:

Vad är det för skillnad på e-legitimation och BankID?

Innehållsförteckning:

  1. Vad är det för skillnad på e-legitimation och BankID?
  2. Hur skaffar man e id?
  3. Hur loggar man in med e-legitimation?
  4. Vad är min e-legitimation?
  5. Hur fungerar id-kort med e-legitimation?
  6. Varför fungerar inte e-legitimation?
  7. Kan man skaffa id-kort digitalt?
  8. Kan man skaffa BankID utan att gå till banken?
  9. Hur installera e-legitimation?
  10. Hur aktiverar man digitalt id-kort?
  11. Hur får jag digitalt id-kort?
  12. Kan man ha id-kort på telefonen?
  13. Kan man ha leg på mobilen?
  14. Vad är det för skillnad på mobilt BankID och BankID?
  15. Vad kostar e-legitimation?

Vad är det för skillnad på e-legitimation och BankID?

Hem > V > Vad Är Det För Skillnad På Bankid Och E-Legitimation?

Bank-id är en e-legitimation och utfärdas av ett antal banker. En e-legitimation kan jämföras med en fysisk id-handling som till exempel id-kort eller körkort. Den enda skillnaden är att du använder e-legitimationen för att legitimera dig digitalt till exempel på internet.

Hur skaffar man e id?

Du kan logga in på arbetsformedlingen.se på två sätt:

  • Enklast är att använda din e-legitimation, vanligast är mobilt bank-id, bank-id på dator, Freja e-id plus eller Telia e-legitimation.
  • Du kan också logga in med användarnamn och lösenord.

För att logga in på arbetsformedlingen.se från våra kundarbetsplatser måste du logga in med mobilt bank-id.

Hur loggar man in med e-legitimation?

Med hjälp av en elektronisk legitimation kan du logga in och legitimera dig i olika appar och på olika webbplatser, till exempel på 1177.se.

Du kan installera BankID på en mobil, surfplatta eller dator. BankID för mobiler och surfplattor kallas för Mobilt BankID.

Vad är min e-legitimation?

När en person använder sin e-legitimation för att visa vem hen är kallas det för e-legitimering. Under e-legitimeringen behöver flera olika funktioner och system samarbeta för att identifiera personen. Här kan du läsa mer om hur det fungerar.

Hur fungerar id-kort med e-legitimation?

En e-legitimation är en elektronisk id-handling som visar att du är du, och som du kan använda när du behöver identifiera dig på exempelvis en webbplats, i en app eller när du ringer upp en myndighet eller din bank. Vissa e-legitimationer kan du också använda som en fysisk id-handling i en butik.

Varför fungerar inte e-legitimation?

Du är här:

Jag försöker logga in med e-legitimation men det fungerar inte. Vad kan vara fel?

Kan man skaffa id-kort digitalt?

Det digitala id-kortet kan användas istället för ett fysiskt id-kort, till exempel för att hämta ut ett paket. Foto: Bank-id/TT

LEGITIMATION

Kan man skaffa BankID utan att gå till banken?

Visste du att BankID användes sex miljarder gånger under 2021? Det är 17 miljoner gånger om dygnet, eller 200 gånger varje sekund. Vi är både stolta och ödmjuka inför det förtroende vi fått.

Hur installera e-legitimation?

En e-legitimation använder du för att legitimera dig och göra elektroniska underskrifter på Mina sidor. Du kan även använda samma e-legitimation på andra ställen, till exempel när du deklarerar på Skatteverket eller för att logga in på din bank.

Du kan installera en e-legitimation på din dator eller på din smartphone eller surfplatta. Om du har den på en mobil enhet kallas den mobilt bank‑id. Med det kan du logga in på vilken dator som helst så länge du har telefonen med dig.

Hur aktiverar man digitalt id-kort?

Du aktiverar ditt digitala ID-kort direkt i BankID-appen med hjälp av ett giltigt svenskt pass eller nationellt ID-kort. Utländskt pass, svenskt körkort eller Skatteverkets ID-kort fungerar inte. För att skaffa ett digitalt ID-kort behöver du ha ett aktivt mobilt BankID och din telefonen måste ha en NFC-läsare.

