:

Vad ska jag göra för att få Elstödet?

Innehållsförteckning:

  1. Vad ska jag göra för att få Elstödet?
  2. När får man Elstödet 2023?
  3. Vilka har rätt till elstöd 2023?
  4. Vem kan ansöka om elstöd?
  5. Varför har jag inte fått Elstöd?
  6. Måste man ansöka om Elstöd?
  7. När kommer pengarna för Elprisstödet?
  8. När kommer Elstödet för privatpersoner?
  9. Får alla Elprisstöd 2023?
  10. När kommer Elstödet till privatpersoner?
  11. Hur mycket kommer jag att få i elstöd?
  12. Måste man ansöka om elstöd?
  13. Har jag rätt till Elprisstöd?
  14. Måste man ansöka om Elprisstödet?
  15. Måste man ansöka om Elstöd som privatperson?

Vad ska jag göra för att få Elstödet?

27 januari 2023 | nyheter

Försäkringskassan betalar ut elstödet till det konto du har registrerat i Swedbanks kontoregister. Om du inte har anmält något konto i Swedbanks kontoregister tittar Försäkringskassan om det finns ett bankkonto registrerat hos dem eller hos Pensionsmyndigheten, och betalar elstödet dit. 

När får man Elstödet 2023?

Under det senaste året har elpriserna skenat hos många svenska hushåll. Redan våren 2022 meddelade regeringen att man skulle betala ut ett elprisstöd för de med höga elräkningar – och nu i februari 2023 har det första elstödet rullats ut till det svenska folket.

Vad som kan vara bra att känna till är att regeringen sjösatte 2 separata elstöd. Det första elstödet gick ut till elkunderna i slutet av februari 2023 – och gällde bara kunder i södra Sverige, alltså i elområde 3 och 4. Det andra elstödet betalades ut i maj och juni 2023 – och gällde kunder i hela Sverige, alltså i elområde 1–4.

Betalning för det första elstödet skedde under ett antal bankdagar från den 20 februari och de allra flesta ska nu ha fått sina pengar på kontot.

Vilka har rätt till elstöd 2023?

  • Senast den 9 juni räknar Försäkringskassan med att alla landets hushåll har fått elstöd omgång 2. Elstöd omgång 1 som avser hushåll i mellersta och södra Sverige (elprisområde 3 och 4) har de allra flesta fått elstödet.
  • Elstödet som avser alla hushåll i Sverige för november–december 2022 omfattar cirka 5 miljoner hushåll, planeringen är att Försäkringskassan ska påbörja utbetalningarna av detta elstöd under våren 2023.
  • Elstöd till företag och organisationer (näringsidkare och juridiska personer) kommer kunna ansöka om stöd hos Skatteverket från och med den 30 maj.
  • Elstöd till elintensiva företag. Stödet träffar framför allt de företag som använder mycket el i sin produktion och därför drabbats hårt av höga elpriser. Stödet utgår från den faktiska prisökning som företaget har haft under perioden oktober–december 2022 i jämförelse med vilket elpris företaget hade i genomsnitt under 2021. Berörda företag kan ansöka om elstödet hos Energimyndigheten. För att göra det möjligt för fler företag att ansöka om stödet har regeringen beslutat om att förlänga ansökningsperioden till den 18 juni 2023.
  • Gasprisstöd till hushåll anslutna till det västsvenska gasnätet. Stödet avser perioden oktober 2021-september 2022 när gaspriserna var mycket höga. Gasprisstödet riktar sig till hushåll längs det västsvenska naturgassystemet, som är en del av det sammanlänkade europeiska gasnätet. Drygt 27 000 hushållskunder finns där, varav drygt 12 500 hushåll använder gas för uppvärmning. Stödet kommer att betalas ut i efterhand under 2023. Stödet innebär att hushållen får en ersättning på 79 öre per uppmätt kilowattimme, vilket motsvarar ersättningsnivån för elstödet i elområde 4. Det är den gaskonsument som hade rätt at ta ut gas i uttagspunkten enligt ett avtal med gasnätsföretaget den 1 februari 2023 som får stödet. Med förordningen på plats kan gasnätsföretagen börja ansöka om pengar för utbetalningar hos Energimyndigheten. Därefter kommer gasnätsföretagen börja betala ut stöden till sina kunder. Stödet innebär att hushållen får en ersättning på 79 öre per uppmätt kilowattimme. Om kunden inte har förbrukningsmätning kommer stödet beräknas utifrån den genomsnittliga förbrukningen för sådana hushåll. Det handlar i det fallet om cirka 400 kronor.

