:

Vad gäller vid arv av bostadsrätt?

Innehållsförteckning:

  1. Vad gäller vid arv av bostadsrätt?
  2. Hur mycket skatt på vinst av bostadsrätt?
  3. Får man betala skatt på arv?
  4. Måste man betala skatt på bostadsrätt?
  5. Hur värderas en bostadsrätt i en bouppteckning?
  6. Måste jag deklarera arv?
  7. Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?
  8. Kan man slippa betala vinstskatt?
  9. Hur mycket pengar får man ge bort skattefritt 2023?
  10. Hur undviker man arvsskatt?
  11. Måste man deklarera bostadsrätt?
  12. Hur värderar man en bostadsrätt?
  13. Kan man sälja en bostadsrätt innan bouppteckningen är klar?
  14. Hur mycket pengar får man ärva utan att betala skatt?
  15. Vad får man dra av vid försäljning av bostadsrätt?

Vad gäller vid arv av bostadsrätt?

När någon avlidit måste alltid en bouppteckning upprättas. Det innebär att man skriftligen sammanställer den avlidnes (och eventuell efterlevande maka/makes) tillgångar och skulder i ett dokument. Bouppteckningen ska även visa vilka som är den avlidnes dödsbodelägare och som därmed har rätt att företräda dödsboet. Dödsbodelägare är den eller de som har laglig rätt till arv. Oftast är dödsbodelägarna släktingar till den avlidne eller personer som tilldelats arv genom testamente. En bouppteckning kan upprättas privat eller av en professionell firma, exempelvis en begravningsbyrå eller jurist. Vår rekommendation är att alltid ta professionell hjälp för att undvika felaktigheter. Via Fastighetsbyrån kan du anlita Familjens Jurist eller Lexly till ett rabatterat pris.

Eftersom bouppteckningen är en legitimationshandling som visar vilka som har rätt att företräda dödsboet så måste en bouppteckning vara upprättad. Med en upprättad bouppteckning kan man ingå köpeavtal. För att kunna avsluta försäljningen, genom tillträdet, krävs att bouppteckningen också är registrerad hos Skatteverket. Detta brukar framgå av ett villkor i köpeavtalet.

  • En upprättad bouppteckning är en sammanställd och klar bouppteckning, signerad av bouppgivaren (sammanställaren) samt två förrättningsmän, redo att inges till Skatteverket.

  • En registrerad bouppteckning är granskad, stämplad och godkänd av Skatteverket.

Hur mycket skatt på vinst av bostadsrätt?

Har du sålt en bostad med vinst behöver du betala en vinstskatt. Här kan du läsa om hur du räknar ut vinstskatten och om vilka skatteavdrag du kan få göra.

Om du säljer din bostad till ett högre pris än det du köpte den för gör du en kapitalvinst. Den vinsten måste du betala en vinstskatt på, som ibland även kallas reavinstskatt.

Reavinst, som är en förkortning av realisationsvinst, är ett äldre uttryck för kapitalvinst. Numera säger man oftast just kapitalvinst istället, och bara vinstskatt istället för reavinstskatt.

Får man betala skatt på arv?

Du kan själv kontrollera vilka typer av cookies du vill acceptera genom att ta ställning nedan. Läs mer här

Cookies

Måste man betala skatt på bostadsrätt?

Vinstskatt kallas även för kapitalvinstskatt eller reavinstskatt - och är en skatt du måste betala om du säljer din bostad med vinst. (Om du har sålt med förlust - går vi igenom det lite längre ned i artikeln.) Skatten ligger idag på 22 procent av vinsten - och du ska deklarera och betala skatten till Skatteverket. Vilka avdrag du får göra beror på om du sålt en bostadsrätt eller en fastighet.

Ordet reavinst - eller realisationsvinst - är ett äldre uttryck för kapitalvinst.

