:

Hur påverkar överavskrivningar resultatet?

Innehållsförteckning:

  1. Hur påverkar överavskrivningar resultatet?
  2. När är det bra att göra överavskrivningar?
  3. Hur mycket överavskrivningar får man föra tillbaka?
  4. Är överavskrivningar avdragsgillt?
  5. Hur redovisas överavskrivningar?
  6. Kan man hoppa över avskrivningar?
  7. Hur deklarera överavskrivningar?
  8. Hur funkar överavskrivningar?
  9. Vad är skattemässiga överavskrivningar?
  10. Hur påverkar avskrivningar eget kapital?
  11. Vad får man göra överavskrivningar på?
  12. Kan man ha ett negativt eget kapital?
  13. Hur länge kan man ha negativt eget kapital?
  14. Hur många år kan ett företag gå med förlust?
  15. Får man förbruka aktiekapital?

Hur påverkar överavskrivningar resultatet?

Något förenklat kan man säga att en avskrivning är ett sätt att dela upp utgiften för en ny tillgång på hela den tid som den ska användas/nyttjas i bolaget.

Tänk dig ett åkeri som köper en ny lastbil för en miljon kronor (utgift)  som de planerar att använda i fem år. Om de skulle ta upp hela kostnaden för lastbilen i bokföringen det första året skulle vinsten minska ordentligt, de kanske till och med skulle göra en förlust. Nästkommande fyra år skulle de istället inte ha någon kostnad alls för sin lastbil.

Det här är inte skattemässigt tillåtet, och för att få en jämnare och mer rättvisande fördelning av kostnaden gör man avskrivningar på sina inventarier. I exemplet med lastbilen skulle det innebära att man istället bokför 200 000 kronor som kostnad varje år, det vill säga en miljon kronor fördelat på 5 år.

Det vill säga även om företaget betalar hela lastbilen på en gång så sprider man i bokföringen ut kostnaden över flera år. På så vis speglar resultaträkningen hur företaget nyttjar resursen.

När är det bra att göra överavskrivningar?

Att avskrivningarna i räkenskaperna överstiger det högsta skattemässiga avdraget brukar kallas skattemässig överavskrivning. Skattemässig överavskrivning kan bara bli aktuellt vid räkenskapsenlig avskrivning och när avdraget avser tillgångar som är inventarier enligt 18 kap. IL.

Skattemässig överavskrivning kan uppkomma på olika sätt, t.ex. genom felräkning eller genom att inventarier felaktigt har behandlats som korttidsinventarier. Om sådana felaktigheter upptäcks måste man först kontrollera om en överavskrivning verkligen har ägt rum. Om det felaktiga avdraget ryms inom ett korrekt beräknat avdragsutrymme enligt huvudregeln eller kompletteringsregeln ska man inte göra någon justering av avdraget (jämför principerna i RÅ 1962 Fi 1066).

Om det felaktiga avdraget inte ryms i avdragsutrymmet justerar man bara det belopp som felaktigt belastat resultatet. Beloppet dras sedan av med 20 procent per helt år, räknat från och med beskattningsåret efter det år då överavskrivningen gjordes. När man har gjort en skattemässig överavskrivning ska avskrivningsunderlaget för nästa år inte justeras, utan det utgående värdet enligt balansräkningen är utgångspunkten när man nästa år beräknar avskrivningsunderlaget (18 kap. 19 § IL).

Hur mycket överavskrivningar får man föra tillbaka?

