:

Vad menas med en e-faktura?

Innehållsförteckning:

  1. Vad menas med en e-faktura?
  2. Hur gör man en e-faktura?
  3. Vilka uppgifter behövs för att skicka e-faktura?
  4. Vad kostar det att skicka en e-faktura?
  5. Är e-faktura gratis?
  6. Hur ansluter man till e-faktura?
  7. Är det fakturaavgift på e-faktura?
  8. Får man skicka faktura via mail?
  9. Kan man som privatperson skicka en faktura?
  10. Vad är det för skillnad mellan e-faktura och autogiro?
  11. Hur skickas e-fakturor?
  12. Kan man ha både e-faktura och autogiro?
  13. Vad kostar e-faktura för företag?
  14. Hur skickar man en faktura som privatperson?
  15. Kan man fakturera utan att ha företag?

Vad menas med en e-faktura?

En e-faktura är en faktura i digital form. Företag som fakturerar med e-faktura har mycket att vinna. Förutom att du får in dina pengar snabbare vilket bidrar till en starkare likviditet, är det snabbt och enkelt och minimerar fel då många av uppgifterna är förifyllda.

Hur gör man en e-faktura?

För att anmäla sig till autobetalning så måste du ha internetbanken. Du anmäler dig till autobetalning under menyn Betala och överföra/e-faktura/Beställ/ändra/ta bort autobetalning. Du behöver vara inloggad med säkerhetsdosa i internetbanken.

Autobetalning gäller från och med nästa gång du får en ny e-faktura från företaget. Redan inkommen e-faktura med dokumenttyp "faktura" måste alltid betalas manuellt.

Vilka uppgifter behövs för att skicka e-faktura?

En e-faktura är en faktura som skickas, tas emot och hanteras helt elektroniskt. E-fakturan innehåller samma information som en vanlig faktura, men i ett strukturerat elektroniskt format och skickas via en så kallad fakturaväxel till mottagaren. Där tas den emot direkt i ett ekonomisystem eller ett försystem redo för attest och kan hanteras helt automatiskt om man har stöd för detta.Vi tittar närmare på grunderna i artikeln Vad betyder e-faktura? Ta gärna del av den fördjupningen. Vill ni fortsätta att klicka vidare finns det även en detaljerad beskrivning om vad e-faktura innebär. 

Med e-faktura når fakturan snabbare rätt mottagare, blir tidigare attesterad och betald samtidigt som mottagaren har kontroll över sina inköp. Vill du sätta dig in mer i egenskaper och fördelar hittar du en innehållsrik redogörelse på länken Hur fungerar e-faktura?I ett annat utförligt avsnitt, Skicka e-faktura, fortsätter vi att titta på olika aspekter gällande elektronisk fakturering och de favörer man vinner på att använda den typen av faktura. 

PDF-faktura förväxlas ibland med e-faktura eftersom den skickas via e-mejl, men korrekt beskrivet är den inte elektronisk. PDF-fakturan är egentligen en bild på en faktura. Det gör att PDF-fakturan måste tolkas eller skannas för att kunna läsas in på ett riktigt sätt. Det är därför både utställare och mottagare föredrar e-faktura. Då vet man att all information kommer med på fakturan och att det inte sker några misstolkningar av innehållet.Läs mer här: Vad är en PDF-faktura?PDF-fakturan, skickad som mejl, är den fakturaform som är mest utsatt för försök till förfalskningar och bedrägerier. Men det finns bra metoder så att man slipper bli drabbad. På länken PDF på mejl får ni tips på hur man höjer säkerheten i hanteringen av PDF-fakturor.

Vad kostar det att skicka en e-faktura?

Ensamföretagare, små och medelstora företag och större koncerner har givetvis olika behov. Våra fakturatjänster täcker därför in hela skalan. Vi erbjuder lösningar för alla nivåer. Se vad som ingår i våra tjänster för att skicka faktura, leverantörsfaktura samt e-order.

