:

Är flyttfirma avdragsgillt?

Innehållsförteckning:

  1. Är flyttfirma avdragsgillt?
  2. Vilka flyttkostnader är avdragsgilla?
  3. Får man dra av flyttstädning vid försäljning?
  4. Vilka kostnader får man dra av vid Lägenhetsförsäljning?
  5. Hur bokför man flyttkostnader?
  6. Är flyttlådor avdragsgillt?
  7. Kan man dra av hela mäklararvodet?
  8. Får man göra avdrag för Hemnet?
  9. Får man dra av mäklararvode vid vinst?
  10. När är en kostnad avdragsgill?
  11. Vad är flyttkostnader?
  12. Hur bokför man ej avdragsgilla kostnader?
  13. Kan man få skattereduktion för flytt av bohag?
  14. Kan man få rutavdrag för flytthjälp?
  15. Vad är avdragsgillt vid bostadsförsäljning?

Är flyttfirma avdragsgillt?

  • Företagsflytt, RÅ 1969 fi 33
  • Utbildning, RÅ 1969 fi 560
  • Flytt vid befordran, RÅ 1960 fi 1151

Flyttningsersättning som betalas ut av en hyresvärd till en privatperson är normalt skattefri. Dock inte om det sker till en näringsidkare.

Vilka flyttkostnader är avdragsgilla?

Om du uppfyller villkoren för rutavdraget har du möjlighet att få en skattereduktion på upp till 50 procent för de flyttjänster du köpt. År 2018 beslutade regeringen att rutavdraget för personer i åldern 18-64 år höjs från 25 000 kronor per år till högst 50 000 kronor per år.

De nya reglerna trädde i kraft den 1 juli 2019 och innebär att alla över 18 år har rätt till 50 000 kronor per år i rutavdrag. Personer som fyllt 65 år är liksom tidigare berättigade till 50 000 kronor per år. Fortsättningsvis kan rot- och rutavdraget sammanlagt uppgå till högst 50 000 kronor per person och år.

Till de flyttjänster som får dras av hör flytt av bohag mellan bostäder samt till och från magasinering. Förutsättningen är att förvaringen sker under kort tid och är en del av flytten. Till de flyttkostnader som är avdragsgilla hör ytterligare packning och uppackning, lastning och lossning eller annat iordningsställande för transport samt arbetstiden för transporten.

Avdraget gäller enbart för de arbetskostnader som uppstår, inte kostnader för flyttbil, flyttkartonger eller magasinhyra. Därför bör flyttfirman redovisa denna separat på fakturan. Missa inte vår artikel om pris för flyttfirmor för närmare information.

Som köpare av en tjänst måste du hålla koll på att du uppfyller följande villkor för att utnyttja rutavdraget för flytt:

  • Du måste vara minst 18 år gammal.
  • Du bör bo i Sverige eller betala skatt i Sverige för minst 90 procent av din inkomst.
  • Vara registrerad antingen på den gamla eller den nya adressen mellan vilka flytten går (har du dubbel bosättning räknas båda som bostad).
  • Betala tillräckligt med skatt och ha rut kvar att utnyttja.
  • Du bör ha betalat för arbetet före årsskiftet för att det ska komma med i din deklaration året efter.
  • Om arbetet utförts i dina föräldrars bostad kan du ta del av rut om det är du som betalat för arbetet.
  • Om du är gift eller har en sambo har ni möjlighet att omfördela summorna mellan er.

Får man dra av flyttstädning vid försäljning?

Vid en bostadsförsäljning så finns det vissa kostnader som du har möjlighet att dra av, som är avdragsgilla. Det kan handla om grundförbättringar eller renovering och underhåll av bostaden. Avdragsgilla kostnader kan även handla om kostnader relaterade till flytten, som exempelvis mäklararvoden eller homestaging.

En fråga vi ofta får är om det går att dra av flyttstädning eller flytthjälp för att minska skatten, alltså får du göra avdrag för flyttkostnader? Tyvärr är flyttstädning inte avdragsgillt vid husförsäljning. Det finns vissa undantag där flytthjälp kan vara avdragsgillt men det handlar om specifika fall. Exempel på detta är att du ska ha blivit uppsagd från din nuvarande tjänst och att det enda sättet att få behålla jobbet är att flytta till en annan ort. 

