adressen mellan vilka flytten går (har du dubbel bosättning räknas båda som bostad).
  • Betala tillräckligt med skatt och ha rut kvar att utnyttja.
  • Du bör ha betalat för arbetet före årsskiftet för att det ska komma med i din deklaration året efter.
  • Om arbetet utförts i dina föräldrars bostad kan du ta del av rut om det är du som betalat för arbetet.
  • Om du är gift eller har en sambo har ni möjlighet att omfördela summorna mellan er.

Vad kan man dra av vid flytt?

Rutavdrag – även stavat RUT-avdrag (förkortning för rengöring, underhåll och tvätt) – är ett skatteavdrag för hushållsnära tjänster. Här räknas flyttjänster som flytthjälp, flyttstädning och magasinering in.

Skattereduktion innebär att den summa skatt du ska betala reduceras, alltså minskas. Genom att utnyttja rutavdraget kan du spara pengar när du ska flytta.

Hur mycket får man dra av för renovering vid försäljning?

För kostnader för om-, ny- eller tillbyggnader som har gjorts under tiden man ägt en bostad har man alltid avdragsrätt vid en försäljning, oavsett när om-, ny- eller tillbyggnaden gjordes.

– Dit räknas större förändringar i utnyttjandet av bostadens yta, till exempel om man flyttar ett kök till ett annat rum. Det ska vara väsentliga förändringar, inte bara att man renoverar köket, säger Ylva Yngveson, privatekonomisk analytiker.

För reparationer är kostnader avdragsgilla om reparationerna har inneburit en förbättring av standarden i bostaden, jämfört med hur det var när man köpte den. Och dessa kostnader är endast avdragsgilla om arbetet gjorts under försäljningsåret eller de senaste fem åren före försäljningen.

Kan säljaren dra sig ur efter handpenning?

Allt oftare förekommer det att säljare, sedan de jämfört resultatet av sin försäljning med grannens, blir missnöjda med det pris de sålt för och vill därmed komma ur sin försäljning. Många fastighetsmäklare ringer i detta läge till Mäklarsamfundets jurister och frågar hur de ska gå till väga.

Det förekommer allt oftare att säljare, sedan de jämfört resultatet av sin försäljning med grannens, blir missnöjda med den köpeskilling de fått för sin bostadsrätt. Ett vanligt scenario är följande:

Kan man dra av hela mäklararvodet?

Vid ett villaköp tillkommer ofta stora kostnader i form av pantbrev och lagfart. Glöm inte bort att såväl lagfartskostnad som pantbrev är avdragsgillt. Bara detta kan spara dig många tusenlappar.

Får man dra av lagfart vid försäljning?

Vinstskatt kallas även för kapitalvinstskatt eller reavinstskatt - och är en skatt du måste betala om du säljer din bostad med vinst. (Om du har sålt med förlust - går vi igenom det lite längre ned i artikeln.) Skatten ligger idag på 22 procent av vinsten - och du ska deklarera och betala skatten till Skatteverket. Vilka avdrag du får göra beror på om du sålt en bostadsrätt eller en fastighet.

Ordet reavinst - eller realisationsvinst - är ett äldre uttryck för kapitalvinst.

Försäljningen ska deklareras året efter du skrivit kontrakt. Vinstskatten ska betalas in samma år som du deklarerar. För att undvika kostnadsränta kan du göra en egen inbetalning, ävenkallad fyllnadsinbetalning, till ditt skattekonto. Oavsett om du har gjort en vinst eller förlust måste du ta upp försäljningen i din inkomstdeklaration.

Tänk på: Du deklarerar din fastighetsförsäljning samma inkomstår som du och köparen skrev under köpekontraktet. Dagen för tillträde till bostaden spelar ingen roll. (Inkomstår är kalenderåret före året då deklarationen lämnas in).

Eventuell vinst vid en försäljning ska tas upp i inkomstdeklarationen tillsammans med övriga inkomster. Du behöver dock inte skatta på hela vinsten om du har sålt en privatbostad utan endast 22/30 tas upp till beskattning. Så här fungerar det:

Om vi säger att du köper en lägenhet för 2 miljoner kronor - och säljer den för 3 miljoner kronor och du inte har några andra avdrag. Då har du alltså gjort en vinst på 1 miljon kronor.