Försäljningen ska deklareras året efter du skrivit kontrakt. Vinstskatten ska betalas in samma år som du deklarerar. För att undvika kostnadsränta kan du göra en egen inbetalning, ävenkallad fyllnadsinbetalning, till ditt skattekonto. Oavsett om du har gjort en vinst eller förlust måste du ta upp försäljningen i din inkomstdeklaration.

Tänk på: Du deklarerar din fastighetsförsäljning samma inkomstår som du och köparen skrev under köpekontraktet. Dagen för tillträde till bostaden spelar ingen roll. (Inkomstår är kalenderåret före året då deklarationen lämnas in).

Eventuell vinst vid en försäljning ska tas upp i inkomstdeklarationen tillsammans med övriga inkomster. Du behöver dock inte skatta på hela vinsten om du har sålt en privatbostad utan endast 22/30 tas upp till beskattning. Så här fungerar det:

Om vi säger att du köper en lägenhet för 2 miljoner kronor - och säljer den för 3 miljoner kronor och du inte har några andra avdrag. Då har du alltså gjort en vinst på 1 miljon kronor.

Hur värderas en bostadsrätt i en bouppteckning?

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring bouppteckning återfinns i Ärvdabalken (ÄB).

Måste jag deklarera arv?

Tillbaka

När min svärfar avled 2001 minns jag att man då betalade arvsskatt. Nu har även svärmor gått bort. Stämmer det att arvsskatt inte längre ska betalas?

Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?

  • Deklarera en bostadsförsäljning
  • Vanliga frågor
  • Räkna ut mäklararvode

När du säljer en bostad med hjälp av en mäklare betalar du ett mäklararvode men ofta har du också en del andra utgifter i samband med bostadsförsäljningen. En del av dessa utgifter kan du göra avdrag för i deklarationen. Exempel på kostnader som är avdragsgilla är:

Mäklarnas arvoden skiljer sig en hel del mellan olika städer och områden. För att ta reda på vad olika mäklare tar i arvode och vad som ingår så kan du använda den kostnadsfria tjänsten MäklarOfferter.se. Du beskriver bara bostaden du vill sälja så får du hjälp med att samla in offerter och att jämföra mäklare.

Tjänsten är helt gratis och du väljer själv om du vill anlita någon av mäklarna som du får erbjudande av.

Kan man slippa betala vinstskatt?

Reavinst eller realisationsvinst är det äldre uttrycket för kapitalvinst, det vill säga den vinst du gör när du säljer en bostad för mer än du köpte den för. Och för kapitalvinsten betalar du (rea)vinstskatt . Om du istället sålde din bostad för mindre än du köpte den för har du däremot gjort en reaförlust, och det kan du läsa mer om längre ner. Oavsett om du gjort en vinst eller förlust måste du ta upp försäljningen i din inkomstdeklaration.

När du har deklarerat din kapitalvinst måste du betala vinstskatt på den. Här råder ofta förvirring kring om det är 22 % eller 30 % skatt som gäller. Så låt oss räta ut alla frågetecken – vinstskatten på privatbostäder är 22 %. Du kan läsa mer detaljerat om den längre ner under Om du har sålt med vinst.

Hur mycket pengar får man ge bort skattefritt 2023?

19 december, 2016

Enligt svensk lag behöver du inte betala skatt för en gåva. Detta gäller oavsett hur mycket gåvan är värd. Däremot kan gränsen mellan vad som är en gåva och vad som anses vara skattepliktig ”tjänsteinkomst” ibland vara hårfin. Det har en man i Karlstad fått erfara efter att ha tagit emot fem miljoner kronor från sin bror som han nu tvingas skatta för.

Hur undviker man arvsskatt?

Arvsskatt är en skatt på arv som fortfarande finns i flera länder runt om i världen. I Sverige är arvsskatten avskaffad sedan den 1 januari 2005. Redan den 1 januari 2004 avskaffades beskattning av arv till en efterlevande make eller sambo. 

Arvsskatten avskaffades i Sverige tillsammans med gåvoskatten, som du kan läsa mer om här. Fram till avskaffandet hade både arvsskatten och gåvoskatten fått hård kritik, bland annat på grund av att den inte uppfattades som rättvis. Dessutom var arvsskatten kostsam att administrera.

