:

När ska ett dödsbo vara klart?

Innehållsförteckning:

  1. När ska ett dödsbo vara klart?
  2. Hur får man reda på när en bouppteckning är klar?
  3. Är det tillåtet att tömma dödsbo innan bouppteckning?
  4. Måste man ta upp lösöre i bouppteckning?
  5. Hur lång tid efter dödsfall sker bouppteckning?
  6. Hur lång tid har man på sig att överklaga en bouppteckning?
  7. Hur lång tid tar det för Skatteverket att godkänna en bouppteckning?
  8. Vem ska betala för bouppteckning?
  9. Vilka problem kan uppstå vid bouppteckning?
  10. Får man sälja saker från ett dödsbo innan bouppteckning?
  11. Måste alla arvingar vara med på bouppteckning?
  12. Varför tar bouppteckning så lång tid?
  13. När betalas pengar ut efter bouppteckning?
  14. Hur lång tid tar det mellan bouppteckning och arvskifte?
  15. Hur mycket vite bouppteckning?

När ska ett dödsbo vara klart?

Dödsboet är de samlade tillgångarna som finns kvar efter en person som har avlidit. Som tillgångar räknas pengar, lösöre (till exempel möbler, bilar, smycken), bostad och eventuella skulder. Det är oftast dödsbodelägarna, alltså arvingarna, som tar hand om dödsboet. I många fall är detta någon eller några närstående, till exempel en efterlevande make/maka, sambo, barn eller någon annan släkting.

Det är dödsbodelägarna som har ansvaret för att ta hand om dödsboet och att upprätta en bouppteckning. Bouppteckningen kan delägarna göra helt på egen hand, eller låta ett företag som köper dödsbon hjälpa till med. Det är alltså inte helt ovanligt att ett dödsbo köpes eftersom delägarna då slipper det tunga arbetet med att tömma bostaden, samt kan ta hjälp med bouppteckningen. När bouppteckningen är klar skickas den in till Skatteverket där den registreras.

Hur får man reda på när en bouppteckning är klar?

När någon har dött ska de som ärver göra en bouppteckning som ska skickas till Skatteverket senast 4 månader efter dödsfallet. Bouppteckning är en förteckning som visar vad den döda har ägt och eventuella skulder.

En bouppteckning som är registrerad hos Skatteverket visar vem som har rätt att representera dödsboet.

Det finns särskilda regler för hur en bouppteckning ska gå till. I många fall kan dödsboet göra bouppteckningen själv, men om det känns svårt kan det vara bra att ta hjälp av en person som du har förtroende för. Det går även att anlita en jurist eller begravningsbyrå.

Är det tillåtet att tömma dödsbo innan bouppteckning?

När en person går bort omvandlas den avlidnes tillgångar och skulder till ett dödsbo, som är en egen juridisk person. Det som ingår i ett dödsbo kan till exempel vara en bostad, tillgångar på bankkonton och eventuella lån. Dödsboet ägs och företräds av dödsbodelägarna.

Måste man ta upp lösöre i bouppteckning?

Enkelt för­kla­rat kan man säga att lösöre är fy­sis­ka ägo­de­lar som går att flytta. Man kan tänka att lösöre inte sitter fast i huset eller marken. Ex­em­pel på lösöre är:

  • Möbler, pors­lin och heme­lekt­ro­nik
  • Kläder, böcker och andra per­son­li­ga ägo­de­lar
  • Ma­ski­ner och verk­tyg
  • Skul­debrev, sedlar och mynt
  • Bil, cykel och andra fordon

💡 Saker som inte räknas som lösöre: är pengar på ett bank­kon­to, aktier och rät­tig­he­ter. Inte heller det som är fast egen­dom så som hus eller tomt. 

Lösöre är inte rik­tigt samma sak som lös egen­dom men lösöre är en sorts lös egen­dom. 

I be­grep­pet lös egen­dom ingår alltså lösöre men även sådant som inte är fy­sis­ka saker, till ex­em­pel pengar, vär­de­pap­per, hy­res­rätt, rät­tig­he­ter och fod­ring­ar. Där­e­mot ingår inte fast egen­dom.

Fast egen­dom kan ses som mot­sat­sen till lös egen­dom. 

Hur lång tid efter dödsfall sker bouppteckning?

