:

Varför ska man registrera sitt företag hos Bolagsverket?

Innehållsförteckning:

  1. Varför ska man registrera sitt företag hos Bolagsverket?
  2. Hur gör man för att registrera ett företag?
  3. Är mitt företag registrerat hos Bolagsverket?
  4. Hur mycket kostar det att registrera ett företag?
  5. Vad händer om man inte registrerar sitt företag?
  6. Vad händer om man inte registrerar ett företag?
  7. Är det gratis att registrera ett företag?
  8. Hur lång tid tar det att registrera ett bolag?
  9. Hur vet jag om mitt företag är registrerat?
  10. Hur mycket kan man tjäna utan att registrera företag?
  11. Vad betalar man till Bolagsverket?
  12. Hur mycket Swish kan man ta emot utan att skatta?
  13. Hur mycket svarta pengar får man tjäna?
  14. Hur mycket kostar det att registrera ett aktiebolag?
  15. Måste man registrera enskild firma på Bolagsverket?

Varför ska man registrera sitt företag hos Bolagsverket?

Verksamt.se är en samling av e-tjänster från olika myndigheter, bland andra Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Försäkringskassan, Skatteverket och Tillväxtverket, som kan komma till användning för dig som vill starta eget företag eller som redan är företagare.

Här finns också mängder av information, så som tips, råd, intervjuer, checklistor och en riktigt matig databas med svar på vanliga frågor.

Men viktigast av allt och antagligen varför du ens har klickat fram den här artikeln från första början: Det är hit du vänder dig för att registrera företag!

För att göra guiden så lättförståelig som möjligt har vi tagit hjälp av ett äkta Verksamt-proffs som har spenderat otaliga timmar i processen! Längs vägen kommer hon att flika in med sina tips kring hur du ska tänka.

– Jag är egen företagare sedan 20 år tillbaka och arbetar med verksamhets- och affärsutveckling samt som rådgivare på NyföretagarCentrum Jönköping. Jag är civilekonom och har arbetat med ekonomi och som controller men gillar att även få arbeta med människor och hjälpa dem utveckla sina idéer och sitt företagande.

Hur gör man för att registrera ett företag?

Verksamt.se är en samling av e-tjänster från olika myndigheter, bland andra Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Försäkringskassan, Skatteverket och Tillväxtverket, som kan komma till användning för dig som vill starta eget företag eller som redan är företagare.

Här finns också mängder av information, så som tips, råd, intervjuer, checklistor och en riktigt matig databas med svar på vanliga frågor.

Men viktigast av allt och antagligen varför du ens har klickat fram den här artikeln från första början: Det är hit du vänder dig för att registrera företag!

För att göra guiden så lättförståelig som möjligt har vi tagit hjälp av ett äkta Verksamt-proffs som har spenderat otaliga timmar i processen! Längs vägen kommer hon att flika in med sina tips kring hur du ska tänka.

– Jag är egen företagare sedan 20 år tillbaka och arbetar med verksamhets- och affärsutveckling samt som rådgivare på NyföretagarCentrum Jönköping. Jag är civilekonom och har arbetat med ekonomi och som controller men gillar att även få arbeta med människor och hjälpa dem utveckla sina idéer och sitt företagande.

Är mitt företag registrerat hos Bolagsverket?

Goodwill tillhör ett företags immateriella tillgångar med obestämbar nyttjandeperiod och består av bland annat rykte, vaurmärken och kundkrets. Det kan förenklat förklaras som att det är det värde som överstiger ett företags bokförda värde.

Om ett företag har ett gott rykte värderas det högre än det faktiska kapital som företaget innehar. Vid en försäljning utgör företagets goodwill därför själva skillnaden mellan företagets nettovärde, alltså företagets tillgångar minus dess kostnader, och vad köparen betalar.

Hur mycket kostar det att registrera ett företag?

Att driva företag innebär nya saker ekonomiskt och administrativt jämfört med att vara anställd. Läs vår samlade information för dig som vill starta företag.

Vad händer om man inte registrerar sitt företag?

Du kan inte "byta" från en företagsform till en annan utan måste börja om från grunden genom att nyregistrera. Detta sker genom att du registrerar en ny företagsform, avslutar ditt gamla företag och för över hela eller delar av verksamheten till den nya företagsformen.

Det går alltså bra att starta som enskild näringsidkare i början för att senare registrera ett aktiebolag och fortsätta verksamheten i detta bolag.

Skatteregler vid byte av företagsform och proceduren vid likvidation av det gamla företaget kan ta tid och vara krångligt. Därför rekommenderar vi att du alltid tar kontakt med en revisor eller en jurist med kunskaper på området.

Det finns flera andra alternativ. Du kan ansöka om lån hos Almi Företagspartner, de har en högre ränta än banken eftersom att de inte får konkurrera med banken. Almi har olika erbjudanden om finansieringsformer beroende på vilken region ditt företag finns i.

