:

Hur bokför man Dröjsmålsavgift?

Innehållsförteckning:

  1. Hur bokför man Dröjsmålsavgift?
  2. Är dröjsmålsavgifter avdragsgilla?
  3. Hur bokför man dröjsmålsränta?
  4. Hur bokför man förseningsavgift?
  5. Vad är Dröjsmålsavgift?
  6. Vad bokförs på 6991?
  7. Vad bokför man på 6991?
  8. Får man dra av förseningsavgift?
  9. Hur ska man bokföra Inkassoavgifter och dröjsmålsränta?
  10. Hur bokför man förseningsavgift till Bolagsverket?
  11. Är det moms på dröjsmålsränta?
  12. Är dröjsmålsränta avdragsgill?
  13. Vad bokförs på 6990?
  14. Vad bokförs på 6993?
  15. När används konto 6990?

Hur bokför man Dröjsmålsavgift?

Du har betalat en faktura från en leverantör för sent och har därför fått en ­påminnelseavgift. Påminnelseavgiften [6990] betalas via plusgirot [1920].

Du skickar en faktura på en påminnelseavgift till en kund som inte betalat en faktura. Påminnelseavgiften på 60 kr krediteras konto [3930] som en intäkt, ­vilken inte är momspliktig. Fordran på avgiften bokförs på konto [1510], Kundfordringar, med motsvarande belopp. 

Är dröjsmålsavgifter avdragsgilla?

Du har betalat en faktura från en leverantör för sent och har därför fått en ­påminnelseavgift. Påminnelseavgiften [6990] betalas via plusgirot [1920].

Du skickar en faktura på en påminnelseavgift till en kund som inte betalat en faktura. Påminnelseavgiften på 60 kr krediteras konto [3930] som en intäkt, ­vilken inte är momspliktig. Fordran på avgiften bokförs på konto [1510], Kundfordringar, med motsvarande belopp. 

Hur bokför man dröjsmålsränta?

Har du fått en påminnelseavgift från en leverantör? Då hanterar du det enklast i Bokio genom att ladda upp och bokföra den ursprungliga fakturan precis som vanligt. I ett andra steg bokför du påminnelseavgiften, separat från den första fakturan.

I exemplet nedan har vi en faktura med förfallodatum 2021-03-01.Vi har laddat upp och bokfört fakturan (på fakturadatum enligt fakturametoden) men glömt att betala i tid. Leverantören har därför skickat en påminnelseavgift. Den 2021-03-16 betalar vi det ursprungliga beloppet och påminnelseavgiften till leverantören. Vi kan därför registrera och bokföra betalningen av den ursprungliga fakturan på den dag då hela beloppet betalades, dvs 2021-03-16. Klicka på att Registrera betalning.

Hur bokför man förseningsavgift?

Förseningsavgift till Skatteverket bokförs på konto 6992 (Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla) eftersom det inte är avdragsgillt.

Om du har ett AB och behöver bokföra en förseningsavgift till Skatteverket kan du använda dig utav vår mall Förseningsavgift till Skatteverket 

Vad är Dröjsmålsavgift?

Det är viktigt att du betalar dina lån, andra krediter och fakturor i tid, förutsatt att det inte är något fel med dem. Om något inte stämmer, hör omedelbart av dig till företaget så slipper du betalningsanmärkningar.

Oavsett från vilket företag du får ett betalningskrav är reglerna för krav, inkasso och betalningsanmärkningar oftast desamma. Vi på Konsumenternas Bank- och finansbyrå svarar på frågor om företag som står under Finansinspektionens tillsyn, till exempel banker och andra kreditgivare. Har du frågor om fakturor från andra typer av företag, kan du i stället kontakta Hallå konsument.

Vad bokförs på 6991?

Vad som är avdragsgilla och ej avdragsgilla kostnader är inte helt enkelt att hålla reda på, men vi ska försöka reda ut begreppen så gott vi kan!

Att något är avdragsgillt innebär på det stora hela att du får ta upp affärshändelsen i din bokföring. Dvs öka kostnaderna i bolaget, minska vinsten och framförallt minska skatten. Bortsett från några undantag är de mesta avdragsgillt och innefattar alltså de kostnader som reducerar ens skattemässiga resultat. En av de viktigaste grundpelarna för att kostnaden ska vara avdragsgill är att den ska ha en direkt koppling till bolaget. För att vara helt säker på om det man ska bokföra är avdragsgillt eller ej kan det alltid vara bra att kontrollera med Skatteverket då det är de som kommer avgöra vad som gäller i slutändan. Ett exempel på kostnader som är avdragsgilla är kontorsmaterial, serviceavgifter, tjänstebil och tjänsteresor, trängselskatt och företagsförsäkring.

Vad bokför man på 6991?

Ett begrepp som ofta dyker upp i bokföringssammanhang är avdragsgillt. Men vad är det? Vad betyder avdragsgill? Hur vet jag om något är avdragsgillt eller inte?

