När kan man se sin deklaration 2023?
Innehållsförteckning:
- När kan man se sin deklaration 2023?
- När får man besked om skatteåterbäring 2023?
- Varför har jag inte fått skatteåterbäringen 2023?
- När får man veta hur mycket man får tillbaka på skatten?
- Varför har jag inte fått min deklaration?
- Var kan jag se mitt slutskattebesked?
- Kan man se deklarationen på nätet?
- När kommer skatteåterbäringen efter ändring?
- När får man skatteåterbäring 2023 enskild firma?
- Hur ser jag saldot på mitt Skattekonto?
- Hur vet man att deklarationen kommit in?
- När får man tillbaka pengar efter deklaration?
- När kan man se sitt slutskattebesked?
- När besked om slutlig skatt?
- Hur vet man när man får deklarationen?
När kan man se sin deklaration 2023?
Nu är det snart dags igen! Skaffa Kivra senast 5 mars så kommer deklarationen mellan 6-10 mars. Vill du ha återbäringen så snart som möjligt? Vi berättar hur.
Rätt snart, faktiskt. Goda nyheten är att du ofta själv kan påverka hur tidigt du får din skatteåterbäring. För att få den så tidigt det går, det vill säga 5-6 april, behöver du ha godkänt din deklaration utan ändringar eller tillägg senast den 30 mars. Kom ihåg att du behöver ha registrerat bankkonto på Skatteverket eller i appen så pengarna har någonstans att landa.
När får man besked om skatteåterbäring 2023?
Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med kvarskatt på mer än 30 000 kronor och vill undvika kostnadsränta.
Den 5 mars är sista dagen att skaffa digital brevlåda för att få deklarationen digitalt.
Du som har en digital brevlåda får din deklaration som pdf-fil dit.
Du som har en e-legitimation kan logga in på skatteverket.se och se din deklaration.
Varför har jag inte fått skatteåterbäringen 2023?
Nu är det snart dags att deklarera för dina inkomster och eventuella avdrag under 2022. Innan du sätter igång kan det vara bra att ha koll på vilka datum som gäller, bland annat för när du ska lämna in fastighetsdeklaration och när du ska betala in kvarskatt.
Senast den 2 maj 2023 måste din inkomstdeklaration finnas hos Skatteverket, men ett gott råd är att inte vänta för länge med att göra din deklaration. Du kanske behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid. Det är också bra att tidigt beräkna om du kommer få kvarskatt. För belopp över 30 000 kronor börjar nämligen en kostnadsränta på 1,25 procent att räknas från och med den 13 februari.
Om du sålt en bostad under året ska du deklarera för vinsten eller förlusten. Vi förklarar allt om hur det går till.
När får man veta hur mycket man får tillbaka på skatten?
Nu är det snart dags att deklarera för dina inkomster och eventuella avdrag under 2022. Innan du sätter igång kan det vara bra att ha koll på vilka datum som gäller, bland annat för när du ska lämna in fastighetsdeklaration och när du ska betala in kvarskatt.
Senast den 2 maj 2023 måste din inkomstdeklaration finnas hos Skatteverket, men ett gott råd är att inte vänta för länge med att göra din deklaration. Du kanske behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid. Det är också bra att tidigt beräkna om du kommer få kvarskatt. För belopp över 30 000 kronor börjar nämligen en kostnadsränta på 1,25 procent att räknas från och med den 13 februari.
Om du sålt en bostad under året ska du deklarera för vinsten eller förlusten. Vi förklarar allt om hur det går till.
Varför har jag inte fått min deklaration?
Snart har Skatteverket skickat ut alla deklarationer för 2023. Har du fortfarande inte fått din? Så här ser utskicksprocessen ut.
Skatteverket kommer att skicka ut deklarationerna för 2023 mellan måndag 6 mars och fredag 10 mars till de som har en digital brevlåda som skaffades innan 5 mars.
Var kan jag se mitt slutskattebesked?
Du som redovisar näringsverksamhet i deklarationen får ditt slutskattebesked senast den 15 december. Detsamma gäller delägare eller företagsledare i fåmansföretag.
Avstämning av skattekontot kommer att göras i samband med att granskningen är klar och du får ditt slutskattebesked. På slutskattebeskedet redovisas ditt beslut om årlig beskattning och din slutliga skatt.
Kan man se deklarationen på nätet?
