:

Hur deklarerar man mäklararvode?

Innehållsförteckning:

  1. Hur deklarerar man mäklararvode?
  2. Får man tillbaka mäklararvode?
  3. Kan mäklaren hjälpa till med deklarationen?
  4. Är arvode avdragsgillt?
  5. Får man dra av för flyttstädning i deklarationen?
  6. Hur ska jag deklarera?
  7. Får man dra av mäklararvode vid försäljning?
  8. Vad händer om man inte deklarerar försäljning?
  9. Är arvode en inkomst?
  10. Hur skattar man på arvode?
  11. Får man dra av vitvaror i deklarationen?
  12. Får man göra avdrag för Hemnet?
  13. Hur mycket Swish kan man ta emot utan att skatta?
  14. När behöver man inte deklarera?
  15. Kan man förhandla mäklararvode?

Hur deklarerar man mäklararvode?

Skatteverket anser att vid försäljning av en fastighet utan samband med en verksamhetsöverlåtelse är omsättningen undantagen från skatteplikt enligt 3 kap. 2 § ML. Den köpta mäklartjänsten används för att genomföra en omsättning som är undantagen från skatteplikt. Mäklartjänster får anses ha ett direkt och omedelbart samband med försäljningen av fastigheten på motsvarande sätt som advokattjänster vid avtalsskrivning och tjänster i form av biträde vid förhandlingar med förvärvarna vid en aktieöverlåtelse (se RÅ 2010 ref. 56). Skatteverket anser därför att kostnaden för mäklararvode i detta fall har ett direkt och omedelbart samband med en från skatteplikt undantagen omsättning av fastighet enligt 3 kap. 2 § ML. I och med det finns inte rätt till avdrag för ingående skatt på mäklararvodet.

Får man tillbaka mäklararvode?

Skatteverket anser att vid försäljning av en fastighet utan samband med en verksamhetsöverlåtelse är omsättningen undantagen från skatteplikt enligt 3 kap. 2 § ML. Den köpta mäklartjänsten används för att genomföra en omsättning som är undantagen från skatteplikt. Mäklartjänster får anses ha ett direkt och omedelbart samband med försäljningen av fastigheten på motsvarande sätt som advokattjänster vid avtalsskrivning och tjänster i form av biträde vid förhandlingar med förvärvarna vid en aktieöverlåtelse (se RÅ 2010 ref. 56). Skatteverket anser därför att kostnaden för mäklararvode i detta fall har ett direkt och omedelbart samband med en från skatteplikt undantagen omsättning av fastighet enligt 3 kap. 2 § ML. I och med det finns inte rätt till avdrag för ingående skatt på mäklararvodet.

Kan mäklaren hjälpa till med deklarationen?

Sista dagen för att lämna in din deklaration är den 2 maj 2023. Om du beräknar att få ett underskott av slutgiltig skatt på mer än 30 000 kr, bör du göra en fyllnadsinbetalning senast den 13 februari 2023 för att undvika kostnadsränta.

Är arvode avdragsgillt?

  • Deklarera en bostadsförsäljning
  • Vanliga frågor
  • Räkna ut mäklararvode

När du säljer en bostad med hjälp av en mäklare betalar du ett mäklararvode men ofta har du också en del andra utgifter i samband med bostadsförsäljningen. En del av dessa utgifter kan du göra avdrag för i deklarationen. Exempel på kostnader som är avdragsgilla är:

Mäklarnas arvoden skiljer sig en hel del mellan olika städer och områden. För att ta reda på vad olika mäklare tar i arvode och vad som ingår så kan du använda den kostnadsfria tjänsten MäklarOfferter.se. Du beskriver bara bostaden du vill sälja så får du hjälp med att samla in offerter och att jämföra mäklare.

Tjänsten är helt gratis och du väljer själv om du vill anlita någon av mäklarna som du får erbjudande av.

Får man dra av för flyttstädning i deklarationen?

Vid en bostadsförsäljning så finns det vissa kostnader som du har möjlighet att dra av, som är avdragsgilla. Det kan handla om grundförbättringar eller renovering och underhåll av bostaden. Avdragsgilla kostnader kan även handla om kostnader relaterade till flytten, som exempelvis mäklararvoden eller homestaging.

En fråga vi ofta får är om det går att dra av flyttstädning eller flytthjälp för att minska skatten, alltså får du göra avdrag för flyttkostnader? Tyvärr är flyttstädning inte avdragsgillt vid husförsäljning. Det finns vissa undantag där flytthjälp kan vara avdragsgillt men det handlar om specifika fall. Exempel på detta är att du ska ha blivit uppsagd från din nuvarande tjänst och att det enda sättet att få behålla jobbet är att flytta till en annan ort. 

