:

Kan man deklarera i efterhand?

Innehållsförteckning:

  1. Kan man deklarera i efterhand?
  2. Hur många år tillbaka kan man deklarera?
  3. Hur kan man se gamla deklarationer?
  4. När ska man deklarera som privatperson?
  5. Vad händer om man deklarerar efter 4 maj?
  6. Vad gör man om man inte fått sin deklaration?
  7. Vad händer om man inte deklarerar inkomst?
  8. När preskriberas en deklaration?
  9. Hur länge sparas deklarationer hos Skatteverket?
  10. Kan man se folks deklarationer?
  11. Vad händer om man lämnar in deklarationen för sent?
  12. Måste alla vuxna deklarera?
  13. När ska man senast ha deklarerat?
  14. När får man skattepengarna om man glömt deklarera innan 2 maj?
  15. Hur mycket ska man tjäna för att deklarera?

Kan man deklarera i efterhand?

Du som skänker minst 2 000 kronor under ett år till en eller flera ideella organisationer kan få avdrag på skatten. Det här gäller för skattereduktionen:

Klicka här för att läsa mer om skattereduktion för gåvor hos Skatteverket  

Hur många år tillbaka kan man deklarera?

Du som skänker minst 2 000 kronor under ett år till en eller flera ideella organisationer kan få avdrag på skatten. Det här gäller för skattereduktionen:

Klicka här för att läsa mer om skattereduktion för gåvor hos Skatteverket  

Hur kan man se gamla deklarationer?

Din deklaration finns som pdf på Mina sidor under fliken Skatter och deklarationer. Deklarationen innehåller samma uppgifter som den deklaration som har skickats med posten eller till digital brevlåda.

Tänk på att om det har kommit nya eller ändrade uppgifter i din deklaration, finns dessa inte med i deklarationen på Mina sidor. I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 finns däremot alltid aktuella uppgifter.

När ska man deklarera som privatperson?

I den här artikeln går vi bland annat igenom vem som ska lämna inkomstdeklaration och sammanfattar de viktigaste tidpunkterna för årets deklarationsarbete. Vi fokuserar på vad som gäller för deklarationen för fysiska personer och dödsbon.

Det börjar närma sig deklarationstider för fysiska personer. Det första datumet att hålla reda på är den 5 mars, senast då bör man skaffa en digital brevlåda för att få deklarationen digitalt. Då kommer deklarationen redan i början av mars och den 14 mars kan man deklarera Inkomstdeklaration 1. De som inte har digital brevlåda får deklarationen med posten mellan 15 mars och 15 april. Senaste dagen att deklarera är den 2 maj.

Vad händer om man deklarerar efter 4 maj?

När ska jag deklarera? Har du enskild firma ska din deklaration och NE-bilagan till din inkomstdeklaration vara inne senast den 4 maj. Om du behöver anstånd en kortare tid (längst till den 18 maj) kan du ansöka om det på Mina sidor på skatteverket.se. Om du behöver anstånd längre tid ska du ansöka om det på blankett SKV 2600.

Förseningsavgiften för enskild firma är 1 250 kronor. Avgiften fördubblas vid mer än tre månaders försening och tredubblas efter fem månader.

Vad gör man om man inte fått sin deklaration?

