:

Varför går det inte att logga in på min Myndighetspost?

Innehållsförteckning:

  1. Varför går det inte att logga in på min Myndighetspost?
  2. Hur kommer jag in på min Myndighetspost?
  3. Vem äger min Myndighetspost?
  4. Var är min digitala brevlåda?
  5. Vad är skillnaden på Kivra och min Myndighetspost?
  6. Kan man ha både min Myndighetspost och Kivra?
  7. Vad är skillnaden mellan Kivra och min Myndighetspost?
  8. Finns det en app för min Myndighetspost?
  9. Vad händer med Kivra när man dör?
  10. Vad händer om man har två digitala brevlådor?
  11. Kan man byta från min myndighetspost till Kivra?
  12. Vill inte ha räkningar i Kivra?
  13. Vem betalar räkningar i ett dödsbo?
  14. Vad är bäst Kivra eller min Myndighetspost?
  15. Får man röra dödsbo innan bouppteckning?

Varför går det inte att logga in på min Myndighetspost?

Min myndighetspost är en statlig digital brevlåda där du kan ta emot meddelanden från myndigheter och kommuner. Den är gratis och säkrare än vanlig e-post. Brevlådan förvaltas av Myndigheten för digital förvaltning (Digg), Skatteverket tillhandahåller IT-drift av tjänsten.

Privatperson och enskild firma

Hur kommer jag in på min Myndighetspost?

Har du frågor om den digitala brevlådan Min myndighetspost kan du skicka frågor till oss på Digg – Myndigheten för digital förvaltning.

Vem äger min Myndighetspost?

Min myndighetspost är statens digitala brevlåda för tjänsten Mina meddelanden. Min myndighetspost är en brevlåda för dig som bara vill ha meddelanden från myndigheter och kommuner ‑ inte från privat sektor ‑ samlat i din digitala brevlåda. Även företag som vill ta emot post från myndigheter digitalt väljer den här brevlådan.

Med brevlådan Min myndighetspost läser du din post från myndigheter och kommuner både på datorn, läsplattan och mobilen.  Min myndighetspost är säker till skillnad från vanlig e-post eftersom du läser meddelanden genom att logga in med din e‑legitimation, t ex BankID. Du kan välja att bli aviserad via e‑post och sms när du får nya meddelanden.

Var är min digitala brevlåda?

Med en uppkopplad enhet och e-legitimation kan du läsa din digitala post dygnet runt var du än befinner dig.

Digital post skickas på ett säkert sätt och ingen obehörig kan läsa eller komma åt din post eftersom du loggar in med din e-legitimation.

Vad är skillnaden på Kivra och min Myndighetspost?

Här ser du vilken post du får från Skatteverket i din digitala brevlåda:

*  OBS! Grundbesluten om skatterna samt avgifterna vid försenad betalning skickas från Transportstyrelsen. Skatteverket hanterar omprövningar, överklaganden, anstånd, befrielser, m.m.

Kan man ha både min Myndighetspost och Kivra?

Det är gratis att skaffa en digital brevlåda oavsett vilken du väljer, Digimail, E-boks, Min myndighetspost eller Kivra. Du kan dock bara ha en aktiv brevlåda åt gången som privatperson där du kan ta emot myndighetspost. Däremot kan du ha flera brevlådor åt gängen för att testa och jämföra.

Oavsett vilken brevlåda du väljer kan du få din myndighetspost dit. Ingen annan än du själv har tillgång till dokumenten du får - om du inte vill dela din digitala brevlåda med någon annan vill säga. Du kan både låta någon annan hantera din brevlåda och/ eller bara läsa din post.

Samtliga digitala brevlådor har appar och du kan logga in på sajten eller appen med hjälp av en e-legitimation.

I övrigt skiljer sig de digitala brevlådorna en hel del åt. En del tillhandahåller bara myndighetspost och alltså ingen post från något privat företag. Andra erbjuder både och.

De digitala brevlådorna har också lite olika tekniska lösningar för hur du som användare loggar in på din digitala brevlåda och på vilket sätt du får en avisering om att du fått post.

Vad är skillnaden mellan Kivra och min Myndighetspost?

Vart tog den där blanketten vägen? Slipp undra! Du vet väl att massa myndigheter skickar i Kivra? Få post från Skatteverket, Försäkringskassan och många fler i en och samma app.

Glöm borttappade blanketter och kuvert som kommer fel. Nu blir det enklare att hålla koll på papper, beslut och inbetalningar. När du skaffar Kivra hamnar din myndighetspost på ett och samma ställe. Du vet direkt när nåt viktigt dimper ner, och läser posten när och var du vill. Dessutom är det säkrare än papperspost – tack vare BankID kommer ingen obehörig åt dina grejer.

Finns det en app för min Myndighetspost?

Min myndighetspost är statens digitala brevlåda för tjänsten Mina meddelanden. Min myndighetspost är en brevlåda för dig som bara vill ha meddelanden från myndigheter och kommuner ‑ inte från privat sektor ‑ samlat i din digitala brevlåda. Även företag som vill ta emot post från myndigheter digitalt väljer den här brevlådan.