Faktureringsmetoden innebär att du löpande bokför alla affärshändelser, exempelvis kundfordringar och leverantörsskulder, när fakturan skickas respektive mottas. Faktureringsmetoden är huvudmetoden i bokföringslagen. När du använder denna metod för den löpande bokföringen ska du använda motsvarande metod för din momsredovisning, faktureringsmetoden för moms.

De företag som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor kan dock välja att löpande bokföra enligt kontantmetoden.

Faktureringsmetoden innebär att du löpande bokför alla affärshändelser, exempelvis kundfordringar och leverantörsskulder, när fakturan skickas respektive mottas. Faktureringsmetoden är huvudmetoden i bokföringslagen. När du använder denna metod för den löpande bokföringen ska du använda motsvarande metod för din momsredovisning, faktureringsmetoden för moms.

De företag som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor kan dock välja att löpande bokföra enligt kontantmetoden.

Kontantmetoden innebär att du löpande under året endast bokför de affärshändelser som avser inbetalningar och utbetalningar, samt insättningar och uttag. Du bokför alltså inte några kundfordringar eller leverantörsskulder i den löpande bokföringen. Kund- och leverantörsfakturor bokförs alltså först i samband med att du får betalt från kund respektive betalar dina inköp. I samband med bokslutet bokförs dock övriga affärshändelser som är nödvändiga för att fastställa företagets resultat och ställning, t ex obetalda fordringar och skulder. Om du använder denna metod för bokföringen ska momsen redovisas enligt bokslutsmetoden.

Vad händer om man inte registrerar ett företag?

Du kan inte "byta" från en företagsform till en annan utan måste börja om från grunden genom att nyregistrera. Detta sker genom att du registrerar en ny företagsform, avslutar ditt gamla företag och för över hela eller delar av verksamheten till den nya företagsformen.

Det går alltså bra att starta som enskild näringsidkare i början för att senare registrera ett aktiebolag och fortsätta verksamheten i detta bolag.

Skatteregler vid byte av företagsform och proceduren vid likvidation av det gamla företaget kan ta tid och vara krångligt. Därför rekommenderar vi att du alltid tar kontakt med en revisor eller en jurist med kunskaper på området.

Det finns flera andra alternativ. Du kan ansöka om lån hos Almi Företagspartner, de har en högre ränta än banken eftersom att de inte får konkurrera med banken. Almi har olika erbjudanden om finansieringsformer beroende på vilken region ditt företag finns i.

Faktureringsmetoden innebär att du löpande bokför alla affärshändelser, exempelvis kundfordringar och leverantörsskulder, när fakturan skickas respektive mottas. Faktureringsmetoden är huvudmetoden i bokföringslagen. När du använder denna metod för den löpande bokföringen ska du använda motsvarande metod för din momsredovisning, faktureringsmetoden för moms.

De företag som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor kan dock välja att löpande bokföra enligt kontantmetoden.

Faktureringsmetoden innebär att du löpande bokför alla affärshändelser, exempelvis kundfordringar och leverantörsskulder, när fakturan skickas respektive mottas. Faktureringsmetoden är huvudmetoden i bokföringslagen. När du använder denna metod för den löpande bokföringen ska du använda motsvarande metod för din momsredovisning, faktureringsmetoden för moms.

De företag som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor kan dock välja att löpande bokföra enligt kontantmetoden.

Kontantmetoden innebär att du löpande under året endast bokför de affärshändelser som avser inbetalningar och utbetalningar, samt insättningar och uttag. Du bokför alltså inte några kundfordringar eller leverantörsskulder i den löpande bokföringen. Kund- och leverantörsfakturor bokförs alltså först i samband med att du får betalt från kund respektive betalar dina inköp. I samband med bokslutet bokförs dock övriga affärshändelser som är nödvändiga för att fastställa företagets resultat och ställning, t ex obetalda fordringar och skulder. Om du använder denna metod för bokföringen ska momsen redovisas enligt bokslutsmetoden.

Är det gratis att registrera ett företag?

Hur fungerar det att registrera ett nytt bolag och vad är en firmatecknare? I denna artikel reder vi ut begreppen.

Det finns olika regler för huruvida du är tvungen att registrera ditt företag eller inte, beroende på vilken typ av företag du tänkt starta.

Hur lång tid tar det att registrera ett bolag?

Prenumerera

Jag vet att det kan gå på ett par timmar om man betalar ca 8000 men hur lång tid brukar det ta normalt från det att man tar beslut att man vill starta AB tills dess det är registrerat?

Hur vet jag om mitt företag är registrerat?

Ibland är den beslutade arbetsgivaravgiften noll kronor. Företag som är registrerade som arbetsgivare måste lämna en arbetsgivardeklaration även om de inte har betalat ut några ersättningar, exempelvis löner. Då ska företaget lämna uppgiften 0 kronor.

