:

Hur skaffar man e id?

Innehållsförteckning:

  1. Hur skaffar man e id?
  2. Vad är det för skillnad på e-legitimation och BankID?
  3. Hur loggar man in med e-legitimation?
  4. Vad är min e-legitimation?
  5. Hur fungerar id-kort med e-legitimation?
  6. Varför fungerar inte e-legitimation?
  7. Kan man skaffa id-kort digitalt?
  8. Kan man skaffa BankID utan att gå till banken?
  9. Hur installera e-legitimation?
  10. Hur aktiverar man digitalt id-kort?
  11. Hur får jag digitalt id-kort?
  12. Kan man ha id-kort på telefonen?
  13. Kan man ha leg på mobilen?
  14. Vad är det för skillnad på mobilt BankID och BankID?
  15. Vad kostar e-legitimation?

Hur skaffar man e id?

När en person använder sin e-legitimation för att visa vem hen är kallas det för e-legitimering. Under e-legitimeringen behöver flera olika funktioner och system samarbeta för att identifiera personen. Här kan du läsa mer om hur det fungerar.

Vad är det för skillnad på e-legitimation och BankID?

I vardagen använder man sitt körkort eller ID-kort när man legitimerar sig ute i samhället. Men när man ska legitimera sig, och bevisa sina personuppgifter på Internet så används s.k e-legitimation. Den bevisar din identitet när det krävs av myndigheter, organisationer och företag på nätet. Man kan säga att en e-legitimation är din digitala signatur som du använder på nätet.

Om du vill ansöka om t.ex. sms lån direkt på nätet är det en klar fördel om du har e-legitimation, företrädesvis i form av BankID. Då kan du nämligen både skicka in din ansökan och även signera låneavtalet digitalt utan att behöva vänta på att posten ska leverera avtal i pappersform för underskrift.

På Bank-IDs hemsida kan du läsa mer om e-legitimation och om hur du gör för att använda ditt digitala ID för finansiella tjänster och för inloggning på myndigheter såsom till exempel Försäkringskassan och Skatteverket. Nytt är att du numera också kan använda e-legitimation i din smartphone och på din surfplatta.

Hur loggar man in med e-legitimation?

Du som har en e-legitimation (BankID, Mobilt BankID eller Telia e-legitimation) använder den för att logga in och få information om din ansökan eller ärende.

För att kunna få e-legitimation behöver du ha ett svenskt personnummer och vara folkbokförd i Sverige.

Vad är min e-legitimation?

Du skaffar bank-id eller mobilt bank-id hos den bank där du är kund.

  • Lista över banker som utfärdar Bank-id och Mobilt bank-id Länk till annan webbplats.

Hur fungerar id-kort med e-legitimation?

Du behöver veta vilken e-legitimation du har på ditt Skatteverket id-kort, eftersom du själv väljer hur du ska identifiera dig vid en inloggning eller signering i en e-tjänst.

AB Svenska Pass e-legitimation finns på kort som utfärdats från och med september 2017 och som har ett utseende enligt bilden ovan. Det framgår även i din ansökning om det är AB Svenska Pass e-legitimation på ditt id-kort. 

Varför fungerar inte e-legitimation?

För att få en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer och ha uppnått en viss ålder. Vilka åldersgränser som gäller framgår av e-legitimationsutfärdarnas webbplatser.

Här kan du läsa mer om de olika typerna av e-legitimationer som du kan använda för att logga in i Skatteverkets tjänster och hur du skaffar dem.

Mobilt bank-id är en e-legitimation för mobiltelefoner och surfplattor. Du kan använda Mobilt bank-id både när du surfar från den enhet där du har Mobilt bank-id installerat och när du vill nå e-tjänster från en dator. Det enda som krävs är att du har med dig den telefon eller surfplatta där du har Mobilt bank-id installerat och att den har åtkomst till internet.

Kan man skaffa id-kort digitalt?

När du identifierar dig med din e-legitimation kan du få tillgång till uppgifter som finns om dig själv eller ditt företag från Skatteverkets register. Du kan även uträtta dina ärenden över internet hos Skatteverket.

Skatteverkets id-kort innehåller en e-legitimation. Det innebär att när du ansöker om ett id-kort hos Skatteverket får du samtidigt en e-legitimation som du kan använda när du vill logga in på olika myndigheters tjänster.