Vad är avdragsgillt för privatpersoner?

Deklarationstips 14 avdrag inför deklarationsdagen. Det är det många som stressar upp sig inför 2 maj. Accountors skatteexperter har tagit fram några tips på avdrag att uppmärksamma, avdrag som kan påverka den slutliga skatten.

Om din arbetsgivare inte betalar för ett arbetsredskap som du anser att du behöver för att kunna utföra ditt jobb, till exempel en mobiltelefon, kan du få avdrag i deklarationen om du själv köper in det.

En av förutsättningarna för avdrag är dock att arbetsredskapet är nödvändigt för jobbet. Det ställs i detta fall högre krav än om arbetsgivaren istället hade köpt redskapet. Då krävs bland annat att redskapet är av väsentlig betydelse för att du ska kunna göra ditt jobb. I skattesammanhang är detta en gradskillnad till individens nackdel vid eget inköp.

Är förutsättningarna för avdrag uppfyllda kan du få direktavdrag för anskaffningsutgiften, under förutsättning att denna inte överstiger ett halvt prisbasbelopp (24 150 kr för inkomståret 2022).

Om du har betalat trängselskatt för egen bil som avser inkomståret 2022 och dessutom uppfyller reglerna för avdrag för resor till och från arbetsplatsen kan du få avdrag för trängselskatten. Du får avdrag för den del av dina sammanlagda utgifter för resor och trängselskatt som överstiger 11 000 kr. För hjälp att räkna ut se här. 

Du får dock inget avdrag om du har förmånsbil och fått betala trängselskatt kontant eller via nettolöneavdrag. Arbetsgivaren ska här istället ha reducerat bilförmånsvärdet med det belopp som du har betalat.

Om du kör minst 3 000 mil i tjänsten under ett år kan byte av arbetsgivare medföra att du inte kör fullt antal mil hos respektive arbetsgivare, men att du sammanlagt gör det under kalenderåret. Vardera arbetsgivaren har då redovisat fullt förmånsvärde på kontrolluppgifterna.

I ett sådant fall kan du i inkomstdeklarationen yrka justering av det sammanlagda förmånsvärdet till 75 %. Denna begäran gör du under övriga upplysningar på deklarationen.

Kan man få rutavdrag för flytthjälp?

Från och med 2016-08-01 gäller nya regler för skatteavdrag vid köp av Rot- och Rutarbete. Det nya gemensamma namnet för dessa tjänster är Husarbete. De nya reglerna innebär att du får ett direktavdrag på din faktura som motsvarar 50 % av arbetskostnaden.

Detta innebär att du nu anlitar en flyttfirma i Stockholm eller i övriga Sverige och köper Flytt tjänster såsom in och utbärning av ert bohag till och från lastbilen packhjälp montering mm till halva priset, tyvärr gäller inte Rutavdrag för lastbilen ej eller för material.

Kan man dra av hela Mäklararvodet?

Normalt sett ligger mäklararvodet någonstans mellan 0,50 – 7 procent av slutpriset i den grundläggande delen. Det vanligaste ersättningsmodellen bygger på provision i procent - men fasta mäklararvoden är också vanligt förekommande. Räkna lite på det och jämför olika mäklare och deras arvoden. Då är du trygg med vad som blir bäst för dig. 

Vad ingår i priset? När du jämför mäklare och deras pris ska du komma ihåg att också jämföra vad som ingår i tjänsten. Mäklararvodet är främst till för att täcka omkostnader för försäljningen av din bostad,  exempelvis marknadsföring och fotografering. Mäklarens arvode är alltså inte detsamma som mäklarens lön.  

En förhandling mellan mäklare och uppdragsgivare om priset (och vad som ska ingå) är positivt för dig som uppdragsgivare. Därför är det viktigt att jämföra och förhandla när du väljer mäklare.