:

Hur länge ska man spara bokföringen?

Innehållsförteckning:

  1. Hur länge ska man spara bokföringen?
  2. Vilket års bokföring kan man slänga 2023?
  3. Hur länge måste man spara bokföring som privatperson?
  4. Vad gör man med gammal bokföring?
  5. Hur länge ska man spara betalda räkningar?
  6. Måste man låsa bokföringen?
  7. Var kan man slänga gamla räkningar?
  8. Kan man slänga gamla räkningar?
  9. Måste man spara betalda räkningar?
  10. Hur länge spara bokföring Skatteverket?
  11. Hur arkiverar man bokföring?
  12. Kan man slänga gamla deklarationer?
  13. Hur länge ska man spara pappersfakturor?
  14. Måste man spara bokföring i pappersform?
  15. Kan man sköta bokföringen själv?

Hur länge ska man spara bokföringen?

Grundprincipen för arkivering av bokföring är att räkenskapsinformation ska förvaras på ett betryggande sätt i Sverige under sju år efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades. För ett företag med räkenskapsår första juli till sista juni innebär det att räkenskapsinformationen måste sparas i sju år och sex månader. Räkenskapsinformationen ska bevaras så den är i vanlig läsbar form eller i mikroskrift. Skyldigheten att arkivera information uppstår så fort det finns någon räkenskapsinformation att spara, det vill säga i samband med att den första verifikationen kommer till.

Vilket års bokföring kan man slänga 2023?

Tips: Nu kan du slänga bokföringen från 2012.

Numera behöver man bara spara på bokföring, verifikationer och annat räkenskapsmaterial liksom övrigt underlag för deklarationer i sju år efter det kalenderår som ett företags räkenskapsår löpt ut.

Hur länge måste man spara bokföring som privatperson?

Allt som du använder som underlag när du deklarerar måste du spara i sex år.

Hur länge behöver vi egentligen spara kvitton och fakturor? Och varför är det så viktigt att spara vissa papper? Här får du svaren.

Vad gör man med gammal bokföring?

none id="readability-page-1" class="page">

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hur länge ska man spara betalda räkningar?

 Det mesta i räkningsväg kan man slänga, i alla fall om man använder sig av internetbankens tjänster. I de flesta internetbanker kan man se vad man har betalt ett eller två år tillbaka i tiden.

 - Men behöver man ett utdrag på äldre betalning får man ofta betala extra för det – mellan 50 och 150 kronor i de flesta fall. Kolla med din bank, säger Hallin.

 Kvitton som ofta bleknar till oläslighet efter kort tid tar man lämpligen en kopia av med mer beständigt papper och tryck. Kopian gäller också som bevis.

Måste man låsa bokföringen?

Bokföringsskyldigheten regleras i bokföringslagen och årsredovisningslagen. Den innebär att du som är skyldig att upprätta bokföring måste:

  • bokföra alla affärshändelser i tid
  • se till så att alla bokföringsposter kan verifieras med till exempel kvitton eller fakturor
  • spara bokföringen i sju år efter räkenskapsårets slut
  • avsluta bokföringen med årsbokslut eller årsredovisning. (I de flesta fall.)

På Bokföringsnämndens hemsida finns mer information om hur du ska sköta din bokföring.

Var kan man slänga gamla räkningar?

Här har vi samlar svar på de vanligaste frågorna om sopor.

Svar: Nej, allt avfall som du sorterar hanteras separat. Avfallet kan dock innehålla en del oönskade ämnen som inte kan materialåtervinnas. De sorteras ut och energiåtervinns eller deponeras. Det är viktigt att avfallet som återvinns till nya produkter har en hög kvalitet och inte innehåller oönskade ämnen.

Kan man slänga gamla räkningar?

HejsanHur länge måste jag spara räkningar? Ex elräkning mmOch kvitton?Hälsningar Johan

Hej! Räkningar eller fakturor visar ju inte att man gjort någon betalning. Jag antar att de kan kastas, eller finns det situationer när räkningar och fakturor bör sparas?

