När behöver man inte deklarera?
Innehållsförteckning:
- När behöver man inte deklarera?
- När skall man ha deklarerat?
- Hur mycket ska man tjäna för att deklarera?
- När ska man deklarera första gången?
- Vad händer om man inte deklarerar inkomst?
- Hur mycket kan du tjäna utan att betala skatt?
- Hur många mil för att få tillbaka på skatten?
- Hur mycket svarta pengar får man tjäna?
- Hur mycket får jag tjäna på ett år utan att betala skatt?
- Hur vet jag att jag har deklarerat?
- Hur vet man om man blir granskad av Skatteverket?
- Vad är straffet för att jobba svart?
- Får man böter om man inte deklarerar?
- Hur mycket Swish kan man ta emot utan att skatta?
- Vad kan man dra av i deklarationen?
När behöver man inte deklarera?
I den här texten kommer du få läsa om hur det svenska skattesystemet fungerar. Du kommer också få läsa om deklaration och hur du gör för att deklarera.
Skatt är en avgift för att betala för offentliga utgifter. Vi betalar skatt på vår inkomst, och på varor och tjänster.
När skall man ha deklarerat?
I den här artikeln går vi bland annat igenom vem som ska lämna inkomstdeklaration och sammanfattar de viktigaste tidpunkterna för årets deklarationsarbete. Vi fokuserar på vad som gäller för deklarationen för fysiska personer och dödsbon.
Det börjar närma sig deklarationstider för fysiska personer. Det första datumet att hålla reda på är den 5 mars, senast då bör man skaffa en digital brevlåda för att få deklarationen digitalt. Då kommer deklarationen redan i början av mars och den 14 mars kan man deklarera Inkomstdeklaration 1. De som inte har digital brevlåda får deklarationen med posten mellan 15 mars och 15 april. Senaste dagen att deklarera är den 2 maj.
Hur mycket ska man tjäna för att deklarera?
Om du bara säljer tjänster mot ersättning ett fåtal gånger per år ska du inte redovisa mervärdesskatt, moms. Om du regelbundet säljer tjänster mot ersättning kan du bli skyldig att redovisa moms om ersättningen exklusive moms överstiger 80 000 kronor.
Skattesatsen är oftast 25 procent. Då är momsen 20 procent av det pris som kunden betalar. Vissa branscher är undantagna från moms och vissa branscher har lägre skattesats.
När ska man deklarera första gången?
-
När kommer min deklaration?
Du som har en digital brevlåda får din inkomstdeklarationen skickad dit redan den 6‑10 mars. Har du ingen digital brevlåda skickar vi deklarationen till din folkbokföringsadress. Se därför till att vara folkbokförd på rätt adress senast den 22 februari 2023. Vi börjar skicka ut pappersblanketterna i mitten av mars. Senast den 15 april ska alla ha fått sina blanketter.Utskicken sker inte områdesvis. Du behöver därför inte bli orolig om du inte får din blankett samtidigt som övriga familjemedlemmar eller dina grannar.Du kan logga in med e-legitimation i vår e-tjänst Inkomstdeklaration 1 och deklarera innan du fått din deklarationsblankett. Har du en smarttelefon eller surfplatta kan du deklarera i Skatteverkets app med mobilt Bank-id.Om du inte har fått din deklarationsblankett senast den 15 april kan du beställa den i vår e-tjänst Beställa blanketter.
- Beställa blanketter
-
Jag har inte fått min inkomstdeklaration. Vad ska jag göra?
Skatteverket skickar ut en deklaration till dig som ska deklarera. Om du har en digital brevlåda får du ingen pappersdeklaration. Deklarationen skickas i stället till din digitala brevlåda. Har du ingen digital brevlåda får du deklarationen med posten senast den 15 april.I vissa fall ska du deklarera även om du inte har fått någon deklaration. Om du är osäker kan du läsa om när du ska deklarera på sidan Vem ska deklarera.
- Vem ska deklarera?
- Beställa blanketter
-
Var kan jag få tag på min deklaration som pdf?
Din deklaration finns som pdf på Mina sidor under fliken Skatter och deklarationer. Deklarationen innehåller samma uppgifter som den deklaration som har skickats med posten eller till digital brevlåda.Tänk på att om det har kommit nya eller ändrade uppgifter i din deklaration, finns dessa inte med i deklarationen på Mina sidor. I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 finns däremot alltid aktuella uppgifter.Deklarationen på Mina sidor innehåller inte några koder.
