:

Hur får jag min deklaration till Kivra?

Innehållsförteckning:

  1. Hur får jag min deklaration till Kivra?
  2. Kan man skriva ut deklarationen från Kivra?
  3. När kommer den digitala deklarationen?
  4. Var kan jag se min deklaration?
  5. Får man deklarationen i pappersform om man har Kivra?
  6. Får alla deklarationen i pappersform?
  7. När kan man se deklarationen i Kivra?
  8. När får man besked om skatteåterbäring 2023?
  9. Kan jag se min deklaration på Skatteverket?
  10. Vad händer med Kivra när man dör?
  11. Varför har jag inte fått skatteåterbäringen 2023?
  12. När får man tillbaka på skatten om man har Kivra?
  13. När kommer deklarationen i papper?
  14. När kommer deklarationen i pappersform?
  15. När får man skatteåterbäring 2023 kivra?

Hur får jag min deklaration till Kivra?

Har du inte fått deklarationen i din digitala brevlåda? Det kan bero på:

• Du skaffade digital brevlåda efter den 1 mars. Då får du din deklaration digitalt först nästa år. Det här året får du i stället deklarationen på papper.

Kan man skriva ut deklarationen från Kivra?

Med digital brevlåda kan du få din deklaration redan i början av Mars. Att ha en digital brevlåda har visats sig fördelaktigt för de som vill planera sin ekonomi i god tid, har man skaffat digital brevlåda kommer deklarationen mellan den 6-10 mars 2023.  

Det finns även andra fördelar med att ha en digital brevlåda, när man kan få post och fakturor digitalt och betala dem direkt på en app i telefonen eller på datorn. Deklarationen kommer som pdf som man kan fylla i på datorn eller skriva ut och fylla i.

När kommer den digitala deklarationen?

5 mars: Sista dagen att skaffa digital brevlåda för att få deklarationen elektroniskt.

6-10 mars: Du som har digital brevlåda får din deklaration som en pdf-fil dit.

14 mars: Den digitala deklarationen öppnar. Kräver e-legitimation och inloggning på Skatteverkets sajt.

Det viktigaste att tänka på är att vara ute i god tid. Vissa uppgifter, som försäljning av bostad, går att förebereda redan innan Skatteverkets e-tjänster öppnar. Då sparas de på ”mina sidor” och kan hämtas in när det är dags att deklarera.

Det kan vara krångligt att själv räkna ut hur mycket man ska deklarera och vilka avdrag man ska göra.

– Då rekommenderar jag våra e-tjänster, säger Emelie Köhn på Skatteverket.

Det vanligaste avdraget är resor till och från arbetet. I inkomstdeklarationen för 2021 gjorde cirka 780 000 människor reseavdrag med över 21 miljarder kronor, uppger Skatteverket.

– Vi vet att det ofta blir fel när man gör det avdraget, säger Emelie Köhn. 

Viktigt att komma ihåg är att man bara kan göra avdrag om man har resekostnader över 11 000. Ska man göra avdrag för resor med egen bil måste avståndet vara minst fem kilometer och man behöver också göra en tidsvinst på minst två timmar per dag jämfört med att åka kollektivt.

– Om man har fått en deklaration så ska man deklarera, säger Emelie Köhn.

Om man skulle glömma att deklarera skickas det ut en påminnelse om att man ska skicka in en deklaration.

Kommer det ändå inte in någon deklaration till Skatteverket kommer de att besluta om skatten ändå, enligt uppgifter myndigheten fått in från exempelvis banken och arbetsgivaren.

Huruvida man får pengar tillbaka eller inte beror på bland annat på hur mycket skatteavdrag som har gjorts från inkomsterna under året. Ibland är det så enkelt som att den avdragna skatten under året är större än den skatt man slutligen ska betala.

Det kan också vara så att man till exempel redovisar kapitalförluster eller har stora ränteutgifter som man får dra av i kapital.

Var kan jag se min deklaration?

Över 5.7 miljoner svenskar får sin deklaration i Kivra. Och det är inte så konstigt. Inga papper att hålla reda på, du vet var du har den och kommer åt den dygnet runt, var som helst.

Får man deklarationen i pappersform om man har Kivra?

Fördelarna med en digital brevlåda är uppenbar. Du slipper onödig papperspost, och du behöver inte riskera att posten kommer på avvägar. Är du ute och reser får du även tillgång till din post via valfri dator.

En annan fördel är att du som är använder en digital brevlåda kan få din deklaration tidigare. 

