:

Vem äger min Myndighetspost?

Innehållsförteckning:

  1. Vem äger min Myndighetspost?
  2. Hur kommer jag in på min Myndighetspost?
  3. Varför går det inte att logga in på min Myndighetspost?
  4. Var är min digitala brevlåda?
  5. Vad är skillnaden på Kivra och min Myndighetspost?
  6. Vad händer med Kivra när man dör?
  7. Vad är bäst Kivra eller min Myndighetspost?
  8. Vad tjänar Kivra pengar på?
  9. Vad är skillnaden mellan Kivra och min Myndighetspost?
  10. Varför har jag inte fått min post?
  11. Vad händer om man har två digitala brevlådor?
  12. Vill inte ha räkningar i Kivra?
  13. Vad händer med pengar på banken vid dödsfall?
  14. Kan man byta från min myndighetspost till Kivra?
  15. Vill inte få räkningar i Kivra?

Vem äger min Myndighetspost?

Min myndighetspost är en statlig digital brevlåda där du kan ta emot meddelanden från myndigheter och kommuner. Den är gratis och säkrare än vanlig e-post. Brevlådan förvaltas av Myndigheten för digital förvaltning (Digg), Skatteverket tillhandahåller IT-drift av tjänsten.

Privatperson och enskild firma

Hur kommer jag in på min Myndighetspost?

Min myndighetspost är en statlig digital brevlåda där du kan ta emot meddelanden från myndigheter och kommuner. Den är gratis och säkrare än vanlig e-post. Brevlådan förvaltas av Myndigheten för digital förvaltning (Digg), Skatteverket tillhandahåller IT-drift av tjänsten.

Privatperson och enskild firma

Varför går det inte att logga in på min Myndighetspost?

DIGG står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. Det här dokumentet beskriver hur Min myndighetspost uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Vi har inga kända brister i tillgängligheten när du är inloggad i brevlådan. Vi är medvetna om att informationssidorna på minmyndighetspost.se inte är helt tillgängliga.  

Länkarna nedan leder till detaljerad information om vilka tillgänglighetsproblem du kan möta i olika användningssituationer.

  • Användning utan synförmåga
  • Användning med nedsatt synförmåga
  • Användning med nedsatt rörlighet
  • Användning med kognitiv nedsättning

Var är min digitala brevlåda?

Min myndighetspost är statens digitala brevlåda för tjänsten Mina meddelanden. Min myndighetspost är en brevlåda för dig som bara vill ha meddelanden från myndigheter och kommuner ‑ inte från privat sektor ‑ samlat i din digitala brevlåda. Även företag som vill ta emot post från myndigheter digitalt väljer den här brevlådan.

Med brevlådan Min myndighetspost läser du din post från myndigheter och kommuner både på datorn, läsplattan och mobilen.  Min myndighetspost är säker till skillnad från vanlig e-post eftersom du läser meddelanden genom att logga in med din e‑legitimation, t ex BankID. Du kan välja att bli aviserad via e‑post och sms när du får nya meddelanden.

Vad är skillnaden på Kivra och min Myndighetspost?

Med en uppkopplad enhet och e-legitimation kan du läsa din digitala post dygnet runt var du än befinner dig.

Digital post skickas på ett säkert sätt och ingen obehörig kan läsa eller komma åt din post eftersom du loggar in med din e-legitimation.

Vad händer med Kivra när man dör?

Katastrof! Genom samarbetet med tink så har kivra återuppfunnit hjulet.. nu betalar jag mina räkningar med ett rektangulärt hjul istället. Varför ändra på något som funkade alldeles utmärkt innan?

Mobilt bank-id uppdaterade sig över en natt och min telefon är inte längre kompatibel. Kivra tar ej vanligt bank-id så försöker nu att avregistrera mig där. OMÖJLIGT. De hävdar att jag måste avsluta ett autogiromedgivande i min bank först men något sådant finns ej, jag har aldrig betalat något genom Kivra, bara fått post dit. Har dubbelkollat med min bank. BLUFF-FÖRETAG. SPRING!!

Går inte längre att betala mina räkningar via Kivra efter deras nya samarbete med Tink. Ok om det kan strula i början men nu efter 2 månader funkar det fortfarande inte. Är ni på Kivra medvetna om hur dåligt det fungerar?

Denna tjänst är ensidigt öppen för godtyckliga förändringar av parten kivra. Du som användare har i praktiken ingen möjlighet att påverka innehåll eller välja godkända avsändare.