Är e-faktura gratis?

För att förenkla våra kunders hantering av fakturor erbjuder vi på Lambertsson Sverige AB dig att antingen ta emot E-faktura från oss genom vår samarbetspartner InExchange, eller PDF-faktura som är ett annat alternativ till dig som inte vill ha en pappersavi eller ännu inte har möjligheten att ta emot E-faktura.

Med EDI skickas fakturorna elektroniskt direkt till företagets ekonomisystem. EDI sparar administration, minskar risken för manuella fel och har mindre påverkan på miljön.De fakturaformat vi kan erbjuda är Svefaktura eller SMSlxml1.2.2.För att kunna ta emot EDI-fakturor från Lambertsson Sverige AB behöver ditt företag ha ett ekonomisystem som kan hantera elektroniska fakturor och du som kund behöver vara upplagd och aktiverad på Peabs e-fakturaplattform.

Hur ansluter man till e-faktura?

Du kan få e-faktura från de företag som valt att erbjuda tjänsten. Du som har nätbanken med tillvalet Betalningar får kostnadsfritt tillgång till e-faktura. Du ansluter till e-faktura via nätbanken eller mobilbanken. När allt är klart får du räkningarna direkt till din nätbank och mobilbanken. De visas under "Betalningar". 

Alla uppgifter som OCR-nummer, förfallodatum, mottagarens PlusGirokonto/Bankgironummer och belopp är redan ifyllda. Det enda du behöver göra är att kontrollera uppgifterna och godkänna med ett klick. Vi ser till att räkningen betalas på förfallodagen.

Är det fakturaavgift på e-faktura?

When you choose to pay by paper invoice, you as a private customer will be charged SEK 60 for the invoice. Business customers are not affected by the invoice fee. You can avoid the invoice fee by choosing one of the following options:

¤ E-invoiceWith an e-invoice, you receive your rent statement electronically. The e-invoice is an electronic copy of the paper savin. You notify us that you would like to be e-invoiced via the contact form on our website. Parkit is listed as one of the companies that provide e-invoicing.

Får man skicka faktura via mail?

Det finns flera olika varianter på faktura via e-post. Man kan bifoga en pdf-fil direkt i mejlet, eller länka till en server där pdf-filen finns placerad. Vissa länkar till en fakturaportal och webbversion av fakturan från mejlet. För kundservicens skulle är det dock viktigt att kunna erbjuda kunden att ladda ner fakturan som pdf, eller skriva ut den.

Du kan alltså välja att själv mejla ut dina fakturor, men vid större volymer så sparar du mycket tid på att ta hjälp av en professionell leverantör. Vi på FINQR erbjuder en lösning som automatiserar inte bara utskicket, utan hela ditt fakturaflöde. Med oss kan du skicka fakturor via e-post, men även som e-faktura eller med posten.

Kan man som privatperson skicka en faktura?

En faktura ska innehålla viss information, klicka på bilden nedan för att se ett exempel på hur det kan se ut. När du klickar på ett nummer i fakturan får du lära dig mer om just den uppgiften.

Vad är det för skillnad mellan e-faktura och autogiro?

Autogiro är bättre om fakturan du betalar är så trivial att du känner att den behöver inte manuellt godkännas varje månad genom internetbanken.

Hur skickas e-fakturor?

Begreppet e-faktura är en förkortning av elektronisk faktura. E-fakturor brukar också kallas EDI-faktura (Electronic Data Interchange), EFH-faktura, Svefaktura eller PEPPOL-faktura (Pan-European Public Procurement On-Line).

Ett vanligt missförstånd är att digital faktura är synonymt med begreppet e-faktura.

Trots att en e-faktura, en PDF-faktura och en faktura i Word alla är digitala, skiljer sig e-fakturan på så sätt att fakturainformationen på den struktureras i ett särskilt format som kan läsas in i mottagarens internetbank, digitala brevlåda eller ERP. Denna princip att strukturera affärsinformation på kallas EDI, Electronic Data Interchange. Därför kallas e-faktura ibland för EDI-faktura.