En boupp­teck­ning är ett do­ku­ment som för­kla­rar vilka skul­der och till­gång­ar den av­lid­ne hade och vem eller vilka som ska ärva dem. Boupp­teck­ning­en är viktig för att allt ska gå rätt till för er som arv­ta­ga­re men också för att Skat­te­ver­ket ska kunna kon­trol­le­ra att den av­lid­nes egen­dom blir re­do­vi­sad som den ska.

Att göra boupp­teck­ning in­ne­bär dels att sam­man­stäl­la upp­gif­ter­na som krävs, och dels att pre­sen­te­ra boupp­teck­ning vid ett för­rätt­nings­mö­te. Två för­rätt­nings­män ska sedan grans­ka och skriva under innan du kan skicka den till Skat­te­ver­ket för re­gi­stre­ring.

Hur lång tid det tar beror helt på dig eller den som gör boupp­teck­ning­en. Ibland kan du också behöva extra tid för att ex­em­pel­vis låta mäk­la­re vär­de­ra ett hus. Är det fler än en döds­bo­de­lä­ga­re be­hö­ver du också ge tid för att de andra ar­ving­ar­na ska hinna komma till för­rätt­nings­mö­tet.  

Boupp­teck­ning­en ska vara av­slu­tad senast tre må­na­der efter döds­da­gen. Boupp­teck­ning­en är av­slu­tad när den för­rät­tats, alltså när del­ta­gar­na på boupp­teck­nings­mö­tet god­känt in­ne­hål­let.

Det finns ingen for­mell tids­frist för när ni måste börja med boupp­teck­ning­en. Det är dock en bra idé att starta så snart ni har möj­lig­het om något ovän­tat skulle dyka upp.

💡 Om du be­hö­ver en ti­di­ga­re boupp­teck­ning kan du be­stäl­la en kopia hos Skat­te­ver­ket. 

Hur lång tid har man på sig att överklaga en bouppteckning?

En tilläggsbouppteckning utgör, som ordet antyder, en komplettering till en inlämnad bouppteckning. Detta aktualiseras när det dyker upp tillgångar som av någon anledning inte tagits med i den ursprungliga bouppteckningen. Frågor? Du når Lavendla på 0770 – 33 90 70.

Det är ärvdabalken som innehåller de regler och krav som finns för upprättande av tilläggsbouppteckning. Detta ska förrättas en om en ny tillgång eller skuld upptäcks efter bouppteckningsförrättningen eller om något annat fel blir känt. Tilläggsbouppteckning med rättelse eller tillägg ska ske inom en månad och tidsperioden startar från den dag tillgången, skulden eller felet upptäcktes.

Hur lång tid tar det för Skatteverket att godkänna en bouppteckning?

När någon har avlidit måste man göra en bouppteckning. Nedan finner du 10 av de mest grundläggande sakerna du bör känna till om bouppteckningsarbetet.

Den person som har mest insyn över den avlidnes ekonomi – vanligtvis efterlevande make/maka/partner eller sambo – har ansvaret att bouppteckningen blir utförd. Om det är oklart vem som är närmast anhörig, så är det dödsbodelägarna tillsammans som har ansvaret för att bouppteckningen utförs. Att man har ansvar för att bouppteckningen innebär inte att man måste utföra allt själv. Personen som har ansvaret har rätt att beställa bouppteckningstjänster för att bli klar med bouppteckningen. Dessa kostnader bekostas av dödsboet och behöver inte godkännas av övriga dödsbodelägare. Om det saknas dödsbodelägare, kan Skatteverket utse en särskild bouppteckningsförrättare. Den utsedda förrättaren får då betalt av dödsboet för sitt uppdrag.

Vem ska betala för bouppteckning?

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar vem som ska betala för bouppteckningen vid en persons bortgång.

Det är i första hand ur dödsboets tillgångar som bouppteckningskostnader ska betalas. Som arvinge (dödsbodelägare) blir man inte ansvarig för den avlidnes skulder, utan de skulder som inte kan betalas ur dödsboet måste avskrivas.

Vilka problem kan uppstå vid bouppteckning?

När någon har dött ska de som ärver göra en bouppteckning som ska skickas till Skatteverket senast 4 månader efter dödsfallet. Bouppteckning är en förteckning som visar vad den döda har ägt och eventuella skulder.

En bouppteckning som är registrerad hos Skatteverket visar vem som har rätt att representera dödsboet.

