:

När är trängselskatt avdragsgill?

Innehållsförteckning:

  1. När är trängselskatt avdragsgill?
  2. Hur bokföra man tilläggsavgift trängselskatt?
  3. Är det moms på trängselskatten?
  4. Hur bokför man vägavgift?
  5. Hur gör man avdrag för trängselskatt?
  6. Får man deklarera trängselskatt?
  7. Hur debiteras trängselskatt?
  8. Hur man bokför i Bokio?
  9. Hur ska jag bokföra?
  10. Kan företaget betala trängselskatt?
  11. Hur får man kvitto på trängselskatt?
  12. Hur räknas trängselskatt?
  13. Är det skatt på trängselskatt?
  14. Vilket konto ska jag bokföra på?
  15. Vad står RR för bokföring?

När är trängselskatt avdragsgill?

Varje månad skickar Transportstyrelsen ut ett beslut om trängselkatt där antalet passager och summa trängselskatt framgår för varje enskild dag. Skattebeloppen är alltså inte specificerade för de passager som ligger till grund för skatten.

Genom att föra anteckningar över antalet tjänsteresor, arbetsresor och övriga privata resor kan skattebeloppet proportioneras på dessa olika resor. De olika dagsbeloppen summeras därefter ihop till kostnaden för skatten för hela månaden respektive hela året.

Hur bokföra man tilläggsavgift trängselskatt?

I propositionen lämnas ett förslag till en lag om trängselskatt. Lagen är utformad så att den kan tillämpas i olika tätorter, men kommer inledningsvis endast att tillämpas vid passage av vissa angivna betalstationer i Stockholms innerstad. Skatteplikt skall gälla för sådan bil som enligt definition i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner, är införd i vägtrafikregistret eller som brukas med stöd av saluvagnslicens.

Skattskyldig är ägaren av bilen. Skattskyldigheten inträder när bil brukas vid passage av en betalstation. Bil, vars ägare är undantagen från skattskyldighet enligt lagen (1976:661) om immunitet och privilegier i vissa fall, liksom bil som är antecknad som utryckningsfordon i vägtrafikregistret, taxibilar samt buss med en totalvikt av minst 14 ton, omfattas inte av skatteplikt.

Undantag från skatteplikt medges för bil som person, som har beviljats parkeringstillstånd för rörelsehindrade, anger i särskild ansökan, liksom medges för bil med en totalvikt som understiger 14 ton och som används för färdtjänst. Undantag för mindre förorenande bilar, dvs. sådana bilar som är utrustade med teknik för drift med elektricitet, alkohol eller med annan gas än gasol, införs när EG-kommissionen har lämnat ett godkännande om sådan skattelättnad enligt bestämmelserna om statligt stöd.

Regeringen föreslår att riksdagen antar regeringens förslag till

Regeringen beslutade den 14 december 2000 att tillkalla en parlamentariskt sammansatt kommitté med uppgift att lämna förslag på insatser som förbättrar transportsystemet inom Stockholms län, men också transportmöjligheterna mellan Stockholm och övriga Mälardalen, övriga landet samt internationellt. Kommitténs arbete skulle syfta till att utveckla transportsystemet på ett för regionen och hela landet miljömässigt, socialt och samhällsekonomiskt hållbart sätt (dir. 2000:96). Kommittén antog namnet Stockholmsberedningen.

Sedan regeringen i bl.a. budgetpropositionen för 2002 (prop. 2001/02:1) aviserat ett tilläggsuppdrag till Stockholmsberedningen, med innebörden att utreda frågan om användning av trängselavgifter i trafiken, beslutade regeringen om tilläggsdirektiv den 14 mars 2002 (dir. 2002:3). Enligt direktiven skulle Stockholmsberedningen utreda frågan om hur användning av trängselavgifter i trafiken skulle kunna genomföras. I uppdraget ingick att belysa vilka förutsättningar som skall vara uppfyllda för att det skall vara möjligt att införa ett avgiftssystem. I direktiven refererades till att det i budgetpropositionen för 2002 framhölls att om kommuner eller regioner efter beslut av en ”betydande” majoritet gör framställan om att införa trängselavgifter som ett led i en bredare strategi för att komma till rätta med trafikens trängsel- och miljöproblem, kommer regeringen att bereda frågan. I direktiven framhölls vidare, som bakgrund till uppdraget, att ett sätt att hantera både miljö- och trängselproblem handlar om att påverka efterfrågan på transporter och att det kan ske exempelvis med någon form av trängselavgifter. Det anges vidare att avgiftsintäkterna kan användas till att finansiera kapacitetsförstärkningar inom exempelvis kollektivtrafiken i den aktuella regionen. En delredovisning skulle lämnas senast den 31 december 2002 och uppdraget skulle redovisas senast den 1 juni 2003.

