:

Är det krav på kvitto?

Innehållsförteckning:

  1. Är det krav på kvitto?
  2. Får man sälja utan kvitto?
  3. Måste man ha Papperskvitto?
  4. Måste företag ge kvitto?
  5. Vad säger lagen om kvitto?
  6. Kan man lämna tillbaka en vara utan kvitto?
  7. Vad gör man om man saknar kvitto?
  8. Får inget kvitto?
  9. Kan man få ut kvitto i efterhand?
  10. Vad händer om man inte har kvitto företag?
  11. Vad händer om man inte frågar om kvitto?
  12. Kan man bokföra utan kvitto?
  13. Vad händer om man inte har kvitto bokföring?

Är det krav på kvitto?

Både Bokföringslagen och Mervärdesskattelagen reglerar vilken information en verifikation ska innehålla. Här går vi igenom vilken information ett kvitto ska innehålla i olika situationer.

Ifall du vill ha ett enklare sätt att hantera kvitton kan du testa Skovik: Gå till Skovik för att hantera kvitton »

Får man sälja utan kvitto?

Skyldigheten att använda kassaregister gäller vanligtvis för all kontantförsäljning (kontant betalning, kontokort eller Swish). Det innebär att all försäljning ska registreras i ett godkänt, tillverkardeklarerat kassaregister. Men det finns undantag:

Ett distansavtal är ett avtal som du och kunden kommit överens om utan att ni träffats personligen. Avtalet ska innehålla uppgifter om vad som säljs, i vilken mängd och till vilket pris. Du och kunden gör upp affären genom kommunikation på distans, till exempel e-handel, telefon eller Facebook. Det du säljer genom REKO behöver alltså inte registreras i ett kassaregister. Det spelar ingen roll om kunden betalar kontant vid leveransen, det räknas ändå som ett distansavtal eftersom affären gjordes upp på distans (till skillnad från torghandel och butiksförsäljning). Läs mer om distansavtal och undantag från kassaregister på Skatteverket.

Måste man ha Papperskvitto?

Så vad händer när det digitala kvittot väl har fotats? Enligt bokföringslagen ska ett kvitto sparas i den form det togs emot. Med andra ord ska papperskvittot sparas i pappersform och det digitala kvittot i digital form.

Om man fotat ett papperskvitto, så behöver papperskvittot endast sparas i 3 räkenskapsår om det finns en digital kopia som sparas i 7 räkenskapsår. Har du tagit emot ett digitalt kvitto som du vidarebefordrat till Expense (antingen via kvittolådan eller appen), så ska även detta sparas digitalt i 3 räkenskapsår om en digital kopia finns. Hur företaget arkiverar dessa kvitton är upp till organisationerna själva.

Måste företag ge kvitto?

Klicka på bilden för att starta klippet.

Att be om kvitto minskar fusk och stödjer schyssta företag. Genom att be om kvittot kan du hjälpa till att skydda seriösa företagare mot orättvis konkurrens och motverka skattefusk. Skatteverket uppmanar alla till att ta kvitto för att minska skattefusk och den svarta marknaden. Både konsumenter och restauranger har ett ansvar för att minska skattefusk. Det ska inte spela nån roll om du betalar med kort eller kontant, kvitto ska alltid erbjudas.

Vad säger lagen om kvitto?

Både Bokföringslagen och Mervärdesskattelagen reglerar vilken information en verifikation ska innehålla. Här går vi igenom vilken information ett kvitto ska innehålla i olika situationer.

Ifall du vill ha ett enklare sätt att hantera kvitton kan du testa Skovik: Gå till Skovik för att hantera kvitton »

Kan man lämna tillbaka en vara utan kvitto?

Om du registererade ditt IKEA konto vid ditt köp kan du hitta ditt kvitto digitalt under din inköpshistorik. Om du ändå inte hittar kvittot eller inte har ett IKEA konto, ta med varan du vill returnera till ditt närmsta varuhus så gör vi en individuell bedömning av din produkt. 365 dagars öppet köp gäller på alla våra produkter utom måttbeställa produkter och livsmedel. 

Vad gör man om man saknar kvitto?

På pilen bredvid knappen Ladda upp i vänstermenyn har du möjlighet att bokföra utan underlag. Det kan du göra om du vill ladda upp kvittot eller fakturan vid senare tillfälle. Observera dock att det är viktigt att du ser till att ladda upp underlaget så småningom. Om det saknas ett kvitto på ett inköp exempelvis så får du inte göra avdrag för det i din bokföring utan måste bokföra det som en ren kostnad.

Får inget kvitto?