Skatteverket har många bra guider för hur du ska beräkna de flyttrelaterade avdrag du får göra. Du kan till exempel göra avdrag för hela utgiften om du har byggt ett nytt hus, byggt ut ett hus, installerat en tvättmaskin där det saknats en sedan tidigare eller om du gjort om ett garage till ett badrum. Utöver detta så finns det kostnader där du får göra avdrag för delar av utgifterna. Det kan exempelvis handla om att du bytt ut en plastmatta mot ekparkett, bytt tak från papp till plåt, bytt handfat eller tapetserat om väggar. Om du är osäker på vilken typ av avdrag du får göra rekommenderar vi dig alltid att kolla med Skatteverket.

Hur ska jag deklarera?

5 mars: Sista dagen att skaffa digital brevlåda för att få deklarationen elektroniskt.

6-10 mars: Du som har digital brevlåda får din deklaration som en pdf-fil dit.

14 mars: Den digitala deklarationen öppnar. Kräver e-legitimation och inloggning på Skatteverkets sajt.

Det viktigaste att tänka på är att vara ute i god tid. Vissa uppgifter, som försäljning av bostad, går att förebereda redan innan Skatteverkets e-tjänster öppnar. Då sparas de på ”mina sidor” och kan hämtas in när det är dags att deklarera.

Det kan vara krångligt att själv räkna ut hur mycket man ska deklarera och vilka avdrag man ska göra.

– Då rekommenderar jag våra e-tjänster, säger Emelie Köhn på Skatteverket.

Det vanligaste avdraget är resor till och från arbetet. I inkomstdeklarationen för 2021 gjorde cirka 780 000 människor reseavdrag med över 21 miljarder kronor, uppger Skatteverket.

– Vi vet att det ofta blir fel när man gör det avdraget, säger Emelie Köhn. 

Viktigt att komma ihåg är att man bara kan göra avdrag om man har resekostnader över 11 000. Ska man göra avdrag för resor med egen bil måste avståndet vara minst fem kilometer och man behöver också göra en tidsvinst på minst två timmar per dag jämfört med att åka kollektivt.

– Om man har fått en deklaration så ska man deklarera, säger Emelie Köhn.

Om man skulle glömma att deklarera skickas det ut en påminnelse om att man ska skicka in en deklaration.

Kommer det ändå inte in någon deklaration till Skatteverket kommer de att besluta om skatten ändå, enligt uppgifter myndigheten fått in från exempelvis banken och arbetsgivaren.

Huruvida man får pengar tillbaka eller inte beror på bland annat på hur mycket skatteavdrag som har gjorts från inkomsterna under året. Ibland är det så enkelt som att den avdragna skatten under året är större än den skatt man slutligen ska betala.

Det kan också vara så att man till exempel redovisar kapitalförluster eller har stora ränteutgifter som man får dra av i kapital.

Får man dra av mäklararvode vid försäljning?

Även om du går plus på en försäljning får du även räkna med en del nödvändiga utgifter i samband med bostadsförsäljningen, bland annat mäklararvodet för bostadsförsäljningen. Förbättringsutgifter och försäljningsutgifter, så som mäklararvode, får du göra avdrag för vid försäljningen av bostaden.

När du sålt en bostad behöver du deklarera detta hos Skatteverket. Innan du skickar iväg din deklaration bör du dock gå igenom vad du har möjlighet att göra avdrag för avseende bostadsförsäljningen. Det är flera kostnader som är avdragsgilla, bland annat många delar som rör mäklaren. Till exempel får du dra av kostnader som:

Vad händer om man inte deklarerar försäljning?

Det finns fem stycken olika kategorier som man kan dela upp avdragen inom:

Du får göra avdrag för de renoveringar som du utfört under försäljningsåret och de senaste 5 kalenderåren innan försäljningsåret (om du sålt bostaden under år 2023 kan du alltså dra av för renoveringar från och med 2018).

Utöver att renoveringen är max 5 kalenderår gammal krävs det även att dina kostnader uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma år för att de skall vara avdragsgilla. Du får alltså inte dra av beloppet om du tex målat om hallen och kostnaden inte uppgick till 5 000 kr eller mer. MEN om du under samma år byter toalettstol och den totala kostnaden för dessa två förbättringar uppgår till över 5 000 kr så får du dra av totalkostnaden.

För att du skall få dra av en vanlig renovering krävs det att åtgärden är ”förbättrande”. Det kan man dock nästan alltid hävda att den är (om inte bostaden var ny när du köpte den). Skatteverket nekar väldigt sällan ett sådant påstående.

Är arvode en inkomst?

Barnets individuella behov kan göra att du har kostnader utöver det som ingår i grundkostnaden. Exempel på sådana tilläggskostnader är

Om en kommun eller ett konsulentföretag betalar ut ersättning för tilläggskostnader behöver det finnas en redogörelse som motiverar utbetalningen. Av motiveringen ska det framgå att det finns ett individuellt behov hos barnet som gör att du har kostnader som tillkommer utöver grundkostnaden. Det ska framgå vilka kostnader som ingår i ersättningen och hur de är beräknade. Det behöver däremot inte finnas kvitton på tilläggskostnader inom SKR:s rekommenderade schablonbelopp. Om utbetalaren har följt SKR:s rekommendationer kan du få avdrag för belopp motsvarande det som du har fått ersättning för.

