:

Varför momsdeklaration?

Innehållsförteckning:

  1. Varför momsdeklaration?
  2. Hur gör man en momsdeklaration?
  3. När ska man lämna in momsdeklaration?
  4. Vad ska ingå i en momsdeklaration?
  5. Vem ska lämna momsdeklaration?
  6. Vad händer om man inte lämnar in momsdeklaration?
  7. Hur ofta gör man momsdeklaration?
  8. Varför får företag tillbaka moms?
  9. Kan företag handla utan moms?
  10. Vilka företag betalar inte moms?
  11. Varför får företag dra av momsen?
  12. Hur mycket får jag tjäna utan att betala moms?
  13. Kan man slippa betala moms?
  14. Vad är moms Enkelt förklarat?
  15. Vilka behöver inte betala moms?

Varför momsdeklaration?

Momsdeklaration eller momsredovisning är precis som namnet antyder, en deklaration av moms eller mervärdesskatt som det också benämns. Du som företagare ska lämna in en redovisning av moms en gång per månad, kvartal eller årsvis beroende på vilken redovisningsperiod du har. Med hjälp av en Auktoriserad Redovisningskonsult får du en korrekt momsdeklaration inlämnad till rätt ställe vid rätt tidpunkt. Även om du inte har någon ut- eller ingående moms men ändå är momsregistrerad måste en momsdeklaration lämnas in, och det är smidigt att låta någon med stor kunskap om moms göra det åt dig och ditt företag!

Att redovisa och betala moms är något som varje företagare måste göra, med några få undantag. Som privatperson köper du ofta en vara där momsen redan är inräknad och där den går att utläsa på kvittot. Momsen är alltid 25, 12 eller 6 procent och ingår i den summa som ska betalas. För företag ska moms istället betalas och redovisas till Skatteverket. Som ägare av ett momsregistrerat företag ska du alltid betala och redovisa moms till Skatteverket. Hur ofta du ska redovisa moms beror på vilken redovisningsperiod du har anmält och vilken omsättning företaget har. Med en omsättning på en miljon kan du välja om du vill redovisa in- och utgående moms månadsvis, kvartalsvis eller årsvis. Med en omsättning på upp till 40 miljoner kan du välja månadsvis eller kvartalsvis och för alla företag med en omsättning över 40 miljoner måste du redovisa moms månadsvis.

Hur gör man en momsdeklaration?

En momsdeklaration är på sätt och vis samma sak som en vanlig deklaration som man gör som privatperson. Den stora skillnaden är att man deklarerar momsen för ett företag. Alla företag som antingen säljer eller köper momspliktiga varor alternativt tjänster till företaget ska ha en momsregistrering. Det är de företagen som har det som behöver deklarera moms. 

En momsdeklaration ska göras olika ofta beroende på hur ett företag är registrerat. Det kan vara möjligt att ändra hur ofta man gör en momsdeklaration, och de alternativ man har beror på hur pass stor omsättning företaget i fråga har. Alternativen på frekvens för momsdeklarationen är följande:

  • Företag som har en omsättning på som mest 1 miljon kronor kan deklarera moms månatligen, en gång i kvartalet eller en gång per år
  • Företag som har en omsättning på som mest 40 miljoner kronor kan deklarera moms en gång varje månad eller en gång per kvartal
  • Företag som har en omsättning på mera än 40 miljoner ska redovisa moms varje månad

När man köper eller säljer varor och tjänster betalar eller fakturerar man moms. Det är en form av skatt som läggs på alla köp och försäljningar som görs. De momsbelopp som ett företag antingen har betalat eller fått in via fakturor är det som ska redovisas i momsdeklarationen. 

Uppgifterna som anges i momsdeklarationen bestämmer om ett företag ska betala in mera moms, eller om man ska få tillbaka moms. Det finns både utgående och ingående moms. Utgående moms är moms som läggs till på det ett företag sålt och ingående moms är sådant som företaget har köpt in till verksamheten och betalat moms för. Skillnaden mellan utgående och ingående moms är det som bestämmer om ett företag ska betala in mer eller få tillbaka pengar. 