Måste man spara betalda räkningar?

Bokföringslagen säger att kvitton, räkningar och andra typer av verifikationer måste arkiveras i 7 år efter det kalenderår då räkenskapsåret avslutades. 

Nyligen inledde regeringen en utredning för att se om lagen om arkivering av papperskvitton borde skrotas. Vi är många som håller tummarna – och det ser lovandet ut!

Som privatperson behöver du bara spara betalda fakturor så länge reklamationsrätt och garanti finns kvar – om du vill förstås. Hur länge företag måste spara kvitton definieras däremot tydligt i lagen.

Kort sagt, ja. Du måste spara kvitton. Bokföring är strikt reglerat, och en av de tydligaste reglerna gäller lagring av verifikationer.

Men om du fotat kvittot och lagrar det digitalt, vad gäller då? Måste man spara fysiska kvitton också?

Det är tillåtet att överföra verifikationer som kvitton eller fakturor från pappersform till digital form, t ex via fotografering eller skanning, men du måste fortfarande behålla originalkvittot i tre år. Det mesta tyder på att vi inom en snar framtid lär få den här delen av bokföringslagen uppdaterad. Att fota och spara kvitton digitalt kommer förmodligen att bli standard. Men tills dess är det tre år som gäller.

Hur länge spara bokföring Skatteverket?

Tänk på att det är du som ansvarar för bokföringen! Även om du anlitar någon för att sköta din bokföring är det du som ansvarar för att bokföringen blir riktig. Detta ansvar kan du aldrig lämna ifrån dig. Så ställ krav på din bokförare att han eller hon förklarar om du inte förstår.

Några tips innan du lägger upp din bokföring!

  • Planera din bokföring. Tänk igenom innan hur den ska vara upplagd, så att den passar dina syften bäst.
  • Ta råd. Fråga vänner och bekanta som driver rörelse hur de gör med sina papper och sin bokföring.
  • Enkelhet. Gör din bokföring så enkel som möjligt när du startar upp, särskilt om du är lite osäker på dina kunskaper i bokföring.
  • Om du lämnar bort din bokföring. Sätt in underlagen varje dag i en pärm, där du har en flik för varje dag. Då är det lättare för den som sköter bokföringen att bokföra alla transaktioner på rätt dag.

För din egen skull är det viktigt att du har ordning på dina papper. Varje minut som behöver tas i anspråk för dig eller en redovisningskonsult kostar pengar. Sköter du din bokföring kan du spara pengar och undvika onödigt tidsspill.

Hur arkiverar man bokföring?

Verksamhetens företagsform avgör vem som står ansvarig för att arkiveringen görs på ett korrekt sätt. I en enskild näringsverksamhet är det alltid den fysiska personen som bär ansvar för att arkiveringen av företagets räkenskapsinformation, utrustning och system är lagenlig. Om den enskilda verksamheten sedan överlåts behåller överlåtaren arkiveringsskyldigheten. 

I en juridisk person är det den juridiska personen som sådan som är ansvarig för arkiveringen av räkenskaperna. Den som bär det yttersta ansvaret är den eller de fysiska personer som är ansvariga för att bokföringsskyldigheten fullgörs, exempelvis VD, styrelsen eller den som faktiskt har hanterat arkiveringen. Om bolaget överlåts övergår skyldigheten till de som tar över.

Kan man slänga gamla deklarationer?

I helgen gjorde jag en rensning bland papper och pärmar här hemma. Detta är ett av många områden som jag upplever behöver ses över vartannat/vart tredje år eller så. För även om man sätter upp ett system som fungerar vid en viss tidpunkt, så är papper en kategorin med ett ständigt inflöde. Även om det med digitaliseringen minskat enormt senaste åren.

