:

Hur söker man anstånd med deklarationen?

Innehållsförteckning:

  1. Hur söker man anstånd med deklarationen?
  2. Vad innebär anstånd med deklaration?
  3. Hur länge har man anstånd med deklarationen?
  4. Vad händer om jag lämnar in deklarationen för sent?
  5. Vem kan hjälpa mig med deklarationen?
  6. Hur fungerar anstånd?
  7. När kan man begära anstånd?
  8. Vad innebär ansöka om anstånd?
  9. Kan man få uppskov med Restskatt?
  10. Kan man deklarera i efterhand?
  11. Kan man skicka in deklarationen flera gånger?
  12. Kan Skatteverket kolla privata bankkonton?
  13. Kan Swedbank hjälpa till med deklaration?
  14. Måste man deklarera uppskov varje år?
  15. Kan man få anstånd med skatt?

Hur söker man anstånd med deklarationen?

Ansök via Mina sidor hos Skatteverket, senast 2 maj. Korttidsanstånd får du direkt när du har gjort ansökan.

Vad innebär anstånd med deklaration?

Har du enskild firma och det känner att du inte hinner deklarera i tid? Då kan du söka om anstånd hos Skatteverket och få uppskov med hela inkomstdeklarationen. Här berättar vi hur du ska göra och vilka förutsättningar som krävs för att du ska få uppskov med deklarationen.

Alla som behöver extra tid för att lämna in deklarationen kan få anstånd fram till 1 juni. Beskedet får du direkt redan vid ansökan. Har du redan tidigare fått anstånd så förlängs det automatiskt fram till 1 juni och du behöver inte göra något mer. Det finns särskilda fall där Skatteverket kan ge ännu längre uppskov, men detta är inget du kan räkna med.

Hur länge har man anstånd med deklarationen?

Ansök via Mina sidor hos Skatteverket, senast 2 maj. Korttidsanstånd får du direkt när du har gjort ansökan.

Vad händer om jag lämnar in deklarationen för sent?

Lämnar du din deklaration efter den 2 maj (ordinarie deklarationstidpunkt) utan att ha fått anstånd, riskerar du att få betala en förseningsavgift. Om du har fått anstånd och lämnar deklarationen efter beviljat anståndsdatum, riskerar du också att få betala en förseningsavgift.

Så här stor kan avgiften bli:

Vem kan hjälpa mig med deklarationen?

  • När kommer min deklaration?
  • Jag har inte fått min inkomstdeklaration. Vad ska jag göra?
  • Var kan jag få tag på min deklaration som pdf?
  • Hur får jag en utskrift av mina deklarationsuppgifter, bilagor, skatteuträkning och kvittens?
  • Hur får jag en pappersdeklaration?
  • Jag behöver anstånd med att lämna deklarationen, hur gör jag?
  • Hur gör jag om det saknas eller finns en felaktig uppgift i min deklaration?
  • Jag har inte fått någon uppgift om min inkomst från min arbetsgivare eller pensionsutbetalare. Vad gör jag?
  • Vad innebär en schablonintäkt?
  • Jag har skaffat en digital brevlåda, hur deklarerar jag?
  • Kan jag deklarera digitalt från utlandet?
  • Varför kan jag inte deklarera i e-tjänsten med min e-legitimation?
  • Varför har jag inte fått några koder?
  • Mina koder fungerar inte att deklarera med, vad ska jag göra?
  • Kan jag låta någon annan lämna digital inkomstdeklaration åt mig?
  • Ska mitt barn lämna in en deklaration?
  • Vem ska skriva under deklarationen för barn under 18 år och hur lämnar man in den?
  • Hur gör jag om jag har fått uppmaning att redovisa försäljning av en fastighet i år, fast jag redovisade försäljningen förra året?  
  • Hur kan jag kontrollera om min deklaration har kommit in till Skatteverket?
  • Kan jag göra ändringar i min deklaration efter att jag lämnat in den?
  • Jag har fått ett meddelande om ändrade uppgifter från Skatteverket, behöver jag göra någonting?

Hur fungerar anstånd?

Om du har sålt en bostad med vinst vet du att du måste betala vinstskatt. Du har dock rätt att ansöka om att senarelägga betalningen om du vill använda pengarna från försäljningen för att betala en ny bostad. Detta kallas för att ansöka om uppskov.

Nedan får du lära dig mer om vad uppskov är, när du kan ansöka om det samt vad som krävs för att din ansökan ska bli beviljad.

Ansökan om uppskov skickar du till Skatteverket året efter att du har sålt din bostad och i samband med deklarationen. Har du sålt en bostadsrätt finns alla uppgifter om försäljningen förtryckta i din deklaration och har du. gjort en vinst ska du redovisa den i K6-blanketten som du bifogar med deklarationen. Om du istället sålt ett hus finns det inga uppgifter om det i din deklaration. Då ska du själv räkna fram vinsten och redovisa den i en K5-blankett.

När kan man begära anstånd?

Coronakrisen: Hur fort kan företag få tillbaka pengar vid retroaktivt anstånd? Kan jag ansöka om anstånd innan redovisningsperioden tagit slut? Hur lång tid tar handläggningen och hur bedöms om man brutit mot bestämmelserna?

Här besvaras några vanliga frågor kring hur det kommer fungera med anstånd på skatten med anledning av coronakrisen. Frågan är besvarad våren 2020.

Vad innebär ansöka om anstånd?

Tidigare var det möjligt att söka anstånd med inbetalning av avdragen preliminär skatt på lön, arbetsgivaravgifter och mervärdesskatt som redovisats månadsvis eller kvartalsvis för redovisningsperioder som infallit under januari 2020 – januari 2021. Anstånd med inbetalning av nu aktuella skatter och avgifter kan sedan februari 2022 även beviljas för redovisningsperioder som infaller under oktober–december 2021.

