:

Vad är Trängselskatteplikt?

Innehållsförteckning:

  1. Vad är Trängselskatteplikt?
  2. Vilka behöver inte betala trängselskatt?
  3. Kan man slippa trängselskatt?
  4. Vilka fordon ska betala trängselskatt?
  5. När tas inte trängselskatt ut?
  6. Hur vet jag om jag ska betala trängselskatt?
  7. Får man tillbaka trängselskatt?
  8. Har jag obetald trängselskatt?
  9. När måste man betala trängselskatt?
  10. Hur mycket pengar får staten in på trängselskatt?
  11. Hur vet man om man har trängselskatt?
  12. Vad händer med trängselskatt vid ägarbyte?
  13. Hur beräknas trängselskatt?
  14. När betalar man inte trängselskatt?
  15. När är det ingen trängselskatt?

Vad är Trängselskatteplikt?

I propositionen lämnas ett förslag till en lag om trängselskatt. Lagen är utformad så att den kan tillämpas i olika tätorter, men kommer inledningsvis endast att tillämpas vid passage av vissa angivna betalstationer i Stockholms innerstad. Skatteplikt skall gälla för sådan bil som enligt definition i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner, är införd i vägtrafikregistret eller som brukas med stöd av saluvagnslicens.

Skattskyldig är ägaren av bilen. Skattskyldigheten inträder när bil brukas vid passage av en betalstation. Bil, vars ägare är undantagen från skattskyldighet enligt lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall, liksom bil som är antecknad som utryckningsfordon i vägtrafikregistret, taxibilar samt buss med en totalvikt av minst 14 ton, omfattas inte av skatteplikt.

Undantag från skatteplikt medges för bil som person, som har beviljats parkeringstillstånd för rörelsehindrade, anger i särskild ansökan, liksom medges för bil med en totalvikt som understiger 14 ton och som används för färdtjänst. Undantag för mindre förorenande bilar, dvs. sådana bilar som är utrustade med teknik för drift med elektricitet, alkohol eller med annan gas än gasol, införs när EG-kommissionen har lämnat ett godkännande om sådan skattelättnad enligt bestämmelserna om statligt stöd.

Regeringen föreslår att riksdagen antar regeringens förslag till

Regeringen beslutade den 14 december 2000 att tillkalla en parlamentariskt sammansatt kommitté med uppgift att lämna förslag på insatser som förbättrar transportsystemet inom Stockholms län, men också transportmöjligheterna mellan Stockholm och övriga Mälardalen, övriga landet samt internationellt. Kommitténs arbete skulle syfta till att utveckla transportsystemet på ett för regionen och hela landet miljömässigt, socialt och samhällsekonomiskt hållbart sätt (dir. 2000:96). Kommittén antog namnet Stockholmsberedningen.

Sedan regeringen i bl.a. budgetpropositionen för 2002 (prop. 2001/02:1) aviserat ett tilläggsuppdrag till Stockholmsberedningen, med innebörden att utreda frågan om användning av trängselavgifter i trafiken, beslutade regeringen om tilläggsdirektiv den 14 mars 2002 (dir. 2002:3). Enligt direktiven skulle Stockholmsberedningen utreda frågan om hur användning av trängselavgifter i trafiken skulle kunna genomföras. I uppdraget ingick att belysa vilka förutsättningar som skall vara uppfyllda för att det skall vara möjligt att införa ett avgiftssystem. I direktiven refererades till att det i budgetpropositionen för 2002 framhölls att om kommuner eller regioner efter beslut av en ”betydande” majoritet gör framställan om att införa trängselavgifter som ett led i en bredare strategi för att komma till rätta med trafikens trängsel- och miljöproblem, kommer regeringen att bereda frågan. I direktiven framhölls vidare, som bakgrund till uppdraget, att ett sätt att hantera både miljö- och trängselproblem handlar om att påverka efterfrågan på transporter och att det kan ske exempelvis med någon form av trängselavgifter. Det anges vidare att avgiftsintäkterna kan användas till att finansiera kapacitetsförstärkningar inom exempelvis kollektivtrafiken i den aktuella regionen. En delredovisning skulle lämnas senast den 31 december 2002 och uppdraget skulle redovisas senast den 1 juni 2003.

Enligt ytterligare tilläggsdirektiv (dir. 2003:5) förlängdes utredningstiden för delredovisningen av uppdraget om trängselavgifter till senast den 14 mars 2003.

