:

När får man dra momsen på hyra?

Innehållsförteckning:

  1. När får man dra momsen på hyra?
  2. Är det moms på hyran?
  3. Är hyra avdragsgillt?
  4. Hur fungerar ingående moms?
  5. Vad är momsen på boende?
  6. Måste momsen stå på fakturan?
  7. Vad ska ingå i hyran?
  8. Hur bokför man hyresintäkter?
  9. Vad kan man dra av moms på?
  10. Kan jag dra av moms innan momsregistrering?
  11. Hur funkar det att dra av moms?
  12. Kan man dra av momsen?
  13. Är hyra momsfri?
  14. Får man dra moms utan kvitto?
  15. Måste moms framgå på kvitto?

När får man dra momsen på hyra?

När kan moms debiteras på hyran och hur kan man dra av ingående moms som fastighetsägare? Frågorna är inte helt lätta och otydliga gränsdragningar kan leda till kostsamma fel. FAR hjälper dig att undvika de vanligaste fallgroparna.

Generellt ska den som hyr ut en lokal eller fastighet inte ta ut moms på hyran. En privatperson som hyr ut sin bostad till en annan privatperson kan alltså inte debitera moms, och då inte heller få avdrag för ingående moms på kostnader. Men det finns situationer där till exempel fastighetsägare och hyresgäster kan vara frivilligt skattskyldiga och på så sätt bedriva momspliktig uthyrningsverksamhet. Då gäller det att ha koll på villkoren.

Är det moms på hyran?

När man har en fastighet där man aviserar hyran med utgående moms (hyresgäster som är momspliktiga) måste man i redovisningen ta hänsyn till förutbetalda hyror. Det vanligaste är att avierna ställs ut i förskott och om de också betalas i förskott så påverkar det momsdeklarationen.

Är hyra avdragsgillt?

Du ska registrera dig och betala moms om du svarar ja på alla de här frågorna:

Du bedriver skattepliktig ekonomisk verksamhet om du svarar ja på alla dessa frågor. Du ska därför betala moms på dina intäkter från uthyrningen.

Hur fungerar ingående moms?

När du fakturerar från ditt företag, oavsett om det är till ett annat företag eller till en privatperson, så lägger du på moms på priset för din vara eller tjänst. Hur mycket moms som ska adderas på priset beror på vad du säljer – olika varor och tjänster beskattas med olika stora momssatser.

Den moms dina kunder betalar till dig ska du sedan redovisa och betala till Skatteverket – antingen varje månad, en gång per kvartal eller en gång om året. Det är bolagets omsättning som styr hur ofta momsen ska redovisas. Har du hög omsättning vill Skatteverket att du redovisar momsen oftare än om du har en lägre omsättning. 

Läs mer: Vilken momssats ska jag lägga på min tjänst?

Vad är momsen på boende?

Hur räknar man ut moms? På den här sidan kan du använda vår momsräknare för att beräkna moms på ett pris och se summan exklusive samt inklusive moms.

Vår momsräknare hjälper dig att lägga till eller ta bort moms på ditt pris. Välj mellan 6%, 12% och 25% moms eller skriv in en egen momssats.

I Bokio får du hjälp att beräkna moms helt automatiskt. Både när du bokför, fakturerar dina kunder och ska göra momsdeklaration. Skapa konto och kom igång med enkel bokföring, fakturering och mycket mer!

Måste momsen stå på fakturan?

Den moms som du tar ut när du säljer momspliktiga varor och tjänster kallas utgående moms.

Om du bedriver näringsverksamhet och levererar varor eller tjänster måste du normalt

  • registrera dig hos skattemyndigheten i det land där du bedriver din verksamhet
  • debitera dina kunder moms och redovisa momsen för skattemyndigheten.

Vad ska ingå i hyran?

Studien visade på att hyresgästernas elförbrukning minskade när hushållsel inte längre ingick i hyran. Vi på Be Resident får ofta frågan om elen bör ingå i hyran, så hur ska man som hyresvärd då tänka?