Skatteverket har många bra guider för hur du ska beräkna de flyttrelaterade avdrag du får göra. Du kan till exempel göra avdrag för hela utgiften om du har byggt ett nytt hus, byggt ut ett hus, installerat en tvättmaskin där det saknats en sedan tidigare eller om du gjort om ett garage till ett badrum. Utöver detta så finns det kostnader där du får göra avdrag för delar av utgifterna. Det kan exempelvis handla om att du bytt ut en plastmatta mot ekparkett, bytt tak från papp till plåt, bytt handfat eller tapetserat om väggar. Om du är osäker på vilken typ av avdrag du får göra rekommenderar vi dig alltid att kolla med Skatteverket.

Vilka kostnader får man dra av vid Lägenhetsförsäljning?

Efter varje bostadsförsäljning måste du deklarera den. Det gäller både om du gör förlust eller vinst på den och ska ske året efter det att du sålt ditt boende. När du deklarerar finns det ett antal avdrag du kan göra som minskar summan på den vinstskatt du måste betala, eller summan på det belopp du söker uppskov för skatt på.

Du får dra av vissa kostnader som du haft medan du varit boende i eller ägt din bostad i din deklaration. För det mesta ingår mäklarens hjälp med dessa frågor i det avtal ni skriver men det är givetvis bra att själv ha koll på vilka avdrag du får göra så du kan spara exempelvis kvitton på rätt saker för en lång tid framöver. Har du dessutom sålt bostaden själv är det ju bra att ha stenkoll på dessa saker. Vi går igenom giltiga avdrag nedan.

Hur bokför man flyttkostnader?

Den redovisningsenhet som ombesörjer frakt, transport och försäkring vid leveranser av varor (oftast säljaren) erhåller faktura från fraktföretaget och har därmed utgifter för frakt, transport och försäkring.

En säljare som anlitar ett transportbolag för leveranser av varor till en köpare har utgifter för frakt, transport och försäkring. Säljaren och köparen kommer i ett köpeavtal överens om leveransvillkoren för en varuleverans och säljaren vidarefakturerar de utgifter för frakt, transport och försäkring som köparen skall betala för.

Är flyttlådor avdragsgillt?

Dags att byta bostad? En flytt kan omfatta en hel del kostnader oavsett om du ska genomföra flytten själv med hjälp av vänner, eller anlita en flyttfirma. En hel del slantar kan redan ha gått åt till bostadsförsäljningen, så man vill ju inte missa möjligheten att göra skatteavdrag för flyttkostnader – om det är möjligt. Villanytt kollar vilka flyttkostnader som kan vara avdragsgilla, berättigade till subvention eller bidrag. Till vår hjälp har vi flytt- och städföretaget MB Flytt i Lund som bidragit med tips.

Är flyttstädningen avdragsgill?

Kan man dra av hela mäklararvodet?

Eftersom vi inte är en mäklarfirma så är vi helt oberoende och kan erbjuda tabeller med exempel på normala och rimliga mäklararvoden. Mäklarfirmorna själva kan ej gå ut med prislistor eftersom det skulle störa den enskilda mäklarens möjlighet att sätta priset på sin egen tjänst.

Mäklarnas löner baseras på hur många bostäder de förmedlar varje månad samt hur mycket de tar i provision vid varje försäljning. De mest framgångsrika mäklarna vill såklart tjäna så mycket som möjligt på varje enskild försäljning och offentliga prislistor skulle göra det svårare att ta mycket betalt.

Du som kund vill ju betala så lite som möjligt samtidigt som du vill ha den bästa möjliga mäklartjänsten, så för dig är prisnivåer något som är väldigt viktigt att känna till för att du skall kunna jämföra mäklarnas offerter på ett bra sätt.