Företagsdeklaration > Deklarera på nätet
Alla företag måste deklarera en gång varje år och det är mycket att hålla reda på när man deklarerar ett företag. Men om du tar hjälp av smart teknik behöver det faktiskt inte bli så krångligt.
När kommer skatteåterbäringen efter ändring?
Nu är det snart dags att deklarera för dina inkomster och eventuella avdrag under 2022. Innan du sätter igång kan det vara bra att ha koll på vilka datum som gäller, bland annat för när du ska lämna in fastighetsdeklaration och när du ska betala in kvarskatt.
Senast den 2 maj 2023 måste din inkomstdeklaration finnas hos Skatteverket, men ett gott råd är att inte vänta för länge med att göra din deklaration. Du kanske behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid. Det är också bra att tidigt beräkna om du kommer få kvarskatt. För belopp över 30 000 kronor börjar nämligen en kostnadsränta på 1,25 procent att räknas från och med den 13 februari.
Om du sålt en bostad under året ska du deklarera för vinsten eller förlusten. Vi förklarar allt om hur det går till.
När får man skatteåterbäring 2023 enskild firma?
Missa inga viktiga datum för årets inkomstdeklaration för ditt företag.
För att Skatteverket ska kunna fastställa den slutliga skatten måste alla företag och privatpersoner årligen lämna in en inkomstdeklaration.
Hur ser jag saldot på mitt Skattekonto?
På ditt skattekonto hos Skatteverket bokförs alla skatter och avgifter som omfattas av skattelagstiftningen. För dig som är enskild näringsidkare omfattar skattekontot både företagets och dina privata skatter och avgifter. Som företagets skatter och avgifter räknas till exempel:
- Preliminärskatt för anställda
- Arbetsgivaravgifter för anställda
- Särskild löneskatt för anställdas pensionskostnader
- Moms
- Fastighetsskatt och fastighetsavgift för näringsfastigheter.
I aktiebolag är det viktigt att man ser vilka transaktioner i bokföringen som påverkat skattekontot. Bokföringskontot som används i Bokio är 1630. Saldot på 1630 bör stämma överens med saldot på skattekontot hos Skatteverket. Skulle de inte stämma överens så saknas det förmodligen något i bokföringen. Läs här om hur du stämmer av bokföringen mot skattekontot.
I företaget behöver man i regel skilja mellan de olika skatte- och avgiftsbeloppen. Det görs enklast genom att bokföra på olika konton. Företaget ska därför ha separata skuld- eller avräkningskonton för arbetsgivaravgifter, personalskatt och moms. När du hanterar och bokför dina löner i Bokios lönefunktion samt använder de smarta bokföringsmallarna får du hjälp med både arbetsgivaravgifter, personalskatt och moms. Utöver dem vanliga formerna av skatt finns också så kallade punktskatter. Detta kan exempelvis vara alkohol- och tobaksskatt. Läs mer om punktskatter hos Skatteverket.
Inbetalning på skattekontot vid aktiebolag bokförs med mallen Insättning till skattekonto så här:
Hur vet man att deklarationen kommit in?
-
När kommer min deklaration?
Du som har en digital brevlåda får din inkomstdeklarationen skickad dit redan den 6‑10 mars. Har du ingen digital brevlåda skickar vi deklarationen till din folkbokföringsadress. Se därför till att vara folkbokförd på rätt adress senast den 22 februari 2023. Vi börjar skicka ut pappersblanketterna i mitten av mars. Senast den 15 april ska alla ha fått sina blanketter.Utskicken sker inte områdesvis. Du behöver därför inte bli orolig om du inte får din blankett samtidigt som övriga familjemedlemmar eller dina grannar.Du kan logga in med e-legitimation i vår e-tjänst Inkomstdeklaration 1 och deklarera innan du fått din deklarationsblankett. Har du en smarttelefon eller surfplatta kan du deklarera i Skatteverkets app med mobilt Bank-id.Om du inte har fått din deklarationsblankett senast den 15 april kan du beställa den i vår e-tjänst Beställa blanketter.
- Beställa blanketter
-
Jag har inte fått min inkomstdeklaration. Vad ska jag göra?
Skatteverket skickar ut en deklaration till dig som ska deklarera. Om du har en digital brevlåda får du ingen pappersdeklaration. Deklarationen skickas i stället till din digitala brevlåda. Har du ingen digital brevlåda får du deklarationen med posten senast den 15 april.I vissa fall ska du deklarera även om du inte har fått någon deklaration. Om du är osäker kan du läsa om när du ska deklarera på sidan Vem ska deklarera.
