:

Vad innebär Personalrabatt?

Innehållsförteckning:

  1. Vad innebär Personalrabatt?
  2. När gäller Personalrabatt?
  3. Vilka förmåner vill anställda ha?
  4. När är en Personalrabatt skattefri?
  5. Hur mycket rabatt får man ge personal?
  6. Har man Personalrabatt på ICA?
  7. Vad kan man kräva av en anställd?
  8. Vilka förmåner är viktiga?
  9. Får man bjuda sina anställda på frukost?
  10. Vad får arbetsgivaren bjuda på?
  11. Hur mycket får företag ge i present?
  12. Hur mycket är Personalrabatten på Coop?
  13. Har man Personalrabatt på IKEA?
  14. På vilka grunder kan man få sparken?
  15. Vad räknas som illojalitet mot arbetsgivare?

Vad innebär Personalrabatt?

Hur fungerar personalrabatt på Coop? Personalrabatten laddas som en värdecheck på medlemskapet i slutet av den första veckan varje månad. Det går ut ett mejl till dig som anställd när personalrabatten laddas.

När gäller Personalrabatt?

En personalrabatt kan inte vara hur stor som helst om den ska kunna ges skattefritt, den ska anses vara "rimlig".

En skattefri personalrabatt kan inte vara "högre än den största rabatt som en konsument skulle kunna få på affärsmässiga grunder vid ett köp hos arbetsgivaren". Om anställda får köpa produkter från arbetsgivaren till ett lägre pris än det lägsta marknadspriset som en konsument skulle kunna förhandla sig till, uppstår en skattepliktig förmån för den anställde.

Vilka förmåner vill anställda ha?

Förmåner värderas i regel enligt sitt marknadsvärde, alltså till det pris som den anställda skulle fått betala på orten om denne köpt varan eller tjänsten för egna pengar.

Det finns vissa förmåner som värderas schablonmässigt, till exempel bilförmån och kostförmån, och andra som är skattefria, till exempel friskvårdsförmån.

När är en Personalrabatt skattefri?

Personalrabatter och andra rabatter som lämnas till anställda eller delägare är enligt huvudregeln skattepliktiga förmåner men kan under vissa förutsättningar vara skattefria förmåner för anställda.

Personalrabatter är avtal om prisavdrag på varor och tjänster mellan en redovisningsenhet och dess anställda som enligt huvudregeln är skattepliktiga förmåner. Rabatter som lämnas till delägare i enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag är alltid skattepliktiga förmåner eftersom dessa inte är personal (får ej vara anställda i eget företag).

Hur mycket rabatt får man ge personal?

Ett personallån är ett lån som du blir erbjuden av din arbetsgivare. Det är vanligast att du får möjlighet att teckna ett personallån om du arbetar på en bank eller ett låneinstitut, men du kan få ett personallån inom hela finanssektorn. Du ska vara noggrann med att kontrollera hur mycket pengar du sparar, med förmånsbeskattningen i åtanke.

Har man Personalrabatt på ICA?

“En förutsättning för att få personalrabatt är då att du har ICA Banken som löneutbetalande bank … och … att du betalar med ditt ICA bankkort”, står det i information som Svensk Farmaci har fått ta del av.

– Personalrabatter är inget som arbetsgivaren är skyldig att erbjuda. Och så länge det inte är diskriminerande eller strider mot likabehandlingsprincipen är det svårt att göra något åt det juridiskt. Det är inte förbjudet att gynna sitt eget företag, men personalpolitiskt är det kanske inte så snyggt gjort, säger Sveriges Farmaceuters förbundsjurist Viktoria Juzovitskaja.

Vad kan man kräva av en anställd?

Ett muntligt erbjudande om arbete är juridiskt bindande, men om det inte finns några papper är det svårt att bevisa vad som sagts. Se därför till att du får ett skriftligt där alla villkor framgår. Tacka aldrig ja direkt till ett anställningserbjudande, innan du har klart för dig vilken lön och övriga villkor (arbetstider, tjänstepension och försäkringar, semester etcetera) som gäller.

Vilka förmåner är viktiga?

De flesta skulle troligen inte arbeta utan lön, men valet mellan olika arbetsgivare avgörs sällan helt av vem som betalar mest. Personalförmåner som försäkringar, friskvård och pensionssparande kan vara avgörande faktorer. Även livsstilsförmåner kan spela stor roll för anställda, exempelvis flexibel arbetstid, hybridkontor och möjlighet att ta med hunden till jobbet.

Valmöjlighet och självbestämmande är något som många gillar på jobbet. Vi människor gillar att kunna påverka hur vår tillvaro ser ut. Det är bra att tänka på när du utformar företagets personalförmåner. Till exempel kan du ge varje anställd en budget och möjlighet att välja sina personalförmåner från ett förbestämt urval.

Får man bjuda sina anställda på frukost?

Fika på arbetsplatsen ses som en personalvårdsförmån som finns till för att skapa trivsel på arbetsplatsen. Det betyder att du som arbetsgivare får lov att bjuda dina anställda på så kallade förfriskningar eller enklare förtäring skattefritt om dessa kriterier är uppfyllda:

Enligt Skatteverket är enklare förtäring exempelvis kaffe, te, smörgås eller en bulle. Det innebär att såväl kanelbullen som semlan och lussekatten ryms inom ramarna för avdragsgill förtäring för dig som arbetsgivare och är skattefri för de anställda. En måltid som lunch eller middag ses inte som en personalvårdsförmån och ska därför förmånsbeskattas.