Enligt ytterligare tilläggsdirektiv (dir. 2003:5) förlängdes utredningstiden för delredovisningen av uppdraget om trängselavgifter till senast den 14 mars 2003.

Huvudsyftet med att ta ut pålagor i vägtrafiken är i regel antingen att finansiera infrastrukturåtgärder eller att styra trafiken.

I utlandet har det sedan länge funnits avgiftssystem för finansiering av infrastrukturprojekt som motorvägar, broar och tunnlar. I Sverige är det enligt 29 § väglagen (1971:948) möjligt att finansiera nya vägar med särskilda avgifter. Sådana avgifter tas för närvarande ut för att finansiera den fasta förbindelsen över Öresund.

I Sverige har det endast sparsamt förekommit att avgifter eller skatt tas ut i direkt anslutning till användningen av en väg. Det viktigaste exemplet från senare tid är det avgiftsuttag som sker vid passagen av den fasta förbindelsen över Öresund. Ett system med trängselskatt – som i likhet med t.ex. en vägavgift skall tas ut i direkt anslutning till nyttjandet av vägar inom ett visst område – är således något nytt. Detta innebär att det bör ställas höga krav på att skattesystemet är så enkelt och okomplicerat som möjligt, utan att de förväntade effekterna för den skull uteblir. Nedan behandlas närmare de förutsättningar som bör vara uppfyllda för att en god acceptans av systemet skall uppnås.

Enligt 8 kap. 3 § regeringsformen (RF) meddelas föreskrifter om förhållandet mellan enskilda och det allmänna, som gäller åligganden för enskilda eller i övrigt avser ingrepp i enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden, genom lag. Sådana föreskrifter är bland andra föreskrifter om skatt till staten och om belastande avgifter, ”tvångsavgifter”.

Enligt 8 kap. 7 § första stycket RF kan regeringen, utan hinder av 3 §, efter bemyndigande i lag genom förordning meddela föreskrifter som avser bl.a. trafik. Det delegeringsbara området omfattar inte föreskrifter om skatt, men väl avgifter.

Är det moms på trängselskatten?

Här hittar du information om trängselskatt för leasingbilar, arbetsresor och förmånsbilar samt förmånsbeskattning av trängselskatt och infrastrukturavgift för broar.

Det är den som är registrerad ägare/brukare av fordonet i vägtrafikregistret (VTR) som är skattskyldig. Om ett företag äger en bil och "lånar" ut den till en anställd som förmånsbil/tjänstebil så är företaget skattskyldig och debiteras skatter och avgifter. Om företaget leasar en bil och lånar ut den till en anställd som förmånsbil/tjänstebil så är företaget brukare av bilen och därmed också skattskyldig.

Hur bokför man vägavgift?

Med start 1 januari 2015 ska även utländska fordon betala trängselskatt. För närvarande finns trängselskatten bara i Göteborg och Stockholm. Hur bra det går att samla in trängselskatten från privatpersoner och företagare från andra länder är en annan fråga..

När du ska bokföra trängselskatten i ditt företag finns det tre olika BAS-konton som kan vara aktuella. Det är "5616 Trängselskatt", "7391 Kostnad för trängselskatteförmån (skattebefriad)" och "7333 Ersättning för trängselskatt (skattebefriad)".

Skatten är "skattebefriad", verkar snurrigt? Här handlar det om att trängselskatten inte ska ses som en skattepliktig förmån för den anställde som fått kostnaderna betalda av sin arbetsgivare (för privata resor).

Om du kör tjänstebil och resan har tydlig koppling till ditt företags verksamhet har du rätt att ta med den kostnaden i din bokföring (avdragsgillt). Då bokför du på konto 5616. Även när du bokför en reseräkning eller utläggsersättning till en anställd som betalat avgiften privat blir det 5616 som du bokför kostnaden för trängselskatten på. Med kontantmetoden blir konteringen av trängselskatten så här:

Hur gör man avdrag för trängselskatt?

Deklarationstips 14 avdrag inför deklarationsdagen. Det är det många som stressar upp sig inför 2 maj. Accountors skatteexperter har tagit fram några tips på avdrag att uppmärksamma, avdrag som kan påverka den slutliga skatten.

1. Avdrag för arbetsredskap, exempelvis mobil

Får man deklarera trängselskatt?

Att ha lån kostar pengar. Den största lånekostnaden är som bekant ränta, vilket vi årligen betalar över 100 miljarder kronor för i Sverige. Då är det bra att det finns ett skatteavdrag som kallas ränteavdraget.

Ränteavdraget betyder att man får kvitta en viss del av sina totala ränteutgifter under året mot den sammanlagda skatt man betalar för sin inkomst (både från arbete och ränteinkomster). På så sätt minskas den skatt vi behöver betala till staten.