- Vem ska deklarera?
- Beställa blanketter
-
Var kan jag få tag på min deklaration som pdf?
Din deklaration finns som pdf på Mina sidor under fliken Skatter och deklarationer. Deklarationen innehåller samma uppgifter som den deklaration som har skickats med posten eller till digital brevlåda.Tänk på att om det har kommit nya eller ändrade uppgifter i din deklaration, finns dessa inte med i deklarationen på Mina sidor. I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 finns däremot alltid aktuella uppgifter.Deklarationen på Mina sidor innehåller inte några koder.
- Mina sidor
- Vem ska deklarera?
- Hur får jag en utskrift av mina deklarationsuppgifter, bilagor, skatteuträkning och kvittens? Har du deklarerat i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1, kan du logga in igen med hjälp av dina koder eller din e-legitimation. Klicka på knappen för kvittenser. Där kan du välja att skriva ut allt eller välja kvittens för de avsnitt i deklarationen som du vill skriva ut, till exempel försäljning av värdepapper (K4) eller näringsverksamhet (NE). Vill du skriva ut din skatteuträkning gör du det via Skatteuträkning i menyraden.
-
Hur får jag en pappersdeklaration?
Du behöver ingen pappersdeklaration för att deklarera. Har du e-legitimation (till exempel Mobilt bank-id) kan du deklarera i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 eller Skatteverkets app.Här kan du läsa hur du gör om du ändå föredrar att deklarera på papper.
Du som inte har digital brevlåda
Du som inte har digital brevlåda får en pappersdeklaration hemskickad till din folkbokföringsadress någon gång mellan den 15 mars och 15 april. Om du av någon anledning inte har tillgång till pappersdeklarationen vi skickar ut kan du göra något av följande:- Beställ en papperskopia i vår e-tjänst Beställa blanketter.
- Ring Skatteupplysningen på 0771–567 567 och beställ en kopia.
- Skriv ut deklarationen från din digitala brevlåda
- Beställ en papperskopia i vår e-tjänst Beställa blanketter. Du kan beställa kopian från den 10 april.
-
Jag behöver anstånd med att lämna deklarationen, hur gör jag?
Om du inte kan deklarera i tid, till exempel för att du saknar uppgifter för deklarationen eller är sjuk, kan du ansöka om anstånd med att lämna deklarationen. Du ansöker enklast om anstånd på Mina sidor. Ansök senast den 2 maj.
- Mina sidor
- Du arbetar heltid som anställd.
- Du bedriver aktiv näringsverksamhet
- Du handlar med värdepapper i väldigt stor utsträckning.
- Hur gör jag om det saknas eller finns en felaktig uppgift i min deklaration? Om du saknar uppgifter eller hittar fel i din deklaration kan det bero på att Skatteverket saknade eller hade fått en felaktig uppgift när din deklaration skapades. I e-tjänsten är din deklaration alltid uppdaterad med de senaste uppgifterna. Om uppgifterna har ändrats sedan deklarationen skapades behöver du bara godkänna de nya uppgifterna i e-tjänsten. Det kan du göra både med koder och med din e-legitimation.Du kan också lägga till en helt ny uppgift. Det gör du i menyvalet Ändra i e‑tjänsten. Då behöver du vara inloggad med e-legitimation. Om du ändrar något på pappersblanketten måste du vara noga med att skriva det nya totalbeloppet i den vita rutan, så att din ändring blir registrerad.
-
Jag har inte fått någon uppgift om min inkomst från min arbetsgivare eller pensionsutbetalare. Vad gör jag?
De flesta får ingen uppgift om inkomst, eftersom arbetsgivare och pensionsutbetalare numera redovisar löner och skatteavdrag till Skatteverket varje månad. Tidigare redovisade de löner och skatteavdrag en gång om året. Uppgifterna finns i din deklaration precis som vanligt.Du hittar de redovisade uppgifterna på Mina sidor. På Mina sidor väljer du Skatter och deklarationer, därefter Lön, pension, sjukpenning m.m. Kontakta den som har eller skulle ha lämnat uppgifterna om du saknar uppgifter eller om det finns uppgifter som inte stämmer.