Varje vecka tillkommer nya mer eller mindre seriösa företag som avsändare. Det finns inget sätt att låsa vilka avsändare du godkänt (t ex myndigheter och de företag du har relation till) eftersom nya tillkommer hela tiden. Detta vore enkelt för Kivra att åtgärda genom en inställning för att automatiskt godkänna nya avsändare eller inte. Det finns inte heller något sätt att stänga av flera avsändare utan man behöver gå in på varje avsändare och stänga av den och det finns många (nya tillkommer löpande). Det finns inte heller något sätt att stänga av alla och sedan öppna för de man vill ha som avsändare. Det finns så många avsändare att denna möjlighet borde vara standard.

Beror detta på att Kivra har som affärsidé att vara en förmedlare av godtycklig (skräp)post från företag till de som vill vara miljövänliga? Kanske tävlar man mot alternativa tjänster om antal anslutna mottagare? Eller är det helt enkelt okänslighet för vad som väntas av en samhällstjänst som myndigheter stöder? Om någon ansvarig från Kivra läser detta - fundera på vad som egentligen är orsak till att Kivra har så dåliga funktioner för att begränsa avsändare (inte vilken rationalisering som används).

Vad är bäst Kivra eller min Myndighetspost?

Vart tog den där blanketten vägen? Slipp undra! Du vet väl att massa myndigheter skickar i Kivra? Få post från Skatteverket, Försäkringskassan och många fler i en och samma app.

Glöm borttappade blanketter och kuvert som kommer fel. Nu blir det enklare att hålla koll på papper, beslut och inbetalningar. När du skaffar Kivra hamnar din myndighetspost på ett och samma ställe. Du vet direkt när nåt viktigt dimper ner, och läser posten när och var du vill. Dessutom är det säkrare än papperspost – tack vare BankID kommer ingen obehörig åt dina grejer.

Vad tjänar Kivra pengar på?

Här ser du vilken post du får från Skatteverket i din digitala brevlåda:

*  OBS! Grundbesluten om skatterna samt avgifterna vid försenad betalning skickas från Transportstyrelsen. Skatteverket hanterar omprövningar, överklaganden, anstånd, befrielser, m.m.

Vad är skillnaden mellan Kivra och min Myndighetspost?

Min myndighetspost är en statlig digital brevlåda där du kan ta emot meddelanden från myndigheter och kommuner. Den är gratis och säkrare än vanlig e-post. Brevlådan förvaltas av Myndigheten för digital förvaltning (Digg), Skatteverket tillhandahåller IT-drift av tjänsten.

Privatperson och enskild firma

Varför har jag inte fått min post?

Om du får ett brev som Posten har delat ut som är avsett för någon annan, såsom någon som tidigare bott på adressen, kan du skriva ”felutdelad” på brevet och returnera den till Postens närmaste brevlåda. Posten levererar den då till rätt adress. Du kan returnera sådan post också till skattebyrån.

Vad händer om man har två digitala brevlådor?

Min myndighetspost är en statlig digital brevlåda där du kan ta emot meddelanden från myndigheter och kommuner. Den är gratis och säkrare än vanlig e-post. Brevlådan förvaltas av Myndigheten för digital förvaltning (Digg), Skatteverket tillhandahåller IT-drift av tjänsten.

Privatperson och enskild firma

Vill inte ha räkningar i Kivra?

Var ligger hyreskontraktet? Nu är det slutletat. Ladda upp viktiga papper du har liggandes hemma. Perfekt om du vill ha precis allt på samma plats – eller mer utrymme i hyllorna.

Vad händer med pengar på banken vid dödsfall?

När en person dör övergår alla ägodelar, avtal och skulder till ett så kallat dödsbo. Företrädare för dödsboet är dödsbodelägarna. Vem som är dödsbodelägare framgår av bouppteckningen som ska vara registrerad hos Skatteverket.

I väntan på bouppteckningen kan någon tillfälligt ta hand om och vårda egendomen, till exempel den som har bott tillsammans med den avlidne.

Kan man byta från min myndighetspost till Kivra?

Hem > K > Kan Man Byta Digital Brevlåda?

Du kan välja att ta emot all din post digitalt, eller själv bestämma vilka myndigheter du vill ska nå dig i Kivra. I inställningar kan du hantera alla avsändare. Och om du ångrar dig kan du när som helst avsluta tjänsten och få din post på papper igen.

Vill inte få räkningar i Kivra?

Logga in i din Kivra — Inställningar — Hantera hela din Kivra tjänst — Avsluta Kivra. Du får en bekräftelse per e-post när du stängt användarkontot. Efter att Kivra-kontot avslutats kommer du inte längre att få ny digital post i din Kivra. Ditt användarkonto i Kivra raderas efter 45 dagar, och därefter kan inga uppgifter eller …

Logga in i din Kivra — Inställningar — Hantera hela din Kivra tjänst — Avsluta Kivra.