Många har hört talas om överavskrivningar, men vad är det egentligen? Namnet ger en viss ledtråd, det är ju någon form av avskrivningar men över något. Överavskrivningar ingår också i gruppen skattemässiga reserver. Nu blev det sannolikt ännu mer komplicerat för vad är det då? En reserv med skatt? Nej, inte alls, nedan ska jag försöka förklara hur det hänger ihop.När du köper in inventarier av något slag, över ett halv prisbasbelopp, så ska inköpet läggas upp som en inventarie och noteras i anläggningsregistret. Sedan ska du göra löpande avskrivningar på dessa inventarier. Hur mycket du ska skriva av bestäms av den avskrivningsplan som du ska upprätta för varje inventarieinköp. Men är inte avskrivningstiden 5 år på inventarier? Nej inte alls! Det är en missuppfattning. Avskrivningstiden bestäms utifrån livslängden på varje enskild inventarie. Men avskrivningstiden kan mycket väl vara 5 år, men den kan lika gärna vara 6 år eller 7 år eller kanske 4,5 år. Denna avskrivning kallas planmässig avskrivning, dvs avskrivning enligt plan.Sedan när du gjort dina planmässiga avskrivningar så måste du jämföra kvarvarande bokfört värde med lägsta möjliga skattemässigt värde. Detta värde anger hur mycket dina inventarier får vara bokförda till, som lägst. Lägre bokfört värde än det skattemässigt lägsta tillåtna är således inte tillåtet. För att räkna fram det lägsta tillåtna skattemässiga värdet finns det två regler. Huvudregeln innebär (förenklat) att kvarvarande inventarier får tas upp till som lägst 70% av nettot av bokfört värde vid årets ingång plus anskaffningar och minus ersättning för sålda inventarier. Alternativregeln (kompletteringsregeln) innebär att inventarierna tas upp till 80%, 60%, 40% respektive 20% av anskaffningsvärdena av de fyra senaste årens inköp. Du får inte blanda regler på dina inventarier, alla inventarier måste beräknas utifrån samma regel. Du får dock byta regel till nästa räkenskapsår.Nu när du har två värden, ett planmässigt värde och ett skattemässigt värde så jämför du dessa båda. Normalt ska då det skattemässiga värdet vara lägre än dina planmässiga värden. Då har du möjlighet att bokföra överavskrivningar. Det är då helt enkelt avskrivningar över dina planmässiga avskrivningar. Men detta är helt frivilligt. Denna avskrivning bokför du normalt på konto 2153 i kredit och konto 8853 i debet. Konto 2153 tillhör kontoklass 21 och ingår då således bland de skattemässiga reserverna.När använder man sig då av överavskrivningar? Det kan man t.ex. göra när man vill jämna ut resultaten mellan åren. Kanske har du ett bra resultat ett år men vet att du får ett sämre resultat nästa år. Då kan överavskrivningar vara ett sätt att skjuta på en del av beskattningen till nästa år eller senare. Nu är det per definition inte själva skatten man skjuter på, det är resultatet som minskar pga. överavskrivningar vilket då i sig ger lägre skatt. Viktigt att veta är att överavskrivningar, precis som periodiseringsfonder, förr eller senare alltid ska föras tillbaka.

Har du köpt en inventarie? Eller vet du inte? Om du köper in något till din verksamhet som t.ex. verktyg, inredning, skrivbord, datautrustning mm och detta inköp uppgår till mer än ett halvt prisbasbelopp exklusive moms, så har du köpt en inventarie. Bedriver du icke momspliktig verksamhet ska du titta på beloppet inklusive moms.

Är överavskrivningar avdragsgillt?

Enligt bokföringslagen ska företaget göra avskrivningar som motsvarar nyttjandeperioden (planenlig avskrivning). De skatterättsliga reglerna avviker från de civilrättsliga reglerna. Det innebär att ett företag kan göra skattemässiga avskrivningar utöver plan. De kallas överavskrivning eller avsättning till anläggningsreserv.

Skillnaden mellan den skattemässiga avskrivningen och den bokförda avskrivningen enligt plan ska redovisas öppet som en kreditpost under obeskattade reserver i balansräkningen.

Hur redovisas överavskrivningar?

This website protects your privacy by adhering to the European Union General Data Protection Regulation (GDPR). You can grant your consent(s) to use your data for specific purposes below or by clicking "Agree to all".

Analytics

Kan man hoppa över avskrivningar?

Att avskrivningarna i räkenskaperna överstiger det högsta skattemässiga avdraget brukar kallas skattemässig överavskrivning. Skattemässig överavskrivning kan bara bli aktuellt vid räkenskapsenlig avskrivning och när avdraget avser tillgångar som är inventarier enligt 18 kap. IL.

Skattemässig överavskrivning kan uppkomma på olika sätt, t.ex. genom felräkning eller genom att inventarier felaktigt har behandlats som korttidsinventarier. Om sådana felaktigheter upptäcks måste man först kontrollera om en överavskrivning verkligen har ägt rum. Om det felaktiga avdraget ryms inom ett korrekt beräknat avdragsutrymme enligt huvudregeln eller kompletteringsregeln ska man inte göra någon justering av avdraget (jämför principerna i RÅ 1962 Fi 1066).

Om det felaktiga avdraget inte ryms i avdragsutrymmet justerar man bara det belopp som felaktigt belastat resultatet. Beloppet dras sedan av med 20 procent per helt år, räknat från och med beskattningsåret efter det år då överavskrivningen gjordes. När man har gjort en skattemässig överavskrivning ska avskrivningsunderlaget för nästa år inte justeras, utan det utgående värdet enligt balansräkningen är utgångspunkten när man nästa år beräknar avskrivningsunderlaget (18 kap. 19 § IL).

Hur deklarera överavskrivningar?

Beräkningarna av det skattemässiga restvärdet kan göras enligt 30-procentsregeln (huvudregeln) och enligt 20-procentsregeln (kompletteringsregeln). Bilagan ska inte lämnas till Skatteverket men bör sparas eftersom Skatteverket kan begära in en redogörelse hur avskrivningarna har beräknats.

Hur funkar överavskrivningar?

Något förenklat kan man säga att en avskrivning är ett sätt att dela upp utgiften för en ny tillgång på hela den tid som den ska användas/nyttjas i bolaget.

