:

Kan man chatta med Skatteverket?

Innehållsförteckning:

  1. Kan man chatta med Skatteverket?
  2. Hur får man kontakt med Skatteverket?
  3. Kan man skicka mail till Skatteverket?
  4. Kan man gå till Skatteverket och få hjälp?
  5. Kan man ringa till Skatteverket?
  6. Kan man ringa anonymt till Skatteverket?
  7. Hur lång tid tar det för Skatteverket att svara?
  8. Kan man skicka PDF till Skatteverket?
  9. Vad kan man fråga Skatteverket om?
  10. Har Skatteverket 010 nummer?
  11. Kan man lämna anonyma tips till Skatteverket?
  12. Kan man dölja sitt personnummer?
  13. När får man besked från Skatteverket?
  14. Hur skickar jag dokument?
  15. Måste man skickar in bilagor till Skatteverket?

Kan man chatta med Skatteverket?

Våra medarbetare på Skatteupplysningen finns tillgängliga via chatt med ordinarie öppettider vardagar kl. 9–15.

Du hittar chatten för privatpersoner under fliken Privat, Skatter och deklarationer när du är inloggad på Mina sidor.

Hur får man kontakt med Skatteverket?

Den samtalsförmedlande tjänsten Bildtelefoni.net möjliggör för personer som använder svenskt teckenspråk och personer som använder svenskt tal att ringa till varandra. Dessutom kan två eller flera personer som befinner sig på samma plats få samtal distanstolkade. Tjänsten har öppet dygnet runt, året runt och är kostnadsfri.

Kan man skicka mail till Skatteverket?

Hjälp oss att förbättra vår verksamhet och service – dela med dig av dina erfarenheter, synpunkter och idéer. Vi läser alla synpunkter och kommer att använda dem i vårt förbättringsarbete, men vi svarar inte på det här formuläret.

Du kan inte använda det här formuläret för ärenden om förseningsavgift för inkomstdeklarationen.

Kan man gå till Skatteverket och få hjälp?

  • Ställ en fråga eller lämna ett svar 
  • Ställ en teknisk fråga
  • Ta del av allmän handling
  • Skicka in synpunkter och idéer
  • Tipsa om misstänkt fusk

Välj i första hand Ställa en fråga för att få svar på en fråga som gäller dig som privatperson eller ditt företag. Använd det här formuläret även när du har ett pågående ärende hos oss. Vi har inte möjlighet att svara på frågor som innehåller länkar till andra molntjänster, program eller liknande. Det är därför viktigt att du skriver in din fråga direkt i formuläret.

Kan man ringa till Skatteverket?

Våra medarbetare på Skatteupplysningen finns tillgängliga via chatt med ordinarie öppettider vardagar kl. 9–15.

Du hittar chatten för privatpersoner under fliken Privat, Skatter och deklarationer när du är inloggad på Mina sidor.

Kan man ringa anonymt till Skatteverket?

Just nu är det längre svarstider än vanligt när du ringer eller mejlar till oss. Vi har även längre handläggningstider än normalt inom delar av folkbokföringen.

Här svarar vi på allmänna frågor och frågor om tekniska problem.

Du beställer blanketter via vår e-tjänst Beställa blanketter. Broschyrer kan du skriva ut själv. Behöver du hjälp med det kan du ringa Skatteupplysningen.

Hur lång tid tar det för Skatteverket att svara?

Det kan ta olika lång tid att få svar på din fråga beroende på vad den handlar om. Just nu har vi följande svarstider:

  • Frågor om skatt: sex vardagar
  • Frågor om folkbokföring: sex vardagar
  • Frågor om moms: åtta vardagar

I vissa fall ringer vi upp dig i stället för att svara på din fråga via mejl. Det gör vi till exempel om vi har fått in otydliga uppgifter och behöver få ett förtydligande, eller om det är något annat som gör att det är lättare att svara på frågan via telefon. Skatteupplysningens telefonnummer som visas i displayen är 0771-567567.

Kan man skicka PDF till Skatteverket?

  • skicka filer med periodisk sammanställning
  • skicka filer med byråanstånd 
  • skicka hela Inkomstdeklaration 1 och 2
  • skicka samtliga bilagor (inkl. fritextbrev) till Inkomstdeklaration 1­–4.

Vad kan man fråga Skatteverket om?

