:

Kan inte öppna pdf I min Myndighetspost?

Innehållsförteckning:

  1. Kan inte öppna pdf I min Myndighetspost?
  2. Hur kommer jag in på min Myndighetspost?
  3. Varför går det inte att logga in på min Myndighetspost?
  4. Vem äger min Myndighetspost?
  5. Vad är skillnaden på Kivra och min Myndighetspost?
  6. Var hittar jag min digitala brevlåda?
  7. Var är min digitala brevlåda?
  8. Vad är bäst Kivra eller min Myndighetspost?
  9. Vad händer med Kivra när man dör?
  10. Vad är skillnaden mellan Kivra och min Myndighetspost?
  11. Kan man se brev i 1177?
  12. Varför har jag inte fått min post?
  13. Kan man byta från min myndighetspost till Kivra?
  14. Vad händer med pengar på banken vid dödsfall?
  15. Vem betalar räkningar i ett dödsbo?

Kan inte öppna pdf I min Myndighetspost?

DIGG står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. Det här dokumentet beskriver hur Min myndighetspost uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Vi har inga kända brister i tillgängligheten när du är inloggad i brevlådan. Vi är medvetna om att informationssidorna på minmyndighetspost.se inte är helt tillgängliga.  

Länkarna nedan leder till detaljerad information om vilka tillgänglighetsproblem du kan möta i olika användningssituationer.

  • Användning utan synförmåga
  • Användning med nedsatt synförmåga
  • Användning med nedsatt rörlighet
  • Användning med kognitiv nedsättning

Hur kommer jag in på min Myndighetspost?

Vart tog den där blanketten vägen? Slipp undra! Du vet väl att massa myndigheter skickar i Kivra? Få post från Skatteverket, Försäkringskassan och många fler i en och samma app.

Glöm borttappade blanketter och kuvert som kommer fel. Nu blir det enklare att hålla koll på papper, beslut och inbetalningar. När du skaffar Kivra hamnar din myndighetspost på ett och samma ställe. Du vet direkt när nåt viktigt dimper ner, och läser posten när och var du vill. Dessutom är det säkrare än papperspost – tack vare BankID kommer ingen obehörig åt dina grejer.

Varför går det inte att logga in på min Myndighetspost?

Med en uppkopplad enhet och e-legitimation kan du läsa din digitala post dygnet runt var du än befinner dig.

Digital post skickas på ett säkert sätt och ingen obehörig kan läsa eller komma åt din post eftersom du loggar in med din e-legitimation.

Vem äger min Myndighetspost?

Min myndighetspost är statens digitala brevlåda för tjänsten Mina meddelanden. Min myndighetspost är en brevlåda för dig som bara vill ha meddelanden från myndigheter och kommuner ‑ inte från privat sektor ‑ samlat i din digitala brevlåda. Även företag som vill ta emot post från myndigheter digitalt väljer den här brevlådan.

Med brevlådan Min myndighetspost läser du din post från myndigheter och kommuner både på datorn, läsplattan och mobilen.  Min myndighetspost är säker till skillnad från vanlig e-post eftersom du läser meddelanden genom att logga in med din e‑legitimation, t ex BankID. Du kan välja att bli aviserad via e‑post och sms när du får nya meddelanden.

Vad är skillnaden på Kivra och min Myndighetspost?

Det finns fyra olika digitala brevlådor som kan ta emot myndighetspost. Den digitala brevlådan från Digimail upphörde den 1 juni 2022. Den som har Digimail behöver i stället välja en annan brevlåda.

Den digitala brevlådan e-boks upphörde den 1 december 2022 för offentliga aktörer som myndigheter, regioner och kommuner.

Skaffa den brevlåda du gillar bäst. Kontrollera sedan att du har valt att få myndighetspost till din digitala brevlåda.

Var hittar jag min digitala brevlåda?

Det finns fyra olika digitala brevlådor som kan ta emot myndighetspost. Den digitala brevlådan från Digimail upphörde den 1 juni 2022. Den som har Digimail behöver i stället välja en annan brevlåda.

Den digitala brevlådan e-boks upphörde den 1 december 2022 för offentliga aktörer som myndigheter, regioner och kommuner.

Skaffa den brevlåda du gillar bäst. Kontrollera sedan att du har valt att få myndighetspost till din digitala brevlåda.

Var är min digitala brevlåda?

Det finns fyra olika digitala brevlådor som kan ta emot myndighetspost. Den digitala brevlådan från Digimail upphörde den 1 juni 2022. Den som har Digimail behöver i stället välja en annan brevlåda.

Den digitala brevlådan e-boks upphörde den 1 december 2022 för offentliga aktörer som myndigheter, regioner och kommuner.

Skaffa den brevlåda du gillar bäst. Kontrollera sedan att du har valt att få myndighetspost till din digitala brevlåda.

Vad är bäst Kivra eller min Myndighetspost?

