:

Varför kan jag inte logga in på min Myndighetspost?

Innehållsförteckning:

  1. Varför kan jag inte logga in på min Myndighetspost?
  2. Hur kommer jag åt min Myndighetspost?
  3. Vem äger min Myndighetspost?
  4. Var är min digitala brevlåda?
  5. Vad är skillnaden på Kivra och min Myndighetspost?
  6. Kan man ha både min Myndighetspost och Kivra?
  7. Vad är skillnaden mellan Kivra och min Myndighetspost?
  8. Varför har jag inte fått min post?
  9. Vad händer med Kivra när man dör?
  10. Är man skyldig att ha en postlåda?
  11. Vad är det för skillnad på Kivra och min Myndighetspost?
  12. Kan man byta från min myndighetspost till Kivra?
  13. Vad gör jag om mitt brev inte kommer fram?
  14. Vad gör man om posten inte kommer fram?
  15. Vad händer med pengar på banken vid dödsfall?

Varför kan jag inte logga in på min Myndighetspost?

DIGG står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda webbplatsen. Det här dokumentet beskriver hur Min myndighetspost uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Vi har inga kända brister i tillgängligheten när du är inloggad i brevlådan. Vi är medvetna om att informationssidorna på minmyndighetspost.se inte är helt tillgängliga.  

Länkarna nedan leder till detaljerad information om vilka tillgänglighetsproblem du kan möta i olika användningssituationer.

  • Användning utan synförmåga
  • Användning med nedsatt synförmåga
  • Användning med nedsatt rörlighet
  • Användning med kognitiv nedsättning

Hur kommer jag åt min Myndighetspost?

För att vara säker på att våra tjänster fungerar som vanligt råder vid dig att använda någon av följande webbläsare.

Vem äger min Myndighetspost?

Nyhet Deklarationen är redan inskickad för över 3 miljoner svenskar, majoriteten genom sin digitala brevlåda. Det som hittills varit en förlustaffär kan nu bli en vinstaffär i hundramiljonersklassen för investerarna. Vid årsskiftet ska myndigheter börja betala för sina utskick till de digitala brevlådorna.  

Den 31 mars var sista dagen att deklarera digitalt om man vill ha eventuell skatteåterbäring runt påsk. Över fyra miljoner svenskar har i år fått sin deklaration skickad till sig digitalt. 2,2 miljoner av dem har valt att deklarera innan april genom sin digitala brevlåda.

Var är min digitala brevlåda?

Myndigheten för digitaliserings (Digg) senaste siffror från 30 april 2023 visar att de flesta svenskar redan har digital brevlåda, men det är fortfarande en bit kvar till att alla kan få all korrespondens från offentliga verksamheter digitalt:

  • 5,9 miljoner privatpersoner och över 200 000 företag har skaffat digital brevlåda.
  • 164 av 290 kommuner, 14 av 21 regioner, 64 myndigheter och 11 kommunförbund har anslutit.
  • Under 2022 levererades för första gången över hundra miljoner brev digitalt i Sverige. Det var en fördubbling på bara två år.

Det har hänt en hel del på marknaden för digitala brevlådor bara det senaste året. En ny aktör har tillkommit med en spännande ny tjänst, en av de äldre aktörerna har lagt ner kopplingen till svenska myndigheter och kan därmed enbart användas för post från företag, och en annan aktör har lagt ner helt och hållet.

Min myndighetspost är den officiella statliga tjänsten till vilken Skatteverket, Försäkringskassan, CSN, kommuner och landsting är anslutna och kan skicka post som annars hade kommit i brevlådan. Har ingen koppling till företag eller andra privata organisationer och inga andra funktioner.

Kivra har funnits sedan 2015 och erbjuder utöver myndighetspost även möjlighet att få post, kvitton, fakturor och lönebesked från anslutna företag.

Vad är skillnaden på Kivra och min Myndighetspost?

Med en uppkopplad enhet och e-legitimation kan du läsa din digitala post dygnet runt var du än befinner dig.

Digital post skickas på ett säkert sätt och ingen obehörig kan läsa eller komma åt din post eftersom du loggar in med din e-legitimation.

Kan man ha både min Myndighetspost och Kivra?