- Mina sidor
- Vad innebär en schablonintäkt? Om du har fondandelar eller ett investeringssparkonto beskattas du för en schablonintäkt. Du behöver inte själv redovisa schablonintäkten i din deklaration, den är redan ifylld vid punkt 7.1, ”Schablonintäkter”. Schablonintäkten för fondandelar och investeringssparkonto beräknas av din bank eller ditt fondbolag.FondandelarSchablonintäkten för fondandelar är 0,4 procent av värdet av dina fondandelar den 1 januari 2022. Skatten är 30 procent av schablonintäkten vilket motsvarar 0,12 procent av fondandelarnas värde. Har du till exempel fondandelar som är värda 100 000 kronor vid ingången av 2022 blir skatten 120 kronor.InvesteringssparkontoSchablonintäkten för investeringssparkonto är 1,25 procent av ett kapitalunderlag (inkomståret 2022). Skatten är 30 procent av schablonintäkten vilket motsvarar 0,375 % av underlaget. Har du till exempel ett kapitalunderlag på 100 000 kronor för 2022 blir skatten 375 kronor.BostadsuppskovDen årliga schablonintäkten för bostadsuppskov togs bort från och med inkomståret 2021 (deklarationen 2022).
-
Jag har skaffat en digital brevlåda, hur deklarerar jag?
Skaffar du en digital brevlåda senast den 5 mars får du ingen pappersdeklaration. I stället får du din deklaration skickad till din digitala brevlåda mellan den 6–10 mars. Från och med den 14 mars kan du deklarera digitalt med din e-legitimation eller dina koder i appen Skatteverket eller e-tjänsten Inkomstdeklaration 1. Du kan också deklarera med koderna genom att sms:a eller ringa. Koderna finns i specifikationen som du får med din deklaration.
- Så här deklarerar du
-
Kan jag deklarera digitalt från utlandet?
Du som befinner dig i utlandet kan deklarera digitalt på flera olika sätt. Om du har fått en pappersdeklaration skickad till dig och bara ska godkänna deklarationen kan du deklarera genom att skicka ett sms, ringa, använda e-tjänsten eller appen. Det gör du med hjälp av dina personliga koder som finns i specifikationen till din deklaration. Ska du ändra eller lägga till uppgifter i din deklaration behöver du registrera dig som ombud för att kunna använda e-tjänsten Inkomstdeklaration 1.
- Ombud och behörigheter
- Deklarera digitalt från utlandet
-
Varför kan jag inte deklarera i e-tjänsten med min e-legitimation?
Om du inte kan deklarera i e-tjänsten kan det bero på att det inte har skapats någon inkomstdeklaration för dig. Orsaken kan vara att du inte var skatteregistrerad i Sverige när inkomstdeklarationerna trycktes. Du behöver då beställa en deklarationsblankett. Det gör du på något av följande sätt:
- I Skatteverkets e-tjänst Beställa blanketter.
- Beställa blanketter
- Genom att ringa Skatteupplysningen på telefon 0771-567 567.
- Genom att besöka ett servicekontor.
- Lämna in deklarationen på papper
-
Varför har jag inte fått några koder?
Om du inte har fått några koder med din deklaration beror det på att du ska ändra eller lägga till något i den. Om du till exempel har sålt värdepapper eller en bostad ska du redovisa försäljningen i en bilaga till deklarationen.Här kan du läsa mer om vilken bilaga du ska lämna, beroende på din situation:
- Lämna en bilaga till deklarationen
- Mina koder fungerar inte att deklarera med, vad ska jag göra? Har det kommit in en ny eller ändrad uppgift i din deklaration efter att den trycktes, kan du inte deklarera med koderna genom att ringa eller sms:a. Du kan däremot deklarera i e-tjänsten eller appen genom att logga in med dina koder.I e-tjänsten och appen kan du se hur den nya eller ändrade uppgiften har påverkat din skatt att betala eller få tillbaka. Har du inte möjlighet att deklarera digitalt ska du ändra den ifyllda uppgiften på pappersblanketten innan du skickar in den. Tänk på att fylla i totalbeloppet i den vita rutan.
-
Kan jag låta någon annan lämna digital inkomstdeklaration åt mig?
Är det någon annan som hjälper dig med ekonomin kan du anmäla den personen i e-tjänsten Ombud och behörigheter. Då kan personen lämna din inkomstdeklaration och andra deklarationer. Personen kan också ha koll på ditt skattekonto i e-tjänsten Skattekonto.Om ett dödsbo ska ansöka om deklarationsombud behöver samtliga dödsbodelägare skriva under ansökan.Om ett minderårigt barn ska utse ett deklarationsombud ska samtliga vårdnadshavare till barnet skriva under ansökan.