Du som skaffar en digital brevlåda senast den 27 februari 2020 får deklarationen före andra. Tidigare år har en digital brevlåda varit ett krav för att få skatteåterbäringen tidigare, men förra året försvann det kravet.

Får alla deklarationen i pappersform?

6–10 mars 2023: Du som har en digital brevlåda eller skaffar en digital brevlåda senast den 5 mars i år får deklarationen där.

14 mars 2023: Deklarationstjänsten öppnar men den som har e-legitimation kan logga in och se deklarationen redan 10 mars.

15 mars–15 april 2023: Du som inte har digital brevlåda får en hemskickad pappersdeklaration.

För dig som har fonder på fondkonto, depå eller ISK Du som har fondandelar (t.ex. på fondkonto eller depå) och investeringssparkonto (ISK) beskattas för en schablonintäkt som utgör inkomst av kapital. Schablonintäkten beräknas av banken eller fondbolaget. Schablonintäkterna är redan ifyllda i deklarationen. Skattesatsen för kapitalinkomster är 30 procent. Hur schablonintäkten beräknas varierar mellan sparformerna.

  • Schablonintäkten för andelar i fonder är 0,4 procent av värdet av dina fondandelar vid årets ingång.Exempel: Fondvärdet per den 1 januari 2022 var 100 000 kronor. Schablonintäkten blir 400 kronor (0,4 procent av 100 000 kronor) och skatten blir 120 kronor (30 procent av 400 kronor). Det motsvarar 0,12 procent av värdet.
  • Schablonintäkten för ISK är 1,25 procent av ett framräknat kapitalunderlag. Exempel: Beräknat kapitalunderlag för 2022 är 100 000 kronor. Schablonintäkten blir 1 250 kronor och skatten blir 375 kronor (30 procent av 1 250 kronor). Det motsvarar 0,375 procent av kapitalunderlaget.

Skjuta upp, behålla eller skatta fram uppskov? Eftersom det inte längre kostar något att skjuta upp beskattningen av bostadsvinsten kan det vara lönsamt att ansöka om bostadsuppskov. Du kan även göra det i efterhand. Man kan uttrycka det som att du har ett räntefritt lån av staten eftersom du kan skjuta upp skatten på din vinst. Du kan fortfarande välja mellan att skatta av vinsten eller att begära uppskov med beskattningen (under förutsättning att du uppfyller villkoren).

Det är dock viktigt att komma ihåg att du fortfarande har en latent skatteskuld. När du plockar fram din vinst till beskattning är det den vid tillfället gällande skattesatsen som du ska betala.

Skatten på kapital är 30 procent men eftersom det endast är 22/30 av vinsten som beskattas blir den 22 procent. Därför brukar man lite slarvigt säga att skatten på kapitalvinst vid bostadsförsäljning är 22 procent.

När kan man se deklarationen i Kivra?

Här ser du vilken post du får från Skatteverket i din digitala brevlåda:

*  OBS! Grundbesluten om skatterna samt avgifterna vid försenad betalning skickas från Transportstyrelsen. Skatteverket hanterar omprövningar, överklaganden, anstånd, befrielser, m.m.

När får man besked om skatteåterbäring 2023?

Skatteåterbäring är pengar du får tillbaka från Skatteverket om du betalat för mycket i skatt föregående år. Om du har betalat mer skatt än vad du är skyldig att betala, får du helt enkelt tillbaka överskottet som du betalat. 

Kan jag se min deklaration på Skatteverket?

Din deklaration finns som pdf på Mina sidor under fliken Skatter och deklarationer. Deklarationen innehåller samma uppgifter som den deklaration som har skickats med posten eller till digital brevlåda.

Tänk på att om det har kommit nya eller ändrade uppgifter i din deklaration, finns dessa inte med i deklarationen på Mina sidor. I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 finns däremot alltid aktuella uppgifter.

Vad händer med Kivra när man dör?

Det är aldrig enkelt att hantera förlusten av en anhörig. Det är både sorg och praktiska frågor som ska hanteras, och det kan kännas som en överväldigande uppgift att ta hand om allt runt dödsboet.

När vi får uppdatering från folkbokföringsregistret om att en av våra kunder har avlidit skickar vi ut ett så kallat engagemangsbesked. I beskedet framgår uppgifter om den avlidnes eventuella lån och sparkonton per dödsdagen. Engagemangsbeskedet skickas till dödsboets folkbokföringsadress. Om efterlevande make/maka finns och är kund hos oss skickar vi även ut engamgemangsbesked till den personen.

