:

Kan man deklarera i Kivra?

Innehållsförteckning:

  1. Kan man deklarera i Kivra?
  2. Hur gör jag för att deklarera digitalt?
  3. Hur gör man när man deklarerar?
  4. Kan man deklarera i efterhand?
  5. Vad händer med Kivra när man dör?
  6. Vem är ägare till Kivra?
  7. Kan man deklarera med BankID?
  8. När är sista dagen att deklarera digitalt?
  9. Hur mycket Swish kan man ta emot utan att skatta?
  10. Vad händer om man deklarerar en dag för sent?
  11. Kan Skatteverket kolla privata bankkonton?
  12. Kan man deklarera efter 4 maj?
  13. Vill inte ha mina räkningar i Kivra?
  14. Vad tjänar Kivra pengar på?
  15. Vad är bäst Kivra eller min Myndighetspost?

Kan man deklarera i Kivra?

Här ser du vilken post du får från Skatteverket i din digitala brevlåda:

*  OBS! Grundbesluten om skatterna samt avgifterna vid försenad betalning skickas från Transportstyrelsen. Skatteverket hanterar omprövningar, överklaganden, anstånd, befrielser, m.m.

Hur gör jag för att deklarera digitalt?

Företagsdeklaration > Deklarera på nätet

Alla företag måste deklarera en gång varje år och det är mycket att hålla reda på när man deklarerar ett företag. Men om du tar hjälp av smart teknik behöver det faktiskt inte bli så krångligt.

Hur gör man när man deklarerar?

Nu är det snart dags att deklarera för dina inkomster och eventuella avdrag under 2022. Innan du sätter igång kan det vara bra att ha koll på vilka datum som gäller, bland annat för när du ska lämna in fastighetsdeklaration och när du ska betala in kvarskatt.

Senast den 2 maj 2023 måste din inkomstdeklaration finnas hos Skatteverket, men ett gott råd är att inte vänta för länge med att göra din deklaration. Du kanske behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid. Det är också bra att tidigt beräkna om du kommer få kvarskatt. För belopp över 30 000 kronor börjar nämligen en kostnadsränta på 1,25 procent att räknas från och med den 13 februari.

Om du sålt en bostad under året ska du deklarera för vinsten eller förlusten. Vi förklarar allt om hur det går till. 

Kan man deklarera i efterhand?

- Sista dagen att deklarera är den 2 maj, men för att få eventuell skatteåterbäring redan i april behöver du deklarera tidigare än så. Du kanske också behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid för att undvika att hamna i tidsnöd sista dagen, säger Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom.

Den som godkänner sin deklaration digitalt senast den 30 mars, utan att göra tillägg eller ändringar, får sin eventuella skatteåterbäring mellan den 5 april och den 6 april. Som ändring räknas till exempel avdrag för resor till och från arbetet eller redovisning av bostadsförsäljning.

Vad händer med Kivra när man dör?

Om endast en person ska ärva så räcker det med en registrerad bouppteckning. Detta är väldigt vanligt eftersom det tillämpas på makar och registrerade partners. Om ena maken dör så ska den andra maken ärva allt, det är en ensam person som ska ärva allt trots att det finns barn i familjen. Barnen har nämligen rätt till arv först när även den andra föräldern avlider. 

Om det endast är en som ska ärva allt så övergår tillgångarna från dödsboet till den personen när bouppteckningen registreras hos Skatteverket. Det behövs då ingen arvskifteshandling, men man kan behöva se till att viss egendom registreras på en. Ett exempel är fastigheter där den nya ägare måste anmälas och ansöka om ny lagfart hos Lantmäteriet. Om man haft en gemensam hyresrätt med den avlidne så måste hyreskontraktet ändras till rätt namn.

Vem är ägare till Kivra?

Nyhet Deklarationen är redan inskickad för över 3 miljoner svenskar, majoriteten genom sin digitala brevlåda. Det som hittills varit en förlustaffär kan nu bli en vinstaffär i hundramiljonersklassen för investerarna. Vid årsskiftet ska myndigheter börja betala för sina utskick till de digitala brevlådorna.  

Den 31 mars var sista dagen att deklarera digitalt om man vill ha eventuell skatteåterbäring runt påsk. Över fyra miljoner svenskar har i år fått sin deklaration skickad till sig digitalt. 2,2 miljoner av dem har valt att deklarera innan april genom sin digitala brevlåda.