  • När kommer min deklaration?
  • Jag har inte fått min inkomstdeklaration. Vad ska jag göra?
  • Var kan jag få tag på min deklaration som pdf?
  • Hur får jag en utskrift av mina deklarationsuppgifter, bilagor, skatteuträkning och kvittens?
  • Hur får jag en pappersdeklaration?
  • Jag behöver anstånd med att lämna deklarationen, hur gör jag?
  • Hur gör jag om det saknas eller finns en felaktig uppgift i min deklaration?
  • Jag har inte fått någon uppgift om min inkomst från min arbetsgivare eller pensionsutbetalare. Vad gör jag?
  • Vad innebär en schablonintäkt?
  • Jag har skaffat en digital brevlåda, hur deklarerar jag?
  • Kan jag deklarera digitalt från utlandet?
  • Varför kan jag inte deklarera i e-tjänsten med min e-legitimation?
  • Varför har jag inte fått några koder?
  • Mina koder fungerar inte att deklarera med, vad ska jag göra?
  • Kan jag låta någon annan lämna digital inkomstdeklaration åt mig?
  • Ska mitt barn lämna in en deklaration?
  • Vem ska skriva under deklarationen för barn under 18 år och hur lämnar man in den?
  • Hur gör jag om jag har fått uppmaning att redovisa försäljning av en fastighet i år, fast jag redovisade försäljningen förra året?  
  • Hur kan jag kontrollera om min deklaration har kommit in till Skatteverket?
  • Kan jag göra ändringar i min deklaration efter att jag lämnat in den?
  • Jag har fått ett meddelande om ändrade uppgifter från Skatteverket, behöver jag göra någonting?

Vad händer om man inte deklarerar inkomst?

5 mars: Sista dagen att skaffa digital brevlåda för att få deklarationen elektroniskt.

6-10 mars: Du som har digital brevlåda får din deklaration som en pdf-fil dit.

14 mars: Den digitala deklarationen öppnar. Kräver e-legitimation och inloggning på Skatteverkets sajt.

Det viktigaste att tänka på är att vara ute i god tid. Vissa uppgifter, som försäljning av bostad, går att förebereda redan innan Skatteverkets e-tjänster öppnar. Då sparas de på ”mina sidor” och kan hämtas in när det är dags att deklarera.

Det kan vara krångligt att själv räkna ut hur mycket man ska deklarera och vilka avdrag man ska göra.

– Då rekommenderar jag våra e-tjänster, säger Emelie Köhn på Skatteverket.

Det vanligaste avdraget är resor till och från arbetet. I inkomstdeklarationen för 2021 gjorde cirka 780 000 människor reseavdrag med över 21 miljarder kronor, uppger Skatteverket.

– Vi vet att det ofta blir fel när man gör det avdraget, säger Emelie Köhn. 

Viktigt att komma ihåg är att man bara kan göra avdrag om man har resekostnader över 11 000. Ska man göra avdrag för resor med egen bil måste avståndet vara minst fem kilometer och man behöver också göra en tidsvinst på minst två timmar per dag jämfört med att åka kollektivt.

– Om man har fått en deklaration så ska man deklarera, säger Emelie Köhn.

Om man skulle glömma att deklarera skickas det ut en påminnelse om att man ska skicka in en deklaration.

Kommer det ändå inte in någon deklaration till Skatteverket kommer de att besluta om skatten ändå, enligt uppgifter myndigheten fått in från exempelvis banken och arbetsgivaren.

Huruvida man får pengar tillbaka eller inte beror på bland annat på hur mycket skatteavdrag som har gjorts från inkomsterna under året. Ibland är det så enkelt som att den avdragna skatten under året är större än den skatt man slutligen ska betala.

Det kan också vara så att man till exempel redovisar kapitalförluster eller har stora ränteutgifter som man får dra av i kapital.

När preskriberas en deklaration?

Har du upptäckt att du fyllt i fel siffror och behöver rätta en inkomstdeklaration för ditt aktiebolag? Då kan du göra en självrättelse och skicka in de riktiga uppgifter till Skatteverket, vi kommer nedan att beskriva hur du går tillväga.

Om Skatteverket inte har beslutat om den slutliga skatten kan du skicka in en komplettering på dina ändringar. Om deklarationen istället redan är fastställd behöver du begära omprövning. För att begära omprövning fyller du i blanketten ”Begäran om omprövning (SKV 6891)” alternativet skriver ett brev som ska innehålla namn, organisationsnummer, att du rättar ett tidigare fel, vilket inkomstår som skall rättas samt underlag till rättelsen. Ofta önskar skatteverket också att du bifogar sidan S samt förstasidan av den rättade inkomstdeklarationen. Blanketten eller brevet med underlag skickar du sedan till ditt skattekontor.

Hur länge sparas deklarationer hos Skatteverket?