Kan man skaffa BankID utan att gå till banken?

ICA Banken använder cookies för att webbplatsen ska fungera. De används också för att förbättra din upplevelse, följa upp hur webbplatsen används, samt för att stödja vår marknadsföring. Mer om cookies på ICA Banken.

Låna

Hur installera e-legitimation?

En e-legitimation använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter på Mina sidor. Du kan även använda samma e-legitimation på andra ställen, till exempel när du deklarerar på Skatteverket eller för att logga in på din bank.

Du kan installera en e-legitimation på din dator eller på din smartphone eller surfplatta. Om du har den på en mobil enhet kallas den mobilt bank‑id. Med det kan du logga in på vilken dator som helst så länge du har telefonen med dig.

Hur aktiverar man digitalt id-kort?

En e-legitimation använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter på Mina sidor. Du kan även använda samma e-legitimation på andra ställen, till exempel när du deklarerar på Skatteverket eller för att logga in på din bank.

Du kan installera en e-legitimation på din dator eller på din smartphone eller surfplatta. Om du har den på en mobil enhet kallas den mobilt bank‑id. Med det kan du logga in på vilken dator som helst så länge du har telefonen med dig.

Hur får jag digitalt id-kort?

För att kunna skaffa ett digitalt id-kort i mobilen krävs ett giltigt svenskt pass eller ett nationellt id-kort utfärdat av polisen. Aktivering sker genom Bankid-appen, via den nya ikonen för ”id-kort”. Efter legitimering behöver id-handlingen fotograferas och läsas av med NFC. Mer instruktioner hur du aktiverar kortet följer längre ned.

På kortet visas: Ansiktsbild, namn, personnummer och ålder, säkerhetsdetaljer samt rörlig QR-kod för validering av id-kort.

Kan man ha id-kort på telefonen?

Identifiera dig digitalt med ditt svenska pass eller nationella ID-kort. Allt som behövs är du, din ID-handling och din mobil.

Med digital ID-kontroll kan du utföra vissa bankärenden digitalt, utan att behöva besöka ett bankkontor. Du kan använda det för att identifiera dig, skaffa Mobilt BankID eller aktivera utökad användning som att lägga till betalningsmottagare eller öka Swish-gränsen.

För ett starkare skydd mot bedrägerier kan du behöva bekräfta din identitet med ett pass eller nationellt ID-kort (ej körkort) när du beställer ett nytt BankID med säkerhetsdosa. Kontrollen görs i BankID appen, se till att ha din ID-handling nära till hands ifall du behöver den.

För att se detta innehåll behöver du först godkänna cookies för Funktioner, prestanda och statistik.

För att se detta innehåll behöver du först godkänna cookies för Funktioner, prestanda och statistik.

Kan man ha leg på mobilen?

Det digitala id-kortet kan användas istället för ett fysiskt id-kort, till exempel för att hämta ut ett paket. Foto: Bank-id/TT

LEGITIMATION

Vad är det för skillnad på mobilt BankID och BankID?

Mobilt BankID fungerar som en elektronisk legitimation, precis som ett vanligt ID-kort eller pass. Skillnaden är att Mobilt BankID är digitalt och lagras i din mobiltelefon eller surfplatta. För att använda Mobilt BankID behöver du ladda ner appen Mobilt BankID.

För att skaffa Mobilt BankID behöver du först identifiera dig på en bank eller tjänsteleverantörs kontor med ett giltigt ID-kort eller pass. Därefter laddar du ner Mobilt BankID-appen och aktiverar den med hjälp av din säkerhetskod. När du sedan använder Mobilt BankID på en webbplats eller applikation kommer du att bli ombedd att antingen ange din säkerhetskod, verifiera ditt fingeravtryck eller scanna med FaceID, beroende på vilken modell av mobiltelefon du har.

Mobilt BankID kan användas för att göra digitala betalningar, logga in på din bank, signera avtal eller göra andra viktiga transaktioner som kräver hög säkerhet och skydd av personlig information.

Vad kostar e-legitimation?

Med en e-legitimation kan du legitimera dig online på ett smidigt och säkert sätt. Vi har flera olika BankID för mobilen och datorn, där Mobilt BankID och BankID på fil är kostnadsfria. Ta del av den aktuella prislistan på olika legitimationer. Ett fysiskt ID-kort skaffar du hos Skatteverket.