Hur skattar man på arvode?

Här kan du läsa mer om hur det fungerar med utbetalning av arvode, inbetalning av arbetsgivaravgift och skatt.

Skövde, Tibro, Falköping, Gullspång, Hjo, Herrljunga, Vårgårda, Bollebygd, Svenljunga

Får man dra av vitvaror i deklarationen?

Vilka förbättringsåtgärder på lägenheten får man göra avdrag för när man säljer bostaden? Svaret är inte helt solklart. Berit Hagelin på Skatteverket reder ut vanliga frågetecken.

Den som säljer en bostadsrätt får göra avdrag i deklarationen för utgifter som har inneburit en förbättring av lägenheten. De sammanlagda utgifterna måste dock uppgå till minst 5 000 kronor per år. Arbetskostnader för egenutförda arbeten är aldrig avdragsgilla.

Får man göra avdrag för Hemnet?

Hemnet har i alla tider tagit betalt via en abonnemangsavgift som mäklarfirmorna betalt. För några år sedan insåg Hemnet att de kan tjäna ännu mer pengar. De började då att skicka en faktura direkt hem till bostadens säljare så fort annonsen publicerades på hemsidan.

Storleken på fakturans belopp styrs av bostadens utgångspris. Hemnet-fakturan måste säljaren betala själv men en duktig förhandlare brukar kunna få mäklaren att dra av Hemnet-kostnaden från sin provision.

För att räkna ut annonskostnaden måste du besöka Hemnets hemsida och fylla i din adress och utgångspris. Kalkylatorn räknar sedan ut annonskostnaden. I tabellen nedan kan du se lite exempel på ungefärliga kostnader för annonsering.

Hur mycket Swish kan man ta emot utan att skatta?

Swish är en mobilapp för att göra betalningar mellan privatpersoner eller mellan privatpersoner och företag i Sverige.

Det är en betaltjänst med vilken du både kan skicka pengar från och ta emot pengar till ditt bankkonto genom att använda din mobiltelefon. Swish är en helt kostnadsfri och säker betalmetod.

Med detta betalsätt är det möjligt att skicka och ta emot pengar med direkt överföring. Allt som behövs är en smartphone och ett bankkonto i en svensk bank.

Swish lanserades i december 2012. På den tiden fungerade det endast som en betalmetod mellan privatpersoner. Det var då nästan en revolutionerande uppfinning som gjorde det lätt att snabbt skicka pengar direkt mellan olika konton utan att de behöver vara i samma bank.

Sommaren 2014 blev Swish tillgängligt även för företag och organisationer. Den 18 januari 2016 kom Swish för e-handlare. Genom att erbjuda möjligheten att ta betalt med Swish var det många webbutiker som kunde öka omsättningen tack vare att det blev lättare för kunderna att handla på nätet.

2017 kom QR-koder för Swish så att betalningar skulle bli ännu enklare – både i fysiska butiker och online.

För att ändra din Swish-gräns behöver du logga in i din internetbank. Där går du till dina inställningar och vidare till Swish. Du har möjlighet att ändra hur stort belopp du ska kunna föra över per vecka.

Hos de flesta banker finns även möjligheten att lyfta gränsen för högsta tillåtna överföring till 150 000 i ett dygn.

Alla svenska banker som stödjer Swish har en eller flera beloppsgränser för överföringar. Ofta är det en gräns på 3000 – 5000 kronor för en sjudagarsperiod. Dessutom kan det finnas en gräns för hur mycket du kan föra över per överföring.

När behöver man inte deklarera?

Det finns många tips för att så tillbaka på skatten snabbare. Det första man ska göra är att skaffa en digital brevlåda och välja att deklarera digitalt eller via Skatteverkets app. Den digitala brevlådan måste skaffas senast den 1 mars. Man måste också anmäla ett konto för sin skatteåterbäring senast samma datum. Om man vill ha tillbaka på skatten tidigt kan man inte lägga till eller ändra något i sin deklaration. Man får bara godkänna den, och detta måste göras senast den 28 mars. För många kan pengarna som fås tillbaka vara ett välkommet tillskott i kassan. Om man inte får pengar tillbaka, utan tvärtom måste betala restskatt betyder det dock inte att man måste betala in denna tidigare bara för att man följt dessa steg, utan den kan betalas in som vanligt. Många i Sverige behöver dock inte deklarera och de kan varken bli skyldiga att betala till baka något eller få tillbaka några pengar när det är så dags. Men vad gör man om man inte ska deklarera?

Kan man förhandla mäklararvode?

Fyra mäklare har värderat vår lägenhet och lämnat offerter på allt ifrån 1,9% till 2,5%, ibland med något slags bonus för mäklaren om lgh säljs för visst stort belopp.

Den trevligaste och mest avslappnade mäklaren var tyvärr den dyraste, och det skiljer minst 10’000 kr. Kan man förhandla om arvodet eller anses det fult att ta upp frågan?