  • När kommer min deklaration? Du som har en digital brevlåda får din inkomstdeklarationen skickad dit redan den 6‑10 mars. Har du ingen digital brevlåda skickar vi deklarationen till din folkbokföringsadress. Se därför till att vara folkbokförd på rätt adress senast den 22 februari 2023. Vi börjar skicka ut pappersblanketterna i mitten av mars. Senast den 15 april ska alla ha fått sina blanketter.Utskicken sker inte områdesvis. Du behöver därför inte bli orolig om du inte får din blankett samtidigt som övriga familjemedlemmar eller dina grannar.Du kan logga in med e-legitimation i vår e-tjänst Inkomstdeklaration 1 och deklarera innan du fått din deklarationsblankett. Har du en smarttelefon eller surfplatta kan du deklarera i Skatteverkets app med mobilt Bank-id.Om du inte har fått din deklarationsblankett senast den 15 april kan du beställa den i vår e-tjänst Beställa blanketter.
    • Beställa blanketter
  • Jag har inte fått min inkomstdeklaration. Vad ska jag göra? Skatteverket skickar ut en deklaration till dig som ska deklarera. Om du har en digital brevlåda får du ingen pappersdeklaration. Deklarationen skickas i stället till din digitala brevlåda. Har du ingen digital brevlåda får du deklarationen med posten senast den 15 april.I vissa fall ska du deklarera även om du inte har fått någon deklaration. Om du är osäker kan du läsa om när du ska deklarera på sidan Vem ska deklarera.
    • Vem ska deklarera?
    Om du vet att du ska deklarera Om du vet att du ska deklarera men inte har fått någon deklaration, kan du ändå deklarera digitalt med e-legitimation. Ska du bara godkänna deklarationen är det enklast att använda appen Skatteverket. Ska du göra ändringar eller tillägg behöver du använda e-tjänsten Inkomstdeklaration 1.Du som bor utomlands Du kan deklarera med e-legitimation även om du inte fått någon deklaration. Om du inte har e-legitimation kan du från den 10 april 2023 beställa en deklarationsblankett i vår e-tjänst Beställa blanketter.
    • Beställa blanketter
    För dig som är bosatt utomlands tar vi inte ut någon förseningsavgift om du deklarerar senast den 31 maj.
  • Var kan jag få tag på min deklaration som pdf? Din deklaration finns som pdf på Mina sidor under fliken Skatter och deklarationer. Deklarationen innehåller samma uppgifter som den deklaration som har skickats med posten eller till digital brevlåda.Tänk på att om det har kommit nya eller ändrade uppgifter i din deklaration, finns dessa inte med i deklarationen på Mina sidor. I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 finns däremot alltid aktuella uppgifter.Deklarationen på Mina sidor innehåller inte några koder.
    • Mina sidor
    Om du inte hittar din deklaration på Mina sidor kan det bero på att du tjänade mindre än 20 431 kronor under 2022. Då får du ingen deklaration och du behöver heller inte skicka in någon. Läs mer om vem som ska deklarera på sidan Vem ska deklarera.
    • Vem ska deklarera?
  • Hur får jag en utskrift av mina deklarationsuppgifter, bilagor, skatteuträkning och kvittens? Har du deklarerat i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1, kan du logga in igen med hjälp av dina koder eller din e-legitimation. Klicka på knappen för kvittenser. Där kan du välja att skriva ut allt eller välja kvittens för de avsnitt i deklarationen som du vill skriva ut, till exempel försäljning av värdepapper (K4) eller näringsverksamhet (NE). Vill du skriva ut din skatteuträkning gör du det via Skatteuträkning i menyraden.
  • Hur får jag en pappersdeklaration? Du behöver ingen pappersdeklaration för att deklarera. Har du e-legitimation (till exempel Mobilt bank-id) kan du deklarera i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller Skatteverkets app.Här kan du läsa hur du gör om du ändå föredrar att deklarera på papper.