- Mina sidor
- Vem ska deklarera?
- Hur får jag en utskrift av mina deklarationsuppgifter, bilagor, skatteuträkning och kvittens? Har du deklarerat i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1, kan du logga in igen med hjälp av dina koder eller din e-legitimation. Klicka på knappen för kvittenser. Där kan du välja att skriva ut allt eller välja kvittens för de avsnitt i deklarationen som du vill skriva ut, till exempel försäljning av värdepapper (K4) eller näringsverksamhet (NE). Vill du skriva ut din skatteuträkning gör du det via Skatteuträkning i menyraden.
-
Hur får jag en pappersdeklaration?
Du behöver ingen pappersdeklaration för att deklarera. Har du e-legitimation (till exempel Mobilt bank-id) kan du deklarera i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller Skatteverkets app.Här kan du läsa hur du gör om du ändå föredrar att deklarera på papper.
Du som inte har digital brevlåda
Du som inte har digital brevlåda får en pappersdeklaration hemskickad till din folkbokföringsadress någon gång mellan den 15 mars och 15 april. Om du av någon anledning inte har tillgång till pappersdeklarationen vi skickar ut kan du göra något av följande:- Beställ en papperskopia i vår e-tjänst Beställa blanketter.
- Ring Skatteupplysningen på 0771–567 567 och beställ en kopia.
- Skriv ut deklarationen från din digitala brevlåda
- Beställ en papperskopia i vår e-tjänst Beställa blanketter. Du kan beställa kopian från den 10 april.
-
Jag behöver anstånd med att lämna deklarationen, hur gör jag?
Om du inte kan deklarera i tid, till exempel för att du saknar uppgifter för deklarationen eller är sjuk, kan du ansöka om anstånd med att lämna deklarationen. Du ansöker enklast om anstånd på Mina sidor. Ansök senast den 2 maj.
- Mina sidor
- Du arbetar heltid som anställd.
- Du bedriver aktiv näringsverksamhet
- Du handlar med värdepapper i väldigt stor utsträckning.
- Hur gör jag om det saknas eller finns en felaktig uppgift i min deklaration? Om du saknar uppgifter eller hittar fel i din deklaration kan det bero på att Skatteverket saknade eller hade fått en felaktig uppgift när din deklaration skapades. I e-tjänsten är din deklaration alltid uppdaterad med de senaste uppgifterna. Om uppgifterna har ändrats sedan deklarationen skapades behöver du bara godkänna de nya uppgifterna i e-tjänsten. Det kan du göra både med koder och med din e-legitimation.Du kan också lägga till en helt ny uppgift. Det gör du i menyvalet Ändra i e‑tjänsten. Då behöver du vara inloggad med e-legitimation. Om du ändrar något på pappersblanketten måste du vara noga med att skriva det nya totalbeloppet i den vita rutan, så att din ändring blir registrerad.
-
Jag har inte fått någon uppgift om min inkomst från min arbetsgivare eller pensionsutbetalare. Vad gör jag?
De flesta får ingen uppgift om inkomst, eftersom arbetsgivare och pensionsutbetalare numera redovisar löner och skatteavdrag till Skatteverket varje månad. Tidigare redovisade de löner och skatteavdrag en gång om året. Uppgifterna finns i din deklaration precis som vanligt.Du hittar de redovisade uppgifterna på Mina sidor. På Mina sidor väljer du Skatter och deklarationer, därefter Lön, pension, sjukpenning m.m. Kontakta den som har eller skulle ha lämnat uppgifterna om du saknar uppgifter eller om det finns uppgifter som inte stämmer.
- Mina sidor
- Vad innebär en schablonintäkt? Om du har fondandelar eller ett investeringssparkonto beskattas du för en schablonintäkt. Du behöver inte själv redovisa schablonintäkten i din deklaration, den är redan ifylld vid punkt 7.1, ”Schablonintäkter”. Schablonintäkten för fondandelar och investeringssparkonto beräknas av din bank eller ditt fondbolag.FondandelarSchablonintäkten för fondandelar är 0,4 procent av värdet av dina fondandelar den 1 januari 2022. Skatten är 30 procent av schablonintäkten vilket motsvarar 0,12 procent av fondandelarnas värde. Har du till exempel fondandelar som är värda 100 000 kronor vid ingången av 2022 blir skatten 120 kronor.InvesteringssparkontoSchablonintäkten för investeringssparkonto är 1,25 procent av ett kapitalunderlag (inkomståret 2022). Skatten är 30 procent av schablonintäkten vilket motsvarar 0,375 % av underlaget. Har du till exempel ett kapitalunderlag på 100 000 kronor för 2022 blir skatten 375 kronor.BostadsuppskovDen årliga schablonintäkten för bostadsuppskov togs bort från och med inkomståret 2021 (deklarationen 2022).