Huvudsyftet med att ta ut pålagor i vägtrafiken är i regel antingen att finansiera infrastrukturåtgärder eller att styra trafiken.

I utlandet har det sedan länge funnits avgiftssystem för finansiering av infrastrukturprojekt som motorvägar, broar och tunnlar. I Sverige är det enligt 29 § väglagen (1971:948) möjligt att finansiera nya vägar med särskilda avgifter. Sådana avgifter tas för närvarande ut för att finansiera den fasta förbindelsen över Öresund.

I Sverige har det endast sparsamt förekommit att avgifter eller skatt tas ut i direkt anslutning till användningen av en väg. Det viktigaste exemplet från senare tid är det avgiftsuttag som sker vid passagen av den fasta förbindelsen över Öresund. Ett system med trängselskatt – som i likhet med t.ex. en vägavgift skall tas ut i direkt anslutning till nyttjandet av vägar inom ett visst område – är således något nytt. Detta innebär att det bör ställas höga krav på att skattesystemet är så enkelt och okomplicerat som möjligt, utan att de förväntade effekterna för den skull uteblir. Nedan behandlas närmare de förutsättningar som bör vara uppfyllda för att en god acceptans av systemet skall uppnås.

Enligt 8 kap. 3 § regeringsformen (RF) meddelas föreskrifter om förhållandet mellan enskilda och det allmänna, som gäller åligganden för enskilda eller i övrigt avser ingrepp i enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden, genom lag. Sådana föreskrifter är bland andra föreskrifter om skatt till staten och om belastande avgifter, ”tvångsavgifter”.

Enligt 8 kap. 7 § första stycket RF kan regeringen, utan hinder av 3 §, efter bemyndigande i lag genom förordning meddela föreskrifter som avser bl.a. trafik. Det delegeringsbara området omfattar inte föreskrifter om skatt, men väl avgifter.

Vilka behöver inte betala trängselskatt?

Enligt Transportstyrelsen ska trängselskatt betalas för de fordon som är registrerade som personbil, lastbil eller buss. Övriga fordon som inte behöver betala trängselskatt är till exempel traktor, motorredskap, motorcykel och uttryckningsfordon.

Trängselskatten har tre syften:

Kan man slippa trängselskatt?

Skydda dig!! Våra allt mer öppna register som bilregistret, hitta.se, eniro mm. Så hotar det vår integritet allt mer. För att inte tala om våra övervakningar. Statskameror, fartkameror och avgiftskameror mm.. Med en skyltvändare från Glecar, så motarbetar du hotet mot din integritet avsevärt. Vändaren är fullt laglig att ha monterad på ett fordon, för att registreringsskylten är fast monterad och synlig. Dock behöver en parkerad bil ej ha synlig registreringsskylt. Lagen säger "Under färd skall". Lösningar som Polaroid sprayer mm, kanske bara skyddar dig mot kamerablixtar. Finns ju faktiskt flera orsaker att dölja sin bils indentitet än bara kameror. Du kanske har en dyrbar bil, eller utrustning i bilen som kan bli stulen. Bara för att fel person tagit ditt reg.nummer på en parkering. "då hjälper inga sprejer".

http://glecar.se/img/p/10-50-thickbox.jpg

Vilka fordon ska betala trängselskatt?

Om du har ett svenskt parkeringstillstånd för rörelsehindrade kan du ansöka hos Skatteverket om att undanta ett fordon från trängselskatteplikt. Ansökan kan avse egen eller någon annans bil. Innehav av parkeringstillstånd ska styrkas, detta kan göras t.ex. med kopia på fram- och baksida av parkeringstillståndet eller med kopia på kommunens beslut.

Om det finns synnerliga skäl kan Skatteverket undanta två bilar från skatteplikt för trängselskatt. Synnerliga skäl kan exempelvis vara när det gäller bilar ägda av föräldrar till ett rörelsehindrat barn som bor på skilda håll.

Om ansökan avser underårig och båda föräldrarna är vårdnadshavare måste båda föräldrarna skriva under ansökan

När tas inte trängselskatt ut?

Här hittar du information om vilka dagar trängselskatt inte tas ut i Göteborg.

Trängselskatt tas normalt ut under vardagar, måndag till fredag.

Hur vet jag om jag ska betala trängselskatt?