Hyr man ut en mindre lägenhet är risken liten att elförbrukningen skjuter i höjden ifall hushållsel ingår i hyran för hyresgästen. I en 1:a eller 2:a bor det kanske en eller två hyresgäster och även om elförbrukningen skulle gå upp har man ofta en marginal för det som man räknat med när man bestämde hyran. Ibland har man som hyresvärd inte heller möjlighet att säga upp det egna elavtalet och låta hyresgästen teckna ett eget abonnemang, men då rekommenderar vi att man sätter en gräns i hyresavtalet för hur hög elförbrukningen får vara. Vi rekommenderar helt enkelt att man som hyresvärd väljer det som blir smidigast för den egna situationen.

Hur bokför man hyresintäkter?

Vissa funktioner kräver en betalplan

Bokför med mallen Hyra momspliktig eller Hyra momsfri beroende på om det är moms eller ej.

Vad kan man dra av moms på?

Prenumerera

Jag har hört om vänner som har företag som köper in grejer på företaget istället för att köpa dom privat, då dom slipper momsen. Jag är helt med på att detta inte är lagligt om man avser att nyttja produkten privat.

Kan jag dra av moms innan momsregistrering?

Hej!

Om ett aktiebolag är registrerat hos Bolagsverket ett datum, men momsregistreringen är ett senare datum - när kan jag då börja bokföra kostnader och dra av moms?

Hur funkar det att dra av moms?

Prenumerera

Jag har hört om vänner som har företag som köper in grejer på företaget istället för att köpa dom privat, då dom slipper momsen. Jag är helt med på att detta inte är lagligt om man avser att nyttja produkten privat.

Kan man dra av momsen?

Moms – mervärdesskatt eller mervärdesomsättningsskatt – är en skatt som ska betalas till staten vid köp av varor och tjänster. 

Både privatpersoner och företag betalar moms, men det är du som driver företag som märker av att den existerar. För privatpersoner är momsen alltid inkluderad i priset och man behöver inte göra någonting mer än att betala totalsumman för sin vara eller tjänst.

Själva momsinbetalningen – och hur stor den blir – tar nämligen du som företagare, eller näringsidkare, hand om i samband med din momsdeklaration. Företagare kan nämligen kvitta momsen på sina inköp mot momsen på sin försäljning. Därför brukar man ofta presentera priset exklusive moms när man vet att det är företag som ska handla.

I Sverige använder vi oss av olika momssatser beroende på vilken typ av vara eller tjänst som avses. På de allra flesta varor eller tjänster gäller 25 % moms, det vill säga att du som näringsidkare lägger på 25 % på ditt pris. Det finns dock undantag.

För till exempel livsmedel, restaurangbesök, hotell samt konstverk som köps direkt från konstnären gäller istället 12 % moms, medan tidningar, böcker, konserter samt  taxi-, buss-, flyg- och tågresor inom Sverige enbart beläggs med 6 % moms. 

Vissa branscher är dessutom undantagna från momsplikt helt och hållet. För sjukvård, tandvård, social omsorg, skolverksamhet och bank- och försäkringstjänster betalas exempelvis ingen moms alls.‍

Är hyra momsfri?

Fastighetsägare, bostadsrättshavare och hyresgäster kan beviljas frivillig skattskyldighet för moms om de hyr ut lokaler eller hela byggnader till företag som bedriver momspliktig verksamhet. Genom att utfärda en hyresavi med moms inom sex månader från det att hyresgästen flyttar in kan både hyresgästen och uthyraren dra nytta av detta arrangemang. Att bli frivilligt skattskyldig kan minska kostnaderna och göra verksamheten mer konkurrenskraftig, särskilt för uthyrare som hyr ut lokaler till företag som bedriver momspliktig verksamhet.

Får man dra moms utan kvitto?

Detta avsnitt gäller för dig som är användare och inloggad i privat läge.

Bokföringslagen säger att kvitton och andra dokument med räkenskapsinformation måste arkiveras. Du måste också kunna styrka kostnader ifall Skatteverket genomför en granskning. Kvitton försvinner ibland, och det kan leda till problem för en anställd som behöver ett kvitto för sin reseräkning.

Måste moms framgå på kvitto?

StartFör företagPrissättning och ta betaltErbjud kvitto Kvittot är bekräftelsen på att köpet har genomförts och registrerats i kassan. Du ska alltid erbjuda konsumenten ett kvitto vid köp i butik, för att hjälpa till att förhindra fusk.

Är du konsument?