Kan man deklarera med BankID?

Med Mobilt BankID kan du, på ett smidigt och säkert sätt, identifiera dig på mobilen när du ska logga in hos oss, swisha eller deklarera. Du kan även skriva under avtal, uppdrag och andra överenskommelser. Skaffa Mobilt BankID kostnadsfritt. 

När är sista dagen att deklarera digitalt?

5 mars: Sista dagen att skaffa digital brevlåda för att få deklarationen elektroniskt.

6-10 mars: Du som har digital brevlåda får din deklaration som en pdf-fil dit.

14 mars: Den digitala deklarationen öppnar. Kräver e-legitimation och inloggning på Skatteverkets sajt.

Det viktigaste att tänka på är att vara ute i god tid. Vissa uppgifter, som försäljning av bostad, går att förebereda redan innan Skatteverkets e-tjänster öppnar. Då sparas de på ”mina sidor” och kan hämtas in när det är dags att deklarera.

Det kan vara krångligt att själv räkna ut hur mycket man ska deklarera och vilka avdrag man ska göra.

– Då rekommenderar jag våra e-tjänster, säger Emelie Köhn på Skatteverket.

Det vanligaste avdraget är resor till och från arbetet. I inkomstdeklarationen för 2021 gjorde cirka 780 000 människor reseavdrag med över 21 miljarder kronor, uppger Skatteverket.

– Vi vet att det ofta blir fel när man gör det avdraget, säger Emelie Köhn. 

Viktigt att komma ihåg är att man bara kan göra avdrag om man har resekostnader över 11 000. Ska man göra avdrag för resor med egen bil måste avståndet vara minst fem kilometer och man behöver också göra en tidsvinst på minst två timmar per dag jämfört med att åka kollektivt.

– Om man har fått en deklaration så ska man deklarera, säger Emelie Köhn.

Om man skulle glömma att deklarera skickas det ut en påminnelse om att man ska skicka in en deklaration.

Kommer det ändå inte in någon deklaration till Skatteverket kommer de att besluta om skatten ändå, enligt uppgifter myndigheten fått in från exempelvis banken och arbetsgivaren.

Huruvida man får pengar tillbaka eller inte beror på bland annat på hur mycket skatteavdrag som har gjorts från inkomsterna under året. Ibland är det så enkelt som att den avdragna skatten under året är större än den skatt man slutligen ska betala.

Det kan också vara så att man till exempel redovisar kapitalförluster eller har stora ränteutgifter som man får dra av i kapital.

Hur mycket Swish kan man ta emot utan att skatta?

Swish är en mobilapp för att göra betalningar mellan privatpersoner eller mellan privatpersoner och företag i Sverige.

Det är en betaltjänst med vilken du både kan skicka pengar från och ta emot pengar till ditt bankkonto genom att använda din mobiltelefon. Swish är en helt kostnadsfri och säker betalmetod.

Med detta betalsätt är det möjligt att skicka och ta emot pengar med direkt överföring. Allt som behövs är en smartphone och ett bankkonto i en svensk bank.

Swish lanserades i december 2012. På den tiden fungerade det endast som en betalmetod mellan privatpersoner. Det var då nästan en revolutionerande uppfinning som gjorde det lätt att snabbt skicka pengar direkt mellan olika konton utan att de behöver vara i samma bank.

Sommaren 2014 blev Swish tillgängligt även för företag och organisationer. Den 18 januari 2016 kom Swish för e-handlare. Genom att erbjuda möjligheten att ta betalt med Swish var det många webbutiker som kunde öka omsättningen tack vare att det blev lättare för kunderna att handla på nätet.

2017 kom QR-koder för Swish så att betalningar skulle bli ännu enklare – både i fysiska butiker och online.

För att ändra din Swish-gräns behöver du logga in i din internetbank. Där går du till dina inställningar och vidare till Swish. Du har möjlighet att ändra hur stort belopp du ska kunna föra över per vecka.

Hos de flesta banker finns även möjligheten att lyfta gränsen för högsta tillåtna överföring till 150 000 i ett dygn.