I systemet för beräkning arvsskatt som gällde fram till 2004 delades arvtagarna in i olika skatteklasser med utgångspunkt i släktskapet eller relation till den avlidne. I den första klassen räknades den avlidnes make, sambo, barnbarn, styvbarn, i vissa fall fosterbarn och make eller sambo till barn. 

Till den andra klassen räknades föräldrar, syskon och syskonbarn. Till den tredje och sista klassen räknades bland annat kommuner, stiftelser eller föreningar. Ett avdrag gjordes på beloppet som skulle beskattas, med utgångspunkt i vilken skatteklass arvtagaren räknades i. Avdraget var störst för den första klassen och lägst för den tredje. Efter avdraget gick mellan 10 och 30 % till arvsskatten.  

Måste man deklarera bostadsrätt?

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Att du köper en bostadsrätt är inte någon sådan beskattningsbar händelse som gör att du behöver beskatta bostadsrätten. Det är säljaren som måste beskatta bostadsrätten vid försäljningen av den. Alltså, inte du. Du behöver således inte deklarera inköpet. Som du redan känner till får du däremot göra avdrag för låneräntan i din skattedeklaration, om du lånar pengar för att köpa en bostadsrätt. Det är i så fall då som man får fylla i räntebeloppet i deklarationsblanketten för att minska på skatten (Skatteverket brukar dock få uppgift om räntebeloppet från den bank som pengarna lånas från och den uppgiften brukar därför redan vara ifylld på deklarationsblanketten hos dem som lånat pengar för att köpa en bostadsrätt).

Hur värderar man en bostadsrätt?

  • Köpa bostad
  • Så mycket kan du låna
  • Ansök om lånelöfte
  • Flytta bolån till oss
  • Ditt bolån hos oss
  • Bolåneräntor
  • Så funkar det
  • Ansök om privatlån
  • Samla dina lån
  • Billån
  • Energilån
  • Privatlåneräntor

Kan man sälja en bostadsrätt innan bouppteckningen är klar?

När någon har gått bort kan det svårt att veta var man ska börja. Att behöva ta tag i alla detaljer kring dödsboet är antagligen inte det första du vill göra i detta läge. För att underlätta i denna svåra situation har vi tagit fram en guide för dig som behöver ansöka om dödsbolagfart eller sälja fastighet i ett dödsbo.

Ett dödsbo är den avlidnes tillgångar och skulder. I ett dödsbo ingår bland annat bostad, pengar och andra föremål som till exempel smycken och möbler. När någon avlider är det arvingarna, oftast en eller flera närstående, som får i uppgift att ta hand om dödsboet.

När du ska sälja dödsbo är det första steget att göra en bouppteckning. En bouppteckning är en lista med den avlidnes ägodelar och eventuella skulder, och fungerar som dödsboets legitimation som visar vem som har rätt att agera ombud. För att kunna göra en bouppteckning behöver alla delägare i dödsboet vara närvarande vid en bouppteckningsförrättning.

Hur mycket pengar får man ärva utan att betala skatt?

Hej Lawline

Min far har gått bort och efterlämnat ett arv, min syster har fått fullmakt som hon har lämnad över till banken.

Vad får man dra av vid försäljning av bostadsrätt?

Grattis till bostadsförsäljningen! Kom ihåg att försäljningen ska deklareras året efter att du har sålt din bostad. Här går vi igenom vad du ska tänka på – innan, under och efter deklarationen.

Du ska deklarera din bostadsförsäljning innan den 2 maj, året efter försäljningen. Att deklarera är enklare än många tror, det viktigaste är att du har koll på alla uppgifter som rör bostadsförsäljningen. För att deklarera loggar du in på Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1. Under fliken ”bilagor” finner du blanketten ”Försäljning av privatbostad”. Klicka på den för att börja deklarera din bo-stadsförsäljning.