:

Hur får man flyttbidrag?

Innehållsförteckning:

  1. Hur får man flyttbidrag?
  2. Vad är flyttbidrag?
  3. Kan man dra av för flyttkostnader?
  4. Vilka flyttkostnader är avdragsgilla?
  5. Vad måste jag göra vid flytt?
  6. Hur ska man tänka ekonomiskt när man flyttar ihop?
  7. Vad ska man ta bort när man flyttar?
  8. Hur gör jag när jag flyttar?
  9. Får man dra av flyttstädning vid försäljning?
  10. Får man göra avdrag för Hemnet?
  11. Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?
  12. Måste man säga upp elavtal när man flyttar?
  13. Har man rätt att vara ledig vid flytt?
  14. Vem ska betala mest i ett förhållande?
  15. Hur mycket pengar ska man ha när man flyttar ut?

Hur får man flyttbidrag?

Det finns många kommuner som erbjuder flyttbidrag för att hjälpa till med flyttkostnader. Kontakta din kommun för att se om de har några bidrag att erbjuda och hur du går tillväga för att söka dem. Här finns information från skatteverket angående flyttbidrag.

Vad är flyttbidrag?

Ifall du på grund av arbete måste flytta till en annan ort, betalar vissa arbetsgivare flyttbidrag. Flyttbidraget från arbetsgivare är skattefritt och fungerar som ersättning för utgifter för packning, transport och uppackning av ägodelar. Det kan vara att dina och dina familjemedlemmars resekostnader också ersätts. Du kan läsa mera på Skatteverkets sidor.

Utgifter som inte räknas är utgifter för dubbel bosättning och hemresor. Därtill innefattar flyttbidraget inte heller förlust vid försäljning av bostad. Flyttersättningen är skattepliktig ifall flytten beror på privata skäl. 

Vissa branscher har arbetskraftsbrist vilket kan leda till att vissa kommuner erbjuder betald flyttersättning vid arbetskraftsinflyttning. Det är ett sätt för kommunen att locka arbetstagare. Storleken på bidraget och hur det sedan betalas ut varierar från fall till fall. 

Kan man dra av för flyttkostnader?

  • Utgifter för packning, transport och uppackning av ditt och din familjs bohag och övriga lösa saker som till exempel cykel, bil, båt och mindre redskap.

Även din och din familjs utgifter för resa till den nya bostadsorten räknas som utgifter för flyttning.   

Vilka flyttkostnader är avdragsgilla?

Vid en bostadsförsäljning så finns det vissa kostnader som du har möjlighet att dra av, som är avdragsgilla. Det kan handla om grundförbättringar eller renovering och underhåll av bostaden. Avdragsgilla kostnader kan även handla om kostnader relaterade till flytten, som exempelvis mäklararvoden eller homestaging.

En fråga vi ofta får är om det går att dra av flyttstädning eller flytthjälp för att minska skatten, alltså får du göra avdrag för flyttkostnader? Tyvärr är flyttstädning inte avdragsgillt vid husförsäljning. Det finns vissa undantag där flytthjälp kan vara avdragsgillt men det handlar om specifika fall. Exempel på detta är att du ska ha blivit uppsagd från din nuvarande tjänst och att det enda sättet att få behålla jobbet är att flytta till en annan ort. 

Skatteverket har många bra guider för hur du ska beräkna de flyttrelaterade avdrag du får göra. Du kan till exempel göra avdrag för hela utgiften om du har byggt ett nytt hus, byggt ut ett hus, installerat en tvättmaskin där det saknats en sedan tidigare eller om du gjort om ett garage till ett badrum. Utöver detta så finns det kostnader där du får göra avdrag för delar av utgifterna. Det kan exempelvis handla om att du bytt ut en plastmatta mot ekparkett, bytt tak från papp till plåt, bytt handfat eller tapetserat om väggar. Om du är osäker på vilken typ av avdrag du får göra rekommenderar vi dig alltid att kolla med Skatteverket.