Enligt skatteförfarandelagen är de allra flesta företag skyldiga att ha kassaapparater med register, och de är också skyldiga att fråga dig om du vill ha kvitto. Kvittot är ett bevis på att ditt köp registrerats i kassan – lagen har tillkommit för att förhindra fusk.

När du köper med kort får du kvitto både på själva köpet och på kortbetalningen. Kvittot på kortbetalningen gäller inte som kassakvitto.

På kvittot ska det naturligtvis stå vilken vara eller tjänst du köpt, pris, moms och när du handlade – datum och klockslag. Företagets namn och organisationsnummer ska också finnas angivet, liksom butikens adress. Företagsnamnet kan ju vara ett annat än butiksnamnet.

Kan man få ut kvitto i efterhand?

Vi har på företagets kort gjort ett inköp, men lyckats "slarvat" bort kvittot, som nu behövs inför vår redovisning. Kan det gå att få en kvittokopia?

Vad händer om man inte har kvitto företag?

I det aktuella målet hade Skatteverket vid ett kontrollbesök noterat att verkets två tjänstemän och ytterligare tre kunder inte erbjudits kvitto vid betalning. Försäljningarna registrerades i kassaregister och kvitto togs fram men slängdes direkt i papperskorgen i stället för att erbjudas kunderna. Totalt betjänades 16 kunder under den halvtimme som kontrollen genomfördes. Med anledning av vad som iakttagits beslutade Skatteverket att ta ut kontrollavgift med 10 000 kr på den grunden att företaget inte uppfyllt kravet att erbjuda kunden kvitto och att det inte framstod som oskäligt att ta ut avgift med fullt belopp.

De företag som omfattas av skyldigheten att använda ett kassaregister ska vid varje försäljning ta fram och erbjuda kunden ett kassakvitto. Det gäller oavsett om kunden betalar kontant eller med kontokort. Det saknar betydelse om kunden begär ett kassakvitto eller inte. Inte ens när kunden uttryckligen avstår från kvitto kan företaget låta bli att ta fram ett kassakvitto. Efter att kvittot skrivits ut måste företaget genom en aktiv handling erbjuda kunden kvittot. Någon skyldighet för kunden att ta emot kassakvittot finns dock inte.

Vad händer om man inte frågar om kvitto?

När sommarens ljumma vindar slutat blåsa och ersatts av kyliga höstvindar, är det nog dags att ställa av sommarbilen. Hur tråkigt det än kan kännas, är det dags att ordna med vinterförvaringen till din sommarpärla. Vi har sammanställt en artikel med våra bästa tips när du ska ställa av bil, häng med!

Att ställa av bil innebär kort och gott att man kan slippa betala fordonsskatt och trafikförsäkring för en bil under en period då man inte använder den. Smart om man har bilar eller andra fordon som endast lämpar sig för vissa årstider.

Det finns tre olika sätt att genomföra sin avställning. Alla tre gör du via Transportstyrelsen. Man kan välja att göra det via deras e-tjänst, via deras app eller skriftligen via sitt registreringsbevis. Väljer man det sistnämnda måste man beställa hem sitt registreringsbevis, kryssa i rutan för avställning och signera innan man skickar in detta till Transportstyrelsen. En viktig sak att tänka på innan du skickar in din ansökan om avställning, är att du inte kan begära avställning från ett datum bakåt i tiden. Avställningen gäller helt enkelt från den dag som den fullständiga ansökan inkommit till Transportstyrelsen.

Kan man bokföra utan kvitto?

Bokföringsskyldigheten regleras i bokföringslagen och årsredovisningslagen. Den innebär att du som är skyldig att upprätta bokföring måste:

  • bokföra alla affärshändelser i tid
  • se till så att alla bokföringsposter kan verifieras med till exempel kvitton eller fakturor
  • spara bokföringen i sju år efter räkenskapsårets slut
  • avsluta bokföringen med årsbokslut eller årsredovisning. (I de flesta fall.)

På Bokföringsnämndens hemsida finns mer information om hur du ska sköta din bokföring.

Vad händer om man inte har kvitto bokföring?

Bokföringsskyldigheten regleras i bokföringslagen och årsredovisningslagen. Den innebär att du som är skyldig att upprätta bokföring måste:

  • bokföra alla affärshändelser i tid
  • se till så att alla bokföringsposter kan verifieras med till exempel kvitton eller fakturor
  • spara bokföringen i sju år efter räkenskapsårets slut
  • avsluta bokföringen med årsbokslut eller årsredovisning. (I de flesta fall.)

På Bokföringsnämndens hemsida finns mer information om hur du ska sköta din bokföring.