  • Intäkterna bör tillfalla regionen
  • Ska användas för att förbättra trafiksystemet
  • Bygg ut cykelbanor och kollektivtrafik

En trängselskatt är ett verktyg för att påverka trafiken på ett sådant sätt att både framkomlighet och miljö kan förbättras. Vi anser att intäkterna bör tillfalla regionen, så att regionen själv kan använda dessa medel för att investera i infrastrukturåtgärder som gynnar regionen. På detta sätt kan man undvika att behöva gå via staten för att få tillgång till medel. Avgifterna bör användas för att förbättra olika delar av trafiksystemet, kollektivtrafik och cykelbanor.

Genom att använda intäkterna för att investera i infrastrukturåtgärder som gynnar regionen, kan man förbättra trafiken och minska trängseln i området. Samtidigt kan man också förbättra miljön genom att satsa på kollektivtrafik och cykelbanor. Detta är viktigt eftersom det kan hjälpa till att minska utsläppen från fordon och göra regionen mer hållbar på lång sikt. Genom att använda intäkterna på ett smart sätt kan man förbättra infrastrukturen och skapa en mer hållbar framtid.

Får man tillbaka trängselskatt?

Deklarationstips 14 avdrag inför deklarationsdagen. Det är det många som stressar upp sig inför 2 maj. Accountors skatteexperter har tagit fram några tips på avdrag att uppmärksamma, avdrag som kan påverka den slutliga skatten.

1. Avdrag för arbetsredskap, exempelvis mobil

Har jag obetald trängselskatt?

Från och med den 1 juli 2014 kan Kronofogden ta ett fordon i anspråk för betalning av obetalda fordonsrelaterade skulder. Det gäller även om någon annan än den som är upphov till skulderna numera äger fordonet. Om du tänker köpa ett begagnat fordon är det viktigt att du kontrollerar att allt är i ordning med fordonet. Det innebär bland annat att du behöver kontrollera om det finns någon obetald fordonsskatt, trängselskatt eller felparkeringsavgift. Nya regler infördes den 1 juli 2014 som ger Kronofogden större möjligheter att kräva in obetalda fordonsrelaterade skulder. De nya reglerna innebär att om det finns obetalda skulder på ett visst fordon har Kronofogden rätt att ta fordonet i anspråk för att sälja det, och på det sättet få in pengar för att få den obetalda skulden betald. Det är Kronofogden som fattar beslut om att ta ett fordon i anspråk och det är en åtgärd som blir aktuell när alla andra vägar att få betalt för en skuld är uttömda och den betalningsskyldige inte har några utmätningsbara tillgångar eller egendomar som Kronofogden kan mäta ut. Om de obetalda skulderna samt Kronofogdens förrättningskostnader betalas av den betalningsskyldige, den nya ägaren eller någon annan faller Kronofogdens beslut om att ta fordonet i anspråk. Generellt gäller att den som har varit noterad i vägtrafikregistret som ägare till fordonet när en skatt eller avgift beslutats alltid är betalningsskyldig. Det förändras inte även om fordonet byter ägare. Sedan tidigare har det varit möjligt för Kronofogden att omhänderta ett fordon från en ägare med skulder och sälja det exekutivt. Det som däremot är nytt från den 1 juli 2014 är att Kronofogden nu kan ta ett fordon i anspråk också från en ny ägare även om den nya ägaren inte är skyldig att betala skulderna. Ianspråkstagande kan bli aktuellt i följande fall: Det finns obetald fordonsskatt, trängselskatt eller felparkeringsavgift på det specifika fordonet. Den betalningsskyldige tidigare ägaren inte har några utmätningsbara tillgångar eller egendomar. Fordonet har nu en ny ägare. Reglerna omfattar fordonsskatter trängselskatter felparkeringsavgifter Reglerna omfattar också eventuella förseningsavgifter kopplade till respektive skatt eller avgift. Kronofogdens avgifter omfattas också av reglerna. De nya reglerna införs för att motverka att personer smiter undan betalningsansvaret för fordonsrelaterade skulder genom att registrera så kallade bilmålvakter som ägare till fordonen. Reglerna om ianspråktagande av fordon gäller bara fordonsrelaterade skulder som beslutats från och med den 1 juli 2014. Skulder som har beslutats vid en tidigare tidpunkt omfattas inte. Hur kontrollerar jag? I samband med ett fordonsköp kan det vara lämpligt att kontrollera om fordonet som du tänker köpa har obetalda fordonsrelaterade skulder. Här kan du läsa mer om hur du bär dig åt för att kontrollera fordonet. Den som kan lämna bäst information om ett fordon har obetalda fordonsrelaterade skulder är fordonets ägare. Vi rekommenderar därför en köpare att diskutera frågan med säljaren i samband med en bilaffär. I första hand – Transportstyrelsens fordonskundtjänst För att kontrollera om det finns obetalda fordonsrelaterade skulder på ett visst fordon har du möjlighet att kontakta Transportstyrelsens kundtjänst för fordonsfrågor på 0771-14 15 16. OBS! Om en obetald skatt/avgift har överlämnats till Kronofogden tillkommer också deras avgifter för hantera ärendet. Transportstyrelsen har inte uppgifter om Kronofogdens tillkommande kostnader. Om ett fordon har obetalda fordonsrelaterade skulder som överlämnats till Kronofogden bör du vända dig dit för att få ett besked om hela skuldbeloppet. Kronofogdens kundtjänst När Kronofogden tar hand om en obetald skatt/avgift påför de en grundavgift för varje ärende. Kronofogden tar också betalt för bland annat räntekostnader. Har en obetald fordonsrelaterad skuld överlämnats till Kronofogden bör du vända dig dit för att få besked om besked om hela skuldbeloppet. Telefonnummer till Kronofogdens kundservice är 0771-73 73 00. OBS! Varken Transportstyrelsen eller Kronofogden kan lämna en fullständigt uppdaterad bild över alla utfärdade fordonsrelaterade skulder som finns på ett visst fordon. Det beror på att det tar tid innan vissa skulder uppdateras eller registreras i vägtrafikregistret. Till exempel fattas inte skattebeslut om trängselskatter förrän månaden efter passagerna är gjorda. Parkeringsanmärkningar registreras i vägtrafikregistret cirka en vecka efter utfärdade datumet. Transportstyrelsen arbetar för e-tjänst Transportstyrelsens ambition är att införa en e-tjänst som innebär att du dygnet runt enkelt ska kunna kontrollera om det finns obetalda fordonsrelaterade skulder på ett fordon. En sådan tjänst är inte dagsläget inte tillåten enligt den nuvarande lagstiftningen. Transportstyrelsen arbetar dock med att få nödvändiga lagändringar till stånd.