Med en uppkopplad enhet och e-legitimation kan du läsa din digitala post dygnet runt var du än befinner dig.

Digital post skickas på ett säkert sätt och ingen obehörig kan läsa eller komma åt din post eftersom du loggar in med din e-legitimation.

Vad händer med Kivra när man dör?

Dessa allmänna villkor gäller när Kivra Sverige AB, org. nr 556917-3544, eller annat bolag inom samma koncern som Kivra Sverige AB (”Kivra”) tillhandahåller privatpersoner (“Användare/Du/Dig”), en eller flera digitala tjänster och funktioner, innefattande men inte uteslutande en digital brevlåda för att bl.a. ta emot, hantera, överföra och lagra digitala meddelanden, försändelser och kvitton (”Tjänsten”) inklusive eventuella andra funktioner och tjänster som Kivra från tid till annan kan komma att erbjuda (”Tilläggstjänster”). Med begreppet Tjänsten avses även Tilläggstjänster, såvida inte annat uttryckligen anges i dessa allmänna villkor eller i de särskilda villkoren för Tilläggstjänsten i fråga. För att få tillgång till sådana Tilläggstjänster måste Användare acceptera de särskilda villkoren som gäller för Tilläggstjänsten. De särskilda villkoren och eventuella övriga skriftliga överenskommelser rörande Tjänsten och Tilläggstjänsterna mellan Kivra och en Användare bildar tillsammans med dessa allmänna villkor avtalet mellan Kivra och Användaren (”Avtalet”).

En Användare som väljer att registrera sig för att använda Tjänsten förbinder sig samtidigt att följa dessa allmänna villkor och eventuella andra ordningsregler och instruktioner som Kivra från tid till annan publicerar via Tjänsten. En Användare är även skyldig att iaktta gällande lagar, regler och myndighetsbeslut vid användningen av Tjänsten.

Vad är skillnaden mellan Kivra och min Myndighetspost?

Min myndighetspost är en statlig digital brevlåda där du kan ta emot meddelanden från myndigheter och kommuner. Den är gratis och säkrare än vanlig e-post. Brevlådan förvaltas av Myndigheten för digital förvaltning (Digg), Skatteverket tillhandahåller IT-drift av tjänsten.

Privatperson och enskild firma

Kan man se brev i 1177?

För att logga in på 1177.se behöver du ha ett svenskt personnummer och en e-legitimation, antingen BankID eller Freja eID Plus.

Varför har jag inte fått min post?

Om du får ett brev som Posten har delat ut som är avsett för någon annan, såsom någon som tidigare bott på adressen, kan du skriva ”felutdelad” på brevet och returnera den till Postens närmaste brevlåda. Posten levererar den då till rätt adress. Du kan returnera sådan post också till skattebyrån.

Kan man byta från min myndighetspost till Kivra?

Här ser du vilken post du får från Skatteverket i din digitala brevlåda:

*  OBS! Grundbesluten om skatterna samt avgifterna vid försenad betalning skickas från Transportstyrelsen. Skatteverket hanterar omprövningar, överklaganden, anstånd, befrielser, m.m.

Vad händer med pengar på banken vid dödsfall?

En hälsosam privatekonomi handlar om att skapa balans, och varje ny fas i livet påverkar din ekonomi. Här har vi samlat tips för att du ska kunna skapa en sund privatekonomi du mår bra av.

Tycker du också att våra unga behöver lära sig mer om privatekonomi för att stå bättre rustade när de lämnar skolan? Nordea engagerar sig genom sitt program Ekonomipejl där vi kommer ut i skolorna och delar med oss av vår kunskap i vardagsekonomi.

Vem betalar räkningar i ett dödsbo?

Tillgångarna som finns på dödsboets konton ska i första hand användas till att betala begravningen och kostnader som tillkommer med den. Därför bör du först göra en beräkning för att se att tillgångarna räcker till begravningskostnaderna, bouppteckning och eventuella banklån innan du betalar några andra räkningar. 

Dödsboet kan betala följande räkningar, förutsatt att det finns pengar på konto utan bankbok:

  • begravningskostnader
  • löpande räkningar utställda i den avlidnes eller dödsboets namn (t ex hyra, el, telefon)

Checklista för dödsbo (pdf, 67 KB)Öppnas i nytt fönster

Betaltjänst för dödsbo (pdf, 96 KB)Öppnas i nytt fönster

Så betalar du dödsboets räkningar digitalt (pdf, 201 KB)Öppnas i nytt fönster

  • Räkningar som inte kan betraktas som löpande kostnader eller som inte är utställda i dödsboets namn
  • Räkningar utställda till efterlevande make/maka
  • Utlägg mot kvitto för insättning på eget konto
  • Betalningar till utlandet

Vid frågor om betalningar för dödsbo, kontakta vår support för dödsbo på 0775-55 20 10Öppnas i nytt fönster.