:

Kan man få hjälp av Skatteverket med deklarationen?

Innehållsförteckning:

  1. Kan man få hjälp av Skatteverket med deklarationen?
  2. Kan Swedbank hjälpa till med deklaration?
  3. Vad händer om jag skriver fel i deklarationen?
  4. Kan mäklaren hjälpa till med deklarationen?
  5. Hur gör jag för att godkänna deklarationen?
  6. Kan man ringa in deklarationen?
  7. Kan Skatteverket kolla privata bankkonton?
  8. Hur mycket ränta får man dra av i deklarationen?
  9. Får man böter om man deklarerar fel?
  10. Hur länge kan man rätta en deklaration?
  11. Får man dra av mäklararvode vid vinst?
  12. Vad händer om deklarationen inte stämmer?
  13. Varför har jag inte fått skatteåterbäringen 2023?
  14. Har inte fått skatteåterbäringen 2023?
  15. Kan man ändra sin deklaration i efterhand?

Kan man få hjälp av Skatteverket med deklarationen?

Skicka in en begäran om omprövning till Skatteverket. Det kan använda blanketten Begäran om omprövning (SKV 6891) eller skriva ett brev. Glöm inte att skriva under begäran.

Du bör även bifoga underlag som visar hur du kommit fram till de belopp du redovisar, exempelvis en K4 bilaga och årssammandrag för varje aktuellt år.

Kan Swedbank hjälpa till med deklaration?

När en person dör övergår alla ägodelar, avtal och skulder till ett så kallat dödsbo. Företrädare för dödsboet är dödsbodelägarna. Vem som är dödsbodelägare framgår av bouppteckningen som ska vara registrerad hos Skatteverket.

I väntan på bouppteckningen kan någon tillfälligt ta hand om och vårda egendomen, till exempel den som har bott tillsammans med den avlidne.

Vad händer om jag skriver fel i deklarationen?

Du kan göra en självrättelse upp till sex år bakåt i tiden. Under 2023 kan du alltså rätta uppgifter från och med inkomstår 2017.

Om du under inkomståren 2012 – 2016 kan ha gjort dig skyldig till grovt skattebrott bör du rätta även dessa år. Det kan du göra genom att skicka ett brev till Skatteverket. Under rubriken ”Upplysningar om äldre år” informerar du om tillgångar och inkomster under inkomståren 2012-2016. Då undviker du en eventuell anmälan om grovt skattebrott, där preskriptionstiden är 10 år.

På Rättslig vägledning finns mer information om rättelse på eget initiativ.

Om du gör en rättelse efter att du har anledning att tro att Skatteverket har upptäckt, eller kommer att upptäcka den oriktiga uppgift som du lämnat, finns det grund för att ta ut skattetillägg eller i vissa fall göra en brottsanmälan.

Exempel på situationer där det är för sent att själv rätta uppgifterna för att slippa skattetillägg:

  • Skatteverket har ställt en fråga till dig där vi begärt mer upplysningar om den oriktiga uppgiften
  • Skatteverket har startat en revision

Kan mäklaren hjälpa till med deklarationen?

Hur mycket vinstskatt ska du betala vid försäljning av din bostad? Går skatten att skjuta upp? Vad händer om du gjort en förlust? Svaren får du här nedan. Skulle du ha andra frågor kring din deklaration i samband med din bostadsförsäljning, kontaktar du din fastighetsmäklare.  

Vad är reavinst och reaförlust?

Hur gör jag för att godkänna deklarationen?

I den här artikeln går vi bland annat igenom vem som ska lämna inkomstdeklaration och sammanfattar de viktigaste tidpunkterna för årets deklarationsarbete. Vi fokuserar på vad som gäller för deklarationen för fysiska personer och dödsbon.

Det börjar närma sig deklarationstider för fysiska personer. Det första datumet att hålla reda på är den 5 mars, senast då bör man skaffa en digital brevlåda för att få deklarationen digitalt. Då kommer deklarationen redan i början av mars och den 14 mars kan man deklarera Inkomstdeklaration 1. De som inte har digital brevlåda får deklarationen med posten mellan 15 mars och 15 april. Senaste dagen att deklarera är den 2 maj.

Kan man ringa in deklarationen?

I den här artikeln går vi bland annat igenom vem som ska lämna inkomstdeklaration och sammanfattar de viktigaste tidpunkterna för årets deklarationsarbete. Vi fokuserar på vad som gäller för deklarationen för fysiska personer och dödsbon.

Det börjar närma sig deklarationstider för fysiska personer. Det första datumet att hålla reda på är den 5 mars, senast då bör man skaffa en digital brevlåda för att få deklarationen digitalt. Då kommer deklarationen redan i början av mars och den 14 mars kan man deklarera Inkomstdeklaration 1. De som inte har digital brevlåda får deklarationen med posten mellan 15 mars och 15 april. Senaste dagen att deklarera är den 2 maj.

Kan Skatteverket kolla privata bankkonton?

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga handlar om en överföring från utlandet. Överföringen i sig utlöser ingen skattskyldighet, däremot har din bank en skyldighet att lämna en kontrolluppgift till Skatteverket om att pengar har förts in. Kontrolluppgiftsskyldigheten möjliggör för Skatteverket att kontrollera om de införda pengarna borde ha beskattats i mottagarlandet. Om Skatteverket begär in underlag kommer de nog specificera vad de vill ha in. Det är nog möjligt att begära avräkning för den utländska skatten i din svenska inkomstdeklaration.

Hur mycket ränta får man dra av i deklarationen?

En faktor som kan utgöra orsak till omfördelning är inkomstnivå.