Med brevlådan Min myndighetspost läser du din post från myndigheter och kommuner både på datorn, läsplattan och mobilen.  Min myndighetspost är säker till skillnad från vanlig e-post eftersom du läser meddelanden genom att logga in med din e‑legitimation, t ex BankID. Du kan välja att bli aviserad via e‑post och sms när du får nya meddelanden.

Vad händer med Kivra när man dör?

Om endast en person ska ärva så räcker det med en registrerad bouppteckning. Detta är väldigt vanligt eftersom det tillämpas på makar och registrerade partners. Om ena maken dör så ska den andra maken ärva allt, det är en ensam person som ska ärva allt trots att det finns barn i familjen. Barnen har nämligen rätt till arv först när även den andra föräldern avlider. 

Om det endast är en som ska ärva allt så övergår tillgångarna från dödsboet till den personen när bouppteckningen registreras hos Skatteverket. Det behövs då ingen arvskifteshandling, men man kan behöva se till att viss egendom registreras på en. Ett exempel är fastigheter där den nya ägare måste anmälas och ansöka om ny lagfart hos Lantmäteriet. Om man haft en gemensam hyresrätt med den avlidne så måste hyreskontraktet ändras till rätt namn.

Vad händer om man har två digitala brevlådor?

Nyhet Deklarationen är redan inskickad för över 3 miljoner svenskar, majoriteten genom sin digitala brevlåda. Det som hittills varit en förlustaffär kan nu bli en vinstaffär i hundramiljonersklassen för investerarna. Vid årsskiftet ska myndigheter börja betala för sina utskick till de digitala brevlådorna.  

Den 31 mars var sista dagen att deklarera digitalt om man vill ha eventuell skatteåterbäring runt påsk. Över fyra miljoner svenskar har i år fått sin deklaration skickad till sig digitalt. 2,2 miljoner av dem har valt att deklarera innan april genom sin digitala brevlåda.

Kan man byta från min myndighetspost till Kivra?

Vart tog den där blanketten vägen? Slipp undra! Du vet väl att massa myndigheter skickar i Kivra? Få post från Skatteverket, Försäkringskassan och många fler i en och samma app.

Glöm borttappade blanketter och kuvert som kommer fel. Nu blir det enklare att hålla koll på papper, beslut och inbetalningar. När du skaffar Kivra hamnar din myndighetspost på ett och samma ställe. Du vet direkt när nåt viktigt dimper ner, och läser posten när och var du vill. Dessutom är det säkrare än papperspost – tack vare BankID kommer ingen obehörig åt dina grejer.

Vill inte ha räkningar i Kivra?

Var ligger hyreskontraktet? Nu är det slutletat. Ladda upp viktiga papper du har liggandes hemma. Perfekt om du vill ha precis allt på samma plats – eller mer utrymme i hyllorna.

Vem betalar räkningar i ett dödsbo?

Tillgångarna som finns på dödsboets konton ska i första hand användas till att betala begravningen och kostnader som tillkommer med den. Därför bör du först göra en beräkning för att se att tillgångarna räcker till begravningskostnaderna, bouppteckning och eventuella banklån innan du betalar några andra räkningar. 

Dödsboet kan betala följande räkningar, förutsatt att det finns pengar på konto utan bankbok:

  • begravningskostnader
  • löpande räkningar utställda i den avlidnes eller dödsboets namn (t ex hyra, el, telefon)

Checklista för dödsbo (pdf, 67 KB)Öppnas i nytt fönster

Betaltjänst för dödsbo (pdf, 96 KB)Öppnas i nytt fönster

Så betalar du dödsboets räkningar digitalt (pdf, 201 KB)Öppnas i nytt fönster

  • Räkningar som inte kan betraktas som löpande kostnader eller som inte är utställda i dödsboets namn
  • Räkningar utställda till efterlevande make/maka
  • Utlägg mot kvitto för insättning på eget konto
  • Betalningar till utlandet

Vid frågor om betalningar för dödsbo, kontakta vår support för dödsbo på 0775-55 20 10Öppnas i nytt fönster.

Vad är bäst Kivra eller min Myndighetspost?

Med en uppkopplad enhet och e-legitimation kan du läsa din digitala post dygnet runt var du än befinner dig.

Digital post skickas på ett säkert sätt och ingen obehörig kan läsa eller komma åt din post eftersom du loggar in med din e-legitimation.

Får man röra dödsbo innan bouppteckning?

Hej, tack för att du valde att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

För att kunna besvara din fråga kommer vi behöva använda oss av ärvdabalken (ÄB). Där framgår det att en bouppteckning ska förrättas senast tre månader efter dödsfallet (20 kap. 1 § ÄB). Det är vidare dödsbodelägare som förvaltar och företräder dödsboet (18 kap. 1 § ÄB). Dödsbodelägare är exempelvis efterlevande make, legala arvingar och universella testamentstagare.