Det kan finnas flera förklaringar till att ett företag inte har betalat ut någon lön. Du som ska anlita ett företag kan fråga företaget om de har egen anställd personal som kan utföra arbetet.

Hur mycket kan man tjäna utan att registrera företag?

En hobbyverksamhet är en hobby som genererar vissa inkomster. För att räknas som hobbyverksamhet måste verksamheten utövas utan vinstsyfte av den så kallade hobbyidkaren på fritiden vid sidan av en annan sysselsättning.

Det kan vara svårt att veta var gränsen går mellan hobby- och näringsverksamhet. Därför måste man i många fall titta på helheten och göra en bedömning utifrån alla förutsättningar som verksamheten har.

Det här är några av de saker som skiljer hobbyverksamhet från företag:

Vad betalar man till Bolagsverket?

De flesta som vill driva egen verksamhet väljer att starta ett aktiebolag. Det är den vanligaste företagsformen av många anledningar, bland annat för att man som aktieägare inte är personligt ansvarig för företagets skulder. Det betyder att du som driver företaget inte behöver ta av dina egna besparingar för att betala tillbaka skulder om aktiebolaget skulle gå i konkurs. 

Med andra ord är det en stor trygghet att driva sin verksamhet i ett aktiebolag. För andra företagsformer ser det annorlunda ut. Om du driver din verksamhet i handelsbolag eller enskild firma är företagets ekonomi nära sammankopplad med din egen privatekonomi. Om du vill läsa mer om fördelar och nackdelar med andra bolagsformer kan du klicka här. 

Hur mycket Swish kan man ta emot utan att skatta?

När du tar emot pengar via Swish finns det ingen automatisk skatteavdrag. Det är ditt ansvar som mottagare att redovisa inkomsten till Skatteverket och betala skatt på den om det behövs. Detta gäller oavsett om pengarna är en gåva eller betalning för en tjänst eller vara.

För att redovisa din inkomst från Swish-betalningar kan du använda dig av Skatteverkets tjänst ”Inkomstdeklaration 1”. Där kan du ange beloppet du har tjänat och betala den skatt du är skyldig.

Hur mycket svarta pengar får man tjäna?

Det finns massor av saker att tjäna pengar på för den som vill och är lite driftig. Många ställer sig frågan "hur man snabbt och enkelt kan tjäna extra pengar", men jag kommer inte att lägga så stort fokus på snabba pengar då den typen av inkomst sällan finns om det ska anses vara seriöst.

En bättre väg är då att satsa på att få en inkomst som återkommer, alltså en passiv inkomst, vilket innebär att pengarna kommer in regelbundet, även när du själv inte aktivt arbetar, t ex när du sover, reser, ja vad du än gör.

Hur mycket kostar det att registrera ett aktiebolag?

Aktiebolag (AB) är en företagsform som representeras av en eller flera delägare, så kallade aktieägare. Eftersom bolaget är en juridisk person kan det ingå avtal, äga egendom och anställa personal.

Ägarna av aktiebolag har ett begränsat ansvar för företagets skulder, vilket betyder att de enbart riskerar att förlora sitt insatta kapital. VD och styrelseledamöter har däremot det yttersta ansvaret för bolagets verksamhet.

Aktiebolag (AB) är en företagsform som representeras av en eller flera delägare, så kallade aktieägare. Eftersom bolaget är en juridisk person kan det ingå avtal, äga egendom och anställa personal.

Ägarna av aktiebolag har ett begränsat ansvar för företagets skulder, vilket betyder att de enbart riskerar att förlora sitt insatta kapital. VD och styrelseledamöter har däremot det yttersta ansvaret för bolagets verksamhet.

Det finns både publika och privata aktiebolag. Det är bara de publika bolagen som kan sälja aktier till allmänheten och notera dem på aktiebörs. Namnet på sådana aktiebolag ska innehålla beteckningen publ och aktiekapitalet ska uppgå till minst 500 000 kronor. För att starta ett privat aktiebolag krävs dock bara ett aktiekapital på 25 000 kronor.

Innan vi går in på hur du startar ett aktiebolag kan det vara bra att känna till för- och nackdelarna med denna företagsform.

Måste man registrera enskild firma på Bolagsverket?

När du startar enskild näringsverksamhet (enskild firma) ska du ansöka om att bli godkänd för F-skatt. Du ska också registrera dig för moms. Om du ska ha anställda ska du registrera dig som arbetsgivare. Allt det gör du hos Skatteverket via e-tjänsten Mina sidor.

(enskild firma) ska du ansöka om att bli godkänd för F-skatt.

I samma e-tjänst kan du också anmäla att du ska vara momsregistrerad och registrera dig som arbetsgivare.