:

Måste man boka tid för id-kort Skatteverket?

Innehållsförteckning:

  1. Måste man boka tid för id-kort Skatteverket?
  2. Måste man boka tid hos Skatteverket?
  3. Hur får man kontakt med Skatteverket?
  4. Kan man gå till Skatteverket och få hjälp?
  5. Vilka kontor utfärdar id-kort?
  6. Kan man boka möte med Skatteverket?
  7. Kan man ringa till Skatteverket?
  8. Hur får man snabbast ett id-kort?
  9. Hur lång tid tar id-kort hos Skatteverket?
  10. Hur mycket kostar id-kort från Skatteverket?
  11. Vad kan man fråga Skatteverket om?
  12. Vilka telefontider har Skatteverket?
  13. Vad kostar ett id-kort hos Skatteverket?
  14. Vad är skillnaden mellan id-kort och legitimation?
  15. Vad kostar det att ringa Skatteverket?

Måste man boka tid för id-kort Skatteverket?

Du måste personligen besöka ett servicekontor för att kunna ansöka om id-kort. Innan du kommer till servicekontoret ska du boka tid för besöket. Tänk på att det bara går att ansöka om id-kort på vissa servicekontor.

  • Boka tid för ansökan om id-kort Länk till annan webbplats.
  • Servicekontor som utfärdar id-kort

När du besöker ett servicekontor för att ansöka om id-kort måste du:

  • Mer om godkända id-handlingar när du ansöker om id-kort
  • Mer om uppehållstillstånd när du ansöker om id-kort
  • Mer om godkända intygsgivare

Måste man boka tid hos Skatteverket?

Endast fysiska id-handlingar är giltiga när du ska ansöka om pass eller nationellt id-kort. Det digitala id-kort som går att ladda ned via BankID gäller för närvarande inte som id-handling för någon typ av identifiering hos Polismyndigheten. 

Som giltig resehandling gäller även fortsättningsvis fysiska pass och nationella id-kort som utfärdats av Polismyndigheten.

Hur får man kontakt med Skatteverket?

Våra medarbetare på Skatteupplysningen finns tillgängliga via chatt med ordinarie öppettider vardagar kl. 9–15.

Du hittar chatten för privatpersoner under fliken Privat, Skatter och deklarationer när du är inloggad på Mina sidor.

Kan man gå till Skatteverket och få hjälp?

  • Ställ en fråga eller lämna ett svar 
  • Ställ en teknisk fråga
  • Ta del av allmän handling
  • Skicka in synpunkter och idéer
  • Tipsa om misstänkt fusk

Välj i första hand Ställa en fråga för att få svar på en fråga som gäller dig som privatperson eller ditt företag. Använd det här formuläret även när du har ett pågående ärende hos oss. Vi har inte möjlighet att svara på frågor som innehåller länkar till andra molntjänster, program eller liknande. Det är därför viktigt att du skriver in din fråga direkt i formuläret.

Vilka kontor utfärdar id-kort?

De som är kund hos gällande bank kan göra en ansökan om ID kort på plats på kontoret. Det enda man måste ha med sig är ett giltigt foto samt giltig legitimation för att kunna identifiera sig. 

Om man för närvarande har skyddad identitet, har bytt namn, är skriven i utlandet eller blivit svensk medborgare relativt nyss bör man även ha med sig ett personbevis. Detta får då maximalt vara en månad gammalt.

Det man bör komma ihåg är att det förkommer vissa skillnader mellan bankkontoren. Det betyder att man för säkerhetsskull kan kontakta det bankkontor man har tänkt besöka för att höra vad man bör ha med sig och tänka på inför att ansökan lämnas in.

I de fall som en förälder vill ansöka om ID kort för sitt barn måste både barnet och föräldern komma till bankkontoret.  Detta för att banken ska kunna utföra ett intygsförfarande. Med det menas att de kontrollerar att föräldern är förmyndare för barnet.  Föräldern måste i detta fall ha med sig en giltig legitimation.

Om det finns två (eller fler) vårdnadshavare räcker det med att en av dem är med vid ansökan. Däremot ska fullmakt då finnas från de övriga vårdnadshavarna. Fullmakt går att få på bankkontoret eller ladda ner via bankens hemsida.

Ett barn eller ungdom som inte har någon identifikationshandling ska i detta fall styrka sin identitet med personbevis. På detta ska det framgå vilka som är vårdnadshavare. Detta får maximal vara en månad gammalt.