-
Jag har skaffat en digital brevlåda, hur deklarerar jag?
Skaffar du en digital brevlåda senast den 5 mars får du ingen pappersdeklaration. I stället får du din deklaration skickad till din digitala brevlåda mellan den 6–10 mars. Från och med den 14 mars kan du deklarera digitalt med din e-legitimation eller dina koder i appen Skatteverket eller e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Du kan också deklarera med koderna genom att sms:a eller ringa. Koderna finns i specifikationen som du får med din deklaration.
- Så här deklarerar du
-
Kan jag deklarera digitalt från utlandet?
Du som befinner dig i utlandet kan deklarera digitalt på flera olika sätt. Om du har fått en pappersdeklaration skickad till dig och bara ska godkänna deklarationen kan du deklarera genom att skicka ett sms, ringa, använda e-tjänsten eller appen. Det gör du med hjälp av dina personliga koder som finns i specifikationen till din deklaration. Ska du ändra eller lägga till uppgifter i din deklaration behöver du registrera dig som ombud för att kunna använda e-tjänsten Inkomstdeklaration 1.
- Ombud och behörigheter
- Deklarera digitalt från utlandet
-
Varför kan jag inte deklarera i e-tjänsten med min e-legitimation?
Om du inte kan deklarera i e-tjänsten kan det bero på att det inte har skapats någon inkomstdeklaration för dig. Orsaken kan vara att du inte var skatteregistrerad i Sverige när inkomstdeklarationerna trycktes. Du behöver då beställa en deklarationsblankett. Det gör du på något av följande sätt:
- I Skatteverkets e-tjänst Beställa blanketter.
- Beställa blanketter
- Genom att ringa Skatteupplysningen på telefon 0771-567 567.
- Genom att besöka ett servicekontor.
- Lämna in deklarationen på papper
-
Varför har jag inte fått några koder?
Om du inte har fått några koder med din deklaration beror det på att du ska ändra eller lägga till något i den. Om du till exempel har sålt värdepapper eller en bostad ska du redovisa försäljningen i en bilaga till deklarationen.Här kan du läsa mer om vilken bilaga du ska lämna, beroende på din situation:
- Lämna en bilaga till deklarationen
- Mina koder fungerar inte att deklarera med, vad ska jag göra? Har det kommit in en ny eller ändrad uppgift i din deklaration efter att den trycktes, kan du inte deklarera med koderna genom att ringa eller sms:a. Du kan däremot deklarera i e-tjänsten eller appen genom att logga in med dina koder.I e-tjänsten och appen kan du se hur den nya eller ändrade uppgiften har påverkat din skatt att betala eller få tillbaka. Har du inte möjlighet att deklarera digitalt ska du ändra den ifyllda uppgiften på pappersblanketten innan du skickar in den. Tänk på att fylla i totalbeloppet i den vita rutan.
-
Kan jag låta någon annan lämna digital inkomstdeklaration åt mig?
Är det någon annan som hjälper dig med ekonomin kan du anmäla den personen i e-tjänsten Ombud och behörigheter. Då kan personen lämna din inkomstdeklaration och andra deklarationer. Personen kan också ha koll på ditt skattekonto i e-tjänsten Skattekonto.Om ett dödsbo ska ansöka om deklarationsombud behöver samtliga dödsbodelägare skriva under ansökan.Om ett minderårigt barn ska utse ett deklarationsombud ska samtliga vårdnadshavare till barnet skriva under ansökan.
- Ombud och behörigheter
- Ansökan deklarationsombud (blankett SKV 4809)
-
Ska mitt barn lämna in en deklaration?
Det är samma regler för att deklarera för alla – oavsett om du är vuxen eller barn. Barnet ska lämna in deklarationen om barnet har fått en deklarationsblankett hemskickad.
- Vem ska deklarera?
