:

När är det krav på kassaregister?

Innehållsförteckning:

  1. När är det krav på kassaregister?
  2. När behöver man inte ha kassaregister?
  3. Måste man anmäla kassaregister?
  4. Vad innebär ett kassaregister?
  5. Vilka måste ha kassaregister?
  6. Måste man ha kassaregister för Swish?
  7. Vad kostar ett kassaregister?
  8. Varför kassaregister?
  9. Får man kvitto när man Swishar?
  10. Vilket kassaregister ska jag välja?
  11. Hur gör man ett kassaregister?
  12. Är Swish räknas som inkomst?
  13. Hur mycket Swish utan att skatta?
  14. Vad kostar ett kassasystem i månaden?
  15. När kollar Skatteverket Swish?

När är det krav på kassaregister?

Om du säljer varor eller tjänster kontant eller mot betalning med kontokort för högst fyra prisbasbelopp inklusive moms under ett räkenskapsår på tolv månader behöver du inte ha ett tillverkardeklarerat kassaregister. Då anses den kontanta försäljningen vara av obetydlig omfattning. Fyra prisbasbelopp för år 2023 är 210 000 kronor (4 × 52 500 kronor). Exempel på kontantförsäljning är betalning med sedlar och mynt, presentkort, kuponger som företaget löser in hos något annat företag och liknande. Som betalning med kontokort räknas betalning med konto- eller kreditkort och andra elektroniska betalningstjänster så som Swish.

Om du inte är skyldig att ha ett tillverkardeklarerat kassaregister, är du inte heller skyldig att erbjuda kvitto. Men det kan dock vara lämpligt att kunna erbjuda ett kvitto till kunden.

Är kunden en företagare ställer bokföringslagen och momsreglerna krav på underlag i kundens bokföring och avdragsrätt till moms.

När behöver man inte ha kassaregister?

Kassaregister krav kommer från främst den så kallade kassalagen. Skatteverket är den myndighet som har ansvar att säkerställa att alla företag följer kassalagen. Skatteverket har följande kassaregister krav:

  • Alla företag som säljer varor eller tjänster som betalas kontant till ett belopp som överstiger 4 prisbasbelopp per år måste ha ett godkänt och certifierat kassaregister av skatteverket. Vi förklarar mer av vad som är ett godkänt och certifierat kassaregister nedan. Begreppet kontant ska tolkas brett. Betalkort, kreditkort, Swish, Paypal, banköverföring, och till med betalning med kryptovaluta är alla överföringar av kontanta medel i en rättslig tolkning av Skatteverket.
  • Det räcker inte med att bara köpa ett godkänt certifierat kassaregister. Du måste även registrera det hos Skatteverket. Din kassaleverantör ska kunna assistera dig.
  • Var sedan noga med att använda kassaregistret på rätt sätt. Framförallt, se till att alltid erbjuda kunden kvitto. Skatteverket utför nämligen oannonserade kontroller vilket kan leda till böter om du slarvat med registreringen av din försäljning.

Kvittot är ett bevis till både konsumenten och Skatteverket att en genuin transaktion har skett. Om ett kvitto, på papper eller digitalt, inte erbjuds konsumenten föreligger en risk för att all försäljning inte registreras korrekt av företaget i kassaregistret. Kassalagen är väldigt tydlig med vad ska stå på ett kvitto.

  • datum och klockslag
  • artikelnamn
  • antalet varor eller tjänster som sålts
  • pris
  • moms
  • företagets namn och organisationsnummer
  • butikens adress

Idag är det mer populärt än någonsin med digitala kvitton. Det sparar dig både pengar och tid. Fråga din kassaleverantör hur du slår på digitala kvitton, det är bra för miljön också!

Måste man anmäla kassaregister?

När du har anmält kassaregister och kontrollenhet får du en bekräftelse inom två veckor. Ett registreringsbevis kan ta upp till sex veckor från det att anmälan är gjord. Du får också skyltar där det står ett identifikationsnummer för kassaregistret respektive kontrollenheten. Fäst skyltarna på ett synligt och säkert sätt på respektive enhet. Har du ett sådant kassaregister att det inte går att fästa skyltarna på kassaregistret/kontrollenheten får du förvara skyltarna i direkt anslutning till platsen där kassaregistret används. Du ska då också ha en förteckning över vilka enheter som hör till respektive skylt.

Du kan börja använda kassaregistret så fort det är anmält, det vill säga redan innan du hunnit få skyltarna.

Vad innebär ett kassaregister?

Alla företag måste ha ett certifierat kassaregister som registrerar all försäljning för att uppfylla Skatteverkets krav. Undantaget är företag som har en årlig omsättning på mindre än 190 400 kr (inkl. moms).

