:

Vad händer med bostadsrätten vid dödsfall?

Innehållsförteckning:

  1. Vad händer med bostadsrätten vid dödsfall?
  2. Vad är ett Oskiftat dödsbo?
  3. Hur länge kan ett dödsbo stå som ägare till en bostadsrätt?
  4. Vad gäller vid arv av bostadsrätt?
  5. Hur länge kan ett dödsbo stå Oskiftat?
  6. Vad betyder oskiftat bo?
  7. Hur värderas en bostadsrätt i en bouppteckning?
  8. Kan ett dödsbo sälja en bostadsrätt?
  9. Hur länge kan man ha ett Oskiftat dödsbo?
  10. Får man röra dödsbo innan bouppteckning?
  11. Hur länge kan ett dödsbo leva kvar?
  12. Vilka problem kan uppstå vid bouppteckning?
  13. Får man städa ur lägenhet innan bouppteckning?
  14. Får man sälja saker från ett dödsbo innan bouppteckning?
  15. Måste man ta upp lösöre i bouppteckning?

Vad händer med bostadsrätten vid dödsfall?

Den löpande bokföringen ska framför allt spegla verksamhetens förlopp. Detta kräver ofta inte att periodisering görs i månadsboksluten. Större engångsbetalningar av exempelvis företagsförsäkring och lokalhyra samt större avskrivningar kan dock behöva perioderas för att kunna följa utveckling av resultat och ställning under året.

Vad är ett Oskiftat dödsbo?

Tidigare var det inte ovanligt att när den avlidna efterlämnade en make tvingades den efterlevande maken att sälja det gemensamma hemmet för att kunna lösa ut bröstarvingarna (barnen) ur dödsboet. Genom att inte skifta dödsboet förrän vid den efterlevande makens död kunde den efterlevande maken få sitta kvar i det gemensamma hemmet så länge som önskades. Sedan 1988 har förekomsten av avtal om sammanlevnad i oskiftat dödsbo minskat eftersom en efterlevande make numera i många fall tar över hela boet genom sin arvsrätt.

Med tanke på att antalet livslånga samboförhållanden stadigt ökar torde dock behovet av oskiftat dödsbo vara i det närmaste oförändrat (eftersom en sambo inte har en legal arvsrätt). Möjligheten att åstadkomma ett sådant avtal kan tänkas vara goda när samborna endast har gemensamma bröstarvingar. 

Hur länge kan ett dödsbo stå som ägare till en bostadsrätt?

Vid årsbokslutet ska en lista över periodiserade intäkter och kostnader lämnas som en bokslutsbilaga för att man ska kunna dokumentera de aktiva periodiseringarna.

Enligt rekommendationer från bokföringsnämnden skall alla företag periodisera kostnader och intäkter som ett minimum på årsbasis.

Periodiserade kostnader redovisas i kontogrupp 17** och räknas som en del av företagets omsättningstillgångar.

Vad gäller vid arv av bostadsrätt?

Om den efterlevande maken eller makan har möjlighet att bo kvar i bostaden behåller denne sin andel av fastigheten eller bostadsrätten, och förvaltar även eventuella gemensamma barns andelar under resten av livet.

En efterlevande sambo ärver inte automatiskt, det måste alltså ha skrivits ett testamente till dennes fördel om den efterlevande sambon ska få bo kvar, alternativt att sambon köper ut arvingarna.

Hur länge kan ett dödsbo stå Oskiftat?

När någon avlidit måste alltid en bouppteckning upprättas. Det innebär att man skriftligen sammanställer den avlidnes (och eventuell efterlevande maka/makes) tillgångar och skulder i ett dokument. Bouppteckningen ska även visa vilka som är den avlidnes dödsbodelägare och som därmed har rätt att företräda dödsboet. Dödsbodelägare är den eller de som har laglig rätt till arv. Oftast är dödsbodelägarna släktingar till den avlidne eller personer som tilldelats arv genom testamente. En bouppteckning kan upprättas privat eller av en professionell firma, exempelvis en begravningsbyrå eller jurist. Vår rekommendation är att alltid ta professionell hjälp för att undvika felaktigheter. Via Fastighetsbyrån kan du anlita Familjens Jurist eller Lexly till ett rabatterat pris.