– Någon i ett hushåll kanske inte har tillräckligt hög inkomst för att fullt ut kunna nyttja hela ränteavdraget, kanske om man studerat, varit arbetslös eller föräldraledig, säger Frida Bratt.

Det är ens eget ansvar att hålla koll på hur räntekostnaderna är fördelade, påpekar Frida Bratt. Vill man fördela om kan man höra av sig till banken, som då i sin tur kan ge uppgifterna direkt till Skatteverket så att de hamnar i deklarationen. Men även om man inte har den framförhållningen kan man ändra fördelningen själv i deklarationen, säger hon.

Får man böter om man deklarerar fel?

Som vanligt är det speciellt en grupp i samhället som missar att deklarera och får straffavgiften på 1250 kronor.

Hur länge kan man rätta en deklaration?

Om du bor i Sverige är du skyldig att deklarera alla dina inkomster i Sverige oavsett varifrån de kommer och var de tjänats in. Har man missat att deklarera dessa inkomster kan Skatteverket gå tillbaka fem år och upptaxera individen samt ta ut straffavgift, så kallat skattetillägg. Genom att lämna in självrättelse kan du undvika skattetillägg.

Vi lever i ett mer och mer internationellt samhälle. Det är därmed fler och fler som har inkomster från utlandet. Det kan röra sig om inkomster man har tjänat in under vistelse utomlands eller om ärvda pengar/investeringar eller om investeringar man gjort utomlands. Så länge som en person är skattemässigt bosatt i Sverige är den personen skyldig att redovisa alla sina inkomster i sin inkomstdeklaration oavsett varifrån inkomsten kommer. Har man inte redovisat skattepliktiga inkomster och Skatteverket av någon anledning börjar efterforska eller fråga om dessa inkomster, kan Skatteverket upptaxera vederbörande samt ta ut skattetillägg på upp till 40 procent av den skatt som man borde ha betalat, det vill säga man får då betala både den skatt man skulle ha betalat plus 40 procent i en ytterligare avgift. Skatteverket kan till exempel börja efterfråga information på grund av att pengar har försts in i Sverige eller genom information som lämnats från utländska banker eller myndigheter. Trycket hårdnar på banker och länder för att lämna ut information till skattemyndigheter för att dessa ska kunna säkerställa att lagar och regler om beskattning efterföljs. Har man inte lämnat uppgift alls om inkomsten eller om man angett fel information i deklarationen kan Skatteverket gå tillbaka fem år och upptaxera (under 2015 kan Skatteverket gå tillbaka till 2009 och upptaxera). Rör det högre belopp kan det dessutom bli frågan om grovt skattebrott och då kan Skatteverket gå tillbaka 10 år, det vill säga till 2004 och lämna frågan till Åklagarmyndigheten.

Får man dra av mäklararvode vid vinst?

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstått det planerar du att sälja er bostadsrätt efter bodelningen och undrar om du får göra avdrag för mäklarkostnaderna. Regler om detta finns i inkomstskattelagen (IL).

Vad händer om deklarationen inte stämmer?

Om du eller din make inte gjorde några ändringar i skattedeklarationen förblir det beskattningsbeslut, det beskattningsintyg och de giroblanketter för kvarskatt som du fick i våras i kraft. Då får du inte ett nytt beskattningsbeslut per post på hösten.

Varför har jag inte fått skatteåterbäringen 2023?

Nu är det snart dags att deklarera för dina inkomster och eventuella avdrag under 2022. Innan du sätter igång kan det vara bra att ha koll på vilka datum som gäller, bland annat för när du ska lämna in fastighetsdeklaration och när du ska betala in kvarskatt.

Senast den 2 maj 2023 måste din inkomstdeklaration finnas hos Skatteverket, men ett gott råd är att inte vänta för länge med att göra din deklaration. Du kanske behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid. Det är också bra att tidigt beräkna om du kommer få kvarskatt. För belopp över 30 000 kronor börjar nämligen en kostnadsränta på 1,25 procent att räknas från och med den 13 februari.

Om du sålt en bostad under året ska du deklarera för vinsten eller förlusten. Vi förklarar allt om hur det går till. 

Har inte fått skatteåterbäringen 2023?

Om du har betalat in för mycket skatt under året betalas den överbetalda delen tillbaka till ditt konto efter att du deklarerat. Detta kallas för skatteåterbäring. I de fall du betalat för lite skatt under året behöver du betala in det återstående beloppet, även kallat kvarskatt.

Som privatperson har du möjlighet att göra avdrag på en rad olika kostnader. På så vis sänks den inkomst din skatt beräknas på och det betyder att du kommer betala mindre i skatt. De flesta avdragsgiltiga kostnaderna redovisas automatiskt i din deklaration men flera kostnader behöver du själv deklarera. Genom att göra avdrag kan du påverka den summa du får tillbaka i skatteåterbäring.

Kan man ändra sin deklaration i efterhand?

Har du upptäckt att du fyllt i fel siffror och behöver rätta en inkomstdeklaration för ditt aktiebolag? Då kan du göra en självrättelse och skicka in de riktiga uppgifter till Skatteverket, vi kommer nedan att beskriva hur du går tillväga.

Om Skatteverket inte har beslutat om den slutliga skatten kan du skicka in en komplettering på dina ändringar. Om deklarationen istället redan är fastställd behöver du begära omprövning. För att begära omprövning fyller du i blanketten ”Begäran om omprövning (SKV 6891)” alternativet skriver ett brev som ska innehålla namn, organisationsnummer, att du rättar ett tidigare fel, vilket inkomstår som skall rättas samt underlag till rättelsen. Ofta önskar skatteverket också att du bifogar sidan S samt förstasidan av den rättade inkomstdeklarationen. Blanketten eller brevet med underlag skickar du sedan till ditt skattekontor.