Vem kan ansöka om elstöd?

  • Juridiska personer, till exempel aktiebolag, handelsbolag, föreningar, trossamfund, stiftelser och bostadsrättsföreningar
  • Enskild näringsidkare
  • Den som har varit näringsidkare och som upphört att bedriva näringsverksamhet efter den 17 november 2022
  • Vissa dödsbon
  • Det måste finnas ett giltigt elnätsavtal och uttagspunkt för elförbrukning i elområde 3 eller 4 den 17 november 2022. Den som har tecknat avtal efter 17 november 2022 får inget bidrag.
  • El togs ut för förbrukning i uttagspunkten någon gång under perioden 1 oktober 2021–30 september 2022
  • Att föreningens uttag av el inte ger er rätt till det elstöd som Försäkringskassan betalar ut enligt förordningen (2022:1872) om elstöd till konsumenter för oktober 2021–september 2022.

Varför har jag inte fått Elstöd?

Försäkringskassan planering är att utbetalningarna av elstödet ska starta i slutet av maj så att de allra flesta hushållen ska ha pengarna på kontot senast den 9 juni 2023.

För att snabbare få pengarna ska man registrera sitt konto hos Swedbank före den 10 maj om man inte redan gjort det. Har man konto hos Pensionsmyndigheten eller Försäkringskassan kommer pengarna dit.

Läs mer: Elstöd för privatpersoner i hela landet - Försäkringskassan (forsakringskassan.se)

Måste man ansöka om Elstöd?

Försäkringskassan planering är att utbetalningarna av elstödet ska starta i slutet av maj så att de allra flesta hushållen ska ha pengarna på kontot senast den 9 juni 2023.

För att snabbare få pengarna ska man registrera sitt konto hos Swedbank före den 10 maj om man inte redan gjort det. Har man konto hos Pensionsmyndigheten eller Försäkringskassan kommer pengarna dit.

Läs mer: Elstöd för privatpersoner i hela landet - Försäkringskassan (forsakringskassan.se)

När kommer pengarna för Elprisstödet?

Swedbank har fått i uppdrag av Försäkringskassan att betala ut elstöd till privatpersoner i hela Sverige för perioden november - december 2022. Utbetalningarna kommer att ske successivt via Swedbanks utbetalningssystem. Den 9:e juni ska de flesta ha fått pengarna insatta på sitt konto.

När kommer Elstödet för privatpersoner?

Under det senaste året har elpriserna skenat hos många svenska hushåll. Redan våren 2022 meddelade regeringen att man skulle betala ut ett elprisstöd för de med höga elräkningar – och nu i februari 2023 har det första elstödet rullats ut till det svenska folket.

Vad som kan vara bra att känna till är att regeringen sjösatte 2 separata elstöd. Det första elstödet gick ut till elkunderna i slutet av februari 2023 – och gällde bara kunder i södra Sverige, alltså i elområde 3 och 4. Det andra elstödet betalades ut i maj och juni 2023 – och gällde kunder i hela Sverige, alltså i elområde 1–4.

Betalning för det första elstödet skedde under ett antal bankdagar från den 20 februari och de allra flesta ska nu ha fått sina pengar på kontot.

Får alla Elprisstöd 2023?

Utbetalningarna gäller privatpersoner. För att få en utbetalning ska ditt namn ha stått på elnätsavtalet den 17 november 2022. Elstödet omfattar dig som privatperson i elområde 3 eller 4.