Tänk dig ett åkeri som köper en ny lastbil för en miljon kronor (utgift)  som de planerar att använda i fem år. Om de skulle ta upp hela kostnaden för lastbilen i bokföringen det första året skulle vinsten minska ordentligt, de kanske till och med skulle göra en förlust. Nästkommande fyra år skulle de istället inte ha någon kostnad alls för sin lastbil.

Det här är inte skattemässigt tillåtet, och för att få en jämnare och mer rättvisande fördelning av kostnaden gör man avskrivningar på sina inventarier. I exemplet med lastbilen skulle det innebära att man istället bokför 200 000 kronor som kostnad varje år, det vill säga en miljon kronor fördelat på 5 år.

Det vill säga även om företaget betalar hela lastbilen på en gång så sprider man i bokföringen ut kostnaden över flera år. På så vis speglar resultaträkningen hur företaget nyttjar resursen.

Vad är skattemässiga överavskrivningar?

Att avskrivningarna i räkenskaperna överstiger det högsta skattemässiga avdraget brukar kallas skattemässig överavskrivning. Skattemässig överavskrivning kan bara bli aktuellt vid räkenskapsenlig avskrivning och när avdraget avser tillgångar som är inventarier enligt 18 kap. IL.

Skattemässig överavskrivning kan uppkomma på olika sätt, t.ex. genom felräkning eller genom att inventarier felaktigt har behandlats som korttidsinventarier. Om sådana felaktigheter upptäcks måste man först kontrollera om en överavskrivning verkligen har ägt rum. Om det felaktiga avdraget ryms inom ett korrekt beräknat avdragsutrymme enligt huvudregeln eller kompletteringsregeln ska man inte göra någon justering av avdraget (jämför principerna i RÅ 1962 Fi 1066).

Om det felaktiga avdraget inte ryms i avdragsutrymmet justerar man bara det belopp som felaktigt belastat resultatet. Beloppet dras sedan av med 20 procent per helt år, räknat från och med beskattningsåret efter det år då överavskrivningen gjordes. När man har gjort en skattemässig överavskrivning ska avskrivningsunderlaget för nästa år inte justeras, utan det utgående värdet enligt balansräkningen är utgångspunkten när man nästa år beräknar avskrivningsunderlaget (18 kap. 19 § IL).

Hur påverkar avskrivningar eget kapital?

Prenumerera

Hej, Jag vill ha era tankar om det optimala läget(om det finns) i frågan om investeringar.

Vad får man göra överavskrivningar på?

Något förenklat kan man säga att en avskrivning är ett sätt att dela upp utgiften för en ny tillgång på hela den tid som den ska användas/nyttjas i bolaget.

Tänk dig ett åkeri som köper en ny lastbil för en miljon kronor (utgift)  som de planerar att använda i fem år. Om de skulle ta upp hela kostnaden för lastbilen i bokföringen det första året skulle vinsten minska ordentligt, de kanske till och med skulle göra en förlust. Nästkommande fyra år skulle de istället inte ha någon kostnad alls för sin lastbil.

Det här är inte skattemässigt tillåtet, och för att få en jämnare och mer rättvisande fördelning av kostnaden gör man avskrivningar på sina inventarier. I exemplet med lastbilen skulle det innebära att man istället bokför 200 000 kronor som kostnad varje år, det vill säga en miljon kronor fördelat på 5 år.

Det vill säga även om företaget betalar hela lastbilen på en gång så sprider man i bokföringen ut kostnaden över flera år. På så vis speglar resultaträkningen hur företaget nyttjar resursen.

Kan man ha ett negativt eget kapital?

Baserat på din sökning kan följande exempel innehålla grova ord.

Baserat på din sökning kan följande exempel innehålla talspråkliga ord.

Hur länge kan man ha negativt eget kapital?

Eget kapital är en post i varje företags balansräkning. Som namnet antyder handlar det om den del av företagets kapital som är företagets egen (den motsvaras alltså inte av skulder). Det egna kapitalet är matematiskt lika med tillgångarna minus skulderna. Man kan också uttrycka det som att det egna kapitalet är företagets nettoförmögenhet.

Det egna kapitalet består av det kapital som ägarna skjutit till (som insatskapital vid starten och som kapitaltillskott under driften) och de vinstmedel som ägarna beslutat att låta vara kvar i verksamheten.

Hur många år kan ett företag gå med förlust?

Ett aktiebolag ska alltid lämna en egen inkomstdeklaration. Där redovisar företaget sitt resultat för beskattningsåret. Den slutliga skatten som företaget ska betala framgår av slutskattebeskedet.

Får man förbruka aktiekapital?

  • När det finns skäl att anta att bolagets eget kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet ska styrelsen upprätta och låta bolagets revisor (om bolaget har vald revisor) granska en s.k. kontrollbalansräkning.
  • Om kontrollbalansräkningen visar att bolagets eget kapital understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet, ska styrelsen kalla till en bolagsstämma som ska pröva om bolaget ska gå i likvidation.