Fyll i din adress, värdet på bostaden och välj vilken typ av bostad det gäller så räknar kalkylatorn ut ett normalt arvode åt dig. Kalkylatorn visar även snittpriset (kr/kvm) för den valda bostadstypen i den kommun bostaden ligger i.

Obs, kalkylatorn fungerar som bäst om du anger en adress. Den fungerar inte lika bra om du endast anger en stad eller postort.

Anledningen till att provisionerna är 30-50 % högre för friköpta villor, radhus och fritidshus är att det är mer jobb och ansvar för mäklaren att sälja en friköpt bostad än en bostadsrätt. Att sälja en friköpt bostad är oftast en större process med besiktningar, energideklarationer osv.

Som bostadssäljare kan du få flera olika alternativ på hur mäklarens provsion/arvode skall vara uppbyggt. Mäklaren lämnar vanligtvis följande tre alternativ till dig att välja mellan:

1. Vanlig procentsats innebär att provisionen blir en procentsats på bostadens slutpris. Hur mycket du får betala till mäklaren beror då på bostadens slutpris. Denna variant är bra att välja om du inte känner dig stensäker på din bostads värde.

Exempel: Mäklaren tar 4 % av bostadens slutpris i provision.Om slutpriset på bostaden blir 1 000 000 kr så tar mäklaren 40 000 kr i provision.

Får man göra avdrag för Hemnet?

Man får göra avdrag för utgifter i samband med sin annonsering på Hemnet, för mer information om detta så kan du läsa på Skatteverkets sida här.

Kvitto för dina köp får du alltid i samband med köpet, i det fall du har betalat din annons via faktura så kan din faktura agera som kvitto.

Får man dra av mäklararvode vid vinst?

Det finns fem stycken olika kategorier som man kan dela upp avdragen inom:

Du får göra avdrag för de renoveringar som du utfört under försäljningsåret och de senaste 5 kalenderåren innan försäljningsåret (om du sålt bostaden under år 2023 kan du alltså dra av för renoveringar från och med 2018).

Utöver att renoveringen är max 5 kalenderår gammal krävs det även att dina kostnader uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma år för att de skall vara avdragsgilla. Du får alltså inte dra av beloppet om du tex målat om hallen och kostnaden inte uppgick till 5 000 kr eller mer. MEN om du under samma år byter toalettstol och den totala kostnaden för dessa två förbättringar uppgår till över 5 000 kr så får du dra av totalkostnaden.

För att du skall få dra av en vanlig renovering krävs det att åtgärden är ”förbättrande”. Det kan man dock nästan alltid hävda att den är (om inte bostaden var ny när du köpte den). Skatteverket nekar väldigt sällan ett sådant påstående.

Om du under din boendetid bygger om och/eller lägger till något som tidigare inte fanns i bostaden så är detta avdragsgillt oavsett ålder så länge kostnaderna för åtgärderna totalt uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma kalenderår. Dvs om du bygger en altan och det inte fanns någon altan där tidigare så får du dra av denna kostnad oavsett om altanen är 5, 10 eller 15 år gammal.

För att få göra avdrag i denna kategori krävs det att åtgärden är en grundförbättring för bostaden. Det kan vara ny-, till- och ombyggnad samt nytillskott av utrustning som inte funnits tidigare i bostaden.

Många gör en ”fuling” och drar av sådant som egentligen borde ligga under renoveringar/förbättringar som ny- till- och ombyggnad. Om man exempelvis köpt en ny tvättmaskin som vid försäljningen är över 5 år gammal så kan man ju egentligen inte dra av den kostnaden. Då kan man ju dock köra en ”fuling” och hävda att det inte fanns någon tvättmaskin i bostaden när man köpte den. Då räknas ju tvättmaskinen som ett tillägg till bostaden.

När är en kostnad avdragsgill?

Vad som är avdragsgilla och ej avdragsgilla kostnader är inte helt enkelt att hålla reda på, men vi ska försöka reda ut begreppen så gott vi kan!

