:

Hur fungerar avdragsgill?

Innehållsförteckning:

  1. Hur fungerar avdragsgill?
  2. Vad är avdragsgillt i ett företag?
  3. Vad är avdragsgillt för privatpersoner?
  4. Vad är avdragsgillt Skatteverket?
  5. Vilka avgifter är avdragsgilla?
  6. Hur mycket är avdragsgillt?
  7. Vad är avdragsgill och ej avdragsgill?
  8. Vad är skillnaden mellan avdragsgill och ej avdragsgill?
  9. Vad är inte avdragsgillt?
  10. Vad är avdragsgillt och inte?
  11. Hur mycket får ett företag bjuda på?
  12. Är kaffe avdragsgillt?
  13. Får man bjuda sina anställda på middag?
  14. Får jag bjuda mina anställda på lunch?
  15. Får man bjuda på fika på jobbet?

Hur fungerar avdragsgill?

Det finns kostnader som du inte kan göra avdrag för, även om de egentligen är företagets utgifter. Detta kan handla om parkeringsböter, medlemsavgifter, förseningsavgifter och skatter. Ingen av dessa är en avdragsgill kostnad, oavsett vilken bolagsform du har.

Vad är avdragsgillt i ett företag?

För företagare innebär en avdragsgill kostnad att den får dras av från företagets beskattningsbara resultat. I praktiken innebär det att när en sådan kostnad bokförs minskar vinsten i företaget, vilket i sin tur leder till att skatten blir lägre.

För att få dra av kostnaden, måste den vara nödvändig för verksamheten. Därför är en tjänstebil avdragsgill, men inte kostnaden för att skaffa ett A- eller B-körkort. Att skaffa ett körkort ses som en privat levnadskostnad, även om det är nödvändigt att köra bil för att kunna driva företaget.

Vad är avdragsgillt för privatpersoner?

Varje år begär 900 000 personer om att få dra av bilresor till och från jobbet. Många missar att de inte har rätt till avdraget över huvud taget.

– Man måste ha en tidsvinst på två timmar med bil. Det är ett villkor som inte alltid uppfylls. Sen är det väldigt få som har rätt till avdrag för skyddskläder och arbetsplats i hemmet.

Vad är avdragsgillt Skatteverket?

Du får dra av alla utgifter du behöver för att bedriva din verksamhet. Vilka utgifter du får dra av beror på vad just din verksamhet kräver. Till exempel får du dra av för hundmat i din kennelverksamhet, men inte om du är massör. Grundregeln är att du får göra avdrag för det du måste köpa in för att kunna tjäna pengar i din verksamhet.

Inom några områden finns begränsningar eller schabloner för hur stort avdrag som får göras (till exempel resor och ökade levnadskostnader). Det kan du läsa mer om i Avdragslexikon för företag.

Du får göra avdrag direkt med hela utgiften för så kallade löpande kostnader, exempelvis material, telefon och resor. Om du köper in maskiner och inventarier för mer än ett halvt prisbasbelopp (24 150 kronor för inkomståret 2022 och 26 250 kronor för inkomståret 2023) måste du däremot fördela utgiften över flera år. Detta kan du läsa mer om på sidan Avdrag för värdeminskning (avskrivning).

Vilka avgifter är avdragsgilla?

Vad som är avdragsgilla och ej avdragsgilla kostnader är inte helt enkelt att hålla reda på, men vi ska försöka reda ut begreppen så gott vi kan!

Att något är avdragsgillt innebär på det stora hela att du får ta upp affärshändelsen i din bokföring. Dvs öka kostnaderna i bolaget, minska vinsten och framförallt minska skatten. Bortsett från några undantag är de mesta avdragsgillt och innefattar alltså de kostnader som reducerar ens skattemässiga resultat. En av de viktigaste grundpelarna för att kostnaden ska vara avdragsgill är att den ska ha en direkt koppling till bolaget. För att vara helt säker på om det man ska bokföra är avdragsgillt eller ej kan det alltid vara bra att kontrollera med Skatteverket då det är de som kommer avgöra vad som gäller i slutändan. Ett exempel på kostnader som är avdragsgilla är kontorsmaterial, serviceavgifter, tjänstebil och tjänsteresor, trängselskatt och företagsförsäkring.

Hur mycket är avdragsgillt?

– Det måste finnas en direkt anknytning mellan representationen och din verksamhet. För att du ska kunna dra av momsen måste ditt företag ha rätt till att få tillbaka eller vara skyldigt att betala moms.

Vad är avdragsgill och ej avdragsgill?

Vad som är avdragsgilla och ej avdragsgilla kostnader är inte helt enkelt att hålla reda på, men vi ska försöka reda ut begreppen så gott vi kan!

Att något är avdragsgillt innebär på det stora hela att du får ta upp affärshändelsen i din bokföring. Dvs öka kostnaderna i bolaget, minska vinsten och framförallt minska skatten. Bortsett från några undantag är de mesta avdragsgillt och innefattar alltså de kostnader som reducerar ens skattemässiga resultat. En av de viktigaste grundpelarna för att kostnaden ska vara avdragsgill är att den ska ha en direkt koppling till bolaget. För att vara helt säker på om det man ska bokföra är avdragsgillt eller ej kan det alltid vara bra att kontrollera med Skatteverket då det är de som kommer avgöra vad som gäller i slutändan. Ett exempel på kostnader som är avdragsgilla är kontorsmaterial, serviceavgifter, tjänstebil och tjänsteresor, trängselskatt och företagsförsäkring.

Vad är skillnaden mellan avdragsgill och ej avdragsgill?

Ett begrepp som ofta dyker upp i bokföringssammanhang är avdragsgillt. Men vad är det? Vad betyder avdragsgill? Hur vet jag om något är avdragsgillt eller inte?