- Ombud och behörigheter
- Ansökan deklarationsombud (blankett SKV 4809)
-
Ska mitt barn lämna in en deklaration?
Det är samma regler för att deklarera för alla – oavsett om du är vuxen eller barn. Barnet ska lämna in deklarationen om barnet har fått en deklarationsblankett hemskickad.
- Vem ska deklarera?
- barnet har jobbat och tjänat mindre än 20 431 kronor i lön, eller
- barnet bara har haft kapitalinkomster (till exempel utdelning, ränteinkomster eller schablonintäkt) som Skatteverket och barnet fått kontrolluppgift på.
- Vem ska skriva under en deklaration för barn under 18 år?
-
Vem ska skriva under deklarationen för barn under 18 år och hur lämnar man in den?
För barn under 16 år Deklarationen för barn under 16 år ska skrivas under av barnets förmyndare, vilket oftast är barnets föräldrar.För barn mellan 16 och 18 år Beroende på vilken typ av inkomst barnet haft ska barnet, förmyndare, eller både barnet och förmyndare skriva under.
- Kapitalinkomster: förmyndare ska skriva under.
- Arbetsinkomster: barnet ska skriva under.
- Både kapitalinkomster och arbetsinkomster : både förmyndare och barnet ska skriva under.
- Ansökan e-tjänster – Deklarationsombud (SKV 4809)
-
Hur gör jag om jag har fått uppmaning att redovisa försäljning av en fastighet i år, fast jag redovisade försäljningen förra året?
Har du redan redovisat försäljningen i deklarationen 2022 (för att kontraktet skrevs på under 2021) ska du inte redovisa den i deklarationen 2023. I stället gör du så här:
- I e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 väljer du att ta bort den bilaga (K5) som vi har lagt upp åt dig.
- På pappersblanketten fyller du i under rubriken "Övriga upplysningar" att du deklarerade försäljningen 2022.
- Hur kan jag kontrollera om min deklaration har kommit in till Skatteverket? Logga in med e-legitimation på Mina sidor.Under fliken Skatter och deklarationer kan du se om din deklaration har kommit in, oavsett om du har deklarerat i e-tjänsten, appen, genom att ringa, sms:a eller skicka in pappersblanketten. Där kan även du som har hjälp av en redovisningsbyrå och har skrivit under din deklaration på Mina sidor, se om din deklaration har kommit in.Obs! Har du deklarerat på pappersblanketten tar det upp till 14 dagar innan du kan se på Mina sidor att deklarationen är registrerad hos Skatteverket.Andra sätt att se om deklarationen har kommit in Har du deklarerat i e-tjänsten, appen, genom att ringa eller sms:a, kan du också logga in i appen eller e-tjänsten för att kontrollera att din deklaration har kommit in.Har du ringt in din deklaration kan du ringa upp på nytt. Då får du besked om att du redan har lämnat din deklaration.
- Kan jag göra ändringar i min deklaration efter att jag lämnat in den? Ja, du kan göra ändringar i en deklaration som du har skickat in. Du kan göra ändringar upp till sex år efter inkomståret. Det innebär att du under 2023 kan göra ändringar som gäller inkomståret 2017 eller senare.Har du ännu inte fått slutskattebeskedet kan du logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och skicka in deklarationen på nytt efter att du gjort ändringen. Har du redan fått slutskattebeskedet kallas det för att du begär en omprövning. Hur du ska göra beror på vilket inkomstår som ändringen gäller.Om ändringen gäller inkomståret 2022 (deklarationen 2023) Vill du ändra något som gäller inkomster eller utgifter som du hade under 2022 (deklarationen 2023) kan du logga in i e-tjänsten Inkomstdeklaration 1 och ändra uppgifterna. Du kan använda e-tjänsten fram tills att den stänger den 14 december 2023.Du kan också begära en omprövning genom att skicka ett brev till oss. I brevet ska du beskriva vilket inkomstår ändringen gäller och vad du vill ändra. Skriv ditt personnummer och kom ihåg att underteckna brevet. Skicka brevet till:Skatteverket205 30 MalmöOm ändringen gäller ett tidigare inkomstår Vill du ändra uppgifter som gäller inkomståren 2017–2021, begär du en omprövning. Det gör du genom att skicka ett brev till oss. I brevet ska du ange vilket inkomstår ändringen gäller och vad du vill ändra. Skriv ditt personnummer och kom ihåg att underteckna brevet. Skicka brevet till:Skatteverket205 30 Malmö
-
Jag har fått ett meddelande om ändrade uppgifter från Skatteverket, behöver jag göra någonting?
