:

Hur ändrar jag till kontantmetoden?

Innehållsförteckning:

  1. Hur ändrar jag till kontantmetoden?
  2. Vad är skillnaden mellan kontantmetoden och Fakturametoden?
  3. Hur vet man om man har kontantmetoden eller faktureringsmetoden?
  4. Hur kan man byta från faktureringsmetoden till kontantmetoden?
  5. Vilka företag får använda kontantmetoden?
  6. Vilken typ av företag får använda kontantmetoden?
  7. Hur bokföra egna utlägg i aktiebolag?
  8. Hur bokför man en kontant betalning?
  9. När får man använda sig av kontantmetoden?
  10. Hur bokför man i ett aktiebolag?
  11. Måste företagets namn stå på kvittot?
  12. Är utlägg skattefritt?
  13. När får man använda kontantmetoden?
  14. Vad menas med kontantmetoden?
  15. Vad kan man göra avdrag för i aktiebolag?

Hur ändrar jag till kontantmetoden?

Denna metod innebär att du bokför varje kund och leverantörsfaktura två gånger. Första gången blir när du får fakturan – den bokförs då på fakturadatumet. Nästa gång du bokför fakturan är när den blir betald. I denna metod använder man sig vanligtvis av reskontror som är en sidordnad bokföring där man håller koll på sina kunder och leverantörsfakturor. Tänk på att du inte kan byta tillbaka till kontantmetoden om du en gång valt faktureringsmetoden.

Vad är skillnaden mellan kontantmetoden och Fakturametoden?

Det är helt upp till dig vilken bokföringsmetod du vill använda. Man kan säga att kontantmetoden är lite enklare eftersom den innebär färre steg men skulle din verksamhet bli tillräckligt stor så måste man använda fakturametoden. Tillämpar man kontantmetoden kan man alltid byta till fakturametoden men för att få byta från fakturametoden till kontantmetoden måste man ansöka hos Skatteverket.

Faktureringsmetoden innebär att man gör sin bokföring löpande, det vill säga att utgående och inkommande fakturor förs in i bokföringen vid samma tidpunkt som du skickar eller tar emot dem. Detta gör att fakturan bokförs som en kundfodran eller leverantörskuld tillsammans med att man redovisar momsen.

Hur vet man om man har kontantmetoden eller faktureringsmetoden?

Det är helt upp till dig vilken bokföringsmetod du vill använda. Man kan säga att kontantmetoden är lite enklare eftersom den innebär färre steg men skulle din verksamhet bli tillräckligt stor så måste man använda fakturametoden. Tillämpar man kontantmetoden kan man alltid byta till fakturametoden men för att få byta från fakturametoden till kontantmetoden måste man ansöka hos Skatteverket.

Faktureringsmetoden innebär att man gör sin bokföring löpande, det vill säga att utgående och inkommande fakturor förs in i bokföringen vid samma tidpunkt som du skickar eller tar emot dem. Detta gör att fakturan bokförs som en kundfodran eller leverantörskuld tillsammans med att man redovisar momsen.

Hur kan man byta från faktureringsmetoden till kontantmetoden?

Jag vet inte hur ni jobbar i eEkonomi idag, men jag tänker spontant att det nog bara är att börja fakturera i eEkonomi, så hamnar kundfordringarna under 1510 med full kontering på verifikaten. Sedan är det ju bara att "betala i systemet" när pengarna kommer in för att få fordran att minska.  Klickar du på skrivaren och väljer obetalda kundfakturor, så ska fakturorna ligga där tills de är betalade. Man bör kontrollera att 1510 ligger med som ett konto för kundfordringarna och det gör man under företagsinställningarna.

Är det något jag missförstått, ber jag om ursäkt. Jag arbetar själv inte med kontantmetoden, så jag har inte full kunskap i det förfarandet i eEkonomi.

Vilka företag får använda kontantmetoden?

Bokslutsmetoden är avsedd för den som i sin bokföring under löpande beskattningsår endast bokför kontanta in- och utbetalningar och som först vid beskattningsårets utgång bokför obetalda fakturor.

För att få tillämpa bokslutsmetoden får årsomsättningen här i landet normalt uppgå till högst tre miljoner kronor (13 kap. 8 § första stycket ML).

Skatteverket anser att beräkningen av omsättningsgränsen på tre miljoner kronor för redovisning enligt bokslutsmetoden ska omfatta

Vid redovisning enligt bokslutsmetoden redovisas den utgående skatten för den redovisningsperiod under vilken betalning inflyter kontant eller på annat sätt kommer den skattskyldige till godo (13 kap. 8 § första stycket ML). Det gäller även när köparen ska redovisa den utgående skatten på grund av att denne är skattskyldig för inköpet enligt 1 kap. 2 § första stycket 2–4 f ML (13 kap. 8 § fjärde stycket ML).