Med en uppkopplad enhet och e-legitimation kan du läsa din digitala post dygnet runt var du än befinner dig.

Digital post skickas på ett säkert sätt och ingen obehörig kan läsa eller komma åt din post eftersom du loggar in med din e-legitimation.

Vad är skillnaden mellan Kivra och min Myndighetspost?

Min myndighetspost är en statlig digital brevlåda där du kan ta emot meddelanden från myndigheter och kommuner. Den är gratis och säkrare än vanlig e-post. Brevlådan förvaltas av Myndigheten för digital förvaltning (Digg), Skatteverket tillhandahåller IT-drift av tjänsten.

Privatperson och enskild firma

Varför har jag inte fått min post?

Allow the use of cookies from Facebook on this browser?

We use cookies and similar technologies to help provide and improve content on Meta Products. We also use them to provide a safer experience by using information we receive from cookies on and off Facebook, and to provide and improve Meta Products for people who have an account.

Vad händer med Kivra när man dör?

Juridik vid dödsfall

Hej! Dödsboet efter min pappa har haft en massa obetalade fakturor. Jag blev lite skraj att detta skulle orsaka problem för dödsboet så jag valde att betala dessa fakturor med egna medel eftersom att jag ville att dödsboet skulle vara "intakt". Nu när jag har lagt ut en massa egna pengar på fakturorna vill jag självklart bli ersatt för det! Problemet är bara att banken vägrar ge mig betalt. De säger att jag måste vänta till arvsskiftet. Är det verkligen rimligt att jag ska behöva ligga ute med pengarna till arvsskiftet? Jag har ju för fasiken kvar fakturorna och allting och kan redovisa vart enda öre jag har betalat... Hjälp mig att kringgå detta!

Är man skyldig att ha en postlåda?

Utdelning av postförsändelser utanför tätort ska ske i postanordning placerad efter tillhandahållarens (Postnord) färdväg längs med huvudväg eller sidoväg.

Utanför tätort ska posten delas ut i postanordning, som bör placeras på en plats för postmottagning längs med tillhandahållarens färdväg. Med plats för postmottagning avses plats där en eller flera postanordningar är placerade.

Vad är det för skillnad på Kivra och min Myndighetspost?

Det finns fyra olika digitala brevlådor som kan ta emot myndighetspost. Den digitala brevlådan från Digimail upphörde den 1 juni 2022. Den som har Digimail behöver i stället välja en annan brevlåda.

Den digitala brevlådan e-boks upphörde den 1 december 2022 för offentliga aktörer som myndigheter, regioner och kommuner.

Skaffa den brevlåda du gillar bäst. Kontrollera sedan att du har valt att få myndighetspost till din digitala brevlåda.

Kan man byta från min myndighetspost till Kivra?

Med en digital brevlåda får du post från myndigheter och företag digitalt i stället för på papper. Förutom att det ger en säker överföring och lagring av information minskas miljöpåverkan via minskad pappersförbrukning och transport.

Att komplettera din fysiska brevlåda med en digital låda är ett enkelt och bra sätt att öka din personliga IT-säkerhet. Det finns ett antal olika leverantör på den svenska marknaden. Gemensamt för de olika tjänsterna för digitala brevlådorna är:

  • Kostnadsfritt för privatpersoner
  • Säker inloggning via mobilt bank-ID
  • Appar för Android och Iphone
  • Mottagande av post från myndigheter

Vad gör jag om mitt brev inte kommer fram?

Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge

Reklamera

Vad gör man om posten inte kommer fram?

Här hittar du frågor och svar om utdelning av post. Klicka på frågan för att se svaret.

Varför händer det att jag får mina grannars post eller att brev till mig inte kommer fram?

Vad händer med pengar på banken vid dödsfall?

När en person dör övergår alla tillgångar och skulder som personen hade till ett dödsbo. 

Här hittar du grundläggande information om dödsbon och om hur du gör med kontakten med banker och försäkringsbolag, frågor som vi är specialiserade på.

Mer omfattande information om dödsbon kan du bland annat hitta hos Skatteverket och i Efterlevandeguiden. Behöver du hjälp med att ta hand om ett dödsbo eller har frågor som gäller bouppteckningar och arvskiften med mera kan du behöva kontakta en jurist som arbetar med arvsfrågor.