:

Får man dra av kostnaden för Hemnet?

Innehållsförteckning:

  1. Får man dra av kostnaden för Hemnet?
  2. Får man dra av flyttkostnader vid försäljning?
  3. Vad är avdragsgillt vid bostadsförsäljning?
  4. Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?
  5. Vad får man dra av vid flytt?
  6. Måste man betala för Hemnet?
  7. Får man dra av Visningsstädning?
  8. Vad kan man dra av vid försäljning?
  9. Kan man dra av hela mäklararvodet?
  10. Får man dra av lagfart vid försäljning?
  11. Måste man ha kvitton för avdrag?
  12. Vad är avdragsgillt för privatpersoner?
  13. Varför betalar säljaren Hemnet?
  14. Får mäklare provision från Hemnet?
  15. Vilka flyttkostnader är avdragsgilla?

Får man dra av kostnaden för Hemnet?

Man får göra avdrag för utgifter i samband med sin annonsering på Hemnet, för mer information om detta så kan du läsa på Skatteverkets sida här.

Kvitto för dina köp får du alltid i samband med köpet, i det fall du har betalat din annons via faktura så kan din faktura agera som kvitto.

Får man dra av flyttkostnader vid försäljning?

Vid en bostadsförsäljning så finns det vissa kostnader som du har möjlighet att dra av, som är avdragsgilla. Det kan handla om grundförbättringar eller renovering och underhåll av bostaden. Avdragsgilla kostnader kan även handla om kostnader relaterade till flytten, som exempelvis mäklararvoden eller homestaging.

En fråga vi ofta får är om det går att dra av flyttstädning eller flytthjälp för att minska skatten, alltså får du göra avdrag för flyttkostnader? Tyvärr är flyttstädning inte avdragsgillt vid husförsäljning. Det finns vissa undantag där flytthjälp kan vara avdragsgillt men det handlar om specifika fall. Exempel på detta är att du ska ha blivit uppsagd från din nuvarande tjänst och att det enda sättet att få behålla jobbet är att flytta till en annan ort. 

Skatteverket har många bra guider för hur du ska beräkna de flyttrelaterade avdrag du får göra. Du kan till exempel göra avdrag för hela utgiften om du har byggt ett nytt hus, byggt ut ett hus, installerat en tvättmaskin där det saknats en sedan tidigare eller om du gjort om ett garage till ett badrum. Utöver detta så finns det kostnader där du får göra avdrag för delar av utgifterna. Det kan exempelvis handla om att du bytt ut en plastmatta mot ekparkett, bytt tak från papp till plåt, bytt handfat eller tapetserat om väggar. Om du är osäker på vilken typ av avdrag du får göra rekommenderar vi dig alltid att kolla med Skatteverket.

Vad är avdragsgillt vid bostadsförsäljning?

Vid en bostadsförsäljning så finns det vissa kostnader som du har möjlighet att dra av, som är avdragsgilla. Det kan handla om grundförbättringar eller renovering och underhåll av bostaden. Avdragsgilla kostnader kan även handla om kostnader relaterade till flytten, som exempelvis mäklararvoden eller homestaging.

En fråga vi ofta får är om det går att dra av flyttstädning eller flytthjälp för att minska skatten, alltså får du göra avdrag för flyttkostnader? Tyvärr är flyttstädning inte avdragsgillt vid husförsäljning. Det finns vissa undantag där flytthjälp kan vara avdragsgillt men det handlar om specifika fall. Exempel på detta är att du ska ha blivit uppsagd från din nuvarande tjänst och att det enda sättet att få behålla jobbet är att flytta till en annan ort. 

Skatteverket har många bra guider för hur du ska beräkna de flyttrelaterade avdrag du får göra. Du kan till exempel göra avdrag för hela utgiften om du har byggt ett nytt hus, byggt ut ett hus, installerat en tvättmaskin där det saknats en sedan tidigare eller om du gjort om ett garage till ett badrum. Utöver detta så finns det kostnader där du får göra avdrag för delar av utgifterna. Det kan exempelvis handla om att du bytt ut en plastmatta mot ekparkett, bytt tak från papp till plåt, bytt handfat eller tapetserat om väggar. Om du är osäker på vilken typ av avdrag du får göra rekommenderar vi dig alltid att kolla med Skatteverket.

Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?

Grattis till bostadsförsäljningen! Kom ihåg att försäljningen ska deklareras året efter att du har sålt din bostad. Här går vi igenom vad du ska tänka på – innan, under och efter deklarationen.

Du ska deklarera din bostadsförsäljning innan den 2 maj, året efter försäljningen. Att deklarera är enklare än många tror, det viktigaste är att du har koll på alla uppgifter som rör bostadsförsäljningen. För att deklarera loggar du in på Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1. Under fliken ”bilagor” finner du blanketten ”Försäljning av privatbostad”. Klicka på den för att börja deklarera din bo-stadsförsäljning.

Vad får man dra av vid flytt?