I elprisområde 3 (där Karlskoga ingår) är stödet 50 öre per förbrukad kWh under perioden 1 oktober 2021 - 30 september 2022. Du kan se din förbrukning för perioden genom att logga in i vår app eller på Mina sidor.

Räkneexempel:Ett hushåll som har förbrukat 20 000 kWh under perioden kommer att få ett stöd på 20 000 x 0,5 = 10 000 kronor. 

När kommer Elstödet till privatpersoner?

Här hittar du infor­mation om utbetalning av elstöd till privat­per­soner för de höga elkost­na­derna.

Hur mycket kommer jag att få i elstöd?

Varken vi på Göteborg Energi, Försäkringskassan, din bank, Svenska kraftnät eller någon annan kommer att kontakta dig för att be dig logga in någonstans eller lämna ut personliga koder, i samband med utbetalningen av elstöd. Om någon kontaktar dig på det sättet kan det handla om ett bedrägeriförsök. Avsluta därför sådana kontakter direkt.

Måste man ansöka om elstöd?

Stockholms elbolag är ett oberoende elbolag utan elproduktion och elnät med över 50 000 elkunder. Vi erbjuder alla kunder förnybar el och kostnadsfri samlingsfaktura på el och elnät. Varmt välkommen som kund hos Stockholms Elbolag - hela Sveriges elbolag!

Med timpris bestäms din energikostnad utifrån din användning och aktuellt marknadspris på elbörsen, timme för timme. Timpris passar dig som vill kunna påverka din elkostnad, är aktiv och engagerad i din elanvändning och kan konsumera din el under dygnets billigare timmar då elpriset är lägre. Om din elanvändning är hög under timmar med högt elpris kan timpris vara ett mindre bra val för dig. Du kan lära dig mer i vår artikel om timpris.

Elbolaget som vill hjälpa sina kunder minska sin kostnad på riktigt. Med bland annat hemautomation för elbilsladdning och direkt feedback på hur du presterar minskar du både din användning och elpriset.

Med timpris bestäms din energikostnad utifrån din användning och aktuellt marknadspris på elbörsen, timme för timme. Timpris passar dig som vill kunna påverka din elkostnad, är aktiv och engagerad i din elanvändning och kan konsumera din el under dygnets billigare timmar då elpriset är lägre. Om din elanvändning är hög under timmar med högt elpris kan timpris vara ett mindre bra val för dig. Du kan lära dig mer i vår artikel om timpris.

Med timpris bestäms din energikostnad utifrån din användning och aktuellt marknadspris på elbörsen, timme för timme. Timpris passar dig som vill kunna påverka din elkostnad, är aktiv och engagerad i din elanvändning och kan konsumera din el under dygnets billigare timmar då elpriset är lägre. Om din elanvändning är hög under timmar med högt elpris kan timpris vara ett mindre bra val för dig. Du kan lära dig mer i vår artikel om timpris.

Schysst elhandel är en certifiering framtagen av Energiföretagen Sverige i syfte att elkunder ska känna sig trygga i sitt val av elhandelsföretag. Man avger som elhandelsföretag ett antal löften som ska göra det enklare för elkunden att känna sig trygg i sitt val av avtal och elhandelsföretag. Mer information kan du läsa på Energiföretagens hemsida.

Med timpris bestäms din energikostnad utifrån din användning och aktuellt marknadspris på elbörsen, timme för timme. Timpris passar dig som vill kunna påverka din elkostnad, är aktiv och engagerad i din elanvändning och kan konsumera din el under dygnets billigare timmar då elpriset är lägre. Om din elanvändning är hög under timmar med högt elpris kan timpris vara ett mindre bra val för dig. Du kan lära dig mer i vår artikel om timpris.

Har jag rätt till Elprisstöd?