- barnet har jobbat och tjänat mindre än 20 431 kronor i lön, eller
- barnet bara har haft kapitalinkomster (till exempel utdelning, ränteinkomster eller schablonintäkt) som Skatteverket och barnet fått kontrolluppgift på.
- Vem ska skriva under en deklaration för barn under 18 år?
-
Vem ska skriva under deklarationen för barn under 18 år och hur lämnar man in den?
För barn under 16 år Deklarationen för barn under 16 år ska skrivas under av barnets förmyndare, vilket oftast är barnets föräldrar.För barn mellan 16 och 18 år Beroende på vilken typ av inkomst barnet haft ska barnet, förmyndare, eller både barnet och förmyndare skriva under.
- Kapitalinkomster: förmyndare ska skriva under.
- Arbetsinkomster: barnet ska skriva under.
- Både kapitalinkomster och arbetsinkomster : både förmyndare och barnet ska skriva under.
- Ansökan e-tjänster – Deklarationsombud (SKV 4809)
-
Hur gör jag om jag har fått uppmaning att redovisa försäljning av en fastighet i år, fast jag redovisade försäljningen förra året?
Har du redan redovisat försäljningen i deklarationen 2022 (för att kontraktet skrevs på under 2021) ska du inte redovisa den i deklarationen 2023. I stället gör du så här:
- I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 väljer du att ta bort den bilaga (K5) som vi har lagt upp åt dig.
- På pappersblanketten fyller du i under rubriken "Övriga upplysningar" att du deklarerade försäljningen 2022.
- Hur kan jag kontrollera om min deklaration har kommit in till Skatteverket? Logga in med e-legitimation på Mina sidor.Under fliken Skatter och deklarationer kan du se om din deklaration har kommit in, oavsett om du har deklarerat i e-tjänsten, appen, genom att ringa, sms:a eller skicka in pappersblanketten. Där kan även du som har hjälp av en redovisningsbyrå och har skrivit under din deklaration på Mina sidor, se om din deklaration har kommit in.Obs! Har du deklarerat på pappersblanketten tar det upp till 14 dagar innan du kan se på Mina sidor att deklarationen är registrerad hos Skatteverket.Andra sätt att se om deklarationen har kommit in Har du deklarerat i e-tjänsten, appen, genom att ringa eller sms:a, kan du också logga in i appen eller e-tjänsten för att kontrollera att din deklaration har kommit in.Har du ringt in din deklaration kan du ringa upp på nytt. Då får du besked om att du redan har lämnat din deklaration.
- Kan jag göra ändringar i min deklaration efter att jag lämnat in den? Ja, du kan göra ändringar i en deklaration som du har skickat in. Du kan göra ändringar upp till sex år efter inkomståret. Det innebär att du under 2023 kan göra ändringar som gäller inkomståret 2017 eller senare.Har du ännu inte fått slutskattebeskedet kan du logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och skicka in deklarationen på nytt efter att du gjort ändringen. Har du redan fått slutskattebeskedet kallas det för att du begär en omprövning. Hur du ska göra beror på vilket inkomstår som ändringen gäller.Om ändringen gäller inkomståret 2022 (deklarationen 2023) Vill du ändra något som gäller inkomster eller utgifter som du hade under 2022 (deklarationen 2023) kan du logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och ändra uppgifterna. Du kan använda e-tjänsten fram tills att den stänger den 14 december 2023.Du kan också begära en omprövning genom att skicka ett brev till oss. I brevet ska du beskriva vilket inkomstår ändringen gäller och vad du vill ändra. Skriv ditt personnummer och kom ihåg att underteckna brevet. Skicka brevet till:Skatteverket205 30 MalmöOm ändringen gäller ett tidigare inkomstår Vill du ändra uppgifter som gäller inkomståren 2017–2021, begär du en omprövning. Det gör du genom att skicka ett brev till oss. I brevet ska du ange vilket inkomstår ändringen gäller och vad du vill ändra. Skriv ditt personnummer och kom ihåg att underteckna brevet. Skicka brevet till:Skatteverket205 30 Malmö
-
Jag har fått ett meddelande om ändrade uppgifter från Skatteverket, behöver jag göra någonting?
Om uppgiften stämmer Stämmer uppgiften behöver du inte göra någonting. Då beskattar vi dig i enlighet med den. Tänk på att de ändrade uppgifterna kan påverka din slutskatt, det vill säga hur mycket du ska få tillbaka eller betala.