När du registrerade ditt företag fick du registrera ett område som företaget är verksamt inom. Det området innebär också att ditt företag fick en s.k. SNI-kod. SNI betyder Svensk NäringsIndelning, och är indelad i olika kategorier och undergrupper. Koden innehåller alltid fem siffror, och den kod ditt företag har skall också ge en bild av vilket område företaget är verksamt inom.

Jag tänkte att vi skall börja med att kika på vad avdragsgillt betyder för att börja svara på den frågan.

Avdragsgilla kostnader betyder att du kan dra av den kostnaden från ditt företags resultat. Att du “drar av” något från ditt resultat innebär i sin tur att du gör mindre i vinst, vilket leder till att du betalar mindre skatt. Kanon, kan man tycka!

Men du kan inte dra av vad som helst från ditt resultat. För att något skall vara avdragsgillt behöver kostnaden vara förenlig med företagets verksamhet. 

Kommer du ihåg SNI-koderna vi pratade om i början av artikeln? 

Just det. SNI-koderna beskriver som vi nämnde vad ditt företag skall syssla med. För att du som företagare skall kunna dra av “rätt” kostnader behöver den typen av kostnad kunna “passa in” i din SNI-kod. Även kostnader som som är nödvändiga för att driva verksamheten får tas upp som avdragsgilla. Det kan vara till exempel kontorshyra, elräkning för lokal och så vidare. 

Får man dra av förseningsavgift?

Lämnar du din deklaration efter den 2 maj (ordinarie deklarationstidpunkt) utan att ha fått anstånd, riskerar du att få betala en förseningsavgift. Om du har fått anstånd och lämnar deklarationen efter beviljat anståndsdatum, riskerar du också att få betala en förseningsavgift.

Så här stor kan avgiften bli:

Hur ska man bokföra Inkassoavgifter och dröjsmålsränta?

Redan på ett tidigt stadium bör dröjsmålsränta

, förfallodag och eventuell påminnelseavgift specificeras i offert eller avtal. Det går att avtala bort rätten till dröjsmålsränta när du säljer till konsument men det går inte att avtala bort rätten till dröjsmålsränta mellan näringsidkare.

Dröjsmålsräntan ska beräknas på faktureringsbeloppet inklusive moms

Hur bokför man förseningsavgift till Bolagsverket?

Ett aktiebolag som inte har lämnat in sin årsredovisning och revisionsberättelse i tid (inom 7 månader efter räkenskapsårets utgång) måste betala förseningsavgift till Bolagsverket. Den (styrelsen) som inte skickar in årsredovisningen i tid riskerar dessutom att åtalas för bokföringsbrott.

Ett aktiebolag måste lämna in sin årsredovisning och eventuellt revisionsberättelse senast sju månader efter räkenskapsårets utgång. Ett aktiebolag som avslutar sitt räkenskapsår 2017-12-31 måste lämna in årsredovisning och eventuellt revisionsberättelse senast 2018-07-31.

Är det moms på dröjsmålsränta?

Dröjsmålsränta ska betalas också i vissa beskattningssituationer, bl.a. om du påförs mer skatt. Beskattningsbeslutet innehåller en beräkning av beloppet av skatten, förseningsräntan och den eventuella påföljdsavgiften. Skatteförvaltningen har beräknat skattetillägget till och med förfallodagen i beslutet. Betala skatten, dröjsmålsräntan och den eventuella påföljdsavgiften på en gång med samma betalningsuppgifter.

Observera att om du betalar skatten efter förfallodagen som fastställts i beskattningsbeslutet blir du tvungen att betala förseningsränta också för den här tiden.

Är dröjsmålsränta avdragsgill?

Redan på ett tidigt stadium bör dröjsmålsränta

, förfallodag och eventuell påminnelseavgift specificeras i offert eller avtal. Det går att avtala bort rätten till dröjsmålsränta när du säljer till konsument men det går inte att avtala bort rätten till dröjsmålsränta mellan näringsidkare.

Dröjsmålsräntan ska beräknas på faktureringsbeloppet inklusive moms

Vad bokförs på 6990?

Påminnelseavgifter från leverantörer bokförs vanligen på konto 6990, och på konto 3591 när du själv skickat en påminnelseavgift som din kund betalar.

Vad bokförs på 6993?

Bokföring av olika affärshändelser

Vi ger dig tips på hur olika affärshändelser i din verksamhet kan bokföras. Tänk på att det är generella tips och att det kan finnas undantag – dubbelkolla därför med en sakkunnig om du är osäker på något.

När används konto 6990?

Hyreskostnader och övriga kostnader för rörelsefastigheter i egen användning, inklusive hyror för maskiner och anläggningar samt bl. a. fusionsförluster, försäkrings- och andra säkerhetskostnader, tillsyns-, inspektions- och medlemsavgifter och andra kostnader som inte är hänförliga till någon annan post.