För att få det första elstödet måste du uppfylla tre kriterier:

  • Du ska vara en elanvändare, som köper el för eget bruk i Sverige. Det kallas att du är en ”elslutskund”, och i den gruppen ingår inte bara privatpersoner utan även exempelvis företag, föreningar och samfälligheter.
  • Du ska ett eget avtal med ett elnätsföretag för en så kallad uttagspunkt vid en viss tidpunkt, som kallas brytpunkt. Stödet kommer att gå till det personnummer, samordningsnummer eller organisationsnummer som stod på elnätsavtalet den 17 november 2022. Vad är uttagspunkten då? Jo, uttagspunkten är anslutningen mellan din elanläggning och ditt elnätsföretag elnät.
  • Din elanläggning ska vara ansluten till elnätet i södra Sverige, i elområde SE3 eller SE4.

Det finns tre grupper som inte får något elstöd enligt den första modellen:

  • Elanvändare i de två norra elområdena SE1 och SE2 blir utan. Stödet beräknas utifrån användarens förbrukning från 1 oktober 2021 till 30 september 2022 i elområden där medelpriset var högre än ett så kallat ”nationellt referenspris” på 75 öre per kWh. Och elens medelpris var inte ”tillräckligt högt” i norra Sverige under den perioden. I SE1 och SE2 låg medelpriset på 43 respektive 46 öre per kWh. (Se fråga om nationellt referenspris.)
  • Om el ingår i din hyra kommer inga stödpengar att betalas direkt till dig. Du har ju inget eget elnätsavtal. Men din hyresvärd eller bostadsrättsförening, som får stödet, kan naturligtvis välja att dela ut pengarna till dig och dina grannar.
  • Personer på EU:s sanktionslista får inga stödpengar.

Regeringen meddelade 9 januari att det ska tas fram ytterligare ett elprisstöd. Det ska gå till hushåll i hela Sverige, alltså i alla fyra elområden. Stödet ska baseras på elförbrukning och elpris under november och december 2022.

Svenska kraftnät fick i uppdrag att utforma en modell, och den 30 januari lämnade Svenska kraftnät in en ansökan till Energimarknadsinspektionen, Ei. Den tredje februari gav Ei grönt ljus. Maximalt 10 miljarder kronor får betalas ut till den fysiska person som hade ett eget elnätsavtal den 31 december 2022 för den uttagspunkt där el förbrukades under november-december 2022.

Ersättningen går till hushåll där elpriset i snitt har legat över 75 öre per kWh under de två månaderna. Därmed inkluderas hushåll i hela Sverige, alltså i alla fyra elområden. Detta eftersom snittpriset låg över 75 öre per kWh i hela landet.

I förslaget finns inget tak för stora elförbrukare, något som tidigare har diskuterats.

Så här beräknas stödet för de olika elområdena:

Måste man ansöka om Elprisstödet?

Stödet för perioden oktober-september började att betalas ut den 20 februari, till alla i elområde 3 och 4. Stödet betalas utan att man behöver ansöka om det. Stödet för perioden november-december 2022, som gäller alla elområden, betalas ut senast den 9 juni. Om du som står på elnätsavtalet inte redan registrerat dina kontouppgifter i Swedbanks kontoregister uppmanar Försäkringskassan, som ansvarar för utbetalning av elstödet, att det görs senast den 10 maj. Det gäller oavsett om du är kund hos Swedbank eller inte. Läs mer om utbetalning av elstöd hos Försäkringskassan 

Måste man ansöka om Elstöd som privatperson?

Om du inte har fått någon utbetalning kan det bero på att du tidigare har anmält ett konto till Swedbanks kontoregister, till exempel ett lönekonto. Det kan också vara ett konto som du tidigare har anmält till Försäkringskassan eller Pensionsmyndigheten. Kontrollera om fått en utbetalning märkt ”elstöd” eller ”insättning” till ett sådant konto.

Att du inte fått någon utbetalning kan också bero på att elnätsföretaget inte har lämnat de uppgifter om dig som vi behöver för att betala ut elstödet. Kontrollera med elnätsföretaget vilka uppgifter de har lämnat till oss, (namn, adress, personnummer eller samordningsnummer och elförbrukning). Om något saknas måste de skicka nya uppgifter till oss.

Vi har skickat en förfrågan till dig som bor utomlands om vi inte hittat något konto att betala elstödet till. Om du inte har fått något brev kan du behöva kontakta oss.