ROT och RUT innebär i all korthet att man får dra av en viss procent av arbetskostnaden för rot- och rut-tjänster* i så kallad skattereduktion (30 procent för ROT, 50 procent för RUT). I själva verket är det dock utföraren av arbetet som gör avdraget direkt på fakturan till dig, för att sedan registrera detta hos Skatteverket. På så sätt är avdragen redan uträknade och förtryckta på din deklaration. ROT- och RUT-avdragen räknas ihop och kan sammanlagt vara upp till max 75 000 kronor per person och år. 1. Dubbelkolla om du har rätt till ROT-avdrag

 Om du är osäker på om du har rätt till ROT-avdrag kan du alltid ringa skatteverket för att kontrollera dina tidigare deklarationer och ge dig ett preliminärt yttrande.

*ROT innefattar tjänster som klassas som ”Reparation och underhåll samt om- och tillbyggnad” på bostaden. RUT innefattar hushållsarbete.

Hur debiteras trängselskatt?

Vi debiterar faktisk trängselskatt plus moms för passager som sker i Sverige. Det innebär att du endast betalar för de passager som du passerat. För att täcka administrativa kostnader tar vi även ut en avgift på 25 % av debiterad trängselskatt, högst 250 SEK inklusive moms. Har du frågor om hur detta påverkar din hyra så är du välkommen att kontakta uthyrande station.

För mer information om trängselskatt: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trangselskatt

Hur man bokför i Bokio?

Att bokföra i Bokio är automatiserat och enkelt med hjälp av färdiga bokföringsmallar. Det går såklart också att göra sin bokföring helt manuellt i Bokio.

Bokio tolkar uppladdade underlag och föreslår bokföringsmallar som underlaget ska bokföras med. Du söker enkelt på det du vill bokföra eller väljer en passande mall under kategorier. Har du exempelvis köpt en dator så söker du på "dator" och en mall kommer automatiskt upp för att bokföra just inköp av dator.

Knappen Ladda upp hittar du alltid högst uppe i vänstermenyn. Genom att klicka på pilen bredvid får du upp flera alternativ. Välj Ladda upp underlag om du vill ladda upp kvittot, fakturan eller annat underlag som du vill bokföra. Bokio stödjer uppladdning av både PDF- och bildfiler. Du kan också välja att ladda upp ett eller flera underlag samtidigt. 

Du kan också mejla in ditt underlag via Kvittoinkorgen eller använda Bokios mobilapp. Det går även att bokföra utan kvitto om du skulle vilja lägga till underlaget vid senare tillfälle.

När du laddar upp ett underlag kan du välja att bokföra direkt, alternativt vänta till senare tillfälle. Allt uppladdat material som ännu inte blivit bokfört hittar du på sidan Att göra under Uppladdat i vänstermenyn.

Oavsett om du väljer att bokföra med eller utan underlag får du nu fyra alternativ:

Hur ska jag bokföra?

Den som driver en näringsverksamhet måste ha en bokföring. Aktiebolag, enskilda firmor, handelsbolag och kommanditbolag räknas alla in i den kategorin. Det finns även föreningar, vilka ej går under beteckningen näringsverksamhet, som måste upprätta en bokföring.

Du kan med hjälp av bokföringen följa och läsa av ditt företags ekonomiska ställning. Med en noggrannare konterad bokföring kan du även se vilka varor och tjänster som är mer eller mindre lönsamma. Det är egentligen skälet till att bokföra, att du ska kunna följa ditt företags ekonomi på ett bra sätt, kunna planera och förutse saker, vilket i sin tur gör att du kan räkna ut hur mycket skatt som ska betalas och så även göra din redovisning till Skatteverket.

Förutom Skatteverket finns det en del andra intressenter som kan vilja ta del av ett företags ekonomiska ställning. Om man ska ta ett lån kan till exempel banken vilja se så att bolaget är kreditvärdigt. Investerare, leverantörer och kunder är andra exempel på intressenter. Då är bokföringen ett bra verktyg att använda.

Det är alltid fördelaktigt att förstå logiken bakom dubbel bokföring, även fall det till en början kan kännas svårt. Debet och kredit anger vilken sida bokningen ska hamna på, antingen på vänster (debet) eller höger (kredit) sida. Beroende vilken kontoklass som kontot man använder tillhör så får vi antingen en ökning eller minskning när vi placerar det på debet respektive kredit-sidan.  

Man kan ta tillgångskontot 1930 (företagskontot) som exempel. Det du har på bankkontot är ju tillgångar i ditt bolag. Vid försäljning då du får in pengar på ditt företagskonto så kommer bokföringskonto 1930 att debiteras. Skulle pengar tas ut från kontot, så krediteras det istället.

