:

Kan man beställa från USA till Sverige?

Innehållsförteckning:

  1. Kan man beställa från USA till Sverige?
  2. Hur mycket är tullavgiften från USA?
  3. Måste man alltid betala tull från USA?
  4. Hur slipper man tull från USA?
  5. Måste man betala moms från USA?
  6. Hur mycket kostar det att skicka ett paket från USA till Sverige?
  7. Hur ser man om man ska betala tull?
  8. Hur vet man om man ska betala tull?
  9. Hur vet man om man måste betala tull?
  10. Vad gäller vid import från USA?
  11. Vem ska betalar tull vid import?
  12. Vad kostar det att importera från USA?
  13. Vad händer om man inte betalar tull på ett paket?
  14. Är det billigare att handla i USA?
  15. Hur vet jag hur mycket tull jag ska betala?

Kan man beställa från USA till Sverige?

Behöver du importera varor från USA till Sverige? Då har du hamnat rätt! Läs om hur du billigast importerar från USA till Sverige och vilka tullregler som gäller för din import.

Beräkna ditt fraktpris

Hur mycket är tullavgiften från USA?

  • Du är skyldig att betala tull och moms på varor som du beställer från länder utanför EU. Utöver det kan transportföretaget lägga på en avgift för att hantera ditt paket och göra din tulldeklaration.

  • Om du handlat från ett land utanför EU skyddas du inte alltid av EU:s konsumentlagstiftning. Om företaget vänder sig till svenska konsumenter gäller dock oftast svensk lagstiftning.

  • Har du en tvist med ett företag utanför EU som vänder sig till svenska konsumenter så kan eventuellt Allmänna reklamationsnämnden, ARN, pröva ditt ärende.

  • Tänk på att varor som är tillåtna att säljas i andra länder kan vara förbjudna i Sverige och att varor på nätet kan vara förfalskningar.

  • Konsumentlagstiftningen i Storbritannien är väldigt lik EU:s, men du behöver numera betala importmoms samt tullavgift för varor över 1700 kronor.

Måste man alltid betala tull från USA?

Tullar och skatter är en viktig del av internationella försändelser, men det kan vara förvirrande

Tullar och skatter är en viktig del av internationella försändelser, men det kan vara förvirrande

Tullar och skatter är en viktig del av internationella försändelser, men det kan vara förvirrande

Hur slipper man tull från USA?

När du importerar en vara till Sverige behöver du betala tull, moms och andra avgifter. För att räkna ut avgifterna för just din vara behöver du

  • klassificera din vara för att ta reda på varukoden samt vilka tullavgifter och andra avgifter som gäller
  • räkna ut varans tullvärde som du sedan beräknar tullavgifter och andra avgifter på.
  • För att veta vad just din import kommer att kosta behöver du till att börja med veta vilken varukod din vara har. Alla varukoder finns samlade i söksystemet Tulltaxan. När du har klassificerat din vara och hittat varukoden, får du information som är knuten till varan: vilken tullavgift som gäller och om det finns andra avgifter att betala. Du får också veta om det finns särskilda bestämmelser eller restriktioner för din vara. Därför är det mycket viktigt att klassificeringen blir rätt.

    Måste man betala moms från USA?

    USA är utanför EU, vilket betyder att import från USA ska tullhanteras innan den ankommer till Sverige. Tull från USA kan låta komplicerat, men det är det inte, I denna artikel, vill vi gärna ge dig en guidning när det gäller import, tullavgift och importmoms från USA.  

    När du gör inköp i USA, ska du istället för att frakta ditt gods direkt till Sverige, frakta det till din personliga adress hos ShopUSA. Då sparar du pengar på frakten och besvär med tullavgift och importmoms från USA. Du kan lagerhålla ditt gods på ShopUSA terminalen i upp till 2 månader som premium-kund. 

    Få en egen adress hos ShopUSA – skapa profil för ditt företag

    Oavsett volym och mängd, kan du samla alla dina inköp från en eller flera leverantörer/butiker hos ShopUSA i Pennsylvania. När du så önskar att frakta hem dina varor till Sverige loggar du in på din profil och registrerar en leverans till Sverige. Här kan du be om att ditt gods sammanpackas. Så enkelt är det.

    Alla varor som importeras utanför EU ska förtullas, se de svenska importreglerna. Det betyder att man betalar tull från USA på de varor som, som det är tull på och importmoms. Som företagare inbetalar du inte importmomsen i förskott om du ska sälja produkten vidare, när produkten säljs då lägger du på momsen. Man bokar en tull och momsspecifikation vid din fraktregistrering till Sverige där det framgår vad momsen är och att den inte är inbetald, den använder du till din bokföring.   

    Hur mycket kostar det att skicka ett paket från USA till Sverige?

    Om du ska importera varor från USA för återförsäljning ska ditt företag vara registrerat som importör hos Skatteverket, verksamt.se.

    Om det inte är fallet kvarhåller SKAT ditt gods tills registreringen har ägt rum. De returnerar godset till leverantören för din räkning om registreringen inte är på plats inom 14 dagar efter att godset har anlänt till Sverige.

    På verksamt.se kan du importregistrera ditt företag på ett par minuter. Om du importregistrerar företaget innan du köper frakten från USA, så minimerar du risken för extra kostnader för lagring i Sverige när godset anländer.

    Hur ser man om man ska betala tull?

    Det går bra att mejla eller skriva ett brev till oss innehållande uppgifterna:

    • vilket företag som transporterade varan
    • kvitton eller fakturor på ditt köp
    • dina kontaktuppgifter.

    Mejla uppgifterna till [email protected] eller skriv ett brev till:

    Hur vet man om man ska betala tull?

