:

Får man dra av för flyttkostnader?

Innehållsförteckning:

  1. Får man dra av för flyttkostnader?
  2. Vilka kostnader får man dra av vid Lägenhetsförsäljning?
  3. Är flyttlådor avdragsgillt?
  4. Får man RUT-avdrag för flytthjälp?
  5. Hur bokför man flyttkostnader?
  6. Får man göra avdrag för Hemnet?
  7. Får man dra av flyttstädning vid försäljning?
  8. Får man dra av mäklararvode vid vinst?
  9. När får man flyttbidrag?
  10. Vad är avdragsgillt för privatpersoner?
  11. Får man göra avdrag för flyttstädning?
  12. Kan man få skattereduktion för flytt av bohag?
  13. När används konto 7691?
  14. Hur bokför man ej avdragsgilla kostnader?
  15. Kan man dra av hela mäklararvodet?

Får man dra av för flyttkostnader?

Om du uppfyller villkoren för rutavdraget har du möjlighet att få en skattereduktion på upp till 50 procent för de flyttjänster du köpt. År 2018 beslutade regeringen att rutavdraget för personer i åldern 18-64 år höjs från 25 000 kronor per år till högst 50 000 kronor per år.

De nya reglerna trädde i kraft den 1 juli 2019 och innebär att alla över 18 år har rätt till 50 000 kronor per år i rutavdrag. Personer som fyllt 65 år är liksom tidigare berättigade till 50 000 kronor per år. Fortsättningsvis kan rot- och rutavdraget sammanlagt uppgå till högst 50 000 kronor per person och år.

Till de flyttjänster som får dras av hör flytt av bohag mellan bostäder samt till och från magasinering. Förutsättningen är att förvaringen sker under kort tid och är en del av flytten. Till de flyttkostnader som är avdragsgilla hör ytterligare packning och uppackning, lastning och lossning eller annat iordningsställande för transport samt arbetstiden för transporten.

Avdraget gäller enbart för de arbetskostnader som uppstår, inte kostnader för flyttbil, flyttkartonger eller magasinhyra. Därför bör flyttfirman redovisa denna separat på fakturan. Missa inte vår artikel om pris för flyttfirmor för närmare information.

Som köpare av en tjänst måste du hålla koll på att du uppfyller följande villkor för att utnyttja rutavdraget för flytt:

  • Du måste vara minst 18 år gammal.
  • Du bör bo i Sverige eller betala skatt i Sverige för minst 90 procent av din inkomst.
  • Vara registrerad antingen på den gamla eller den nya adressen mellan vilka flytten går (har du dubbel bosättning räknas båda som bostad).
  • Betala tillräckligt med skatt och ha rut kvar att utnyttja.
  • Du bör ha betalat för arbetet före årsskiftet för att det ska komma med i din deklaration året efter.
  • Om arbetet utförts i dina föräldrars bostad kan du ta del av rut om det är du som betalat för arbetet.
  • Om du är gift eller har en sambo har ni möjlighet att omfördela summorna mellan er.

Vilka kostnader får man dra av vid Lägenhetsförsäljning?

Det finns fem stycken olika kategorier som man kan dela upp avdragen inom:

Du får göra avdrag för de renoveringar som du utfört under försäljningsåret och de senaste 5 kalenderåren innan försäljningsåret (om du sålt bostaden under år 2023 kan du alltså dra av för renoveringar från och med 2018).

Utöver att renoveringen är max 5 kalenderår gammal krävs det även att dina kostnader uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma år för att de skall vara avdragsgilla. Du får alltså inte dra av beloppet om du tex målat om hallen och kostnaden inte uppgick till 5 000 kr eller mer. MEN om du under samma år byter toalettstol och den totala kostnaden för dessa två förbättringar uppgår till över 5 000 kr så får du dra av totalkostnaden.

För att du skall få dra av en vanlig renovering krävs det att åtgärden är ”förbättrande”. Det kan man dock nästan alltid hävda att den är (om inte bostaden var ny när du köpte den). Skatteverket nekar väldigt sällan ett sådant påstående.

Är flyttlådor avdragsgillt?

Dags att byta bostad? En flytt kan omfatta en hel del kostnader oavsett om du ska genomföra flytten själv med hjälp av vänner, eller anlita en flyttfirma. En hel del slantar kan redan ha gått åt till bostadsförsäljningen, så man vill ju inte missa möjligheten att göra skatteavdrag för flyttkostnader – om det är möjligt. Villanytt kollar vilka flyttkostnader som kan vara avdragsgilla, berättigade till subvention eller bidrag. Till vår hjälp har vi flytt- och städföretaget MB Flytt i Lund som bidragit med tips.