Att något är avdragsgillt innebär på det stora hela att du får ta upp affärshändelsen i din bokföring. Dvs öka kostnaderna i bolaget, minska vinsten och framförallt minska skatten. Bortsett från några undantag är de mesta avdragsgillt och innefattar alltså de kostnader som reducerar ens skattemässiga resultat. En av de viktigaste grundpelarna för att kostnaden ska vara avdragsgill är att den ska ha en direkt koppling till bolaget. För att vara helt säker på om det man ska bokföra är avdragsgillt eller ej kan det alltid vara bra att kontrollera med Skatteverket då det är de som kommer avgöra vad som gäller i slutändan. Ett exempel på kostnader som är avdragsgilla är kontorsmaterial, serviceavgifter, tjänstebil och tjänsteresor, trängselskatt och företagsförsäkring.

Vad är flyttkostnader?

Därmed dock inte sagt att en flytt behöver vara kostsam och där man som privatperson står för hela kostnaden. Nej, sedan 2016 så är nämligen en flytt inkluderad i RUT-avdraget och det innebär att du som privatperson kan dra av halva kostnaden för det arbete som en professionell flyttfirma lägger ner. Sedan den första januari 2021 så har dessutom taket för RUT-avdraget kommit att höjas och där man således har ännu större fördelar att dra nytta av.

Tidigare låg taket – per person och per år – på 50.000 kronor. Numera så ligger det på 75.000 kronor. Det gör naturligtvis en enorm skillnad. I synnerhet för personer som flyttar ofta – exempelvis yngre människor som bor i andrahand i Stockholm – och för personer som flyttar långt. Det senare även vid utlandsflyttar. Har man arbetat och betalat skatt i Sverige så gäller RUT-avdraget även vid en flytt inom EU.

Hur bokför man ej avdragsgilla kostnader?

För företagare innebär en avdragsgill kostnad att den får dras av från företagets beskattningsbara resultat. I praktiken innebär det att när en sådan kostnad bokförs minskar vinsten i företaget, vilket i sin tur leder till att skatten blir lägre.

För att få dra av kostnaden, måste den vara nödvändig för verksamheten. Därför är en tjänstebil avdragsgill, men inte kostnaden för att skaffa ett A- eller B-körkort. Att skaffa ett körkort ses som en privat levnadskostnad, även om det är nödvändigt att köra bil för att kunna driva företaget.

Kan man få skattereduktion för flytt av bohag?

Om du uppfyller villkoren för rutavdraget har du möjlighet att få en skattereduktion på upp till 50 procent för de flyttjänster du köpt. År 2018 beslutade regeringen att rutavdraget för personer i åldern 18-64 år höjs från 25 000 kronor per år till högst 50 000 kronor per år.

De nya reglerna trädde i kraft den 1 juli 2019 och innebär att alla över 18 år har rätt till 50 000 kronor per år i rutavdrag. Personer som fyllt 65 år är liksom tidigare berättigade till 50 000 kronor per år. Fortsättningsvis kan rot- och rutavdraget sammanlagt uppgå till högst 50 000 kronor per person och år.

Till de flyttjänster som får dras av hör flytt av bohag mellan bostäder samt till och från magasinering. Förutsättningen är att förvaringen sker under kort tid och är en del av flytten. Till de flyttkostnader som är avdragsgilla hör ytterligare packning och uppackning, lastning och lossning eller annat iordningsställande för transport samt arbetstiden för transporten.

Avdraget gäller enbart för de arbetskostnader som uppstår, inte kostnader för flyttbil, flyttkartonger eller magasinhyra. Därför bör flyttfirman redovisa denna separat på fakturan. Missa inte vår artikel om pris för flyttfirmor för närmare information.

Som köpare av en tjänst måste du hålla koll på att du uppfyller följande villkor för att utnyttja rutavdraget för flytt:

  • Du måste vara minst 18 år gammal.
  • Du bör bo i Sverige eller betala skatt i Sverige för minst 90 procent av din inkomst.
  • Vara registrerad antingen på den gamla eller den nya adressen mellan vilka flytten går (har du dubbel bosättning räknas båda som bostad).
  • Betala tillräckligt med skatt och ha rut kvar att utnyttja.
  • Du bör ha betalat för arbetet före årsskiftet för att det ska komma med i din deklaration året efter.
  • Om arbetet utförts i dina föräldrars bostad kan du ta del av rut om det är du som betalat för arbetet.
  • Om du är gift eller har en sambo har ni möjlighet att omfördela summorna mellan er.