Alla svenska banker som stödjer Swish har en eller flera beloppsgränser för överföringar. Ofta är det en gräns på 3000 – 5000 kronor för en sjudagarsperiod. Dessutom kan det finnas en gräns för hur mycket du kan föra över per överföring.

Vad händer om man deklarerar en dag för sent?

Om du deklarerar efter den 2 maj utan att ha fått anstånd, riskerar du att få betala en förseningsavgift. Om du har fått anstånd till den 16 maj och deklarerar efter det datumet riskerar du också att få betala en förseningsavgift.

Skulle det bli aktuellt med förseningsavgift får du ett "Förslag till beslut om förseningsavgift" skickat till dig. Om du tycker att det är fel av Skatteverket att ta ut förseningsavgift av dig, kan du svara på förslaget och förklara varför.

Kan Skatteverket kolla privata bankkonton?

Rapporteringsskyldiga finansiella institut ska granska befintliga och nya konton för att identifiera vilka konton som är rapporteringspliktiga konton. Om granskningen visar att kontot är ett rapporteringspliktigt konto ska det anses vara ett sådant ända tills kontohavaren inte längre har skatterättslig hemvist i något annat land (4 kap. 12 § IDKAL). Till skillnad från FATCA-reglerna finns här inte några beloppsgränser för när ett konto ska granskas. Detta gäller oavsett om kontot är befintligt eller nytt.

Vissa konton anses dock inte vara rapporteringspliktiga konton trots att de har identifierats som sådana (2 kap. 20 § IDKAL). Vissa andra konton har undantagits från definitionen av finansiella konton (3 kap. 2 § IDKAL). Detta innebär att de varken behöver granskas eller rapporteras.

I SFL och IDKAL används uttrycket ”annan stat eller jurisdiktion”. Med det menas en annan stat eller jurisdiktion än Sverige eller USA (2 kap. 22 § IDKAL). I stället för begreppet ”annan stat eller jurisdiktion” används här begreppet ”annat land”.

Ett befintligt lågvärdekonto är ett konto som innehas av en eller flera fysiska personer och där saldot eller värdet på kontot inte översteg 1 000 000 US-dollar den 31 december 2015 (2 kap. 22 § IDKAL). Ett rapporteringsskyldigt finansiellt institut har två möjligheter att genomföra granskningen av dessa konton, antingen genom

Kan man deklarera efter 4 maj?

Nu är det snart dags att deklarera för dina inkomster och eventuella avdrag under 2022. Innan du sätter igång kan det vara bra att ha koll på vilka datum som gäller, bland annat för när du ska lämna in fastighetsdeklaration och när du ska betala in kvarskatt.

Senast den 2 maj 2023 måste din inkomstdeklaration finnas hos Skatteverket, men ett gott råd är att inte vänta för länge med att göra din deklaration. Du kanske behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid. Det är också bra att tidigt beräkna om du kommer få kvarskatt. För belopp över 30 000 kronor börjar nämligen en kostnadsränta på 1,25 procent att räknas från och med den 13 februari.

Om du sålt en bostad under året ska du deklarera för vinsten eller förlusten. Vi förklarar allt om hur det går till. 

Vill inte ha mina räkningar i Kivra?

Om du inte vill få fakturorna från Ellevio via Kivra behöver du logga in på ditt Kivrakonto och gå in på Avsändare. Sök därefter fram "Ellevio" och ta bort oss som avsändare.

Behöver du hjälp, vänligen kontakta Kivra

Vad tjänar Kivra pengar på?

Vad är egentligen en viktighet? Och hur kommer Kivra in i bilden? Vi har gjort en crash course på en minut och 40 sekunder.

Vad är egentligen en viktighet? Och hur kommer Kivra in i bilden? Vi har gjort en crash course på en minut och 40 sekunder.

Vad är bäst Kivra eller min Myndighetspost?

Kring 35 myndigheter skickar ut post digitalt och flera företag har tagit efter. Ett av de stora dragplåstren är att Skatteverket utlovar tidigare skatteåterbäring om man anslöt sig till en digital brevlåda innan den 1 mars i år. Det gjorde att mellan 4 000 och 8 000 användare om dagen valde att skaffa tjänsten. Fördelarna som lyfts fram är att det är miljövänligt, säkert och ger en snabbare leverans.