Kan man få uppskov med Restskatt?

Köper man en lika dyr eller dyrare ersättningsbostad jämfört med ursprungsbostaden kan man få uppskov med hela kapitalvinsten. Köper man en billigare ersättningsbostad kan man få ett kvoterat uppskov.

För försäljningar som görs under perioden 21 juni 2016 till 30 juni 2020 finns det inget tak för uppskovet. Det kan alltså röra sig om ett flera miljoner stort uppskov där beskattningen skjuts på framtiden. För tid före respektive efter dessa datum är taket för uppskov 1.450.000 kronor.

Det uppskov en person har vid ingången av ett år beskattas i form av en schablonintäkt på 1,67 procent i inkomstslaget kapital. Med en skattesats på 30 procent innebär det en skattekostnad med 0,501 multiplicerat med uppskovet. En bra tumregel är att ett uppskov med 1 miljon kronor kostar 5.000 kronor i årlig skatt.

Kan man deklarera i efterhand?

Jag har lämnat in min deklaration men har insett att jag gjort fel, kan jag rätta min deklaration? Så här svarar Resultats experter.

Jag har lämnat in min deklaration men har insett att jag gjort fel, kan jag rätta min deklaration? 

Kan man skicka in deklarationen flera gånger?

I denna punkt visas de av följande uppgifter som gäller dig:

  • namn
  • det kontonummer som finns i Skatteförvaltningens uppgifter
  • hemkommun
  • församling (grunden för kyrkoskatt)
  • make/maka
  • antal minderåriga barn
  • invaliditetsprocent.

Kan Skatteverket kolla privata bankkonton?

Rapporteringsskyldiga finansiella institut ska granska befintliga och nya konton för att identifiera vilka konton som är rapporteringspliktiga konton. Om granskningen visar att kontot är ett rapporteringspliktigt konto ska det anses vara ett sådant ända tills kontohavaren inte längre har skatterättslig hemvist i något annat land (4 kap. 12 § IDKAL). Till skillnad från FATCA-reglerna finns här inte några beloppsgränser för när ett konto ska granskas. Detta gäller oavsett om kontot är befintligt eller nytt.

Vissa konton anses dock inte vara rapporteringspliktiga konton trots att de har identifierats som sådana (2 kap. 20 § IDKAL). Vissa andra konton har undantagits från definitionen av finansiella konton (3 kap. 2 § IDKAL). Detta innebär att de varken behöver granskas eller rapporteras.

I SFL och IDKAL används uttrycket ”annan stat eller jurisdiktion”. Med det menas en annan stat eller jurisdiktion än Sverige eller USA (2 kap. 22 § IDKAL). I stället för begreppet ”annan stat eller jurisdiktion” används här begreppet ”annat land”.

Ett befintligt lågvärdekonto är ett konto som innehas av en eller flera fysiska personer och där saldot eller värdet på kontot inte översteg 1 000 000 US-dollar den 31 december 2015 (2 kap. 22 § IDKAL). Ett rapporteringsskyldigt finansiellt institut har två möjligheter att genomföra granskningen av dessa konton, antingen genom

Kan Swedbank hjälpa till med deklaration?

Att ha föräldrar som blir äldre eller sjuka kan vara tungt i sig. Ibland behövs det också extra hjälp med privatekonomi och andra viktiga beslut. Vi reder ut begrepp som god man, framtidsfullmakt och anhörigbehörighet.

Att ha föräldrar som blir äldre, och kanske också sjuka, kan förändra livet rejält. Behovet av hjälp blir större och du som anhörig kan få kliva in och ta ansvar för sådant som räkningar, placeringar och husförsäljning. Allra bäst är om du och dina föräldrar kan planera för en sådan här i situation innan den blir verklighet, till exempel genom en framtidsfullmakt. Men hinner ni inte, är det ingen fara på taket – allt går att lösa ändå. Här är saker du bör känna till.

Måste man deklarera uppskov varje år?

Kalkylatorn hjälper dig att räkna ut hur stor del av din vinst du kan skjuta upp och hur mycket som måste beskattas.

Tänk på att vinst + eventuellt gammalt uppskov uppgå till minst 50 000 kr för att uppskov skall kunna göras.

Tänk även på att uppskovstaket är på 3 miljoner kr per bostad. Omden nya bostaden ägs ihop med någon annan måste du alltså ta hänsyn till att ni totalt kan göra uppskov på max 3 miljoner kr per person.

Att göra uppskov betyder att du väntar med att betala vinstskatten på försäljning av en bostad. I stället för att betala in hela skatten direkt kan du skjuta upp det till ett senare tillfälle. Du kan skjuta upp vinsten ända fram tills du dör så länge du uppfyller reglerna för uppskov. Du kan begära uppskov hos Skatteverket när du deklarerar försäljningen av en bostad, vilket alltså blir året efter att du sålt din bostad.

Att göra uppskov innebär inte att du slipper betala skatten utan att du skjuter fram betalningenEtt uppskov räknas alltså som en skatteskuld. Sedan uppskovsräntan togs bort får man dock ha den skatteskulden helt räntefritt vilket såklart är mycket fördelaktigt.

Kan man få anstånd med skatt?

Har ditt företag svårt att betala skatter och avgifter i tid på grund av COVID-19? Setterwalls uppdaterar här informationen om vad som gäller angående möjligheten att ansöka om tillfälligt anstånd med skattebetalningar enligt regeringens krispaket.

Först publicerad 8 april 2020, uppdaterad den 16 april och 8 juni 2020.