Den ingående skatten redovisas för den redovisningsperiod under vilken betalning görs (13 kap. 18 § ML).

När köparen ska redovisa den utgående skatten på grund av att denne är skattskyldig för inköpet enligt 1 kap. 2 § första stycket 2–4 f ML och tillämpar bokslutsmetoden ska den ingående skatten som avser inköpet redovisas för den redovisningsperiod under vilken den utgående skatten ska redovisas enligt 13 kap. 8 § ML (13 kap. 18 a § ML).

Vilken typ av företag får använda kontantmetoden?

Samtidigt som du bokför utgifterna eller inkomsterna ska du även bokföra momsen. Då uppstår frågan när utgifterna eller inkomsterna ska bokföras.

Vid kontant försäljning, dvs när betalningen och affärshändelsen inträffar samtidigt, är det enkelt att avgöra när transaktionen ska bokföras. Det blir litet mer problematiskt vid försäljning mot faktura.

Hur bokföra egna utlägg i aktiebolag?

Ett utlägg är en utgift som betalas för någon annans räkning.

Utgifter som betalas för någon annans räkning kallas för utlägg . Den som gjort ett utlägg ska bli ersatt för detta. Det är viktigt att begära underlag så som ett kvitto för utlägg, och att löpande dokumentera alla utlägg. Alla utlägg som ett företag har ska noteras och bokföras. Vissa utlägg kan vara en skattepliktig förmån. Observera att utlägg inte är samma sak som eget uttag.

Hur bokför man en kontant betalning?

Swish som betalningsmedel är enligt Skatteverket att räkna som kontant betalning. Om Swish-betalningarna tillsammans med kortbetalningar och betalning med sedlar och mynt överstiger 4 prisbasbelopp (motsvarar 190 400 kr för inkomståret 2021) måste företaget normalt ha ett certifierat kassaregister. 

Enligt Bokföringslagen ska det finnas en verifikation för varje affärshändelse. Vid försäljning mot kontant betalning får inbetalningar under en dags försäljning normalt dokumenteras med en gemensam verifikation. Det innebär att verifikationen kan bestå av en kassarapport från en kassaapparat. Vid försäljning via kassaregister ska det på kvittot tydligt framgå om betalningen har gjorts med Swish. Det gäller alltså att ha olika knappar i sitt kassaregister, en för kontant, en för kontokort och en för Swish.

När får man använda sig av kontantmetoden?

Om ditt företag tillämpar faktureringsmetoden bokförs fakturor i två olika steg. Steg ett är att boka fakturan som en kundfordran/leverantörsskuld samma datum som du skickar eller erhåller den. I samband med det bokförs även försäljning/inköp och moms på samma datum och verifikat. På så sätt hålls bokföringen uppdaterad och du kan enkelt få dagsaktuell information om hur stora fordringar eller skulder ditt bolag har. Steg två är att boka bort fordran eller skulden mot ditt bankkonto i samband med att betalningen genomförs.

Exempel – Bokföra kundfaktura med faktureringsmetodenDen 25/9 skapar och skickar du en kundfaktura på 12 500 kr inklusive moms med 30 dagars betalningsvillkor. På fakturadatumet görs följande bokning:

Hur bokför man i ett aktiebolag?

För dig som funderar på om du klarar att sköta din bokföring själv, har vi sammanställt vad som är bra att känna till. Ofta kan det låta väldigt enkelt, som att det räcker med att köpa ett bokföringsprogram och att resten löser sig själv, men det finns fler saker att tänka på än så. Du behöver inte ha en utbildning inom redovisning för att klara av bokföringen men det är bra att ha ett intresse, grundläggande kunskaper och en realistisk syn på hur mycket tid som krävs.

1. KonteringDetta innebär att du behöver förse verifikationer med värde för konto och kostnadsställe – vilket konto i kontoplanen ska en verifikation bokföras på? Vissa bokföringsprogram har automatisk bokföring, men du bör ändå veta detta exempelvis för att kunna kvalitetsgranska.

Måste företagets namn stå på kvittot?

På sidan om fakturering beskrivs de svenska reglerna. Utgångspunkten är att reglerna gäller för svenska beskattningsbara personers försäljningar. I vissa situationer kan det bli aktuellt för svenska beskattningsbara personer att använda utländska faktureringsregler och i vissa situationer kan det bli aktuellt för utländska företag att använda svenska faktureringsregler.

Oavsett vilket belopp du säljer för måste du utfärda en faktura när du säljer varor eller tjänster till beskattningsbara personer och juridiska personer som inte är beskattningsbara personer. Faktureringsskyldigheten gäller även för betalningar i förskott och a conto.

Även om du inte är skyldig att fakturera enligt momslagen måste du alltid ha ett underlag för din bokföring. Det innebär att du ska ha en verifikation för varje affärshändelse.

Är utlägg skattefritt?