    Det går bra att mejla eller skriva ett brev till oss innehållande uppgifterna:

    • vilket företag som transporterade varan
    • kvitton eller fakturor på ditt köp
    • dina kontaktuppgifter.

    Mejla uppgifterna till [email protected] eller skriv ett brev till:

    Hur vet man om man måste betala tull?

    En av de största fördelarna med EU för dig som företagare är att du i princip alltid kan importera varor från andra EU-länder utan att behöva betala moms och tull för det. 

    Vad gäller vid import från USA?

    Det är mycket att tänka på om du vill börja importera varor från länder utanför EU. Här får du reda på hur processen ser ut, hur du får tillgång till våra webbtjänster, vad du behöver tänka på och hur du ansöker om olika tillstånd som krävs för att börja importera.

    När du importerar en vara till Sverige behöver du betala tull och andra avgifter.

    När du importerar en vara till Sverige behöver du betala tull och andra avgifter.

    Vem ska betalar tull vid import?

    När du importerar en vara till Sverige behöver du betala tull, moms och andra avgifter. För att räkna ut avgifterna för just din vara behöver du

  • klassificera din vara för att ta reda på varukoden samt vilka tullavgifter och andra avgifter som gäller
  • räkna ut varans tullvärde som du sedan beräknar tullavgifter och andra avgifter på.
  • För att veta vad just din import kommer att kosta behöver du till att börja med veta vilken varukod din vara har. Alla varukoder finns samlade i söksystemet Tulltaxan. När du har klassificerat din vara och hittat varukoden, får du information som är knuten till varan: vilken tullavgift som gäller och om det finns andra avgifter att betala. Du får också veta om det finns särskilda bestämmelser eller restriktioner för din vara. Därför är det mycket viktigt att klassificeringen blir rätt.

    Vad kostar det att importera från USA?

    Importtull är en avgift som du måste betala när du importerar varor till Europeiska unionen (EU) och därmed Sverige. Det är, därför, en bra idé att förstå grundläggande regler och föreskrifter om tull vid import från USA för att kunna räkna ut den totala kostnaden när du importerar varor. När du skickar varor inom EU så behöver du inte betala tull, utom i undantagsfall – Läs mer om import från EU till Sverige här.

    Hur mycket du måste betala i importtull är beroende av vilken typ av varor du importerar, deras värde och ursprungsland.

    När du importerar varor till EU, och när varorna är avsedda för kommersiell försäljning eller för att användas av företaget som en del av en kommersiell eller marknadsföringsrelaterad aktivitet, så måste ditt företag ha ett Economic Operator Registration and Identification (Eori) nummer. Det kommer inte vara möjligt för ditt företag att lämna en importdeklaration om du inte har detta, och varorna kommer därmed att blockeras av Tullen, tills du har fått ditt Eori-nummer. Du kommer att få stå för eventuella kostnader i samband med denna försening, vilket vanligtvis inkluderar lagring hos Tullen och om ditt gods är i en container som inte returneras till transportören inom överenskommen tid, hyreskostnader för containern.

    Hos Tullverket ansöker du kostnadsfritt om Eori-nummer. De flesta Eori-ansökningar som kommer till Tullverket digitalt hanteras inom en timme. I princip all tullhantering kräver ett Eori-nummer. Det finns i Sverige bara några få undantag från kravet om Eori-nummer. Du kan behöva ansöka manuellt om ett Eori-nummer för ett utländskt företags räkning. Du kan då räkna med att det tar upp till fem arbetsdagar innan du får ditt Eori-nummer.

    Vad händer om man inte betalar tull på ett paket?

    Bläddra bland frågorna eller skriv din fråga direkt i sökfältet nedan.

    Importförtullningstjänsten för privatpersoner fungerar bäst med de nyaste versionerna av följande webbläsare: Microsoft Edge, Mozilla Firefox, Google Chrome, Apple Safari.

    Du kan förtulla en vara som förvarats i tullager (t.ex. en bil eller båt du köpt) i Importförtullningstjänsten för privatpersoner. 

    Är det billigare att handla i USA?

    Hejsan, åker till USA nu i mars. Jag är intresserad av och hitta den billigaste shoppingen. Jag är mest intresserad av märkeskläder och klockor. Vart är billligast New york eller Florida? Även glad för tips om sevärdigeter och shopping centrum! Tack i för hand sw

    Hej Ebba,

    Hur vet jag hur mycket tull jag ska betala?

    Skärpt tullagstiftning från 1 maj 2016, utökade sanktioner, nya och omförhandlade frihandelsavtal, protektionism och covid-19 ökar vikten av att importerande och exporterande företag kan påvisa tullregelefterlevnad.

    Tillgång till tullkompetens och aktivt arbete med att optimera tullhantering bidrar till bättre affärer. Tull är en kostnad som är kopplad till företagens varuflöden och till skillnad från moms så är avgiften inte avdragsgill. Välinformerade företagsledningar vet detta. De vet också att det är de som bär de legala ansvaret och har därför vidtagit de åtgärder som gör att de kan sova gott om natten, trots Tullverkets utökade digitala kontroller.

    Krisen medför att många företag tvingas att dra om, minska eller öka varuflöden. Här är det viktigt att beräkna vilka tullkostnader som aktualiseras i samband med förändrade varuflöden samt säkerställa att förändringarna inte ger avkall på regelefterlevnad. Exempel på scenarier som kan ge en negativ inverkan på företagets ekonomi. 

    • Företag tvingas buffra tullbelagda varor för att säkra produktion och försäljning.
    • Företag drar om varuflöden och kan inte längre utnyttja frihandelsavtal, läs mer under Ursprung nedan
    • Tulltillstånd riskeras om kriterier inte längre efterlevs såsom volymer, referensbelopp, likviditetskrav. Läs mer i Resultat