  • När kommer min deklaration?
  • Jag har inte fått min inkomstdeklaration. Vad ska jag göra?
  • Var kan jag få tag på min deklaration som pdf?
  • Hur får jag en utskrift av mina deklarationsuppgifter, bilagor, skatteuträkning och kvittens?
  • Hur får jag en pappersdeklaration?
  • Jag behöver anstånd med att lämna deklarationen, hur gör jag?
  • Hur gör jag om det saknas eller finns en felaktig uppgift i min deklaration?
  • Jag har inte fått någon uppgift om min inkomst från min arbetsgivare eller pensionsutbetalare. Vad gör jag?
  • Vad innebär en schablonintäkt?
  • Jag har skaffat en digital brevlåda, hur deklarerar jag?
  • Kan jag deklarera digitalt från utlandet?
  • Varför kan jag inte deklarera i e-tjänsten med min e-legitimation?
  • Varför har jag inte fått några koder?
  • Mina koder fungerar inte att deklarera med, vad ska jag göra?
  • Kan jag låta någon annan lämna digital inkomstdeklaration åt mig?
  • Ska mitt barn lämna in en deklaration?
  • Vem ska skriva under deklarationen för barn under 18 år och hur lämnar man in den?
  • Hur gör jag om jag har fått uppmaning att redovisa försäljning av en fastighet i år, fast jag redovisade försäljningen förra året?  
  • Hur kan jag kontrollera om min deklaration har kommit in till Skatteverket?
  • Kan jag göra ändringar i min deklaration efter att jag lämnat in den?
  • Jag har fått ett meddelande om ändrade uppgifter från Skatteverket, behöver jag göra någonting?

Har Skatteverket 010 nummer?

Verksamt.se är en gemensam portal där du som företagare själv kan logga in och göra ändringar hos bl.a. Bolagsverket, Skatteverket och SCB. Tänk på att olika myndigheter ansvarar för olika uppgifter.

verksamt.se

Kan man lämna anonyma tips till Skatteverket?

Här kan du tipsa om du har en misstanke om att en person felaktigt får ersättning från Pensionsmyndigheten. Rätt ersättning ska gå till rätt person och vi är tacksamma för din hjälp.

Du kan lämna ditt tips anonymt. Tänk då på att inte skriva något som kan avslöja vem du är. Personen som du tipsar om har vanligen rätt att ta del av det du skrivit.

Kan man dölja sitt personnummer?

Det finns flera olika så kallade söksajter på nätet, som exempelvis Hitta.se, Eniro och Mr.Koll, som man kan använda för att snabbt kolla upp en adress eller telefonnummer. Om du inte vill att dina uppgifter ska visas när någon söker på ditt namn kan du faktiskt rätt enkelt ta bort dem från sajten.

Här nedanför går vi igenom hur du döljer dina personuppgifter på några av de vanligaste söksajterna.

När får man besked från Skatteverket?

Du som redovisar näringsverksamhet i deklarationen får ditt slutskattebesked senast den 15 december. Detsamma gäller delägare eller företagsledare i fåmansföretag.

Avstämning av skattekontot kommer att göras i samband med att granskningen är klar och du får ditt slutskattebesked. På slutskattebeskedet redovisas ditt beslut om årlig beskattning och din slutliga skatt.

Hur skickar jag dokument?

Skicka in ett dokument i Word-format är helt enkelt en fråga om att se till att dokumentet sparas i rätt Word-format om så behövs och sedan följa de nödvändiga stegen för att få det till den som begär det Word-dokument . Om du skickar den via e-post eller annan webbsida , spara den i Word-format , antingen " Word 2007 " eller " Word 97 till 2003 " på begäran av bolaget . Instruktioner 1

Avsluta ditt dokument genom att göra en slutlig redigering av det , se till att det inte finns några stavfel eller grammatiska fel . 2

Måste man skickar in bilagor till Skatteverket?

Tjänsten är till för redovisningsbyråer som ansvarar för:

Tjänsten är till för dig som hjälper andra med hela Inkomstdeklaration 1, som ska lämnas av:

  • fysiska personer (privatpersoner)
  • personer som har enskild näringsverksamhet
  • delägare i fåmansföretag, handelsbolag och kommanditbolag
  • dödsbon.

Du kan filöverföra hela Inkomstdeklaration 1 och 2, det vill säga deklarationens första sida, bilagor och eventuella övriga upplysningar. Deklarationen skrivs sedan under på Mina sidor av kunden, behörig firmatecknare eller deklarationsombud.