:

Vad är en Nettokalkyl?

Innehållsförteckning:

  1. Vad är en Nettokalkyl?
  2. Hur mycket pengar kvar efter husförsäljning?
  3. Hur räknar man skatt på husförsäljning?
  4. Hur undviker man vinstskatt?
  5. Hur mycket får jag för min lägenhet?
  6. Vad kan man dra av på vinstskatten?
  7. Får man tillbaka sin kontantinsats vid försäljning?
  8. Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?
  9. Måste man köpa en dyrare bostad för att få uppskov?
  10. Hur mycket vinstskatt på en miljon?
  11. Hur räknar man ut skälig hyra?
  12. Får man dra av mäklararvodet på vinstskatten?
  13. Får man dra av vitvaror i deklarationen?
  14. Måste man ha 15 i kontantinsats?
  15. Vad är skillnaden mellan handpenning och kontantinsats?

Vad är en Nettokalkyl?

Ska göra en anbuds- och produktionskalkyl på ett tvåvånings hus, grundläggning platta på mark. Huset ska ha stomme och fasad av trä. Huset är 14,6m*7,5m undervåning och 14,6*5,1m övervåning + balkong. Garage med en garageplats + inbyggd carport +2 förråd, total yta på hela garaget med förråd: 7,0m*10,75m.

Rumshöjden i huset är 2400mm.

Hur mycket pengar kvar efter husförsäljning?

Du skall sälja eller har sålt din bostad och vill räkna ut hur mycket du kommer att ha kvar i handen/plånboken efter du betalat eventuell skatt och löst dina lån. Oavsett om det gäller försäljning av hus eller lägenhet/bostadsrätt så räknar man på samma sätt.

Kalkylatorn finner du längre ner i artikeln

Hur räknar man skatt på husförsäljning?

Om du har gjort en vinst på din bostadsförsäljning och vill undvika att behöva betala kostnadsränta kan du göra en eller flera extra skatteinbetalningar. När skatten senast ska vara inbetald beror på om din kvarskatt blir mer eller mindre än 30 000 kronor. Här kan du läsa mer om vilken förfallodag som gäller för dig.

Hur undviker man vinstskatt?

Vinsten eller förlusten vid bostadsförsäljningen räknas samman med kapitalinkomster och kapitalutgifter i din deklaration.

Lägg ihop dina kapitalinkomster med dina kapitalvinster och dra bort dina kapitalutgifter och dina kapitalförluster. Då får du antingen ett överskott eller ett underskott av kapital.

Hur mycket får jag för min lägenhet?

Du skall sälja eller har sålt din bostad och vill räkna ut hur mycket du kommer att ha kvar i handen/plånboken efter du betalat eventuell skatt och löst dina lån. Oavsett om det gäller försäljning av hus eller lägenhet/bostadsrätt så räknar man på samma sätt.

Kalkylatorn finner du längre ner i artikeln

Vad kan man dra av på vinstskatten?

Arbeten som du gör på din bostad kan delas in i två kategorier. Den ena kategorin är grundförbättringar. Den andra kategorin är reparationer och underhåll. Det är olika regler för dessa två kategorier: grundförbättringar ger avdrag för hela utgiften, och förbättrande reparationer och underhåll kan ge avdrag för en del av utgiften.

Får man tillbaka sin kontantinsats vid försäljning?

Flytta isär, skilja sig & separera

Jag och min sambo köpte ett hus tillsammans för 3 400 000 kr. Jag lade in en kontantinsats på 1 000 000 kr. Min sambo betalade 0 kr. Han betalar mer i ränta än vad jag gör i förhållande till storleken på vårt gemensamma banklån, där vi står som hälftenägare av huset/lånet. Vi ska eventuellt separera nu. Hur ska jag då få tillbaka min kontantinsats? Vi har skrivit och undertecknat en egen överenskommelse där det framgår att jag lagt in ovanstående kontantinsats. Hur går vi vidare? Ska jag först få ut min kontantinsats innan lånet löses eller vad händer?