Vi kan också skicka ut engagemangsbeskedet till dödsbodelägare, då behöver dödsbodelägaren identifiera sig med BankID samt skicka in ett dödsfallsintyg.

När vi får uppdatering från folkbokföringsregistret om att en av våra kunder har avlidit skickar vi ut ett så kallat engagemangsbesked. I beskedet framgår uppgifter om den avlidnes eventuella lån och sparkonton per dödsdagen. Engagemangsbeskedet skickas till dödsboets folkbokföringsadress. Om efterlevande make/maka finns och är kund hos oss skickar vi även ut engamgemangsbesked till den personen.

Vi kan också skicka ut engagemangsbeskedet till dödsbodelägare, då behöver dödsbodelägaren identifiera sig med BankID samt skicka in ett dödsfallsintyg.

Varför har jag inte fått skatteåterbäringen 2023?

Skatteåterbäring är de pengar du får tillbaka av staten om du har betalat in för mycket skatt under året. Om du har betalat mer skatt än vad du är skyldig att betala, får du helt enkelt tillbaka den överskjutande summan som skatteåterbäring.

När får man tillbaka på skatten om man har Kivra?

Nu är det snart dags att deklarera för dina inkomster och eventuella avdrag under 2022. Innan du sätter igång kan det vara bra att ha koll på vilka datum som gäller, bland annat för när du ska lämna in fastighetsdeklaration och när du ska betala in kvarskatt.

Senast den 2 maj 2023 måste din inkomstdeklaration finnas hos Skatteverket, men ett gott råd är att inte vänta för länge med att göra din deklaration. Du kanske behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid. Det är också bra att tidigt beräkna om du kommer få kvarskatt. För belopp över 30 000 kronor börjar nämligen en kostnadsränta på 1,25 procent att räknas från och med den 13 februari.

Om du sålt en bostad under året ska du deklarera för vinsten eller förlusten. Vi förklarar allt om hur det går till. 

När kommer deklarationen i papper?

Det beror på. Datumen är olika beroende på om du deklarerar som privatperson eller juridisk person. Dessutom ska olika bolagsformer deklararera i olika Inkomstdeklarationer (Inkomstdeklaration 1, 2, 3 eller 4). Se vilka datum som gäller för dig nedan!

 Hämta, klicka, godkänn, skicka – exakt så enkelt kan det vara att deklarera! Och du gör det direkt från bokföringsprogrammet. Nu ingår deklarationstillval när du köper Visma eEkonomi!

När kommer deklarationen i pappersform?

Du som inte har digital brevlåda får din deklaration med posten mellan den 15 mars och den 15 april. Du som har e-legitimation kan logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration och deklarera, även om du inte har fått din pappersdeklaration ännu.

Vill du ha deklarationen digitalt nästa år? Skaffa en digital brevlåda så får du din deklaration digitalt 2023.

När får man skatteåterbäring 2023 kivra?

Skatteåterbäringen betalas ut den 5–6 april 2023 till dig som uppfyller kriterierna för skatteåterbäring i april. Har du inte fått dina pengar kan det bero på att du inte har anmält bankkonto.

Du som gör ändringar eller tillägg i din deklaration kan inte få skatteåterbäringen i april. Det räknas som en ändring eller tillägg om du exempelvis

  • har sålt en bostad och ska lämna in bilaga K5 eller K6,
  • har sålt aktier eller andra värdepapper och ska lämna in bilaga K4,
  • driver enskild näringsverksamhet och ska lämna in bilaga NE,
  • är delägare i ett aktiebolag eller handelsbolag och ska lämna in bilaga K10 respektive N3A,
  • begär avdrag, till exempel reseavdrag,
  • har inkomster från till exempel royalty eller hobby, som redovisas i punkt 1.6 (egenavgifter),
  • gjorde avdrag för egenavgifter i förra årets deklaration och ska göra en avstämning av dessa i årets deklaration (det gäller även om avstämningen sker automatiskt),
  • deklarerar inkomster från utlandet som inte redan finns i deklarationen,
  • tar bort en bilaga som har skapats åt dig i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1, till exempel NE, K5 eller K6,
  • har lämnat bilaga K2, till exempel när preliminärt uppskov ska bli slutligt eller återföras,
  • har hyrt ut din bostad och ska deklarera det (du kan behöva betala skatt om du hyr ut din privatbostad för mer än 40 000 kronor på ett år).

    » Hyra ut privatbostad