Vad måste jag göra vid flytt?

Så snart du vet inflyttningsdatum är det dags att planera för hur flytten ska gå till.

  • Vänner och familj – kostar mindre men ta reda på om någon har bil, lastbil eller släp eller om du behöver hyra det. Glöm inte heller bort att skaffa flyttkartonger.
  • Flyttfirma – kostar mer men är bekvämt och du behöver inte tänka på flyttbil eller flyttkartonger. Viktigt att stämma av vad firman har för försäkring och vad den täcker. Priset kan variera så det lönar sig att du gör en grundlig jämförelse.

En flytt är en bra anledning till att se över dina saker och vad du egentligen vill ta med dig till ditt nästa boende.

  • Innan du börjar packa – rensa! Passa på att gå igenom garderober och förråd och se över dina saker – skänk, sälj eller släng det som du inte längre använder.
  • Beräkna en flyttkartong per kvadratmeter.
  • Förpacka ömtåliga saker säkert med till exempel tidningspapper. Packa heller inte för mycket i varje kartong då de riskerar att gå sönder eller helt enkelt blir för tunga att lyfta.
  • Ansvarar du själv för packning och flytt, tänk på vad din försäkring täcker ifall någon tappar en kartong och saker går sönder eller om någon skulle skada sig.
  • Märk kartongerna med innehåll och till vilket rum de ska till i nya bostaden.

Hur ska man tänka ekonomiskt när man flyttar ihop?

De största fördelarna med att äga sin egen bostad är att du får stora möjligheter till frihet att påverka din boendesituation. Kanske behöver den omkringliggande miljön i föreningen rustas upp eller så kanske du vill göra en enklare renovering i boendet? Möjligheterna är här stora!

En strukturerad ekonomi är A och O som sambor. Nu kommer ni ha många gemensamma utgifter och det kan därför vara bra att prata ihop er hur ni vill dela upp dessa. Alla är olika men en ekonomisk trygghet är mycket eftersträvansvärt. Diskutera därför om ni vill ha delad eller gemensam ekonomi. Vad skulle fungera bäst för just er nu när ni ska flytta ihop?  

Vad ska man ta bort när man flyttar?

Det är en hel del att tänka på vid en flytt, vad är viktigt att komma ihåg när man byter adress? Vi vill göra det enkelt för dig oavsett om du ska flytta hemifrån, flytta med familjen eller om du flyttar ihop med en partner eller isär. Vi har samlat en lista med tipsen du behöver!

Boka flyttfirma eller flyttbil och vänner som kan hjälpa till med packning innan och på själva flyttdagen.

Hur gör jag när jag flyttar?

Denna funktion kräver att cookies lagras i din dator. För att fortsätta måste du godkänna användandet av cookies. Acceptera cookies

När du ska flytta ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (www.skatteverket.se/flytta). När du anmäler flytt blir du folkbokförd på den nya adressen. Det är gratis och kan göras i Skatteverkets e-tjänst eller via pappersblankett.

Får man dra av flyttstädning vid försäljning?

Arbeten som du gör på din bostad kan delas in i två kategorier. Den ena kategorin är grundförbättringar. Den andra kategorin är reparationer och underhåll. Det är olika regler för dessa två kategorier: grundförbättringar ger avdrag för hela utgiften, och förbättrande reparationer och underhåll kan ge avdrag för en del av utgiften.

Får man göra avdrag för Hemnet?

Oavsett om din försäljning av bostad har gått med vinst eller förlust ska du när du säljer den deklarera din försäljning. Du ska deklarera din försäljning av bostad året efter det år du skrev på köpeavtalet (överlåtelseavtalet). Säljer du din bostad eller tomt 2023 deklarerar du alltså för försäljningen i inkomstdeklarationen 2024. Vid vinst på din försäljning betalar du vinstskatt och vid förlust kan du göra avdrag och få tillbaka en del av förlusten.