Får man dra av Mäklararvodet på vinstskatten?

  • Deklarera en bostadsförsäljning
  • Vanliga frågor
  • Räkna ut mäklararvode

När du säljer en bostad med hjälp av en mäklare betalar du ett mäklararvode men ofta har du också en del andra utgifter i samband med bostadsförsäljningen. En del av dessa utgifter kan du göra avdrag för i deklarationen. Exempel på kostnader som är avdragsgilla är:

Mäklarnas arvoden skiljer sig en hel del mellan olika städer och områden. För att ta reda på vad olika mäklare tar i arvode och vad som ingår så kan du använda den kostnadsfria tjänsten MäklarOfferter.se. Du beskriver bara bostaden du vill sälja så får du hjälp med att samla in offerter och att jämföra mäklare.

Tjänsten är helt gratis och du väljer själv om du vill anlita någon av mäklarna som du får erbjudande av.

Måste man köpa en dyrare bostad för att få uppskov?

Denna kalkylator hjälper dig att räkna ut om du uppfyller reglerna för att göra uppskov eller inte.

Om du uppfyller reglerna för slutligt eller preliminärt uppskov kan du använda kalkylatorn nedan för att räkna ut hur stort uppskov du kan göra.

Denna kalkylator räknar ut hur stort uppskov du kan göra och hur mycket du måste betala i skatt om du inte kan skjuta upp hela vinsten.

OBS, tänk på att din vinst + eventuellt gammalt uppskov måste uppgå till minst 50 000 kr för att du skall få göra uppskov.

Tänk även på att taket för uppskov är 3 miljoner kr per bostad. Om du äger din nya bostad ihop med någon annan måste du alltså ta hänsyn till att ni totalt kan göra uppskov på max 3 miljoner kr per person.

💡 OBS!Tänk på att skilja på uttrycken ”vinsten” och ”skatten” när du läser denna artikel. När man räknar och deklarerar uppskov är det vinsten man räknar på. Skatten på den vinsten är 22%. Om du vill betala av ditt uppskov i framtiden är det alltså bara skatten (22% av uppskovsbeloppet) som skall betalas.

✔️ Ett uppskov kan man skjuta framför sig så länge man vill och så länge man man inte säljer sin bostad och flyttar till en hyresbostad. Man kan skjuta vinstskatten framåt i tiden ända fram tills man dör, då får dödsboet betala av skatteskulden.

✔️ Man kan göra uppskov hur många gånger man vill så länge man uppfyller kraven. Du kan alltså flytta hur många gånger du vill och ändå skjuta med dig ditt uppskov.

Hur mycket vinstskatt på en miljon?

Skatten vid bostadsförsäljning är 22 procent av vinsten. Det första du måste göra är därför att beräkna din vinst eller förlust. Det här beräknas olika för bostadsrätter respektive villa och småhus.

Med hjälp av våra kalkylatorer kan du beräkna beskattningen vid försäljning av bostadsrätt respektive villa/småhus. Olika faktorer påverkar den slutgiltiga skatten beroende på vilken typ av bostad du säljer. Kalkylatorerna fungerar tyvärr inte om du gjort förlust på bostaden.

Hur beskattningen räknas ut för vinst och för förlust förklaras närmare längre ner på sidan. Där kan du också läsa om vilka avdrag som kan bli aktuella.

Den vinst som du har gjort på försäljningen ska kvoteras till 22/30 om det är en privatbostadsfastighet. Det innebär att endast tjugotvå trettiondelar tas upp till beskattning. Den delen beskattas sedan med 30 procent. Det ger en effektiv skatt på 22 procent (30 procent * 22/30 = 22 procent).

Exempel: Daniel säljer en bostadsrätt som han har bott i de senaste 3 åren. Han köpte bostadsrätten för 200 000 kronor och har inte reparerat den under de åren han bott där. Försäljningspriset uppgår till 300 000 kr, vilket innebär att han har gjort 100 000 kr i vinst. Denna summa ska då kvoteras till 22/30, kvar blir då (100 000 * 22/30) = 73 333. På denna summa ska Daniel därefter betala 30 % i skatt vilket blir (30 % * 73 333) = 22 000.