När ska man lämna in momsdeklaration?

Momsdeklarationen ska innehålla information om företagets momspliktiga försäljning eller uttag, utgående moms på försäljning eller uttag, momspliktiga inköp vid omvänd skatteskyldighet, utgående moms på inköp, import, utgående moms på import, försäljning som är undantagen från moms samt ingående moms.

Momspliktig försäljning omfattar i princip försäljning av alla typer av varor och tjänster. Det finns några undantag som inte är momspliktigt, exempelvis sjukvård, tandvård och social omsorg, grundskola, gymnasieskola, högskola och universitet, bank- och finansieringstjänster. Utgående moms är den moms som avser det som företaget sålt, som läggs på beloppet och är angivet på fakturor och kvitton. Med uttag menas här utvärdet på sådant som inte har sålts, men exempelvis använts för privat bruk eller för en vara eller tjänst som har givits bort. Momspliktiga inköp syftar på moms som avser det som företaget köpt, som är angivet på fakturor och kvitton.

Omvänd skatteskyldighet gäller för sådana situationer där köparen är skatteskyldig för momsen, vilket brukar anges på fakturan. Det innebär att ditt företag inte ska ta ut moms på fakturan som tas emot från en leverantör. Med utgående moms på inköp menas den moms som ska läggas på beloppet. Omvänd skatteskyldighet gäller bland annat för digitala tjänster som säljs från leverantörer utanför Sveriges gränser.

Alla typer av företag, oavsett företagsform, som driver en momspliktig verksamhet ska lämna in Momsdeklaration. Företaget ska då först registrera sig för moms.

Vad ska ingå i en momsdeklaration?

Företagare ska redovisa och betala moms för de varor och tjänster de handlar med. Ett företag som säljer en vara eller tjänst är i de flesta fall skyldig att tillföra moms på varans eller tjänstens pris. Momsen på de sålda varorna eller tjänsterna ska sedan betalas in till staten genom Skatteverket.

Det finns även varor och tjänster som inte är momspliktiga, till exempel sjukvård, social omsorg, försäkringstjänster, artistarvoden och bank- och finansieringstjänster.

Moms ska redovisas till Skatteverket i en så kallad momsdeklaration (även mervärdesskattedeklaration). Det innebär att företaget för varje redovisningsperiod ska redovisa ingående moms och utgående moms. Skillnaden mellan den utgående och ingående momsen avgör om företaget ska få tillbaka eller måste betala in momspengar. Även om företaget inte har någon moms att redovisa för en viss period måste en momsdeklaration lämnas in för varje redovisningsperiod.

Har företaget ingen moms att redovisa anges siffran 0 i ruta 49 i Skatteverkets blankett för momsdeklaration. Redovisas ingen moms kan företaget bli skönsbeskattad och/eller skyldig att betala förseningsavgift. Skönsbeskattning innebär att Skatteverket gör en uppskattning av den skattskyldiges skatteunderlag (i detta fall momsunderlag) och beslutar vilket momsbelopp som ska betalas.

 Relaterad läsning: Bokföring – allt du (någonsin) behöver veta om att bokföra

Vem ska lämna momsdeklaration?

Momsdeklarationen ska innehålla information om företagets momspliktiga försäljning eller uttag, utgående moms på försäljning eller uttag, momspliktiga inköp vid omvänd skatteskyldighet, utgående moms på inköp, import, utgående moms på import, försäljning som är undantagen från moms samt ingående moms.

