:

Vad händer om man gör fel i sin deklaration?

Innehållsförteckning:

  1. Kan Skatteverket räkna fel?
  2. Vad händer om man blir granskad av Skatteverket?
  3. Hur länge kan man rätta en deklaration?
  4. Vad är straffet för skattebrott?
  5. Hur långt tillbaka kan man rätta en inkomstdeklaration?
  6. Hur noga granskar Skatteverket min deklaration?
  7. Hur gör Skatteverket kontroller?
  8. Vad räknas som skattebrott?
  9. Vad räknas som skattefusk?
  10. Hur långt bak i tiden kan Skatteverket granska?
  11. Kan Skatteverket ändra en godkänd deklaration?

Kan Skatteverket räkna fel?

I tjänsten Räkna ut din skatt kan du enkelt göra en skatteberäkning. Du kan använda tjänsten om du till exempel har sålt en bostad, funderar på att flytta, har ett företag eller om du helt enkelt är nyfiken på din skatt. Du kan också räkna ut hur mycket rot- eller rutavdrag du kan få.

Vad händer om man blir granskad av Skatteverket?

Hon tror att just manuell bokföring ställer till det för många företagare – snarare än medvetet ”fusk”. Om de istället använt sig av ett bokföringsprogram hade många problem kunnat undvikas:

– Med ett digitalt bokföringsprogram registreras alla företagets affärshändelser löpande – som överföringar, in- och utbetalningar, försäljningar och inköp. Du stämmer av din bokföring i realtid så att du kan upptäcka och rätta till felaktigheter direkt. Dessutom har du allting samlat när det är dags att deklarera.

Struthers pekar på att digitaliserad bokföring framförallt ger en trygghet i att all data och siffror är korrekta inför deklarationen:

Hur länge kan man rätta en deklaration?

Har du upptäckt att du fyllt i fel siffror och behöver rätta en inkomstdeklaration för ditt aktiebolag? Då kan du göra en självrättelse och skicka in de riktiga uppgifter till Skatteverket, vi kommer nedan att beskriva hur du går tillväga.

Om Skatteverket inte har beslutat om den slutliga skatten kan du skicka in en komplettering på dina ändringar. Om deklarationen istället redan är fastställd behöver du begära omprövning. För att begära omprövning fyller du i blanketten ”Begäran om omprövning (SKV 6891)” alternativet skriver ett brev som ska innehålla namn, organisationsnummer, att du rättar ett tidigare fel, vilket inkomstår som skall rättas samt underlag till rättelsen. Ofta önskar skatteverket också att du bifogar sidan S samt förstasidan av den rättade inkomstdeklarationen. Blanketten eller brevet med underlag skickar du sedan till ditt skattekontor.

Vad är straffet för skattebrott?

Om du inte sköter bokföringen i din näringsverksamhet, kan det få till följd att det uppstår en fara för att till exempel Skatteverkets skattekontroll försvåras.

Hur långt tillbaka kan man rätta en inkomstdeklaration?

En självrättelse innebär att du korrigerar felaktiga uppgifter i din inkomstdeklaration i efterhand för att undvika att bli upptaxerad och behöva betala skattetillägg. Det kan exempelvis handla om att du glömt att redovisa en viss inkomst i din deklaration eller liknande förbiseenden som innebär att din deklaration är ofullständig och att du följaktligen inte betalar rätt mängd skatt. Genom en självrättelse ändrar du de felaktiga uppgifterna så att Skatteverket kan fatta ett korrekt beslut om vilken slutlig skatt som ska debiteras för ett visst inkomstår.

Som privatperson ska du ta fram underlag för alla dina inkomster i din inkomstdeklaration – exempelvis kontanter, tjänsteinkomster, fonder, aktier och andra värdepapper. Efter att du har tagit fram underlagen ska du därefter göra en sammanställning över dina inkomster och utgifter, eftersom vissa utgifter kan vara avdragsgilla. Dessa delas upp efter år och inkomsttyp, såsom utdelning, ränta, tjänsteinkomst eller hyresinkomst. Därefter skickar du in en begäran om omprövning till Skatteverket där du bifogar nämnda underlag.

Hur noga granskar Skatteverket min deklaration?

Om din deklaration väljs ut för vidare kontroll kommer vi att kontakta dig per telefon eller brev. Vi berättar då vad det är vi vill kontrollera och varför vi gör kontrollen. Du får också veta vilken information vi behöver för att kunna ta ställning i ditt ärende.

När vi har påbörjat en kontroll kommer vi att ha kontakt med dig tills ditt ärende är avslutat. Oftast kan kontrollen avslutas snabbt, men ibland tar den längre tid och då har vi löpande kontakt. Om vi skriver till dig för att få in uppgifter anger vi alltid när du senast ska svara. Det är viktigt att vi gör det för att vi ska kunna hålla en rimlig arbetstakt så att du kan få ett slutligt besked så snabbt det går. 