Är flyttstädningen avdragsgill?

Får man RUT-avdrag för flytthjälp?

Nytt från den 1 augusti 2016 är att skatteverket utökat rutavdraget till att även omfatta det arbete som din flyttfirma utför. Tänk på att detta summeras ihop med dina rotavdrag samt andra rutavdrag du har det året och totalt inte får överstiga max beloppet för rotavdrag och rutavdrag. Flytten måste vara mellan köparen ägda bostäder och gäller både bostadsrätt och hyreslägenheter. Det går även att få avdrag om du flyttar dina saker till/från magasinering inom 2 år till den nya bostaden.

Hur bokför man flyttkostnader?

Den redovisningsenhet som ombesörjer frakt, transport och försäkring vid leveranser av varor (oftast säljaren) erhåller faktura från fraktföretaget och har därmed utgifter för frakt, transport och försäkring.

En säljare som anlitar ett transportbolag för leveranser av varor till en köpare har utgifter för frakt, transport och försäkring. Säljaren och köparen kommer i ett köpeavtal överens om leveransvillkoren för en varuleverans och säljaren vidarefakturerar de utgifter för frakt, transport och försäkring som köparen skall betala för.

Får man göra avdrag för Hemnet?

Oavsett om din försäljning av bostad har gått med vinst eller förlust ska du när du säljer den deklarera din försäljning. Du ska deklarera din försäljning av bostad året efter det år du skrev på köpeavtalet (överlåtelseavtalet). Säljer du din bostad eller tomt 2023 deklarerar du alltså för försäljningen i inkomstdeklarationen 2024. Vid vinst på din försäljning betalar du vinstskatt och vid förlust kan du göra avdrag och få tillbaka en del av förlusten.

Vid försäljning av bostad betalar man 22% (30% på 22/30-delar) i vinstskatt på den vinst som blir kvar efter alla avdrag. Avdragen som får göras kan du läsa mer om nedan.

Får man dra av flyttstädning vid försäljning?

Vid en bostadsförsäljning så finns det vissa kostnader som du har möjlighet att dra av, som är avdragsgilla. Det kan handla om grundförbättringar eller renovering och underhåll av bostaden. Avdragsgilla kostnader kan även handla om kostnader relaterade till flytten, som exempelvis mäklararvoden eller homestaging.

En fråga vi ofta får är om det går att dra av flyttstädning eller flytthjälp för att minska skatten, alltså får du göra avdrag för flyttkostnader? Tyvärr är flyttstädning inte avdragsgillt vid husförsäljning. Det finns vissa undantag där flytthjälp kan vara avdragsgillt men det handlar om specifika fall. Exempel på detta är att du ska ha blivit uppsagd från din nuvarande tjänst och att det enda sättet att få behålla jobbet är att flytta till en annan ort. 

Skatteverket har många bra guider för hur du ska beräkna de flyttrelaterade avdrag du får göra. Du kan till exempel göra avdrag för hela utgiften om du har byggt ett nytt hus, byggt ut ett hus, installerat en tvättmaskin där det saknats en sedan tidigare eller om du gjort om ett garage till ett badrum. Utöver detta så finns det kostnader där du får göra avdrag för delar av utgifterna. Det kan exempelvis handla om att du bytt ut en plastmatta mot ekparkett, bytt tak från papp till plåt, bytt handfat eller tapetserat om väggar. Om du är osäker på vilken typ av avdrag du får göra rekommenderar vi dig alltid att kolla med Skatteverket.

Får man dra av mäklararvode vid vinst?

  • Deklarera en bostadsförsäljning
  • Vanliga frågor
  • Räkna ut mäklararvode

När du säljer en bostad med hjälp av en mäklare betalar du ett mäklararvode men ofta har du också en del andra utgifter i samband med bostadsförsäljningen. En del av dessa utgifter kan du göra avdrag för i deklarationen. Exempel på kostnader som är avdragsgilla är:

Mäklarnas arvoden skiljer sig en hel del mellan olika städer och områden. För att ta reda på vad olika mäklare tar i arvode och vad som ingår så kan du använda den kostnadsfria tjänsten MäklarOfferter.se. Du beskriver bara bostaden du vill sälja så får du hjälp med att samla in offerter och att jämföra mäklare.

Tjänsten är helt gratis och du väljer själv om du vill anlita någon av mäklarna som du får erbjudande av.

När får man flyttbidrag?

2022-11-24 Privatekonomi

Det finns tyvärr inget generellt flyttbidrag som går att söka via Försäkringskassan. Har du haft försörjningsstöd under lång tid och nu fått jobb på ny ort kan det ändå vara värt att ta upp frågan med ditt socialkontor.