Vilka måste ha kassaregister?

Kassaregister krav kommer från främst den så kallade kassalagen. Skatteverket är den myndighet som har ansvar att säkerställa att alla företag följer kassalagen. Skatteverket har följande kassaregister krav:

  • Alla företag som säljer varor eller tjänster som betalas kontant till ett belopp som överstiger 4 prisbasbelopp per år måste ha ett godkänt och certifierat kassaregister av skatteverket. Vi förklarar mer av vad som är ett godkänt och certifierat kassaregister nedan. Begreppet kontant ska tolkas brett. Betalkort, kreditkort, Swish, Paypal, banköverföring, och till med betalning med kryptovaluta är alla överföringar av kontanta medel i en rättslig tolkning av Skatteverket.
  • Det räcker inte med att bara köpa ett godkänt certifierat kassaregister. Du måste även registrera det hos Skatteverket. Din kassaleverantör ska kunna assistera dig.
  • Var sedan noga med att använda kassaregistret på rätt sätt. Framförallt, se till att alltid erbjuda kunden kvitto. Skatteverket utför nämligen oannonserade kontroller vilket kan leda till böter om du slarvat med registreringen av din försäljning.

Kvittot är ett bevis till både konsumenten och Skatteverket att en genuin transaktion har skett. Om ett kvitto, på papper eller digitalt, inte erbjuds konsumenten föreligger en risk för att all försäljning inte registreras korrekt av företaget i kassaregistret. Kassalagen är väldigt tydlig med vad ska stå på ett kvitto.

  • datum och klockslag
  • artikelnamn
  • antalet varor eller tjänster som sålts
  • pris
  • moms
  • företagets namn och organisationsnummer
  • butikens adress

Idag är det mer populärt än någonsin med digitala kvitton. Det sparar dig både pengar och tid. Fråga din kassaleverantör hur du slår på digitala kvitton, det är bra för miljön också!

Måste man ha kassaregister för Swish?

Swish, som är en mobilapplikation för överföring mellan bankkonton både för privatpersoner och företag, har blivit en allt vanligare betalningsmetod. Det är enkelt och det går snabbt. Men mobiltjänsten kräver också att företagaren håller koll på att transaktioner redovisas och verifieras korrekt.

Som betalningsmedel går Swish att jämföra med kontanter och kontokort. Således gäller reglerna om kassaregister i Skatteförfarandelagen. Om Swishbetalningarna tillsammans med kortbetalningar och betalning med sedlar och mynt överstiger 4 prisbasbelopp måste företaget normalt ha ett certifierat kassaregister.

Vad kostar ett kassaregister?

Ett kassaregister passar perfekt för dig som driver ett mindre företag och vill kunna erbjuda dina kunder ett kvitto när du säljer varor och tjänster mot kontant, kort eller Swish betalning. Tydliga dagsrapporter skrivs enkelt ut vid dagens slut så att du får full kontroll över er försäljning och kan räkna kassan. Alla våra kassaregister är godkända enligt Skatteverkets lagen om kassaregister.

Varför kassaregister?

Kassaregister krav kommer från främst den så kallade kassalagen. Skatteverket är den myndighet som har ansvar att säkerställa att alla företag följer kassalagen. Skatteverket har följande kassaregister krav:

  • Alla företag som säljer varor eller tjänster som betalas kontant till ett belopp som överstiger 4 prisbasbelopp per år måste ha ett godkänt och certifierat kassaregister av skatteverket. Vi förklarar mer av vad som är ett godkänt och certifierat kassaregister nedan. Begreppet kontant ska tolkas brett. Betalkort, kreditkort, Swish, Paypal, banköverföring, och till med betalning med kryptovaluta är alla överföringar av kontanta medel i en rättslig tolkning av Skatteverket.
  • Det räcker inte med att bara köpa ett godkänt certifierat kassaregister. Du måste även registrera det hos Skatteverket. Din kassaleverantör ska kunna assistera dig.
  • Var sedan noga med att använda kassaregistret på rätt sätt. Framförallt, se till att alltid erbjuda kunden kvitto. Skatteverket utför nämligen oannonserade kontroller vilket kan leda till böter om du slarvat med registreringen av din försäljning.

Kvittot är ett bevis till både konsumenten och Skatteverket att en genuin transaktion har skett. Om ett kvitto, på papper eller digitalt, inte erbjuds konsumenten föreligger en risk för att all försäljning inte registreras korrekt av företaget i kassaregistret. Kassalagen är väldigt tydlig med vad ska stå på ett kvitto.