    Du som inte har digital brevlåda

    Du som inte har digital brevlåda får en pappersdeklaration hemskickad till din folkbokföringsadress någon gång mellan den 15 mars och 15 april. Om du av någon anledning inte har tillgång till pappersdeklarationen vi skickar ut kan du göra något av följande:
    • Beställ en papperskopia i vår e-tjänst Beställa blanketter.
    • Ring Skatteupplysningen på 0771–567 567 och beställ en kopia.
    Du som har digital brevlåda Du som får deklarationen i din digitala brevlåda kan göra något av följande:
    • Skriv ut deklarationen från din digitala brevlåda
    • Beställ en papperskopia i vår e-tjänst Beställa blanketter. Du kan beställa kopian från den 10 april.
    Ring Skatteupplysningen på 0771–567 567 och beställ en kopia.Inga personliga koder Observera att du inte får några personliga koder att deklarera med om du skriver ut eller beställer en kopia av pappersdeklarationen. De personliga koderna finns bara i vårt första utskick av deklarationen.
  • Jag behöver anstånd med att lämna deklarationen, hur gör jag? Om du inte kan deklarera i tid, till exempel för att du saknar uppgifter för deklarationen eller är sjuk, kan du ansöka om anstånd med att lämna deklarationen. Du ansöker enklast om anstånd på Mina sidor. Ansök senast den 2 maj.
    • Mina sidor
    Har du ingen e-legitimation kan du ansöka om anstånd på telefon 0771-567 567.Du som fyllt 65 år under 2022 Du som har fyllt 65 år under 2022 behöver inte ansöka om anstånd med att lämna deklarationen. Observera att detta inte gäller dig som uppfyller någon av nedanstående punkter:
    • Du arbetar heltid som anställd.
    • Du bedriver aktiv näringsverksamhet
    • Du handlar med värdepapper i väldigt stor utsträckning.
    I dessa fall gäller samma regler avseende anstånd och förseningsavgift som för personer under 65 år.Tänk på att du ändå måste lämna deklarationen när det blir möjligt. Du kan deklarera digitalt även efter den 2 maj, via telefon, sms, i Skatteverkets app eller e-tjänst Inkomstdeklaration 1.Du som bor utomlands För dig som är bosatt utomlands tar vi inte ut någon förseningsavgift om din deklaration har lämnats in till oss senast den 31 maj 2023.
  • Hur gör jag om det saknas eller finns en felaktig uppgift i min deklaration? Om du saknar uppgifter eller hittar fel i din deklaration kan det bero på att Skatteverket saknade eller hade fått en felaktig uppgift när din deklaration skapades. I e-tjänsten är din deklaration alltid uppdaterad med de senaste uppgifterna. Om uppgifterna har ändrats sedan deklarationen skapades behöver du bara godkänna de nya uppgifterna i e-tjänsten. Det kan du göra både med koder och med din e-legitimation.Du kan också lägga till en helt ny uppgift. Det gör du i menyvalet Ändra i e‑tjänsten. Då behöver du vara inloggad med e-legitimation. Om du ändrar något på pappersblanketten måste du vara noga med att skriva det nya totalbeloppet i den vita rutan, så att din ändring blir registrerad.
  • Jag har inte fått någon uppgift om min inkomst från min arbetsgivare eller pensionsutbetalare. Vad gör jag? De flesta får ingen uppgift om inkomst, eftersom arbetsgivare och pensionsutbetalare numera redovisar löner och skatteavdrag till Skatteverket varje månad. Tidigare redovisade de löner och skatteavdrag en gång om året. Uppgifterna finns i din deklaration precis som vanligt.Du hittar de redovisade uppgifterna på Mina sidor. På Mina sidor väljer du Skatter och deklarationer, därefter Lön, pension, sjukpenning m.m. Kontakta den som har eller skulle ha lämnat uppgifterna om du saknar uppgifter eller om det finns uppgifter som inte stämmer.
    • Mina sidor