- Datum för skatteåterbäring
- Datum för betalning av skatt
Vad händer om man inte deklarerar inkomst?
Du kan bli tvungen att betala en förseningsavgift eller en skatteförhöjning om du
- deklarerar för sent
- lämnar skattedeklarationen för sent
- inte alls lämnar din skattedeklaration
- inte korrigerar fel på skattedeklarationen
- inte deklarerar en skattepliktig inkomst
- deklarerar en kostnad som avdrag som inte kan dras av i beskattningen.
Observera att den elektroniska skattedeklarationen eller pappersblanketterna ska vara framme hos Skatteförvaltningen senast på den sista inlämningsdagen för skattedeklarationen!
Hur mycket kan du tjäna utan att betala skatt?
En hobbyverksamhet är en hobby som genererar vissa inkomster. För att räknas som hobbyverksamhet måste verksamheten utövas utan vinstsyfte av den så kallade hobbyidkaren på fritiden vid sidan av en annan sysselsättning.
Det kan vara svårt att veta var gränsen går mellan hobby- och näringsverksamhet. Därför måste man i många fall titta på helheten och göra en bedömning utifrån alla förutsättningar som verksamheten har.
Det här är några av de saker som skiljer hobbyverksamhet från företag:
Hur många mil för att få tillbaka på skatten?
- Sista dagen att deklarera är den 2 maj, men för att få eventuell skatteåterbäring redan i april behöver du deklarera tidigare än så. Du kanske också behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid för att undvika att hamna i tidsnöd sista dagen, säger Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom.
Den som godkänner sin deklaration digitalt senast den 30 mars, utan att göra tillägg eller ändringar, får sin eventuella skatteåterbäring mellan den 5 april och den 6 april. Som ändring räknas till exempel avdrag för resor till och från arbetet eller redovisning av bostadsförsäljning.
Hur mycket svarta pengar får man tjäna?
Möjligheten att tjäna pengar är den huvudsakliga drivkraften bakom organiserad brottslighet. För att kriminella ska kunna använda brottsvinster i den lagliga ekonomin tvättas svarta pengar rena.
Syftet med penningtvätten är att dölja var pengarna kommer ifrån. Exempelvis sker transaktioner som omvandlar pengar från till exempel narkotikahandel eller bankrån, till skenbart lagliga inkomster och tillgångar.
Det stora flertalet utredningar om penningtvättsbrott har sin början i polisens ordinarie linjearbete eller fångas upp i andra brottsutredningar.
I många utredningar av brott, oavsett brottstyp, finns anledning att göra en finansiell kartläggning där exempelvis transaktioner utreds. I ett sådant arbete upptäcks ofta penningtvätt, till exempel genom att pengar slussas runt mellan olika personer och konton.
Ett av syftena med kriminaliseringen av penningtvätt är att motverka att brottsutbyte förs in och cirkulerar i det finansiella systemet. För att motverka detta bör det vara en central och naturlig del av brottsbekämpningen att spåra, säkra och förverka vinning av brott.
Hur mycket får jag tjäna på ett år utan att betala skatt?
För de flesta ungdomar har skolan ringt ut och sommarlovet tagit vid. En lite annorlunda sommar i spåren av pandemin men för den som ska jobba under lovet kan det vara bra att känna till att man inte behöver betala skatt på det man tjänar upp till en viss summa.
(Tips: Är du förälder, mor/farförälder eller har någon ungdom i din närhet som du vet ska sommarjobba? Tipsa om denna artikel så slipper din ungdom betala skatt i onödan.)
Hur vet jag att jag har deklarerat?
Skattedeklarationen är en sammanställning av inkomsterna och avdragen under det föregående året. Du får den förhandsifyllda skattedeklarationen varje vår i mars–april.
Om du har tagit i bruk elektronisk kommunikation med myndigheterna, det vill säga Suomi.fi-meddelanden, får du ett e-postmeddelande när du kan granska skattedeklarationen. Till övriga kunder skickas skattedeklarationen också hem per papperspost.
De flesta kunder får beskattningsbeslutet och beskattningsintyget med skattedeklarationen. Innehållet i skattedeklarationen är annorlunda om alla beskattningsuppgifter ännu inte är tillgängliga. Detta är fallet för exempelvis företagare, jordbruksidkare eller personer som har fått exempelvis hyresinkomst eller överlåtelsevinst.