Hur gör Skatteverket kontroller?

Var förberedd, ha ordning på tillstånd och andra handlingar och var inte rädd för att ta hjälp. Det gäller för övrigt inte bara inför kontakter från Skatteverket, utan som företagare är det A och O även när andra myndigheter hör av sig.

Börja med att kontrollera identiteten. Det förekommer att personer felaktigt utger sig för att vara myndighetsföreträdare, så att be om legitimation vid ett fysiskt besök eller att motringa när man blivit uppringd upplevs inte som konstigt.

Vill du bli uppdaterad om det senaste inom skatt? Med Servicepaket Skatt har du tillgång till vår stora faktabank, smarta räknesnurror, aktuella webinar och expertsupport. Få tillgång till paketet

Vad räknas som skattebrott?

Ordlista

Ett brott som innebär att någon medvetet lämnar en felaktig uppgift till Skattemyndigheten, eller låter bli att lämna uppgifter om sina inkomster, vilket leder till att skatten blir för låg.

Vad räknas som skattefusk?

Bokföringsbrott kan begås avsiktligen eller av oaktsamhet genom att inte bokföra affärshändelser eller genom att inte bevara räkenskapsmaterial eller genom att lämna oriktig uppgift i bokföringen. Kontanta in- och ut-betalningar skall bokföras påföljande dag. Andra affärshändelser skall bokföras så snart det ske kan eller 50 dagar efter den månad då affärshändelsen inträffade. I vissa fall för små bolag 60 dagar. Bolag som anlitar redovisningskonsult har en månad på sig att samla ihop bokföringsmaterialet och redovisningskonsulten har därefter 50 dagar eventuellt 60 dagar att bokföra materialet.

Trolöshet mot huvudman. Brottet innebär främst att man på grund av företroendeställning fått i uppdrag att för någon annan sköta ekonomisk angelägenhet. För att kunna dömas krävs ett missbruk av förtroendeställningen och att det därigenom uppkommer skada. Företrädare för juridiska personer såsom aktiebolag, likvidatorer, revisorer och konkursförvaltare är exempel på personer i förtroendeställning.

Exempel på trolöshet mot huvudman är då en bankanställd beviljar lån utan säkerhet, då en anställd betalar privata inköp med arbetsgivarens kreditkort och då en företagsledning gör inköp som företaget inte har nytta av. Utredningen kan vara komplicerad och därför bör en misstänkt anlita en advokat i ett tidigt skede med erfarenhet av liknande misstankar och liknande mål.

Hur långt bak i tiden kan Skatteverket granska?

Har du upptäckt att du fyllt i fel siffror och behöver rätta en inkomstdeklaration för ditt aktiebolag? Då kan du göra en självrättelse och skicka in de riktiga uppgifter till Skatteverket, vi kommer nedan att beskriva hur du går tillväga.

Om Skatteverket inte har beslutat om den slutliga skatten kan du skicka in en komplettering på dina ändringar. Om deklarationen istället redan är fastställd behöver du begära omprövning. För att begära omprövning fyller du i blanketten ”Begäran om omprövning (SKV 6891)” alternativet skriver ett brev som ska innehålla namn, organisationsnummer, att du rättar ett tidigare fel, vilket inkomstår som skall rättas samt underlag till rättelsen. Ofta önskar skatteverket också att du bifogar sidan S samt förstasidan av den rättade inkomstdeklarationen. Blanketten eller brevet med underlag skickar du sedan till ditt skattekontor.

Kan Skatteverket ändra en godkänd deklaration?

I e-tjänsten har du alltid tillgång till de senaste uppgifterna. Ska du lämna en bilaga finns rätt bilaga skapad åt dig där flera uppgifter redan finns. Alla uträkningar och överföringar sker automatiskt. Du ser också hur det du har ändrat eller lagt till påverkar din skatt.

På alla sidor i e-tjänsten kan du få hjälp. Genom att klicka på länken "Hjälp" längst upp till höger i e-tjänsten får du hjälp med avsnittet eller bilagan du för tillfället befinner dig i.

I e-tjänsten har du alltid tillgång till de senaste uppgifterna. Ska du lämna en bilaga finns rätt bilaga skapad åt dig där flera uppgifter redan finns. Alla uträkningar och överföringar sker automatiskt. Du ser också hur det du har ändrat eller lagt till påverkar din skatt.

På alla sidor i e-tjänsten kan du få hjälp. Genom att klicka på länken "Hjälp" längst upp till höger i e-tjänsten får du hjälp med avsnittet eller bilagan du för tillfället befinner dig i.