Momspliktig försäljning omfattar i princip försäljning av alla typer av varor och tjänster. Det finns några undantag som inte är momspliktigt, exempelvis sjukvård, tandvård och social omsorg, grundskola, gymnasieskola, högskola och universitet, bank- och finansieringstjänster. Utgående moms är den moms som avser det som företaget sålt, som läggs på beloppet och är angivet på fakturor och kvitton. Med uttag menas här utvärdet på sådant som inte har sålts, men exempelvis använts för privat bruk eller för en vara eller tjänst som har givits bort. Momspliktiga inköp syftar på moms som avser det som företaget köpt, som är angivet på fakturor och kvitton.

Omvänd skatteskyldighet gäller för sådana situationer där köparen är skatteskyldig för momsen, vilket brukar anges på fakturan. Det innebär att ditt företag inte ska ta ut moms på fakturan som tas emot från en leverantör. Med utgående moms på inköp menas den moms som ska läggas på beloppet. Omvänd skatteskyldighet gäller bland annat för digitala tjänster som säljs från leverantörer utanför Sveriges gränser.

Alla typer av företag, oavsett företagsform, som driver en momspliktig verksamhet ska lämna in Momsdeklaration. Företaget ska då först registrera sig för moms.

Vad händer om man inte lämnar in momsdeklaration?

Är du redan momsregistrerad är det snabbaste sättet att ta reda på när du ska deklarera att logga in i tjänsten Lämna momsdeklaration.

Du kan också se datumen i Viktiga datum.

Hur ofta gör man momsdeklaration?

Momsdeklarationen är det som ligger till grund för beräkningar om du ska betala in eller få tillbaka moms. I momsdeklarationen ska du lämna in uppgifter som handlar om din försäljning, moms på det du har sålt (utgående moms) och moms på det du har köpt till företaget (ingående moms). Det är skillnaden mellan ingående och utgående moms som avgör om du ska få tillbaka pengar eller betala in mer moms. 

Om det är så att du har ett företag som har sålt och köpt varor eller tjänster av företag inom EU ska du oftast inte ta ut någon moms. Men, du måste ändå redovisa verksamheten. Det gör du i en periodisk sammanställning. Det går att lämna in den periodiska sammanställningen digitalt. De uppgifter som anges i den periodiska sammanställningen måste stämma överens med de uppgifter du anger i momsdeklarationen.

Varför får företag tillbaka moms?

Moms, eller mervärdesskatt som det också heter, är en statlig skatt som du som företagare, i de flesta fall, är skyldig att redovisa. Momsen är för det mesta inkluderat i det pris vi betalar för varor och tjänster och därmed ingenting privatpersoner behöver reflektera kring. För dig som företagare däremot krävs det lite mer – momsen ska deklareras och betalas i tid.

Det är viktigt att skilja på ingående och utgående moms. Allt du köper in till ditt företag går under ingående moms, och det är den momsen du har rätt att få tillbaka. Den utgående momsen gäller de varor eller tjänster du säljer från ditt företag och det är den momsen du ska redovisa till Skatteverket. Vad som sedan avgör om du ska betala eller få tillbaka momspengar är helt enkelt mellanskillnaden på det du köpt och det du sålt!

Kan företag handla utan moms?

Du måste veta om du handlar med varor eller tjänster för att göra rätt när det gäller moms och tull. Varor är vanligen saker man kan ta på. Frågan om det är en vara eller en tjänst som omsätts har betydelse för bland annat bedömningen av beskattningsland, skatteplikt och skattesats.

Vilka företag betalar inte moms?

Moms, eller mervärdesskatt, är en statlig skatt på varor och tjänster. Alla företagare behöver deklarera och betala moms.

Ingående moms baseras på allt du köper in, och denna moms har du rätt att få tillbaka. Utgående moms baseras på de varor och tjänster som du säljer, och denna måste du redovisa till Skatteverket. Mellanskillnaden på ingående och utgående moms är det du ska betala eller få tillbaka från Skatteverket.

Varför får företag dra av momsen?

Moms – mervärdesskatt eller mervärdesomsättningsskatt – är en skatt som ska betalas till staten vid köp av varor och tjänster. 