Eftersom bouppteckningen är en legitimationshandling som visar vilka som har rätt att företräda dödsboet så måste en bouppteckning vara upprättad. Med en upprättad bouppteckning kan man ingå köpeavtal. För att kunna avsluta försäljningen, genom tillträdet, krävs att bouppteckningen också är registrerad hos Skatteverket. Detta brukar framgå av ett villkor i köpeavtalet.

  • En upprättad bouppteckning är en sammanställd och klar bouppteckning, signerad av bouppgivaren (sammanställaren) samt två förrättningsmän, redo att inges till Skatteverket.

  • En registrerad bouppteckning är granskad, stämplad och godkänd av Skatteverket.

Vad betyder oskiftat bo?

Om den efterlevande maken eller makan har möjlighet att bo kvar i bostaden behåller denne sin andel av fastigheten eller bostadsrätten, och förvaltar även eventuella gemensamma barns andelar under resten av livet.

En efterlevande sambo ärver inte automatiskt, det måste alltså ha skrivits ett testamente till dennes fördel om den efterlevande sambon ska få bo kvar, alternativt att sambon köper ut arvingarna.

Hur värderas en bostadsrätt i en bouppteckning?

Om den efterlevande maken eller makan har möjlighet att bo kvar i bostaden behåller denne sin andel av fastigheten eller bostadsrätten, och förvaltar även eventuella gemensamma barns andelar under resten av livet.

En efterlevande sambo ärver inte automatiskt, det måste alltså ha skrivits ett testamente till dennes fördel om den efterlevande sambon ska få bo kvar, alternativt att sambon köper ut arvingarna.

Kan ett dödsbo sälja en bostadsrätt?

Det värde man oftast använder sig av i en bouppteckning, för att värdera en bostad i ett dödsbo, är marknadsvärdet. Vet ni inte marknadsvärdet på bostaden kan ni ta hjälp av en mäklare att utföra en värdering på huset eller lägenheten.

Vi kan hjälpa er med en värdering av bostaden om ni önskar.

För att kunna påbörja en bostadsförsäljning måste bouppteckningen måste en bouppteckning var utförd. Dock kan en försäljning genomföras av ett hus eller lägenhet innan man registrerar den fullständiga bouppteckningen. Men tillträde till huset och lägenhetn kan inte göras av köparen förren registreringen av bouppteckningen är genomförd. Det beror på att den krävs en fullständning boupptecknin för att köparnas lagfart ska kunna beviljas.

Hur länge kan man ha ett Oskiftat dödsbo?

De efterlevande som tar hand om dödsboet kallas dödsbodelägare. Dödsbodelägarna sköter dödsboet gemensamt. Det betyder att de behöver vara överens om vad som ska göras, till exempel betala räkningar, avsluta autogiron, avsluta ett konto eller sälja värdepapper.

Det kan vara praktiskt att en av dödsbodelägarna representerar dödsboet, till exempel vid kontakter med banken, men då måste han eller hon ha fått en fullmakt från alla övriga dödsbodelägare. Exempel på fullmakter finns hos Efterlevandeguiden. Flera banker har också fullmaktsmallar.

Får man röra dödsbo innan bouppteckning?

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bouppteckning och arvsskifte finns stadgade i ärvdabalken (ÄB).

Hur länge kan ett dödsbo leva kvar?

De efterlevande som tar hand om dödsboet kallas dödsbodelägare. Dödsbodelägarna sköter dödsboet gemensamt. Det betyder att de behöver vara överens om vad som ska göras, till exempel betala räkningar, avsluta autogiron, avsluta ett konto eller sälja värdepapper.