    När du får deklarationen, kontrollera att uppgifterna stämmer med dina löneutbetalningar. Kontakta din arbetsgivare så fort som möjligt om någon uppgift är fel eller saknas, så att de kan rätta uppgifterna i din deklaration på skatteverket.se. Skatteverket skickar inte ut någon ny deklaration på papper om en uppgift ändras. I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 ser du däremot alltid de aktuella uppgifterna.Vad gäller för uppgifter från banker och långivare? Du får kontrolluppgifter från banker, finansinstitut, kreditgivare och tjänstepensionsföretag som vanligt.
  • Vad innebär en schablonintäkt? Om du har fondandelar eller ett investeringssparkonto beskattas du för en schablonintäkt. Du behöver inte själv redovisa schablonintäkten i din deklaration, den är redan ifylld vid punkt 7.1, ”Schablonintäkter”. Schablonintäkten för fondandelar och investeringssparkonto beräknas av din bank eller ditt fondbolag.FondandelarSchablonintäkten för fondandelar är 0,4 procent av värdet av dina fondandelar den 1 januari 2022. Skatten är 30 procent av schablonintäkten vilket motsvarar 0,12 procent av fondandelarnas värde. Har du till exempel fondandelar som är värda 100 000 kronor vid ingången av 2022 blir skatten 120 kronor.InvesteringssparkontoSchablonintäkten för investeringssparkonto är 1,25 procent av ett kapitalunderlag (inkomståret 2022). Skatten är 30 procent av schablonintäkten vilket motsvarar 0,375 % av underlaget. Har du till exempel ett kapitalunderlag på 100 000 kronor för 2022 blir skatten 375 kronor.BostadsuppskovDen årliga schablonintäkten för bostadsuppskov togs bort från och med inkomståret 2021 (deklarationen 2022).
  • Jag har skaffat en digital brevlåda, hur deklarerar jag? Skaffar du en digital brevlåda senast den 5 mars får du ingen pappersdeklaration. I stället får du din deklaration skickad till din digitala brevlåda mellan den 6–10 mars. Från och med den 14 mars kan du deklarera digitalt med din e-legitimation eller dina koder i appen Skatteverket eller e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Du kan också deklarera med koderna genom att sms:a eller ringa. Koderna finns i specifikationen som du får med din deklaration.
    • Så här deklarerar du
  • Kan jag deklarera digitalt från utlandet? Du som befinner dig i utlandet kan deklarera digitalt på flera olika sätt. Om du har fått en pappersdeklaration skickad till dig och bara ska godkänna deklarationen kan du deklarera genom att skicka ett sms, ringa, använda e-tjänsten eller appen. Det gör du med hjälp av dina personliga koder som finns i specifikationen till din deklaration. Ska du ändra eller lägga till uppgifter i din deklaration behöver du registrera dig som ombud för att kunna använda e-tjänsten Inkomstdeklaration 1.
    • Ombud och behörigheter
    Läs mer om de olika sätten att deklarera digitalt från utlandet:
    • Deklarera digitalt från utlandet
  • Varför kan jag inte deklarera i e-tjänsten med min e-legitimation? Om du inte kan deklarera i e-tjänsten kan det bero på att det inte har skapats någon inkomstdeklaration för dig. Orsaken kan vara att du inte var skatteregistrerad i Sverige när inkomstdeklarationerna trycktes. Du behöver då beställa en deklarationsblankett. Det gör du på något av följande sätt:
    • I Skatteverkets e-tjänst Beställa blanketter.
    • Beställa blanketter
    • Genom att ringa Skatteupplysningen på telefon 0771-567 567.
    • Genom att besöka ett servicekontor.
    Skriv under och posta deklarationen till:SkatteverketInläsningscentralenInkomstdeklaration 1FE 8000107 75 StockholmLäs mer om hur du lämnar in deklarationen på papper:
    • Lämna in deklarationen på papper
  • Varför har jag inte fått några koder? Om du inte har fått några koder med din deklaration beror det på att du ska ändra eller lägga till något i den. Om du till exempel har sålt värdepapper eller en bostad ska du redovisa försäljningen i en bilaga till deklarationen.Här kan du läsa mer om vilken bilaga du ska lämna, beroende på din situation:
    • Lämna en bilaga till deklarationen