En glädjande nyhet från den 1 augusti 2016 är att du numera kan få rutavdrag när du anlitar en flyttfirma i samband med flytt till en ny bostad. Denna förändring i rutavdraget innebär att du nu endast behöver betala 50% av arbetskostnaden när du anlitar flytthjälp!

RUT är en förkortning för renhållning, underhåll, tvätt och är ett skatteavdrag på tjänster kopplade till det egna hemmet, där du har rätt att dra av hälften av arbetskostnaden upp till  50 000 kr under ett år. Är du över 65 år är taket för rutavdrag 50 000 kr. Några av de tjänster som omfattas av rutavdraget är t.ex. enklare städning, tvätt, barnpassning och trädgårdsarbete. Nytt från 1 augusti 2016 är alltså att du även kan anlita flytthjälp och få rutavdrag. För mer information om vilken typ av tjänster som omfattas av rutavdraget kan du gå in på Skatteverkets hemsida.

Måste man betala för Hemnet?

När en bostad är fotograferad och mäklaren har satt ihop de säljande texterna med information om bostaden så är det dags att sätta igång med marknadsföringen. Detta sker genom följande kanaler:

  • Annons i lokaltidning och ibland i större tidningars bostadsbilaga.
  • Annons på Hemnet, Boneo, Booli osv (den absolut viktigaste annonseringen)
  • Annons på mäklarens egna hemsida.
  • Riktad annonsering på sociala medier såsom Facebook, Instagram osv.
  • Annons på mäklarbyråns egna Facebook-konto och Instagram-konto.
  • Till-salu-skylt i mäklarbyråns skyltfönster.
  • Till-salu-skyltar vid bostaden.
  • Till-salu-utskick i brevlådan hos grannar och i närområdet.
  • Mäklarbyråns egna register med spekulanter – E-mail register där spekulanter har anmält vad de söker för typ av bostad. E-mail skickas ut till spekulanter som söker den typen av bostad.
  • Mäklaren ringer eller sms:ar spekulanter från tidigare visningar av liknande bostäder.

Ska du sälja din bostad rekommenderar vi att du först jämför mäklarna och deras arvoden på Hittamäklare.se.

Får man dra av Visningsstädning?

Det finns fem stycken olika kategorier som man kan dela upp avdragen inom:

Du får göra avdrag för de renoveringar som du utfört under försäljningsåret och de senaste 5 kalenderåren innan försäljningsåret (om du sålt bostaden under år 2023 kan du alltså dra av för renoveringar från och med 2018).

Utöver att renoveringen är max 5 kalenderår gammal krävs det även att dina kostnader uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma år för att de skall vara avdragsgilla. Du får alltså inte dra av beloppet om du tex målat om hallen och kostnaden inte uppgick till 5 000 kr eller mer. MEN om du under samma år byter toalettstol och den totala kostnaden för dessa två förbättringar uppgår till över 5 000 kr så får du dra av totalkostnaden.

För att du skall få dra av en vanlig renovering krävs det att åtgärden är ”förbättrande”. Det kan man dock nästan alltid hävda att den är (om inte bostaden var ny när du köpte den). Skatteverket nekar väldigt sällan ett sådant påstående.

Om du under din boendetid bygger om och/eller lägger till något som tidigare inte fanns i bostaden så är detta avdragsgillt oavsett ålder så länge kostnaderna för åtgärderna totalt uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma kalenderår. Dvs om du bygger en altan och det inte fanns någon altan där tidigare så får du dra av denna kostnad oavsett om altanen är 5, 10 eller 15 år gammal.

För att få göra avdrag i denna kategori krävs det att åtgärden är en grundförbättring för bostaden. Det kan vara ny-, till- och ombyggnad samt nytillskott av utrustning som inte funnits tidigare i bostaden.

Många gör en ”fuling” och drar av sådant som egentligen borde ligga under renoveringar/förbättringar som ny- till- och ombyggnad. Om man exempelvis köpt en ny tvättmaskin som vid försäljningen är över 5 år gammal så kan man ju egentligen inte dra av den kostnaden. Då kan man ju dock köra en ”fuling” och hävda att det inte fanns någon tvättmaskin i bostaden när man köpte den. Då räknas ju tvättmaskinen som ett tillägg till bostaden.

Vad kan man dra av vid försäljning?

Om en bostadsrätt anses vara en privatbostadsrätt, näringsbostadsrätt eller oäkta bostadsrätt beror både på den faktiska användningen av bostaden och på egenskaperna hos bostadsföretaget (till exempel bostadsrättsföreningen). Det i sin tur påverkar hur eventuell vinst beskattas och hur du ska deklarera försäljningen.

Med privatbostad menas en bostad vars yta till mer än 50 procent används eller är avsedd att användas av dig som ägare eller dina närstående för permanent boende eller som fritidsbostad. Uppfylls inte kraven är bostaden en så kallad näringsbostadsrätt. Bedömningen av om bostadsrätten är en privatbostad eller inte görs alltid på försäljningsdagen.

En privatbostadsrätt eller näringsbostadsrätt måste vara en del i ett privatbostadsföretag (till exempel en äkta bostadsrättsförening), annars är det en oäkta bostadsrätt, det vill säga en andel i ett oäkta bostadsföretag.

