:

Hur mycket kostar det att leasa en Tesla Model X?

Innehållsförteckning:

  1. Hur mycket kostar det att leasa en Tesla Model X?
  2. Vad kostar en Tesla i förmånsvärde?
  3. Vilken elbil har bäst förmånsvärde?
  4. Vad kostar en Tesla Model Y som tjänstebil?
  5. Vilka bilar har lägst förmånsvärde 2023?
  6. Vilka bilar får sänkt förmånsvärde 2023?
  7. Är det billigare att äga en Tesla?
  8. Vad kostar skatt och försäkring på en Tesla?
  9. Är det värt att ha förmånsbil 2023?
  10. Är det lönsamt att ha tjänstebil?
  11. Kan man få rabatt på Tesla?
  12. När lönar det sig att ha förmånsbil?
  13. När lönar det sig inte med elbil?
  14. Är Tesla lönsamt?
  15. Är Tesla dyra att försäkra?

Hur mycket kostar det att leasa en Tesla Model X?

Om du är sugen på en elektrisk bil har du kanske funderat på en Tesla. Trots att många bilmärken  nu för tiden tillverkar både helelektriska- och hybridbilar är det många som tänker “Tesla” när de tänker på elektriska bilar. Teslas marknadsföring har således varit mycket lyckad. 

Vad kostar en Tesla i förmånsvärde?

För miljöbilar som tas i trafik den 1 juli 2022 eller senare ska förmånsvärdet sättas ned enligt en schablon istället för till närmast jämförbara bil utan miljöteknik. Elhybrider och etanoldrivna bilar omfattas inte av lagändringen, förmånsvärdet för de bilarna utgår från nybilspriset utan sänkning.

Vilken elbil har bäst förmånsvärde?

Se hela listan för dig som funderar på att investera i ny tjänstebil.

Listan och de ekonomiska nyckeltalen har tagits fram av tjänstebilskonsulten Ynnor till Tidningen Företagaren.

Vad kostar en Tesla Model Y som tjänstebil?

Hos Sixt, en ledande aktör inom Tesla tjänstebilar, erbjuder vi stolt skräddarsydda leasinglösningar unikt utformade för dina behov.

Vilka bilar har lägst förmånsvärde 2023?

På tionde plats i vår sammanställning kommer Kia Ceed SW som med sitt elektrifierade kombiformat samt vettiga prislapp erbjuder ett minst sagt tilltalande paket, inte minst som tjänstebil.

Vi har skrivit att ”Det här är nog främst en bil som riktar sig mot tjänstebilister, tack vare dess låga förmånsvärde.”

På nionde plats i vår sammanställning kommer Volkswagen ID.4, en bil som länge toppat listorna över Sveriges mest sålda elbil – tills Tesla Model Y klev in på arenan.

Brittiska Top Gear konstaterar att ”Volkswagen ID.4 är helt rätt ute sett till ändamål.”

På åttonde plats i vår sammanställning kommer Polestar 2 som är det kinesägda svenska märkets första renodlade elbil.

Brittiska Carwow säger att bilen erbjuder ”ett elegant utseende och god räckvidd men att fjädringen är lite väl styv.”

Vilka bilar får sänkt förmånsvärde 2023?

Är du anställd i ditt bolag och använder en bil som bolaget äger för privata ändamål, i mer än ringa omfattning*, ska du förmånsbeskattas.

Förmånsbeskattningen grundar sig på ett årsförmånsvärde, som fördelas ut över årets tolv månader.

Är det billigare att äga en Tesla?

Att köpa en Tesla är utan tvekan dyrare än att köpa en vanlig bensinbil. Tesla Model 3, den billigaste modellen, har en startkostnad på cirka 450 000 kr, medan en vanlig bensinbil i samma storlek kan köpas för så lite som 150 000 kr. Men det är viktigt att tänka på att Tesla är en högteknologisk bil med många avancerade funktioner och den kommer med fördelar som inte finns i traditionella bilar.

En annan faktor att tänka på när man jämför Tesla med en bensinbil är underhållskostnaderna. Eftersom Tesla är en elbil är den helt mekaniskt enklare än en traditionell bensinbil. Det betyder att det inte finns någon förbränningsmotor som behöver underhållas, vilket minskar kostnaderna betydligt. Dessutom har Teslas bromsar en längre livslängd än de i en vanlig bensinbil.

En av de största fördelarna med att äga en Tesla är bränslekostnaden. Att ladda en Tesla är mycket billigare än att tanka en bensinbil. Genomsnittskostnaden för att köra en Tesla per mil är ungefär 1 kr, medan en bensinbil kostar cirka 8 kr per mil. Detta betyder att Tesla-ägare kan spara mycket pengar på lång sikt.