Det kan vara praktiskt att en av dödsbodelägarna representerar dödsboet, till exempel vid kontakter med banken, men då måste han eller hon ha fått en fullmakt från alla övriga dödsbodelägare. Exempel på fullmakter finns hos Efterlevandeguiden. Flera banker har också fullmaktsmallar.

Vilka problem kan uppstå vid bouppteckning?

När någon har dött ska de som ärver göra en bouppteckning som ska skickas till Skatteverket senast 4 månader efter dödsfallet. Bouppteckning är en förteckning som visar vad den döda har ägt och eventuella skulder.

En bouppteckning som är registrerad hos Skatteverket visar vem som har rätt att representera dödsboet.

Det finns särskilda regler för hur en bouppteckning ska gå till. I många fall kan dödsboet göra bouppteckningen själv, men om det känns svårt kan det vara bra att ta hjälp av en person som du har förtroende för. Det går även att anlita en jurist eller begravningsbyrå.

Får man städa ur lägenhet innan bouppteckning?

Vi ska strax kika på de olika stegen för hur man avvecklar ett dödsbo, men innan vi gör det så finns det en sak som är bra att känna till. Ni som dödsbodelägare kan göra i princip vad som helst – så länge som ni är överens.

De steg som anges nedan motsvarar alltså inte en turordning som måste följas. Det finns dock två saker som ni bara kan göra i en viss ordning och det är följande:

  • Vad gäller bostad (fastighet och bostadsrätt, inte hyresrätt) så kan den nya ägaren inte få tillträde förrän bouppteckningen är klar och registrerad hos Skatteverket. Däremot är det möjligt att tömma bostaden och lägga ut den för försäljning innan bouppteckningen är registrerad. Det är alltså bara själva tillträdet som måste vänta.
  • Vad gäller bankmedel så kan ingen få tillgång till dessa förrän bouppteckningen är klar och registrerad hos Skatteverket.

Det första som kan vara bra att ta tag i är att säga upp olika typer av avtal. Detta för att slippa extra kostnader. Vanliga avtal att hålla koll på är följande:

  • Värt att känna till är att en månads uppsägningstid gäller vid dödsfall för hyreslägenheter, under förutsättning att ni säger upp lägenheten inom en månad från dödsdagen.
  • IT och telefoni.
  • El, vatten och värme. Dessa ska dock sägas upp till avflyttningsdagen. Detta för att det ska vara möjligt att städa m.m.

Får man sälja saker från ett dödsbo innan bouppteckning?

Dödsboet är de samlade tillgångarna som finns kvar efter en person som har avlidit. Som tillgångar räknas pengar, lösöre (till exempel möbler, bilar, smycken), bostad och eventuella skulder. Det är oftast dödsbodelägarna, alltså arvingarna, som tar hand om dödsboet. I många fall är detta någon eller några närstående, till exempel en efterlevande make/maka, sambo, barn eller någon annan släkting.

Det är dödsbodelägarna som har ansvaret för att ta hand om dödsboet och att upprätta en bouppteckning. Bouppteckningen kan delägarna göra helt på egen hand, eller låta ett företag som köper dödsbon hjälpa till med. Det är alltså inte helt ovanligt att ett dödsbo köpes eftersom delägarna då slipper det tunga arbetet med att tömma bostaden, samt kan ta hjälp med bouppteckningen. När bouppteckningen är klar skickas den in till Skatteverket där den registreras.

Måste man ta upp lösöre i bouppteckning?

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

För att förstå vad lösöre är, är det viktigt att först veta att all egendom som inte är fast egendom betraktas som lös egendom (se 1 kap. 1 § jordabalken motsatsvis). Begreppet lös egendom har alltså en mycket vid definition. Den vida definitionen har gjort det nödvändigt att dela in lös egendom i ytterligare underkategorier: lösöre, pengar, värdepapper och andra immateriella tillgångar. Till underkategorin lösöre räknas alla lösa saker som inte är pengar, värdepapper eller andra immateriella tillgångar. Porslin räknas alltså som lösöre. Husgeråd, möbler, kläder, smycken, datorer, bilar, vapen och tavlor är andra exempel på lösören.