Vad får arbetsgivaren bjuda på?

Att fika är ett svenskt fenomen som tagit världen med storm. Och oh boy, vad vi älskar fika. Eller GGG (Glädje Gemenskap Gott), som vi brukar kalla det här på Pleo. 

Fikastunden är själva kärnan i varje välfungerande organisation. En rykande het kopp kaffe, en uppiggande rawboll (eller kanelbulle för den delen) och några trevliga kollegor att spendera en helt oproduktiv kvart av arbetsdagen med – det är vad vi kallar arbetslivskvalitet.

Och finns det egentligen någon stund på dagen du är så laddad för effektivt jobb som efter fikarasten? Den där kvarten betalar sig snabbt.

Det kan vara snårigt när du är ute och söker svar på hur du bokför fika korrekt enligt Skatteverkets regler. Bokmärk det här blogginlägget så kan du återkomma för faktakoll när du vill. 

Eller så besöker du Skatteverket. Det beror lite på vilken typ av person du är – den som vill ha svar på det viktigaste direkt, eller den som gärna går igenom spaltmeter efter spaltmeter av information för att verkligen kunna vara säker på att ingenting missas. Vi gillar båda typerna.

Hur mycket får företag ge i present?

En julgåva till anställda kan vara allt från ett lyxigt bäddset till ett paket med doftljus. Du kan också skänka gåvokort, som anställda kan använda för att själv välja ut en personlig gåva eller skänka pengar till välgörenhet. Gåvan kan numera bestå av nästan vad som helst men det får inte vara en gåva i rena pengar.

Detta gäller för julgåva från företag till anställda:

 Kostnaden för julgåvor till anställda är avdragsgill för arbetsgivaren om värdet inte överstiger 500 kronor inklusive moms. Arbetsgivaren måste ge gåvan till alla anställda eller till en större grupp av anställda för att reglerna om skattefrihet ska gälla. Även en företagare som är ensam anställd i sitt aktiebolag får ta emot en skattefri julgåva. Du som har enskild firma kan ge dina anställda skattefria julgåvor men får inte avdrag för kostnader om du ger en julgåva till dig själv. Du som har enskild firma kan inte göra avdrag för egna personalfester.

Julgåvor till anställda är endast skattefria om värdet inte överstiger 500 kronor inklusive moms. I det värdet inräknas inte fraktkostnader eller administrativa kostnader. En gåva med högre värde blir skattepliktig från första kronan. För att julgåvan ska vara avdragsgill får den heller inte bestå av kontanter, check eller postväxel. Värdepapper och julgåva i form av presentkort, som inte kan bytas mot pengar, kan vara skattefria.

Om du på begäran av en anställd, i stället för julgåva, väljer att skänka pengar till ideell verksamhet, är en sådan gåva inte avdragsgill – varken som lönekostnad eller gåva. I stället beskattas den anställde för gåvans värde som för lön.

Om du som företagare däremot för egen del bestämmer dig för att skänka pengar till välgörenhet i stället för att ge julklappar behöver dina anställda inte skatta men du får inte heller göra avdrag för julgåvor.

Hur mycket är Personalrabatten på Coop?

Hur fungerar personalrabatt på Coop? Personalrabatten laddas som en värdecheck på medlemskapet i slutet av den första veckan varje månad. Det går ut ett mejl till dig som anställd när personalrabatten laddas.

Har man Personalrabatt på IKEA?

För att möjliggöra utnyttjande av personalrabatt vid online-köp finns en ny lösning när du handlar på IKEA.se som anställd, där du behöver koppla din jobbmejl till ditt IKEA kundkonto.

Logga in på Förmånsportalen (Benify). Sök på "Personalrabatt" i sökfältet eller genom att klicka dig in på Förmåner > Anställningsförmåner > Rabatt på IKEA. På sidan hittar du sedan en guide för hur du kopplar ditt konto och aktiverar rabatten när du handlar online. 

På vilka grunder kan man få sparken?

Det är i lagen om anställningsskydd som majoriteten av regelverket som omgärdar avsked och uppsägningar återfinns. Eftersom det finns olika anledningar till att en arbetsgivare säger upp medarbetare, varierar reglerna kring vad som krävs för att få sparken mellan olika situationer. I Lagen om anställningsskydd, även känd som LAS, återfinns bland annat paragrafen som innebär "sist in, först ut". Detta appliceras när företaget måste göra nedskärningar till följd av arbetsbrist. Om du av någon anledning befinner dig i en situation där du hotas av uppsägning eller avskedning, kan du vända dig till ditt fackförbund för att få hjälp.

Vad räknas som illojalitet mot arbetsgivare?

Lojalitetsplikten innebär att du som anställd inte får göra något för att skada eller försvåra arbetsgivarens verksamhet. Som arbets­tagare ska du enligt lojalitetsplikten sätta arbets­givarens intresse framför ditt eget och undvika situationer där du kan hamna i dubbla lojaliteter.

Lojalitets­plikten är automatiskt en del av anställningen och behöver därför inte särskilt skrivas ner eller avtalas om. Lojalitets­plikten gäller också under uppsägningstid.

I lojalitetsplikten ingår även en upplysningsplikt mot arbetsgivaren. Den innebär att du är skyldig att lämna upplysningar som din arbetsgivare behöver för att ta tillvara sina intressen. Det kan till exempel handla om att berätta om saker som inte fungerar i verksamheten och som skulle kunna orsaka arbets­givaren skada.