Kan man boka möte med Skatteverket?

Skatteupplysningen svarar på allmänna frågor. Undrar du över något som står i ett brev eller en handling från oss, ska du ringa din handläggare i första hand.Om det saknas telefonnummer till handläggaren i brevet, ringer du 0771–567 567 och säger att du vill prata med XX (handläggarens namn). Växelpersonal som kan hjälpa dig finns tillgänglig vardagar mellan 8:00-16:00. 

Kan man ringa till Skatteverket?

Skatteupplysningen svarar på allmänna frågor. Undrar du över något som står i ett brev eller en handling från oss, ska du ringa din handläggare i första hand.Om det saknas telefonnummer till handläggaren i brevet, ringer du 0771–567 567 och säger att du vill prata med XX (handläggarens namn). Växelpersonal som kan hjälpa dig finns tillgänglig vardagar mellan 8:00-16:00. 

Hur får man snabbast ett id-kort?

Endast fysiska id-handlingar är giltiga när du ska ansöka om pass eller nationellt id-kort. Det digitala id-kort som går att ladda ned via BankID gäller för närvarande inte som id-handling för någon typ av identifiering hos Polismyndigheten. 

Som giltig resehandling gäller även fortsättningsvis fysiska pass och nationella id-kort som utfärdats av Polismyndigheten.

Hur lång tid tar id-kort hos Skatteverket?

Hur får jag veta när jag kan hämta mitt id-kort?

När id-kortet är klart för uthämtning får du ett sms eller ett aviseringsbrev till din folkbokföringsadress med information om att du kan hämta ditt id-kort. Du kommer även få ett brev som innehåller även de koder du behöver för att kunna använda din e-legitimation. Dessa ska inte tas med till kontoret när du hämtar ditt id-kort.

Hur mycket kostar id-kort från Skatteverket?

Endast fysiska id-handlingar är giltiga när du ska ansöka om pass eller nationellt id-kort. Det digitala id-kort som går att ladda ned via BankID gäller för närvarande inte som id-handling för någon typ av identifiering hos Polismyndigheten. 

Som giltig resehandling gäller även fortsättningsvis fysiska pass och nationella id-kort som utfärdats av Polismyndigheten.

Vad kan man fråga Skatteverket om?

Skatteupplysningen svarar på allmänna frågor. Undrar du över något som står i ett brev eller en handling från oss, ska du ringa din handläggare i första hand.Om det saknas telefonnummer till handläggaren i brevet, ringer du 0771–567 567 och säger att du vill prata med XX (handläggarens namn). Växelpersonal som kan hjälpa dig finns tillgänglig vardagar mellan 8:00-16:00. 

Vilka telefontider har Skatteverket?

Ställ en fråga eller hjälp oss att förbättra vår verksamhet genom att dela med dig av dina erfarenheter, synpunkter och idéer.

Vad kostar ett id-kort hos Skatteverket?

Skatteupplysningen svarar på allmänna frågor. Undrar du över något som står i ett brev eller en handling från oss, ska du ringa din handläggare i första hand.Om det saknas telefonnummer till handläggaren i brevet, ringer du 0771–567 567 och säger att du vill prata med XX (handläggarens namn). Växelpersonal som kan hjälpa dig finns tillgänglig vardagar mellan 8:00-16:00. 

Vad är skillnaden mellan id-kort och legitimation?

För att få pass eller nationellt id-kort måste du vara svensk medborgare. Detta gäller även provisoriska pass. Alla som ansöker måste personligen komma till polisens passexpedition, det gäller även barn och ungdomar. Pass/nationellt id-kort är de enda handlingar som kan styrka ditt medborgarskap.

Vad kostar det att ringa Skatteverket?

När du ringer Skatteförvaltningens nummer som börjar med 0294 eller 0295 med mobiltelefonen är priset på samtalet mobilsamtalsavgiften (msa). När du ringer från fasta anslutningar är priset på samtalet lokalnätsavgiften (lna). För samtal från utlandet fastställs priset av den lokala teleoperatören.

Avgifterna bestäms enligt operatörens prislista. Om du använder ett samtalspaket lönar det sig att kontrollera hos operatören om samtal till nummer som börjar med 029 ingår i paketet.

Teleoperatörens avgift börjar löpa genast när linjen öppnas, alltså du betalar också till operatören för kötiden. I stället för att köa länge rekommenderar vi att du hellre ringer på nytt om en stund.