Både privatpersoner och företag betalar moms, men det är du som driver företag som märker av att den existerar. För privatpersoner är momsen alltid inkluderad i priset och man behöver inte göra någonting mer än att betala totalsumman för sin vara eller tjänst.

Själva momsinbetalningen – och hur stor den blir – tar nämligen du som företagare, eller näringsidkare, hand om i samband med din momsdeklaration. Företagare kan nämligen kvitta momsen på sina inköp mot momsen på sin försäljning. Därför brukar man ofta presentera priset exklusive moms när man vet att det är företag som ska handla.

I Sverige använder vi oss av olika momssatser beroende på vilken typ av vara eller tjänst som avses. På de allra flesta varor eller tjänster gäller 25 % moms, det vill säga att du som näringsidkare lägger på 25 % på ditt pris. Det finns dock undantag.

För till exempel livsmedel, restaurangbesök, hotell samt konstverk som köps direkt från konstnären gäller istället 12 % moms, medan tidningar, böcker, konserter samt  taxi-, buss-, flyg- och tågresor inom Sverige enbart beläggs med 6 % moms. 

Vissa branscher är dessutom undantagna från momsplikt helt och hållet. För sjukvård, tandvård, social omsorg, skolverksamhet och bank- och försäkringstjänster betalas exempelvis ingen moms alls.‍

Hur mycket får jag tjäna utan att betala moms?

Om du bedriver verksamhet som gör att du ska betala eller få tillbaka moms

Du som har företag och säljer varor eller tjänster i Sverige ska ta ut moms av dina kunder, så kallad utgående moms

. Momsen är ingen kostnad för dig, utan en skatt som du tar ut av kunden och redovisar vidare till staten.

När du sedan köper varor eller tjänster till ditt företag betalar du moms på dem, så kallad ingående moms

Kan man slippa betala moms?

Om du bedriver verksamhet som gör att du ska betala eller få tillbaka moms

Du som har företag och säljer varor eller tjänster i Sverige ska ta ut moms av dina kunder, så kallad utgående moms

. Momsen är ingen kostnad för dig, utan en skatt som du tar ut av kunden och redovisar vidare till staten.

När du sedan köper varor eller tjänster till ditt företag betalar du moms på dem, så kallad ingående moms

Vad är moms Enkelt förklarat?

Moms är en statlig skatt som läggs på vid konsumtion, alltså vid inköp av något. De flesta länder lägger på moms på varor och tjänster med undantag för USA. Flera delstater har dock en omsättningsskatt som de kallar "sales tax". VAT (Value Added Tax) är benämningen på moms inom EU och en del andra engelskspråkiga länder.

1960 infördes som en tillfällig omsättningsskatt (OMS) i Sverige på 4,2 procent. Men den blev inte så tillfällig. (vilken överraskning...) Idag har vi 25% moms på det mesta och staten drar årligen in hundratals miljarder på denna skatt.

Ingående moms är den moms du betalar när du köper in något till företaget och är de pengar du ska få tillbaka från staten.

Utgående moms är den moms du lägger på när du säljer och fakturerar dina kunder, alltså den summa som läggs på försäljningspriset av varor och tjänster.

OBS! Momsbelopp som du får in när dina kunder betalar dig är alltså inte din intäkt, utan är pengar som du ska betala in till Skatteverket. Det kan vara smart att öronmärka dessa pengar, t ex genom att ha ett "momskonto", så du inte börjar spendera dem. Att handla upp momspengarna är ett vanligt misstag bland nyföretagare.

Vilka behöver inte betala moms?

Om du bedriver verksamhet som gör att du ska betala eller få tillbaka moms

Du som har företag och säljer varor eller tjänster i Sverige ska ta ut moms av dina kunder, så kallad utgående moms

. Momsen är ingen kostnad för dig, utan en skatt som du tar ut av kunden och redovisar vidare till staten.

När du sedan köper varor eller tjänster till ditt företag betalar du moms på dem, så kallad ingående moms