Försäkringskostnader för en Tesla är vanligtvis högre än för en traditionell bensinbil. Detta beror delvis på den höga kostnaden för att reparera en Tesla om något går fel. Men det beror också på att Tesla-ägare tenderar att köra mer och längre avstånd än andra bilister. Men med tanke på att Tesla är en säker bil som är mindre benägna att orsaka olyckor, kan försäkringspremierna sänkas på sikt.

Vad kostar skatt och försäkring på en Tesla?

Den bästa bilförsäkringen för elbilar är Hedvig. Hedvig har ett lågt pris, väldigt nöjda kunder och en app som är modern vilket Tesla ägare brukar uppskatta.

Är det värt att ha förmånsbil 2023?

- För bilar uttagna fram till den sista juni förändras inte förmånsvärdet. Däremot har fordonskatten för bensin- och dieseldrivna höjts ytterligare. Detta gäller alla personbilar och lätta lastbilar som registreras från den 1 april 2021 och gäller de tre första åren.

Är det lönsamt att ha tjänstebil?

Om arbetsgivaren låter dig använda en tjänstebil privat kallas det förmånsbil.  Att du själv får använda bilen privat räknas som en förmån och du som förare betalar inkomstskatt för förmånen. Håll reda på hur mycket du kör i tjänsten och privat. Tänk på att reglera i avtal vad som ska gälla om du får använda tjänstebilen även för privat bruk.

Arbetsgivaren är ytterst ansvarig för din arbetsmiljö när du använder bilen i tjänsten.

Kan man få rabatt på Tesla?

Om du redan har tittat närmare på Tesla kommer du snabbt att märka att Tesla går åt olika håll i alla positioner. Med den här guiden vill vi göra ditt köp enklare och svara på några frågor i förväg. Vi är övertygade om att alla har ställt sig följande frågor innan de köper en Tesla:

Innan du köper en Tesla bör du tänka på några saker. Hur stor räckvidd behöver jag, behöver jag mycket lagringsutrymme, vilken komfort ska min Tesla erbjuda och hur stor budget har jag till förfogande.

När lönar det sig att ha förmånsbil?

Till att börja med finns det några frågor som du kan ställa dig själv:

En annan sak att ta i beaktande är att halva momsen får lyftas vid leasing av förmånsbil men köper företaget en bil får ingen del av momsen lyftas. Som privatperson är momsen alltid en kostnad. Naturligtvis spelar även likvidtillgången en stor roll.

När lönar det sig inte med elbil?

Elbilen har en mycket lägre kostnad för drivmedel om man ser per mil, i jämförelse med diesel- och bensinbilar. Detta gäller oavsett ditt geografiska läge i Sverige, då det finns stora skillnader i elpriser i olika län. De som bor i norra Sverige och kör långt gör den största besparingen.

Är Tesla lönsamt?

Teslas vinstmarginaler är dock oslagbara i branschen, något som kan härledas till deras produktionstakt, faktumet att de har minimerat antalet delar i bilarna och att kvaliteten på bilarna är undermålig.

Nedan är en tabell som visar hur nettovinstmarginalen för Tesla var jämte andra biltillverkare under tredje kvartalet 2022 och tar således inte hänsyn till prissänkningarna. 

Är Tesla dyra att försäkra?

Att försäkra en elbil, framförallt en Tesla, är fortfarande lite av en vetenskap. Vissa bolag skyr Tesla som pesten eftersom de är dyra i inköp och reparation samt att statistiskt underlag saknas eftersom de kraschar för sällan. De sätter därför uppemot 100000 kr om året i försäkring. Det verkar å andra sidan, enligt rapporter från Danmark nyligen, att även om Teslan är väldigt säker på landsväg så bidrar entusiastiska ägare/förare och snabb gasrespons till att Teslor är inblandade i mindre tillbud i låga hastigheter. Efter första året normaliseras denna olycksrisk. Andra bolag försäkrar gärna, men baserar premien på maxeffekt.

Nu kommer det komplicerade; EU-föreskrifter (Regulation No 85 of the Economic Commission for Europe of the United Nations (UN/ECE)) säger att effekten på en elbil ska anges som medelvärdet av det som kan avges under 30 minuter. Detta är för att inte ge elbilar en nackdel eftersom de kan momentant ge hög effekt genom kortvarig överbelastning av elmotorn, men inte upprätthålla denna effekt särskilt länge. 30-minuterstestet ger en effekt på min Tesla på 60 kW. Transportstyrelsen har dock tidigare missat föreskrifterna och således inte följt dessa utan angav istället endast en maxeffekt som de tog från biltillverkarens CoC-dokument. Det som gör det ännu mer orimligt är att batteriet oftast inte klarar att förse motorn med den effekten under 30 minuter utan den är helt fiktiv, under testet använder man nämligen en konstant likströmskälla utan de begränsingarna.