    Du som ska lämna en bilaga till deklarationen deklarerar enklast i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Där finns rätt bilaga skapad åt dig med flera ifyllda uppgifter. Alla uträkningar och överföringar sker automatiskt. Du behöver logga in med e-legitimation för att kunna använda e-tjänsten.Du kan deklarera från den 14 mars 2023.
  • Mina koder fungerar inte att deklarera med, vad ska jag göra? Har det kommit in en ny eller ändrad uppgift i din deklaration efter att den trycktes, kan du inte deklarera med koderna genom att ringa eller sms:a. Du kan däremot deklarera i e-tjänsten eller appen genom att logga in med dina koder.I e-tjänsten och appen kan du se hur den nya eller ändrade uppgiften har påverkat din skatt att betala eller få tillbaka. Har du inte möjlighet att deklarera digitalt ska du ändra den ifyllda uppgiften på pappersblanketten innan du skickar in den. Tänk på att fylla i totalbeloppet i den vita rutan.
  • Kan jag låta någon annan lämna digital inkomstdeklaration åt mig? Är det någon annan som hjälper dig med ekonomin kan du anmäla den personen i e-tjänsten Ombud och behörigheter. Då kan personen lämna din inkomstdeklaration och andra deklarationer. Personen kan också ha koll på ditt skattekonto i e-tjänsten Skattekonto.Om ett dödsbo ska ansöka om deklarationsombud behöver samtliga dödsbodelägare skriva under ansökan.Om ett minderårigt barn ska utse ett deklarationsombud ska samtliga vårdnadshavare till barnet skriva under ansökan.
    • Ombud och behörigheter
    • Ansökan deklarationsombud (blankett SKV 4809)
  • Ska mitt barn lämna in en deklaration? Det är samma regler för att deklarera för alla – oavsett om du är vuxen eller barn. Barnet ska lämna in deklarationen om barnet har fått en deklarationsblankett hemskickad.
    • Vem ska deklarera?
    Barnet behöver inte lämna in deklaration om:
    • barnet har jobbat och tjänat mindre än 20 431 kronor i lön, eller
    • barnet bara har haft kapitalinkomster (till exempel utdelning, ränteinkomster eller schablonintäkt) som Skatteverket och barnet fått kontrolluppgift på.
    I dessa fall har Skatteverket redan fått de uppgifter vi behöver. Därför får barnet ett direkt besked om slutlig skatt att betala eller få tillbaka från oss (ett så kallat slutskattebesked).Har barnet sålt fonder, aktier eller andra värdepapper ska barnet alltid lämna in en deklaration.
    • Vem ska skriva under en deklaration för barn under 18 år?
    Slutskattebesked Det enda som är annorlunda för barn jämfört med vuxna, är att barn som inte har fått någon deklarationsblankett och som inte heller behöver deklarera, kan få sitt slutskattebesked redan i april.På slutskattebeskedet ser du vilka inkomster som barnet har blivit beskattat för och hur mycket skatt barnet ska få tillbaka eller betala.
  • Vem ska skriva under deklarationen för barn under 18 år och hur lämnar man in den? För barn under 16 år Deklarationen för barn under 16 år ska skrivas under av barnets förmyndare, vilket oftast är barnets föräldrar.För barn mellan 16 och 18 år Beroende på vilken typ av inkomst barnet haft ska barnet, förmyndare, eller både barnet och förmyndare skriva under.
    • Kapitalinkomster: förmyndare ska skriva under.
    • Arbetsinkomster: barnet ska skriva under.
    • Både kapitalinkomster och arbetsinkomster : både förmyndare och barnet ska skriva under.
    Så lämnar du in deklarationen Om barnet har fått koder tillsammans med deklarationen och deklarationen bara ska godkännas, kan den lämnas in via sms, telefon, i appen eller e-tjänsten.Finns inga koder kan barnets deklaration lämnas in med vanlig post eller så kan du deklarera för barnet i e-tjänsten med din egen e-legitimation. För att du ska kunna göra det behöver du ansöka om att bli deklarationsombud för ditt barn. Det gör du på blanketten SKV 4809.
    • Ansökan e-tjänster – Deklarationsombud (SKV 4809)
  • Hur gör jag om jag har fått uppmaning att redovisa försäljning av en fastighet i år, fast jag redovisade försäljningen förra året?   Har du redan redovisat försäljningen i deklarationen 2022 (för att kontraktet skrevs på under 2021) ska du inte redovisa den i deklarationen 2023. I stället gör du så här:
    • I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 väljer du att ta bort den bilaga (K5) som vi har lagt upp åt dig.
    • På pappersblanketten fyller du i under rubriken "Övriga upplysningar" att du deklarerade försäljningen 2022.
    Varför kan det bli så här?Du deklarerar försäljningen året efter det kalenderår som du och köparen skrev på köpekontraktet. Lantmäteriet meddelar Skatteverket att din fastighet är såld först när du och köparen har skrivit på köpebrevet. Skatteverket får inte någon uppgift om köpekontraktets datum från Lantmäteriet. Därför har Skatteverket uppmanat alla som har en försäljning med köpebrevsdatum under 2022 att deklarera försäljningen i inkomstdeklarationen 2023.
  • Hur kan jag kontrollera om min deklaration har kommit in till Skatteverket? Logga in med e-legitimation på Mina sidor.Under fliken Skatter och deklarationer kan du se om din deklaration har kommit in, oavsett om du har deklarerat i e-tjänsten, appen, genom att ringa, sms:a eller skicka in pappersblanketten. Där kan även du som har hjälp av en redovisningsbyrå och har skrivit under din deklaration på Mina sidor, se om din deklaration har kommit in.Obs! Har du deklarerat på pappersblanketten tar det upp till 14 dagar innan du kan se på Mina sidor att deklarationen är registrerad hos Skatteverket.Andra sätt att se om deklarationen har kommit in Har du deklarerat i e-tjänsten, appen, genom att ringa eller sms:a, kan du också logga in i appen eller e-tjänsten för att kontrollera att din deklaration har kommit in.Har du ringt in din deklaration kan du ringa upp på nytt. Då får du besked om att du redan har lämnat din deklaration.
  • Kan jag göra ändringar i min deklaration efter att jag lämnat in den? Ja, du kan göra ändringar i en deklaration som du har skickat in. Du kan göra ändringar upp till sex år efter inkomståret. Det innebär att du under 2023 kan göra ändringar som gäller inkomståret 2017 eller senare.Har du ännu inte fått slutskattebeskedet kan du logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och skicka in deklarationen på nytt efter att du gjort ändringen. Har du redan fått slutskattebeskedet kallas det för att du begär en omprövning. Hur du ska göra beror på vilket inkomstår som ändringen gäller.Om ändringen gäller inkomståret 2022 (deklarationen 2023) Vill du ändra något som gäller inkomster eller utgifter som du hade under 2022 (deklarationen 2023) kan du logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och ändra uppgifterna. Du kan använda e-tjänsten fram tills att den stänger den 14 december 2023.Du kan också begära en omprövning genom att skicka ett brev till oss. I brevet ska du beskriva vilket inkomstår ändringen gäller och vad du vill ändra. Skriv ditt personnummer och kom ihåg att underteckna brevet. Skicka brevet till:Skatteverket205 30 MalmöOm ändringen gäller ett tidigare inkomstår Vill du ändra uppgifter som gäller inkomståren 2017–2021, begär du en omprövning. Det gör du genom att skicka ett brev till oss. I brevet ska du ange vilket inkomstår ändringen gäller och vad du vill ändra. Skriv ditt personnummer och kom ihåg att underteckna brevet. Skicka brevet till:Skatteverket205 30 Malmö
  • Jag har fått ett meddelande om ändrade uppgifter från Skatteverket, behöver jag göra någonting? Om uppgiften stämmer Stämmer uppgiften behöver du inte göra någonting. Då beskattar vi dig i enlighet med den. Tänk på att de ändrade uppgifterna kan påverka din slutskatt, det vill säga hur mycket du ska få tillbaka eller betala.
    • Datum för skatteåterbäring
    • Datum för betalning av skatt
    ​​Om uppgiften inte stämmer Anser du att uppgiften är felaktig behöver du kontakta oss så snart som möjligt på telefonnummer 0771-567 567, så att din skatt blir rätt. Du får ditt skattebesked så fort ditt ärende är klart.