Om uppgiften stämmer Stämmer uppgiften behöver du inte göra någonting. Då beskattar vi dig i enlighet med den. Tänk på att de ändrade uppgifterna kan påverka din slutskatt, det vill säga hur mycket du ska få tillbaka eller betala.
- Datum för skatteåterbäring
- Datum för betalning av skatt
När får man tillbaka pengar efter deklaration?
- Skatteåterbäring 5 – 7 april 2023
- Andra viktiga datum kring deklarationen
- Skatteregler som påverkar din skatt
Skatteåterbäring är en återbetalning från Skatteverket som du får om du betalat in för mycket skatt under föregående år. Du kan också få skatteåterbäring om din beskattningsbara inkomst har blivit mindre under året som gått.
En vanlig orsak till att man betalat in för mycket skatt är att du har lån eller andra skulder som du betalar ränta för. Räntekostnader är nämligen avdragsgilla. Om du har varierande inkomst och inte jämkar ökar också sannolikheten för att du betalat in för mycket skatt. Personer som bara jobbar under del av året, till exempel säsongsarbetare och studenter som sommarjobbar tenderar också betala in för mycket skatt under året.
Det är också möjligt att ha betalat in för lite skatt under året. Om du betalat in för lite skatt kommer du att få restskatt istället för skatteåterbäring, vilket innebär att du måste betala in mellanskillnaden till Skatteverket.
När kan man se sitt slutskattebesked?
Nu är det snart dags igen! Skaffa Kivra senast 5 mars så kommer deklarationen mellan 6-10 mars. Vill du ha återbäringen så snart som möjligt? Vi berättar hur.
Rätt snart, faktiskt. Goda nyheten är att du ofta själv kan påverka hur tidigt du får din skatteåterbäring. För att få den så tidigt det går, det vill säga 5-6 april, behöver du ha godkänt din deklaration utan ändringar eller tillägg senast den 30 mars. Kom ihåg att du behöver ha registrerat bankkonto på Skatteverket eller i appen så pengarna har någonstans att landa.
När besked om slutlig skatt?
Ett företag ska löpande under året betala in preliminär skatt till Skatteverket. Detta kallas debiterad preliminärskatt. Den preliminära skatten ska så nära som möjligt motsvara vad den slutliga skatten kommer att bli. Företaget lämnar underlag till Skatteverket om hur stort resultatet förväntas bli (när företaget registreras eller i en preliminär deklaration), och utifrån detta beslutar Skatteverket hur mycket preliminärskatt som ska betalas varje månad. Det beslutade beloppet kommer att dras från företagets skattekonto varje månad (oftast runt den 12:e i månaden). Det är upp till dig som företagare att betala in skatten till skattekontot.
När preliminärskatten dras från skattekontot bokförs detta som en minskning av skatteskuld, på konto 2518 (vissa använder gruppkontot 2510 istället, men vi rekommenderar 2518 så att preliminärskatten hålls separat). Motkonto är 1630.
En detalj som kan vara lite förvirrande är att den debiterade preliminärskatten betalas i efterskott. Skatten som avser januari dras från skattekontot i februari. Detta gör att preliminärskatten för räkenskapsårets sista månad dras först under nästa räkenskapsår. Mer om detta lite längre ner.
Hur vet man när man får deklarationen?
- Sista dagen att deklarera är den 2 maj, men för att få eventuell skatteåterbäring redan i april behöver du deklarera tidigare än så. Du kanske också behöver kolla upp och stämma av en del uppgifter och då kan det vara skönt att vara ute i god tid för att undvika att hamna i tidsnöd sista dagen, säger Arturo Arques, Swedbank och Sparbankernas privatekonom.
Den som godkänner sin deklaration digitalt senast den 30 mars, utan att göra tillägg eller ändringar, får sin eventuella skatteåterbäring mellan den 5 april och den 6 april. Som ändring räknas till exempel avdrag för resor till och från arbetet eller redovisning av bostadsförsäljning.