Det kan såklart också hänga ihop med vilken livsfas man befinner sig i också. För min del hade pärmarna förökat sig det senaste åren i och med att familjen förökats med två barn, vi köpt bil, vi sålt en lägenhet och köpt ett hus. Från att ha fixat så att alla papper kom digitalt för ett par år sedan, så började det plötsligt komma in papper fysiskt i hemmet igen.

Hur länge ska man spara pappersfakturor?

Samma arkiveringsregler gäller oavsett om man överför ursprungshandlingen från papper till digital form, eller tvärtom. Om företaget till exempel har tagit emot en faktura via e-post och väljer att skriva ut den för att ha bokföringen i pappersform, ska den digitala ursprungshandlingen (filen som togs emot via e-post) sparas digitalt i minst tre år. Och omvänt, om en pappersfaktura skannas och sparas digitalt, gäller samma sak.

Vilket kvitto ska sparas om man får både e-kvitto och kvitto på papper?

Många gånger får vi kvitton och fakturor både digitalt och på papper, till exempel om vi handlar i en butik som skickar ett e-kvitto och vi samtidigt får ett kvitto på papper. Vilket kvitto ska sparas då? Om man får båda kvittona i nära anslutning till varandra kan man välja vilket kvitto man vill spara. Det underlättar såklart om man väljer samma format i alla liknande situationer och bör isåfall framgå av arkivplanen.

Måste man spara bokföring i pappersform?

Grundregeln i bokföringslagen är att räkenskapsinformation du tar emot från andra ska lagras i den form du får dem. När du skapar räkenskapsinformationen själv så kan du själv välja i vilken form den lagras. 

Undantaget är grundbok, huvudbok och behandlingshistorik som alltid måste finnas i elektronisk form (förutsatt att du har ett bokföringsprogram) eftersom de uppdateras kontinuerligt. Tre år efter räkenskapsårets utgång får du i båda fallen arkivera om räkenskaperna i en annan form, om du skulle vilja. 

  • Bokföringslagen 7 kap §1Dokument, mikroskrift och maskinläsbart medium med räkenskapsinformation som företaget har tagit emot från någon annan skall bevaras i det skick materialet hade när det kom till företaget.
  • Bokföringslagen 7 kap §6Ett företag får förstöra sådant material för bevarande av räkenskapsinformationen som avses i §1, om räkenskapsinformationen på ett betryggande sätt överföres till någon annat sådant material.
  • Om materialet är sådant som avses i §1, får det dock förstöras först från och med det fjärde året efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades. 

Kan man sköta bokföringen själv?

Fastän bokföringen ofta känns tråkig så den i sig är ett bra verktyg för att kunna planera ekonomin. Vart går firmans pengar? En löpande bokföring ger svaret. Det spelar ingen roll om inkomsterna är stora ifall utgifterna är okontrollerade. I så fall blir företaget ofta utan vinst och du blir utan pengar.

Huvudsaken är att bokföringen är anpassad till din affärsverksamhet och inte görs för krånglig. Du behöver inte ha med alla konton i BAS-kontoplanen så länge det fungerar för just ditt företag. När du bokför alla affärshändelser på ett sätt som du själv förstår så har du enkelt koll på företagets ekonomi. Då ser du ifall du går på vinst eller utgifterna blivit för stora och du är tvungen att göra åtgärder.

En vanlig miss i små företag är att bokföringen sker för sällan. Enligt bokföringslagen ska händelser bokföras senast inom en månad och kontanta transaktioner bör bokföras genast. Om du väntar för länge med att bokföra en verifikation glömmer du lätt varifrån de olika kvittona härstammar. Dessutom är det svårt att få en realistiskt bild av den ekonomiska situationen ifall en stor del av affärshändelserna inte är bokförda.

Försök att skapa en rutin där du bokför en gång i veckan. Det är mycket lättare att lägga in ett fåtal händelser efter hand än att spara en enorm hög verifikat som måste föras in i efterskott. För att inte tala om de eventuella ekonomiska överraskningarna som gömmer sig i kvittoberget ifall du lämnar bokföringen ogjord.