Vad är avdragsgillt för privatpersoner?

Har du inrett ett rum eller del av ett rum hemma för att jobba i har du som regel inte rätt till något avdrag.

Har du hyrt ett rum utanför din bostad kan du ha rätt till avdrag men då krävs att du kan visa att det finns ett behov, att det avser ett kontorsutrymme som är anpassat för arbetsuppgifterna och att du bara får använda rummet till att arbeta i. Du kan då få avdrag med de kostnader du har haft för att hyra rummet.

Får man göra avdrag för flyttstädning?

Ja, om du anlitar oss för flyttstädning har du rätt till RUT-avdrag. RUT står för rengöring, underhåll och tvätt. Det är ett avdrag för hushållsnära tjänster. RUT-avdraget dras av direkt på din faktura. 

Kan man få skattereduktion för flytt av bohag?

Det finns många fördelar med att anlita en flyttfirma för flytthjälp. Förutom att du tack vare rutavdraget kan spara pengar genom att få skattereduktion på arbetskostnaden så slipper du själv allt det där trista med att flytta, såsom att paketera och packa upp, montera ned och montera upp igen, transportera kartonger och möbler, lyfta tungt samt flyttstädning.

En flyttfirma kan, förutom att ge dig flytthjälp, även bistå med flyttstädning. Dock inte grov- och specialstädning, men både fönsterputsning, dammtorkning och dammsugning ingår i vad som berättigar till skattereduktion via rutavdraget. Ytterligare en fördel är tidsbesparing. Du kan ägna dig åt roligare eller viktigare saker samtidigt som jobbet blir gjort.

När används konto 7691?

Kostnader för personalomsättning – vilket konto ska jag boka det på?

I den här bloggen tänkte jag reflektera om en av de viktiga frågorna i svenskt arbetsliv just nu: hur ska vi se till att människor inte vill sluta på våra arbetsplatser och hur ska vi kunna bli attraktiva arbetsplatser? Högkonjunkturen har satt dessa frågor högt upp på agendan. För att gräva lite i den frågan tänkte jag börja med att tala om bokföringens historia och roll för att kunna ge ett förslag på hur vi ska kunna synliggöra kostnaderna och i och med det investeringsutrymmet för att personal slutar. 

Hur bokför man ej avdragsgilla kostnader?

Vi börjar från början: företaget betalar varje år inkomstskatt på sitt skattemässiga resultat. Exakt hur skatteberäkningen går till varierar lite mellan olika bolagsformer, men gemensamt är att man utgår ifrån det skattemässiga resultatet.

Vadå ”skattemässigt resultat”? Jo, vi börjar med det bokföringsmässiga resultatet – det är det resultat du hittar i företagets resultaträkning, kort sagt intäkter minus kostnader. De kostnader vi bokfört i företaget är till största delen avdragsgilla, men vissa är faktiskt ej avdragsgilla. Det innebär att, även om det är en kostnad i företaget som minskar företagets resultat, minskar det inte företagets skatt.

Ej avdragsgilla kostnader kan t ex vara representation utöver 90 kr/person, förseningsavgifter till Skatteverket/Bolagsverket eller nedskrivningar av tillgångar. (UPDATE 2020-12-11: Numera är all måltidsrepresentation ej avdragsgill)

Det finns även intäkter som är ej skattepliktiga och dessa måste vi då dra av när vi beräknar det skattemässiga resultatet. Exempel på ej skattepliktiga intäkter är utdelningar från dotterbolag (näringsbetingade andelar) och intäktsränta på skattekontot.

Kan man dra av hela mäklararvodet?

Det finns fem stycken olika kategorier som man kan dela upp avdragen inom:

Du får göra avdrag för de renoveringar som du utfört under försäljningsåret och de senaste 5 kalenderåren innan försäljningsåret (om du sålt bostaden under år 2023 kan du alltså dra av för renoveringar från och med 2018).

Utöver att renoveringen är max 5 kalenderår gammal krävs det även att dina kostnader uppgår till minst 5 000 kr under ett och samma år för att de skall vara avdragsgilla. Du får alltså inte dra av beloppet om du tex målat om hallen och kostnaden inte uppgick till 5 000 kr eller mer. MEN om du under samma år byter toalettstol och den totala kostnaden för dessa två förbättringar uppgår till över 5 000 kr så får du dra av totalkostnaden.

För att du skall få dra av en vanlig renovering krävs det att åtgärden är ”förbättrande”. Det kan man dock nästan alltid hävda att den är (om inte bostaden var ny när du köpte den). Skatteverket nekar väldigt sällan ett sådant påstående.