Vid försäljning av bostad betalar man 22% (30% på 22/30-delar) i vinstskatt på den vinst som blir kvar efter alla avdrag. Avdragen som får göras kan du läsa mer om nedan.

Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?

Grattis till bostadsförsäljningen! Kom ihåg att försäljningen ska deklareras året efter att du har sålt din bostad. Här går vi igenom vad du ska tänka på – innan, under och efter deklarationen.

Du ska deklarera din bostadsförsäljning innan den 2 maj, året efter försäljningen. Att deklarera är enklare än många tror, det viktigaste är att du har koll på alla uppgifter som rör bostadsförsäljningen. För att deklarera loggar du in på Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1. Under fliken ”bilagor” finner du blanketten ”Försäljning av privatbostad”. Klicka på den för att börja deklarera din bo-stadsförsäljning.

Måste man säga upp elavtal när man flyttar?

De allmänna avtalsvillkoren säger att du ska säga upp ditt nätavtal senast 1 månad före din flytt om inte annat har avtalats. Om inte elnätsföretaget får veta att du flytt elavtal så fortsätter avtalet som tidigare med fortsatt skyldighet för dig att betala. 

Många företag har därför flyttformulär på sin webbplats,där kan du enkelt avsluta ditt avtal. Ha ditt kundnummer, anläggningsnummer samt eventuellt det nya anläggningsnumret till hands när du gör flyttanmälan.

Du måste alltså kontakta elhandelsföretaget och meddela att du flyttar. Allmänna avtalsvillkoren säger att en uppsägningstid på 14 dagar gäller vid flytt. En del elavtal måste du ta med dig till din nya bostad, annars måste du betala en så kallad brytavgift. Så om du tycker att ditt avtal är förmånligt och vill behålla det så är det bra att kontakta elhandlaren för att se om du kan flytta elavtal och ha samma avtal på din nya adress.

Har man rätt att vara ledig vid flytt?

Bli medlem i a-skyddet här.

Beroende på vilken dag du ska flytta kan du behöva ta ledigt. För att få ledigt måste du meddela det till din arbetsgivare. Det är inte alltid en flytt kan ske under en helg eller på en röd dag. Många som flyttar väljer därför en vanlig arbetsdag.

Vem ska betala mest i ett förhållande?

Dagens blogginlägg publiceras på den internationella kvinnodagen. En dag lika bra som någon annan att uppmärksamma hur jämställda svenskarna egentligen är när det kommer till den gemensamma hushållsekonomin. I en undersökning Klarna nyligen genomförde tillsammans med YouGov, talar siffrorna sitt tydliga språk. 

Det råder delade meningar mellan män och kvinnor huruvida man tycker att kostnader ska fördelas i ett förhållande om man har olika inkomst. Undersökningen visade att majoriteten av respondenterna (85%) har helt eller delvis gemensam ekonomi. 43% av kvinnorna i en relation tycker att man ska dela de gemensamma kostnaderna i proportion till vad man tjänar. Endast 31% av männen tycker samma sak. 

Hur mycket pengar ska man ha när man flyttar ut?

När det är dags att flytta hemifrån ställs du inför ganska många val och frågor. Både praktiska som vilken internetleverantör du ska välja och långsiktiga som om du ska spara pengar och i så fall hur mycket. En sak som är säker är i vart fall att det är bra att göra en budget så att du har koll på din ekonomi innan du flyttar.

Har du kommit till läget att det är dags att flytta hemifrån? Då ska du göra en budget så att du får ett grepp om vad det faktiskt kostar att flytta och att bo själv. Om du har tänkt att du ska köpa en bostadsrätt så behöver du också ha pengar till kontantinsatsen som är 15 % av vad bostaden kostar. Det är alltså bra att börja spara pengar i god tid innan du ska flytta om du ska köpa din bostad. Kanske har dina föräldrar också sparat pengar åt dig som du kan använda till insatsen.