Som arbetsgivare ger du kostnadsersättning till anställda för att kompensera för utgifter och tillfälliga utlägg i tjänsten. Har du koll på hur de ska hanteras, samt vilka som är avdragsgilla och inte? Här reder jag ut begreppen och vad som gäller.

För avdragsgilla utgifter som en anställd har i tjänsten kan hen få så kallad kostnadsersättning från sin arbetsgivare. Det vill säga en separat ersättning vid sidan av lönen. Exempel på sådana ersättningar är kostnader för telefonsamtal, milersättning vid körning i tjänsten och utlägg för representation. Underlaget för en kostnadsersättning kan vara en körjournal, ett kvitto eller en reseräkning.

När får man använda kontantmetoden?

Om ditt företag tillämpar faktureringsmetoden bokförs fakturor i två olika steg. Steg ett är att boka fakturan som en kundfordran/leverantörsskuld samma datum som du skickar eller erhåller den. I samband med det bokförs även försäljning/inköp och moms på samma datum och verifikat. På så sätt hålls bokföringen uppdaterad och du kan enkelt få dagsaktuell information om hur stora fordringar eller skulder ditt bolag har. Steg två är att boka bort fordran eller skulden mot ditt bankkonto i samband med att betalningen genomförs.

Exempel – Bokföra kundfaktura med faktureringsmetodenDen 25/9 skapar och skickar du en kundfaktura på 12 500 kr inklusive moms med 30 dagars betalningsvillkor. På fakturadatumet görs följande bokning:

Vad menas med kontantmetoden?

Kontantmetoden syftar på en förenklad metod att bokföra för mindre företag eller föreningar.

Om räkenskaperna inte avslutas med en årsredovisning och om nettoomsättningen normalt uppgår till högst 3 miljoner kronor får bokföring ske enligt kontantmetoden. Kontantmetoden får användas om företaget endast har ett mindre antal fakturor och dessa inte uppgår till avsevärda belopp.

Vad kan man göra avdrag för i aktiebolag?

Avdrag för motion och friskvård är en viktig del av att skapa ett attraktivt erbjudande för de anställda. Förutsättningen är att alla på företaget ska få ta del av samma erbjudande. En ungefärlig riktlinje är att ett friskvårdsbidrag upp till 5 000 kronor inklusive moms per år och anställd är skattefritt för den anställde. 

Generellt sett går lyxbetonad friskvård inte att dra av, men golf och ridlektioner är ett undantag som numera är avdragsgillt. Kom ihåg att spara alla fakturor och kvitton för att kunna styrka utgiften.

Betalar arbetsgivaren ett belopp som överstiger 5000 kronor ska den anställde förmånsbeskattas för HELA beloppet (enligt en ny dom från Högsta Förvaltningsdomstolen). Kostnaden är avdragsgill för arbetsgivaren, oavsett om den är skattepliktig eller skattefri för den anställde. Arbetsgivaravgifter ska dock betalas men endast på förmåner som är skattepliktiga för den anställde.

Använder de anställda sin egen bil i tjänsten finns det möjlighet att få milersättning för de kostnader som uppkommer och de är dessutom avdragsgilla för bolaget. Under 2019 är beloppet 18,5 kronor per mil. Men körningarna måste kunna styrkas med hjälp av en reseräkning eller en körjournal där det framgår datum, antal körda mil samt i vilket syfte man kört sin privata bil i tjänsten. Det finns gott om färdiga mallar att använda sig av, och kom ihåg – det är värt den lilla tid det tar.

Guldkorn för företagaren - ladda ner guiden med värdefulla tips!

Julgåvor, jubileumsgåvor och minnesgåvor till anställda är under vissa förutsättningar skattefria för den anställde. Beloppen nedan är så kallade gränsbelopp vilket innebär att gåvan ska beskattas från första kronan om värdet överstiger de angivna beloppen.

  • JulgåvaSom företagare har du möjlighet att ge dig själv och dina anställda en skattefri julgåva till ett värde av max 450 kronor inklusive moms. Du måste ge julgåvan till alla på företaget för att den ska kunna vara skattefri, och den får inte bestå av kontanter eller presentkort som kan lösas in mot kontanter.
  • JubileumsgåvaFirar företaget 25-, 50-, 75- eller 100-årsjubileum? Då kan du ge en jubileumsgåva till dina anställda. Gåvan är skattefri om värdet inte överstiger 1 350 kronor inklusive moms. Jubileumsgåva kan inte ges tidigare än företagets 25-årsjubileum och inte oftare än i 25-årsintervaller.
  • MinnesgåvaHar du eller någon av dina anställda fyllt jämt eller arbetat i företaget mer än 20 år? Då finns möjlighet att ge en skattefri minnesgåva till ett värde av max 15 000 kronor inklusive moms. En minnesgåva får inte ges vid mer än ett tillfälle utöver vid anställningens upphörande, och mottagaren måste ha varit anställd i företaget i minst sex år.