Om du har sålt en privatbostadsrätt kan du använda tjänsten för att beräkna vinst och förlust på din bostadsförsäljning samt hur mycket skatt du behöver betala för din eventuella vinst.

Du räknar ut vinst eller förlust så här:

Försäljningspris- försäljningsutgifter- inköpspris- förbättringsutgifter- kapitaltillskott- andel av inre reparationsfond vid försäljningen+ andel av inre reparationsfond vid köpet+ återföring av uppskovsbelopp= vinst eller förlust

Kan man dra av hela mäklararvodet?

Juridik vid dödsfall

Hej, vi är tre syskon som ärvt ett sommarhus. Vi har en jurist som sköter bouppteckningen. Han hävdar att man ska ta med mäklararvode i uträkningen av värdet på huset. Stämmer detta att ta med framtida mäklaravode i uträkningen?

Får man dra av lagfart vid försäljning?

När du lånar pengar för att köpa en ny fastighet eller när du tar ytterligare lån på en fastighet du redan äger, vill banken ha en säkerhet – det vill säga pant – för bolånet. Du kan använda fastigheten du köper eller en fastighet du redan äger som den säkerheten. Men eftersom du inte fysiskt kan lämna in fastigheten till banken blir lösningen ett pantbrev.

Pantbrevet är med andra ord ett juridiskt bevis på att banken har en säkerhet i den belånade delen av din fastighet, och för att få pantbrevet gör du en inteckning på ett visst belopp i fastigheten. Om du missköter amorteringen eller betalningen av bolåneräntan kan banken begära utmätning i din fastighet, vilket betyder att du kan bli tvungen att sälja den.

Måste man ha kvitton för avdrag?

Hej, jag undrar om någon här kan ge mig klarhet i hur jag ska räkna ut min skatt för bostadsförsäljning.

Jag köpte ett hus för 355.000 av min far någongång på 90-talet. Men i samband med detta tog jag ett lån på huset som tillsammans uppgick till 900.000. Dessa pengar gick till att bygga en carport, ett tvättförråd och ett extra utrum. Dessa byggen gjordes mestadels av mig själv och min far och jag innehar inga kvitton.

Vad är avdragsgillt för privatpersoner?

Avdragsramar:

Med ”enklare förtäring” menas förfriskningar och annan enklare förtäring som inte kan anses som måltid, och som är av mindre värde, till exempel alkoholfri dryck, kaffe, te, kakor, bullar, frukt och en enklare smörgås.

Varför betalar säljaren Hemnet?

till Statsrådet Ardalan Shekarabi (S)

När man i dag som bostadssäljare anlitar en mäklare för att sälja sin bostad är det mäklaren som ansvarar för annonseringen. Sättet mäklarna marknadsför en bostadsförsäljning på har förändrats rejält under de senaste 20 åren. Förr lade man in annonser i olika papperstidningar och satte upp till-salu-skyltar utanför bostaden. Nu när datorer och digitaliseringen tagit över mer och mer så har de flesta mäklarbyråerna dragit ner på annonseringen i papperstidningar och ökat den digitala annonseringen istället. Här har Hemnet.se en närmast monopolliknande ställning. Alla mäklarbyråer betalar en abonnemangsavgift till Hemnet för att få annonsera där. Försök har gjorts för att bryta Hemnets särställning, till exempel med Blocket bostad, men dessa har misslyckats. Den främsta anledningen får antas vara att de två stora mäklarfirmorna Svensk Fastighetsförmedling och Swedbankägda Fastighetsbyrån, som var med och startade Hemnet och tidigare också var majoritetsägare, inte velat medverka. Det senaste försöket - Bomero, som samlar en tredjedel av marknaden, är precis i sin uppstart och utgången är i dagsläget oviss. 

Får mäklare provision från Hemnet?

Jämför mäklararvoden i just din kommunMäklarnas provisioner kan skilja sig åt mellan olika områden och kommuner. För att få en tydlig överblick över vad mäklarna kan erbjuda i form av tjänst och arvode i just ditt område kan du använda den kostnadsfria hemsidan Hittamäklare.se. Du fyller i dina uppgifter och får sedan hjälp med att samla in offerter och att jämföra mäklarna som är aktiva i ditt område.Tjänsten är helt gratis och du förbinder dig inte till något när du skickar in din ansökan på Hittamäklare.

Som uppdragsgivare brukar du kunna välja mellan 3 st olika alternativ:

1. Fast arvode Fast arvode är en fast summa som inte ändras oavsett vilket slutpris bostaden landar på. Exempel: 50 000 kr i fast arvode.

Vilka flyttkostnader är avdragsgilla?

  • Företagsflytt, RÅ 1969 fi 33
  • Utbildning, RÅ 1969 fi 560
  • Flytt vid befordran, RÅ 1960 fi 1151

Flyttningsersättning som betalas ut av en hyresvärd till en privatperson är normalt skattefri. Dock inte om det sker till en näringsidkare.