Hur räknar man ut skälig hyra?

Låt oss först reda ut begreppen kring uthyrning. I dagligt tal används begreppet andrahandsuthyrning för alla typer av situationer där vi hyr ut en bostad som vi äger. Men om du äger en bostadsrätt, villa eller fritidshus som du hyr ut till en hyresgäst är det juridiskt sett inte en andrahandsuthyrning, utan en förstahandsuthyrning. En andrahandsuthyrning blir det först när du som förstahandshyresgäst hyr ut bostaden till någon annan. Här är tre exempel:

  • Du hyr ut din bostadsrätt – uthyrning av egenägd bostad
  • Din hyresgäst hyr ut din bostadsrätt – andrahandsuthyrning av bostadsrätt
  • Du hyr ut din hyreslägenhet – andrahandsuthyrning

I guiden använder vi oss av uttrycket andrahandsuthyrning som ett samlat begrepp men fokus ligger på uthyrning av bostadsrätt.

Får man dra av mäklararvodet på vinstskatten?

När du har sålt en bostad ska du deklarera försäljningen. Det gäller alla sorters bostäder, till exempel bostadsrätt, villa, radhus och fritidshus. Här är en guide som innehåller det du behöver veta och göra när du säljer en bostad.

Räkna ut om försäljningen gick med vinst eller förlust genom att använda beräkningshjälpen. Ju fler uppgifter du har om din försäljning, desto mer exakt kommer din beräkning att bli. Du behöver veta vad du köpte din bostad för och vad du sålde den för.

Får man dra av vitvaror i deklarationen?

Hej! Håller på att gå igenom alla avdrag för husförsäljningen och har läst och läst och läst diverse guider både på Skatteverket och andra sidor som lawline etc, men likväl blir jag inte klok på en sak.

Jag förstår vad som avses med förbättrande åtgärder, antingen byggnation av något nytt, då avdraget är för hela kostnaden, eller byte av något till något av bättre kvalitet, då man får dra av för mellanskillnaden mellan den gamla standarden och den nya, bättre standarden.

Måste man ha 15 i kontantinsats?

Handpenning är den avgift som du betalar när du skriver på köpekontrakt för en bostad. Syftet med handpenningen, som vanligtvis är 10 procent av köpeskillingen, är att säljaren ska vara säker på att köparen inte drar sig ur. 

Handpenningslånet är vanligtvis 10 procent av köpesumman. Lånet ska lösas den dag du får tillträde till din bostad eller den dag lånet förfaller, högst sex månader efter att du fått lånet.

Vad är skillnaden mellan handpenning och kontantinsats?

När du köper en bostad delas betalningen i de allra flesta fall upp i två delar. Den första inbetalningen du gör är den så kallade handpenningen. Den här betalningen fungerar som en slags försäkran både för säljaren och köparen om att affären kommer att genomföras.

Handpenningen betalas i anslutning till kontraktsskrivningen och är oftast 10 procent av köpeskillingen, alltså det slutgiltiga priset på bostaden. Dock kan handpenningen i vissa fall vara lägre, till exempel om köpeskillingen är väldigt stor. Det händer också att en affär går så fort att en handpenning inte är nödvändig. Oavsett kan du i de flesta fall procentuellt sett räkna med att handpenningen för hus är lika stor som handpenningen för lägenhet. Efter att du har betalat handpenningen har du 90 procent av slutlikviden, alltså det slutgiltiga priset, kvar att betala.

En sak som kan vara bra att tänka på är att inte betala handpenningen förrän du har fått ditt bolån godkänt av banken. Innan dess kan du nämligen inte vara säker på att du kommer att få det bostadslån du behöver. Detta gäller även om du har fått ett lånelöfte, eftersom lånelöftet inte är bindande. I vår guide hittar du mer information om vad som gäller när du ansöker om lånelöfte.