Hur vet man om man blir granskad av Skatteverket?
Om ditt företag har lämnat “oriktig uppgift” och Skatteverket upptäcker detta vid en granskning, kan ni bli tvungna att betala skattetillägg. Vanligtvis är skattetillägget 20-40 % av summan på skatten som undanhållits.
Enligt Skatteverket gör hela fyra av tio svenska företag misstag som kan leda till skattetillägg, vilket motsvarar runt 8 miljarder kronor per år. Och Helene Struthers på Visma Spcs vet vad anledningen ofta är:
– Samlar man på sig högar med papperskvitton och ska redovisa flera månader gamla inkomster och utgifter – ja, då är risken större att det blir fel, säger Helene Struthers.
Vad är straffet för att jobba svart?
Genom att jobba svart förlorar du många av dina rättigheter som ett vitt jobb innebär. Om du jobbar svart saknar du ett riktigt anställningsbevis, verkliga arbetsrättigheter och löneskydd.
Får man böter om man inte deklarerar?
Om du inte sköter bokföringen i din näringsverksamhet, kan det få till följd att det uppstår en fara för att till exempel Skatteverkets skattekontroll försvåras.
Hur mycket Swish kan man ta emot utan att skatta?
Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Det är svårt att säga om du ska skatta dessa 9000kr du fått av en kompis utan att veta bakgrunden till varför du fick dem. Är dessa 9000kr bara en gåva så behöver du inte skatta på dem (8 kap. 2 § inkomstskattelagen (1999:1229). Om det är så att du utfört ett arbete åt din vän eller sålt något åt honom eller henne så hänför sig dessa pengar antingen till inkomstslaget tjänst, näringsverksamhet eller kapital 10, 13 respektive 41 kap. inkomstskattelagen (1999:1229). Det innebär att dessa ska beskattas genom att summan tas upp i din deklaration. Så för att ge svar på din fråga det beror på om pengarna är en gåva, hänför sig till ett arbete eller försäljning. Om de hänför sig till en försäljning så ska de endast skattas om du gjort en vinst genom försäljningen.
Vad kan man dra av i deklarationen?
Deklarationstips 14 avdrag inför deklarationsdagen. Det är det många som stressar upp sig inför 2 maj. Accountors skatteexperter har tagit fram några tips på avdrag att uppmärksamma, avdrag som kan påverka den slutliga skatten.
Om din arbetsgivare inte betalar för ett arbetsredskap som du anser att du behöver för att kunna utföra ditt jobb, till exempel en mobiltelefon, kan du få avdrag i deklarationen om du själv köper in det.
En av förutsättningarna för avdrag är dock att arbetsredskapet är nödvändigt för jobbet. Det ställs i detta fall högre krav än om arbetsgivaren istället hade köpt redskapet. Då krävs bland annat att redskapet är av väsentlig betydelse för att du ska kunna göra ditt jobb. I skattesammanhang är detta en gradskillnad till individens nackdel vid eget inköp.
Är förutsättningarna för avdrag uppfyllda kan du få direktavdrag för anskaffningsutgiften, under förutsättning att denna inte överstiger ett halvt prisbasbelopp (24 150 kr för inkomståret 2022).
Om du har betalat trängselskatt för egen bil som avser inkomståret 2022 och dessutom uppfyller reglerna för avdrag för resor till och från arbetsplatsen kan du få avdrag för trängselskatten. Du får avdrag för den del av dina sammanlagda utgifter för resor och trängselskatt som överstiger 11 000 kr. För hjälp att räkna ut se här.
Du får dock inget avdrag om du har förmånsbil och fått betala trängselskatt kontant eller via nettolöneavdrag. Arbetsgivaren ska här istället ha reducerat bilförmånsvärdet med det belopp som du har betalat.
Om du kör minst 3 000 mil i tjänsten under ett år kan byte av arbetsgivare medföra att du inte kör fullt antal mil hos respektive arbetsgivare, men att du sammanlagt gör det under kalenderåret. Vardera arbetsgivaren har då redovisat fullt förmånsvärde på kontrolluppgifterna.
I ett sådant fall kan du i inkomstdeklarationen yrka justering av det sammanlagda förmånsvärdet till 75 %. Denna begäran gör du under övriga upplysningar på deklarationen.