Uppgifter om att ett fordon är taget i anspråk registreras i vägtrafikregistret efter beslut av Kronofogden.

När måste man betala trängselskatt?

När en skattepliktig bil passerar en betalstation för trängselskatt inträder skattskyldighet.

Det är den som äger bilen vid tillfället då bilen passerar betalstationen som ska betala skatt. Som ägare anses den som är, eller bör vara, upptagen i vägtrafikregistret som ägare för bilen. För en bil som används med stöd av saluvagnslicens, den som har licensen. Som ägare anses även den som är upptagen i ett utländskt register motsvarande vägtrafikregistret eller, om innehavare finns registrerad i det utländska registret, innehavaren.

  • Läs om saluvagnslicens på Transportstyrelsens webbplats Länk till annan webbplats.

Samtliga passager som görs med en viss bil under en kalendermånad sammanställs av Transportstyrelsen till ett beslut som skickas till den skattskyldige månaden därefter. Först när skattebeslutet är fattat kan du betala in skatten.

Betalningen ska finnas på Transportstyrelsens konto för trängselskatt senast den sista dagen i månaden efter den månad som skattebeslutet fattades.

Den som är skattskyldig ansvarar för att skatten blir betald i rätt tid även om han eller hon inte får något inbetalningskort från Transportstyrelsen. Om skatten inte betalas i tid tas det ut en tilläggsavgift på 500 kronor.

Hur mycket pengar får staten in på trängselskatt?

Hittills har 1,2 miljarder kronor betalats i försenings- och tilläggsavgifter till trängselskatt i Stockholm och Göteborg. Såväl Skatteverket som Transportstyrelsen har påpekat det olämpliga i en tilläggsavgift som i alla andra sammanhang skulle bedömas som ocker, men varken sittande eller föregående regering har tagit till sig av kritiken.