  • datum och klockslag
  • artikelnamn
  • antalet varor eller tjänster som sålts
  • pris
  • moms
  • företagets namn och organisationsnummer
  • butikens adress

Idag är det mer populärt än någonsin med digitala kvitton. Det sparar dig både pengar och tid. Fråga din kassaleverantör hur du slår på digitala kvitton, det är bra för miljön också!

Får man kvitto när man Swishar?

Swish, som är en mobilapplikation för överföring mellan bankkonton både för privatpersoner och företag, har blivit en allt vanligare betalningsmetod. Det är enkelt och det går snabbt. Men mobiltjänsten kräver också att företagaren håller koll på att transaktioner redovisas och verifieras korrekt.

Som betalningsmedel går Swish att jämföra med kontanter och kontokort. Således gäller reglerna om kassaregister i Skatteförfarandelagen. Om Swishbetalningarna tillsammans med kortbetalningar och betalning med sedlar och mynt överstiger 4 prisbasbelopp måste företaget normalt ha ett certifierat kassaregister.

Vilket kassaregister ska jag välja?

Vi använder cookies. Om du fortsätter använda vår webbplats innebär det att du godkänner detta.Jag förstår

Hur gör man ett kassaregister?

Hur anmäler man kassaregistret till Skatteverket?

Anmälan av kassaregister sker främst via Skatteverkets webbsida. Här följer en guide över hur detta kan gå till. För andra sätt att anmäla kassaregister eller för aktuell information om gällande regler kontakta Skatteverket via telefon 010-5766060 eller e-post [email protected] eller läs vidare på Skatteverkets webbplats under avdelningarna för kassaregister.

Är Swish räknas som inkomst?

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är svårt att säga om du ska skatta dessa 9000kr du fått av en kompis utan att veta bakgrunden till varför du fick dem. Är dessa 9000kr bara en gåva så behöver du inte skatta på dem (8 kap. 2 § inkomstskattelagen (1999:1229). Om det är så att du utfört ett arbete åt din vän eller sålt något åt honom eller henne så hänför sig dessa pengar antingen till inkomstslaget tjänst, näringsverksamhet eller kapital 10, 13 respektive 41 kap. inkomstskattelagen (1999:1229). Det innebär att dessa ska beskattas genom att summan tas upp i din deklaration. Så för att ge svar på din fråga det beror på om pengarna är en gåva, hänför sig till ett arbete eller försäljning. Om de hänför sig till en försäljning så ska de endast skattas om du gjort en vinst genom försäljningen.

Hur mycket Swish utan att skatta?

När du tar emot pengar via Swish finns det ingen automatisk skatteavdrag. Det är ditt ansvar som mottagare att redovisa inkomsten till Skatteverket och betala skatt på den om det behövs. Detta gäller oavsett om pengarna är en gåva eller betalning för en tjänst eller vara.

För att redovisa din inkomst från Swish-betalningar kan du använda dig av Skatteverkets tjänst ”Inkomstdeklaration 1”. Där kan du ange beloppet du har tjänat och betala den skatt du är skyldig.

Vad kostar ett kassasystem i månaden?

Kassasystem till restaurang, bar och café kräver oftast en lite annorlunda lösning jämfört med andra verksamheter. Det är oftast ett mer avancerat kassasystem med fler funktioner, till exempel bokningssystem och bongskrivare.

Med både stor personal och många gäster är det viktigt att ha ett kassasystem som gör det enkelt för er att hålla koll på bokningar, beställningar och betalningar. Rätt lösning kan bland annat ge er följande fördelar: 

Är ni i behov av att köpa ett kassasystem till restaurang kan ni hitta lösningar från 25.000 kronor och uppåt. Priset beror av vilka funktioner ni väljer att integrera och om det är ett nytt eller ett begagnat system. Det är alltså svårt att nämna ett specifikt pris just för att det finns många olika modeller och lösningar på kassasystem för restaurang.

När kollar Skatteverket Swish?

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är svårt att säga om du ska skatta dessa 9000kr du fått av en kompis utan att veta bakgrunden till varför du fick dem. Är dessa 9000kr bara en gåva så behöver du inte skatta på dem (8 kap. 2 § inkomstskattelagen (1999:1229). Om det är så att du utfört ett arbete åt din vän eller sålt något åt honom eller henne så hänför sig dessa pengar antingen till inkomstslaget tjänst, näringsverksamhet eller kapital 10, 13 respektive 41 kap. inkomstskattelagen (1999:1229). Det innebär att dessa ska beskattas genom att summan tas upp i din deklaration. Så för att ge svar på din fråga det beror på om pengarna är en gåva, hänför sig till ett arbete eller försäljning. Om de hänför sig till en försäljning så ska de endast skattas om du gjort en vinst genom försäljningen.