Distributionen av fakturan är med EDI helt digital och kräver ingen manuell hantering av varken avsändaren eller mottagaren. E-fakturor / EDI-fakturor är således mer än digitala fakturor.

 Med Visma eEkonomi och elektronisk fakturahantering kan du skicka och ta emot e-fakturor.

Kan man ha både e-faktura och autogiro?

Jag har tidigare haft autogiro och har nu anmält mig till e-faktura istället. Jag skulle just sätta mig och betala räkningar, däribland hyran via e-fakturan som jag fått till min internetbank. Upptäckte då att ni redan dragit hyran via autogiro! Varför gör ni så? Vad ska jag göra nu?

Vad kostar e-faktura för företag?

Ensamföretagare, små och medelstora företag och större koncerner har givetvis olika behov. Våra fakturatjänster täcker därför in hela skalan. Vi erbjuder lösningar för alla nivåer. Se vad som ingår i våra tjänster för att skicka faktura, leverantörsfaktura samt e-order.

Hur skickar man en faktura som privatperson?

En privatperson kan inte skicka en faktura. För att kunna fakturera måste man antingen starta ett eget företag eller göra det som kallas för att fakturera utan företag. Att starta egen firma är enkelt, speciellt om man väljer bolagsformen enskild firma. Då behövs det inte något eget kapital för att få igång verksamheten. Det enda man behöver göra är att registrera sig för F- eller FA-skatt samt att momsregistrera sig om man ska handla med momsbelagda tjänster eller varor. 

Att starta eget företag innebär att man får ett VAT-nummer, organisationsnummer och att man helt enkelt blir registrerad för att själv betala in skatter och egenavgifter för sådant som faktureras. Man behöver ett organisationsnummer för att ha rätt att fakturera. 

Om man inte vill starta eget kan man istället välja att fakturera utan företag. Det betyder att man låter någon annan fakturera för sådana uppdrag man tar sig an, utan att man själv registrerar ett företag. Det finns flera aktörer som erbjuder den här typen av tjänster. Om man vill att någon annan ska fakturera åt en så behöver man ändå ingå ett avtal med uppdragsgivaren där det framkommer vad man ska få för ersättning och vad som ska göras. Sedan ger man de uppgifter som faktureringsbolaget behöver till dem, och så skickar de iväg fakturan. För det här arbetet betalar man antingen en klumpsumma eller en procent av det totala beloppet som faktureras.

Kan man fakturera utan att ha företag?

Egenanställning är ett relativt nytt sätt att frilansa på som gjort det möjligt för privatpersoner att fakturera för tjänster utan att behöva starta ett eget företag.

Eftersom många företag anlitar uppdragstagare med F-skattsedel kan det vara svårt för dig som är frilansare med endast A-skatt att utföra tillfälliga uppdrag. Om du inte vill starta eget företag kan du istället skapa ett konto hos ett egenanställningsföretag och bli egenanställd.  Svårare än så är det inte.

Egenanställning är ett relativt nytt sätt att frilansa på som gjort det möjligt för privatpersoner att fakturera för tjänster utan att behöva starta ett eget företag.

Eftersom många företag anlitar uppdragstagare med F-skattsedel kan det vara svårt för dig som är frilansare med endast A-skatt att utföra tillfälliga uppdrag. Om du inte vill starta eget företag kan du istället skapa ett konto hos ett egenanställningsföretag och bli egenanställd.  Svårare än så är det inte.

Egenanställningsföretaget (även kallat faktureringsföretag eller självanställningsföretag) har F-skatt och fakturerar uppdragsgivaren i utbyte mot en viss avgift. Avgiften är normalt sett procentuell och dras av det fakturerade beloppet. Läs mer om avgifter i avsnittet ”Vilka avgifter tillkommer?”.