När du registrerade ditt företag fick du registrera ett område som företaget är verksamt inom. Det området innebär också att ditt företag fick en s.k. SNI-kod. SNI betyder Svensk NäringsIndelning, och är indelad i olika kategorier och undergrupper. Koden innehåller alltid fem siffror, och den kod ditt företag har skall också ge en bild av vilket område företaget är verksamt inom.

Jag tänkte att vi skall börja med att kika på vad avdragsgillt betyder för att börja svara på den frågan.

Avdragsgilla kostnader betyder att du kan dra av den kostnaden från ditt företags resultat. Att du “drar av” något från ditt resultat innebär i sin tur att du gör mindre i vinst, vilket leder till att du betalar mindre skatt. Kanon, kan man tycka!

Men du kan inte dra av vad som helst från ditt resultat. För att något skall vara avdragsgillt behöver kostnaden vara förenlig med företagets verksamhet. 

Kommer du ihåg SNI-koderna vi pratade om i början av artikeln? 

Just det. SNI-koderna beskriver som vi nämnde vad ditt företag skall syssla med. För att du som företagare skall kunna dra av “rätt” kostnader behöver den typen av kostnad kunna “passa in” i din SNI-kod. Även kostnader som som är nödvändiga för att driva verksamheten får tas upp som avdragsgilla. Det kan vara till exempel kontorshyra, elräkning för lokal och så vidare. 

Vad är inte avdragsgillt?

Kostnader i ett företag är som regel avdragsgilla och inget som företaget behöver skatta för, men det finns även kostnader som företaget inte tillåts göra skatteavdrag för och dessa kallas för ej avdragsgilla (ENG: Non-deductible cost).

Eftersom ej avdragsgilla kostnader påverkar årets resultat avviker bolagsskatten från nominell skatt på 20,6 % vilket innebär att räknar man med 20,6 % på resultat före skatt ger den en annan skattekostnad en den slutligt beräknade och bokförda.

Vad är avdragsgillt och inte?

Skatteverket har samlad information på sin webbplats om vad du kan göra avdrag för i ditt företag och vilka belopp och procentsatser som gäller. Du kan bland annat ta del av ett avdragslexikon för enskild näringsverksamhet

Hur mycket får ett företag bjuda på?

Om du i samband med representation har kostnader för mat och dryck får du göra avdrag för moms på ett underlag som får vara högst 300 kronor exklusive moms per person och tillfälle. Det innebär att du kan göra avdrag för moms med högst 36 kronor per person om kostnaden enbart gäller mat och alkoholfri dryck, eftersom momsen på dessa varor är 12 procent (12 procent av 300 kronor är 36 kronor).

  • Om kostnaden för mat och dryck eller enbart dryck är högst 300 kronor exklusive moms per person och tillfälle, får du göra avdrag för hela momsen.
  • Om kostnaden överstiger 300 kronor exklusive moms och gäller både mat och alkoholdrycker, ska avdraget beräknas genom en proportionering utifrån de faktiska kostnaderna exklusive moms för mat respektive alkohol. I vissa fall kan du istället välja att beräkna avdraget enligt en schablon.

Är kaffe avdragsgillt?

Fika på arbetsplatsen ses som en personalvårdsförmån som finns till för att skapa trivsel på arbetsplatsen. Det betyder att du som arbetsgivare får lov att bjuda dina anställda på så kallade förfriskningar eller enklare förtäring skattefritt om dessa kriterier är uppfyllda:

Enligt Skatteverket är enklare förtäring exempelvis kaffe, te, smörgås eller en bulle. Det innebär att såväl kanelbullen som semlan och lussekatten ryms inom ramarna för avdragsgill förtäring för dig som arbetsgivare och är skattefri för de anställda. En måltid som lunch eller middag ses inte som en personalvårdsförmån och ska därför förmånsbeskattas.

Får man bjuda sina anställda på middag?

Varje månad betalas merparten av den skatt som dras av din lön till kommunen där du bor. Men hur mycket skiljer sig egentligen skattesatsen mellan kommunerna i Västra Götaland? Och har skatten höjts eller sänkts under de senaste åren? Här är hela listan som visar hur skatten ser ut i din kommun.

Varje månad betalas merparten av den skatt som dras av din lön till kommunen där du bor. Beroende på vilken sida av kommungränsen du bor kan det betyda hundralappar mer eller mindre kvar efter skatt.

Får jag bjuda mina anställda på lunch?

Forskare samlas från olika institutioner till ett möte. Det bjuds på enklare lunch. Förmånsbeskattas?  Svar: Arbetslunch med förmånsbeskattning. Kostförmån ska registreras direkt i Primula.

Ett möte inleds med lunch. Deltagarna är både anställda vid GU och externa personer. Extern representation? Är det tillåtet och hur ofta?Svar: Beror på syftet med mötet – omedelbart samband, inleda och utveckla förbindelser som är viktiga för verksamheten/led i marknadsföring. Ej regelbundet – mindre än en gång per månad.

Får man bjuda på fika på jobbet?

Fakultetens styrelse har beslutat om nya regler för inköp av fika, lunch, mingelmat och annat som köps in för att bjuda personal och studenter. Syftet är bland annat att hushålla med våra medel, förenkla för alla att göra rätt och att vi gör lika på hela fakulteten. De nya reglerna gäller från 1 september.

Genom att minska inköp av fika och måltider till egna medarbetare får vi mer pengar över till våra kärnverksamheter. Under 2019 var den totala kostnaden för mat och dryck på fakulteten över en miljon. Dessutom går det åt mycket arbetstid för de funktioner som hanterar inköp och beställningar, det är helt enkelt personalkrävande.