Det digitala ID-kortet kommer att få samma bild och giltighetstid som den ID-handling man använder när man aktiverar det eller till dess att ditt mobila BankID går ut. I dessa fall behöver du aktivera ett digitalt ID-kort på nytt. Lär mer om BankID:s digitala ID-kort på BankID:s webbplats

Hur får jag digitalt id-kort?

För att kunna skaffa ett digitalt id-kort i mobilen krävs ett giltigt svenskt pass eller ett nationellt id-kort utfärdat av polisen. Aktivering sker genom Bankid-appen, via den nya ikonen för ”id-kort”. Efter legitimering behöver id-handlingen fotograferas och läsas av med NFC. Mer instruktioner hur du aktiverar kortet följer längre ned.

På kortet visas: Ansiktsbild, namn, personnummer och ålder, säkerhetsdetaljer samt rörlig QR-kod för validering av id-kort.

Kan man ha id-kort på telefonen?

Visste du at du kan bruke mobilen din som ID-kort? Det er nemlig mulig gjennom BankID på mobil. BankID på mobil er praktisk å ha når du for eksempel skal betale regninger, signere kjøpekontrakt, legge bud på bolig eller signere elektronisk. Med BankID på mobil kan du alltid gjøre rede for hvem du er på en enkel og trygg måte, helt uten kodebrikke.

BankID på mobil er ikke en app, men et system som bruker din mobils innebygde funksjoner for å snakke med SIM-kortet ditt. Telefonen trenger derfor ikke være en smarttelefon. Tjenesten ble laget før smarttelefonenes tid og vil kunne fungere på telefoner av eldre årgang, så lenge du har et SIM-kort som støtter BankID på mobil. Her kan du lære mer om hva BankID på mobil kan brukes til, og hvordan du kan få BankID på din Doro.

Kan man ha leg på mobilen?

För att kunna skaffa ett digitalt id-kort i mobilen krävs ett giltigt svenskt pass eller ett nationellt id-kort utfärdat av polisen. Aktivering sker genom Bankid-appen, via den nya ikonen för ”id-kort”. Efter legitimering behöver id-handlingen fotograferas och läsas av med NFC. Mer instruktioner hur du aktiverar kortet följer längre ned.

På kortet visas: Ansiktsbild, namn, personnummer och ålder, säkerhetsdetaljer samt rörlig QR-kod för validering av id-kort.

Vad är det för skillnad på mobilt BankID och BankID?

Detta är fortfarande en av de vanligaste frågorna vi får. Andra vanliga frågor är “Vilken ska jag välja?” och “Kan jag ha båda?”. Här får du svar!

Under många år var Sverige helt beroende av en e-legitimation, BankID. Men i takt med att allt fler i samhället började använda e-legitimering kom initiativ från regeringen att uppmuntra fler alternativ och så föddes Freja.

Vad kostar e-legitimation?

I många fall används idag medarbetarens egen e-legitimation vid inloggning i e-tjänster. Bedömningen i SOU 2021:62 är att användning av privata e-legitimationer i tjänsten är tillåten men det kräver att det finns en överenskommelse mellan medarbetaren och arbetsgivaren om detta. Privata e-legitimationer i tjänsten bör endast användas när det inte är möjligt att använda e-tjänstelegitimationer för att fullgöra en arbetsuppgift eller när det av annan anledning är befogat.

Användning av e-legitimation i tjänsten i den offentliga förvaltningen SOU 2021:62 (regeringen.se) Länk till annan webbplats.

När en medarbetare i en organisation ska logga in i en annan organisations e-tjänster är det viktigt att medarbetarens e-legitimation finns med i listan över valbara e-legitimationer. Detta kan också vara infört som så kallad single sign-on och kanske görs många sådana inloggningar varje dag. E-legitimationen är då ett arbetsredskap som arbetsgivaren skaffar och kallas därför e-tjänstelegitimation.

Digg erbjuder ett avtal som kopplar ihop e-tjänstelegitimationer med e-tjänster. Avtalet möjliggör leverans av standardiserade identitetsintyg som inte måste innehålla personnummer.