Om du som bilägare missar eller glömmer att betala trängselavgiften i Stockholm eller Göteborg, måste du betala en tilläggsavgift på 500 kronor oavsett hur stor eller liten trängselskatten är. Det innebär att om du missar att betala en trängselskatt på 9 kronor, blir tilläggsavgiften över 5000 procent!

Hur vet man om man har trängselskatt?

Infrastrukturavgift är en avgift som tas ut för att finansiera bygget av en ny bro eller tunnel. Det innebär att den som använder bron eller tunneln är med och betalar för den. När infrastrukturen är färdigbetald tas avgiften bort. Broavgift kallas här den infrastrukturavgift som tas ut för färd över en bro.

Systemet med trängselskatt används i Stockholm och Göteborg. Syftet med trängselskatt är att minska trängseln, förbättra miljön och bidra till att finansiera infrastruktursatsningar.

Trängselskatt tas ut enligt lagen om trängselskatt. Lagen anger betalstationers placering, storlek på trängselskatt och när trängselskatt ska tas ut. Riksdagen beslutar om trängselskatt.

När du kör ditt fordon genom en betalstation tas en bild av fordonets registreringsskylt av ett automatiserat system. Bilden skickas till Transportstyrelsen där fordonet identifieras.

Vad händer med trängselskatt vid ägarbyte?

Vid ordinarie debitering är det den som är registrerad som ägare vid ingången av den månad då skatten ska betalas (betalningsmånaden) som är skattskyldig. Om ett fordon övergår till en annan ägare den första dagen i  betalningsmånaden, eller senare, anses säljaren vara den som ägde fordonet vid månadens ingång.

Observera att betalningsmånaden är en särskild månad som baseras på sista siffran i fordonets registreringsnummer. Se tabell på sidan betalning av skatt.

Om ett ägarbyte sker i den månad som skatten ska betalas, övergår skattskyldigheten inte till den nya ägaren, även om ägarbytet sker före det datum skatten ska vara betald.

Hur beräknas trängselskatt?

Här hittar du information om trängselskatt för leasingbilar, arbetsresor och förmånsbilar samt förmånsbeskattning av trängselskatt och infrastrukturavgift för broar.

Det är den som är registrerad ägare/brukare av fordonet i vägtrafikregistret (VTR) som är skattskyldig. Om ett företag äger en bil och "lånar" ut den till en anställd som förmånsbil/tjänstebil så är företaget skattskyldig och debiteras skatter och avgifter. Om företaget leasar en bil och lånar ut den till en anställd som förmånsbil/tjänstebil så är företaget brukare av bilen och därmed också skattskyldig.

När betalar man inte trängselskatt?

När en skattepliktig bil passerar en betalstation för trängselskatt inträder skattskyldighet.

Det är den som äger bilen vid tillfället då bilen passerar betalstationen som ska betala skatt. Som ägare anses den som är, eller bör vara, upptagen i vägtrafikregistret som ägare för bilen. För en bil som används med stöd av saluvagnslicens, den som har licensen. Som ägare anses även den som är upptagen i ett utländskt register motsvarande vägtrafikregistret eller, om innehavare finns registrerad i det utländska registret, innehavaren.

  • Läs om saluvagnslicens på Transportstyrelsens webbplats Länk till annan webbplats.

Samtliga passager som görs med en viss bil under en kalendermånad sammanställs av Transportstyrelsen till ett beslut som skickas till den skattskyldige månaden därefter. Först när skattebeslutet är fattat kan du betala in skatten.

Betalningen ska finnas på Transportstyrelsens konto för trängselskatt senast den sista dagen i månaden efter den månad som skattebeslutet fattades.

Den som är skattskyldig ansvarar för att skatten blir betald i rätt tid även om han eller hon inte får något inbetalningskort från Transportstyrelsen. Om skatten inte betalas i tid tas det ut en tilläggsavgift på 500 kronor.

När är det ingen trängselskatt?

Den 1 januari 2020 förändrades reglerna för trängselskatt i Stockholm, bland annat tas skatten ut en halvtimme tidigare på morgonen. Trängselskatt tas även ut vissa dagar före helgdag och den första veckan i juli. Skattebeloppen har även anpassats efter hög- eller lågsäsong. Här nedanför kan du läsa om de regler och belopp som nu gäller.

Trängselskatt tas ut måndag till fredag, mellan kl 06.00 och 18.29. Det tas inte ut trängselskatt under lördagar, söndagar och helgdagar.