Kan man se folks deklarationer?

Flera personer har vittnat om att köerna till servicecentret i Uppsala varit långa, även när de varit där i andra ärenden.

– Kö utanför, kö inne i lokalen som ledde fram till en dator med en person på distans på skärmen. Hela besöket tog fyra timmar, berättar en person som varit i kontakt med SVT.

Statens servicecenter bekräftar att väntetiderna, i perioder, varit långa den senaste tiden.

Vad händer om man lämnar in deklarationen för sent?

Skatteverket tar inte ut förseningsavgifter för deklarationer som kommer in för sent givet att förseningen inte är för stor.

Många kan nu ha svårt att lämna in deklarationer i tid. Med anledning av det kommer Skatteverket inte ta ut förseningsavgifter. För att det inte ska tas ut förseningsavgift krävs att deklarationen kommer in till Skatteverket inom en månad efter det att deklarationen skulle ha varit inne. Undantaget gäller för deklarationer och periodisk sammanställning med inlämningsdatum mellan den 12 mars och 30 april. Därmed träffar det alltså inte fysiska personers inkomstdeklarationer.

Måste alla vuxna deklarera?

Varje år begär 900 000 personer om att få dra av bilresor till och från jobbet. Många missar att de inte har rätt till avdraget över huvud taget.

– Man måste ha en tidsvinst på två timmar med bil. Det är ett villkor som inte alltid uppfylls. Sen är det väldigt få som har rätt till avdrag för skyddskläder och arbetsplats i hemmet.

När ska man senast ha deklarerat?

I den här artikeln går vi bland annat igenom vem som ska lämna inkomstdeklaration och sammanfattar de viktigaste tidpunkterna för årets deklarationsarbete. Vi fokuserar på vad som gäller för deklarationen för fysiska personer och dödsbon.

Det börjar närma sig deklarationstider för fysiska personer. Det första datumet att hålla reda på är den 5 mars, senast då bör man skaffa en digital brevlåda för att få deklarationen digitalt. Då kommer deklarationen redan i början av mars och den 14 mars kan man deklarera Inkomstdeklaration 1. De som inte har digital brevlåda får deklarationen med posten mellan 15 mars och 15 april. Senaste dagen att deklarera är den 2 maj.

När får man skattepengarna om man glömt deklarera innan 2 maj?

För det första, håll dig lugn. Det är mänskligt att göra fel och du är knappast den enda företagaren som glömt bort skattedeklarationen, bland alla hundra andra måsten i ett företag. Det kan finnas giltiga skäl till att du inte hunnit deklarera din årliga moms, därför bör du hjälpa Skatteverket förstå din situation genom att snarast ringa dem på 0771–567 567 och berätta hur det ligger till.

Inkomstdeklaration är inte samma sak som skattedeklaration. Skattedeklaration är den deklaration av moms och arbetsgivaravgifter som svenska näringsidkare månadsvis lämnar till Skatteverket. Inkomstdeklaration , även kallad självdeklaration eller bara deklaration, är en årlig handling där inkomsttagare, privatpersoner och företag, redovisar hur mycket som intjänats under föregående år och hur mycket skatt som ska betalas. Du som vet att du kommer ha en försenad deklaration kan begära uppskov hos Skatteverket: Begära uppskov/anstånd med deklaration  – så gör du

Hur mycket ska man tjäna för att deklarera?

Vi betalar skatt för att tillsammans skapa ett bättre samhälle. Grundtanken med skatten är att alla människor ska få samma hjälp och möjligheter.

Jämfört med andra länder betalar vi ganska mycket i skatt i Sverige. Att skatten är hög beror på att staten, kommuner och regioner i Sverige har stora ansvarsområden. Områden som utbildning, sjukvård och infrastruktur finansieras genom skatt.