Det finns särskilda regler för hur en bouppteckning ska gå till. I många fall kan dödsboet göra bouppteckningen själv, men om det känns svårt kan det vara bra att ta hjälp av en person som du har förtroende för. Det går även att anlita en jurist eller begravningsbyrå.

Får man sälja saker från ett dödsbo innan bouppteckning?

Juridik vid dödsfall

Min man avled 16/2 i år.vi ha en gemensam skuld på en husvagn som min man står registrerad på. Min man har tre barn sedan tidigare äktenskap. Vi är alla dödsbodelägare. Om vi alla är överens om att vagnen ska säljas kan vi göra det innan bouppteckningen och inte ta med den i bouppteckning. I så fall vad krävs .Det är jag makan som har hand om dödsboet. I annat fall om den skall tas upp i bouppteckningen Hur gör vi då?

Måste alla arvingar vara med på bouppteckning?

En del i att göra boupp­teck­ning hand­lar om att ta reda på vilka som är döds­bo­de­lä­ga­re och ska ärva. 

Det är inte ovan­ligt att man miss­tar sig för att vara ensam ar­vinge vid boupp­teck­ning och den ende som ska ärva. Låt oss gå igenom tre fall för detta.

Det går inte att vara helt säker på att det inte finns andra ar­ving­ar vid boupp­teck­ning och arv­skif­te. Tes­ta­men­te måste till ex­em­pel inte re­gi­stre­ras i Sve­ri­ge och släkt­skap är sällan heller of­fi­ci­ellt fast­slag­na.

Där­e­mot kan du se till att du verk­li­gen för­står arvs­reg­ler­na rätt. Fråga runt och i övrigt un­der­sök, fram­förallt om det kan finnas något tes­ta­men­te.

💡 När du gör boupp­teck­ning med Aatos hjäl­per tjäns­ten dig att ta reda på om du är ensam ar­vinge rent släkt­mäs­sigt. Det sker genom att du svarar på några frågor om din familj. 

Varför tar bouppteckning så lång tid?

till Finansminister Mikael Damberg (S)

Skatteverket anger nu i maj 2022 på sin hemsida att väntetiden för att påbörja handläggningen av en bouppteckning är cirka nio till elva veckor. Skatteverkets produktionsmått i årsredovisningen för 2021 är andelen registrerade bouppteckningar inom fyra veckor respektive inom nio veckor.

När betalas pengar ut efter bouppteckning?

Arvskiftet är ett juridiskt dokument som visar vem som ska få vad av tillgångarna efter någon som avlidit. Arvskiftet används som en legitimationshandling hos exempelvis banken för att de ska betala ut den avlidnas pengar till arvingarna.

Nej. Är det bara en person som ska ärva, räcker det med en bouppteckning. Ett exempel: Om en man avlider och lämnar efter sig en fru och två gemensamma barn, ärver hans fru alla tillgångar (om det inte finns något testamente som säger annat). Då behöver inget arvskifte göras.

  • Först görs en bouppteckning. Allt som den avlidne ägde och skulder hen hade skrivs upp. När bouppteckningen är klar, registreras den hos Skatteverket.
  • Dödsboförvaltning. Då ska till den avlidnes räkningar och skulder betalas.
  • Fastigheter räknas som fast egendom. När en fastighet byter ägare ska en lagfartsansökan göras hos Lantmäteriet. Det gäller oavsett om någon köpt, fått i gåva eller ärvt fastigheten.

    Om ägarbytet gäller en ärvd bostadsrätt måste bostadsrättsföreningen godkänna ny ägare. Föreningen bestämmer också vem som får bli medlem.

    Hur lång tid tar det mellan bouppteckning och arvskifte?

    Helsingborgs Dagblad grundades, under namnet Helsingborgs Tidning, av boktryckaren Nils Jönsson. Redaktionen låg bara ett stenkast från platsen där den nu ligger, vid Rådhustorget. HD:s uppdrag är att rapportera om lokala händelser, med utblick mot Sverige och världen. Det uppdraget har vi tagit på största allvar i över 150 år.

    Hur mycket vite bouppteckning?

    Helsingborgs Dagblad grundades, under namnet Helsingborgs Tidning, av boktryckaren Nils Jönsson. Redaktionen låg bara ett stenkast från platsen där den nu ligger, vid Rådhustorget. HD:s uppdrag är att rapportera om lokala händelser, med utblick mot Sverige och världen. Det uppdraget har vi tagit på största allvar i över 150 år.