Kan man få rutavdrag för flytthjälp?

Om du uppfyller villkoren för rutavdraget har du möjlighet att få en skattereduktion på upp till 50 procent för de flyttjänster du köpt. År 2018 beslutade regeringen att rutavdraget för personer i åldern 18-64 år höjs från 25 000 kronor per år till högst 50 000 kronor per år.

De nya reglerna trädde i kraft den 1 juli 2019 och innebär att alla över 18 år har rätt till 50 000 kronor per år i rutavdrag. Personer som fyllt 65 år är liksom tidigare berättigade till 50 000 kronor per år. Fortsättningsvis kan rot- och rutavdraget sammanlagt uppgå till högst 50 000 kronor per person och år.

Till de flyttjänster som får dras av hör flytt av bohag mellan bostäder samt till och från magasinering. Förutsättningen är att förvaringen sker under kort tid och är en del av flytten. Till de flyttkostnader som är avdragsgilla hör ytterligare packning och uppackning, lastning och lossning eller annat iordningsställande för transport samt arbetstiden för transporten.

Avdraget gäller enbart för de arbetskostnader som uppstår, inte kostnader för flyttbil, flyttkartonger eller magasinhyra. Därför bör flyttfirman redovisa denna separat på fakturan. Missa inte vår artikel om pris för flyttfirmor för närmare information.

Som köpare av en tjänst måste du hålla koll på att du uppfyller följande villkor för att utnyttja rutavdraget för flytt:

  • Du måste vara minst 18 år gammal.
  • Du bör bo i Sverige eller betala skatt i Sverige för minst 90 procent av din inkomst.
  • Vara registrerad antingen på den gamla eller den nya adressen mellan vilka flytten går (har du dubbel bosättning räknas båda som bostad).
  • Betala tillräckligt med skatt och ha rut kvar att utnyttja.
  • Du bör ha betalat för arbetet före årsskiftet för att det ska komma med i din deklaration året efter.
  • Om arbetet utförts i dina föräldrars bostad kan du ta del av rut om det är du som betalat för arbetet.
  • Om du är gift eller har en sambo har ni möjlighet att omfördela summorna mellan er.

Vad är avdragsgillt vid bostadsförsäljning?

Vinstskatt kallas även för kapitalvinstskatt eller reavinstskatt - och är en skatt du måste betala om du säljer din bostad med vinst. (Om du har sålt med förlust - går vi igenom det lite längre ned i artikeln.) Skatten ligger idag på 22 procent av vinsten - och du ska deklarera och betala skatten till Skatteverket. Vilka avdrag du får göra beror på om du sålt en bostadsrätt eller en fastighet.

Ordet reavinst - eller realisationsvinst - är ett äldre uttryck för kapitalvinst.

Försäljningen ska deklareras året efter du skrivit kontrakt. Vinstskatten ska betalas in samma år som du deklarerar. För att undvika kostnadsränta kan du göra en egen inbetalning, ävenkallad fyllnadsinbetalning, till ditt skattekonto. Oavsett om du har gjort en vinst eller förlust måste du ta upp försäljningen i din inkomstdeklaration.

Tänk på: Du deklarerar din fastighetsförsäljning samma inkomstår som du och köparen skrev under köpekontraktet. Dagen för tillträde till bostaden spelar ingen roll. (Inkomstår är kalenderåret före året då deklarationen lämnas in).

Eventuell vinst vid en försäljning ska tas upp i inkomstdeklarationen tillsammans med övriga inkomster. Du behöver dock inte skatta på hela vinsten om du har sålt en privatbostad utan endast 22/30 tas upp till beskattning. Så här fungerar det:

Om vi säger att du köper en lägenhet för 2 miljoner kronor - och säljer den för 3 miljoner kronor och du inte har några andra avdrag. Då har du alltså gjort en vinst på 1 miljon kronor.