Vid debitering av ett konto så måste vi kreditera minst ett konto, då det alltid ska vara lika stor summa debet och kredit. Det här är utgångspunkten i dubbel bokföring.

Kan företaget betala trängselskatt?

Det är den som står som ägare eller brukare till fordonet i Transportstyrelsens vägtrafikregister som är skyldig att betala skatt. Ägare och brukare är normalt samma person eller organisation. Ett undantag är om ägaren leasar ut fordonet längre än ett år och anmäler det till Transportstyrelsen. Då övertar leasingtagaren ägarens ansvar att betala trängselskatt. Leasingtagaren står då som brukare i vägtrafikregistret. 

I slutet av varje månad får fordonsägaren en avi med föregående kalendermånads alla passager samlade till ett skattebeslut. Om du som leasar ett fordon står registrerad som fordonets brukare i vägtrafikregistret, så skickas avin istället till dig. Företag och organisationer kan välja att få trängselskatten aviserad elektroniskt med EDI (Swefaktura-format).

Hur får man kvitto på trängselskatt?

För ersättning av utlägg med egen bil uppger du registreringsnummer och antal körda kilometer i webbformuläret för förseningsersättning här på sl.se. Milersättningen är för närvarande 25 kronor per mil. Ett krav för att kunna få ersättning är att du anger mellan vilka adresser du har åkt.

Eventuella parkeringsavgifter ska styrkas med originalkvitto och för att få ut ersättning för utlägg av trängselskatt skickar du med en kopia av både fram- och baksida på den inbetalningsavi som Transportstyrelsen skickar till dig.

Hur räknas trängselskatt?

För att veta vilka passager som ska förmånsbeskattas måste ni veta vilka passager som är privata och vilka som görs under en tjänsteresa. Därför är den första rutinen som ni ska införa att de anställda kompletterar sin körjournal med information kring passagerna.

De underlag som behövs för att beräkna förmånsvärdet är Transportstyrelsens beslut (räkning), den anställdes körjournal och uppgift om vilka resor som är privata.

Är det skatt på trängselskatt?

SFS nr: 2004:629 Departement/myndighet: Finansdepartementet S2 Utfärdad: 2004-06-17 Ändrad: t.o.m. SFS 2023:395 Ändringsregister: SFSR (Regeringskansliet) Källa: Fulltext (Regeringskansliet)

1 §   Trängselskatt skall betalas till staten enligt denna lag.

Vilket konto ska jag bokföra på?

En kontoplan är en betäckning över alla bokföringskonton du kan använda i din bokföring. Oftast behöver du inte använda alla konton som finns i en kontoplan, utan det brukar räcka med vissa utvalda konton för att du skall kunna bokföra din verksamhet. 

Kontoplanerna brukar också se annorlunda beroende på vilken typ av verksamhet du har. I kontoplanen för ett aktiebolag behöver du ha med konton för personalskatt och sociala avgifter. Dom kontona är dock inte nödvändiga att ha med i din kontoplan om du har en enskild firma och inte har några anställda i den, utan det bara är du själv som driver din firma.

Om du har köpt in material till din verksamhet för 500 kr och betalat via internetbanken är ett av de bokföringskonton som används bankkontot. Bankkontot representeras ofta av bokföringskonto 1930 Bankkonto. Det andra kontot är normalt bokföringskonto 4010 Inköp material och varor. Vanligtvis har du även 25 % moms som bokförs på konto 2641 Ingående moms.

När du bokför på gammalt hederligt sätt med t-konton i en kassabok ser din uppställning ut ungefär så här:

Men hur ska du veta allt det här? Här kommer några tips på hur du väljer bokföringskonton:

Vad står RR för bokföring?

Utifrån bokföringen kan man generera rapporter såsom en verifikationslista, en resultatrapport, en balansrapport och en huvudbok. Sammanställandet av räkenskaperna i exempelvis årsredovisningar kallas redovisning och när ett räkenskapsår är slut gör man bokslut, vilket innebär att avsluta bokföringen för den förflutna tidsperioden som vanligen motsvarar tolv månader.

De två metoder som används i bokföring är faktureringsmetoden och kontantmetoden, där kontantmetoden är en något förenklad metod som bara får användas av mindre företag och föreningar. Genom bokföringen får Skatteverket uppgifter om den bokförande partens in- och utgående moms. Skillnaden mellan den ingående och utgående momsen skall betalas in till eller betalas ut från Skatteverket.

Olika typer av kontoplaner som passar olika näringsidkare är framtagna av BAS-gruppen. Det finns standardkontoplaner för aktiebolag, enskild firma, handelsbolag och så vidare. En ekonomisk händelse skall alltid, oavsett bokföringsmetod, bokföras på minst två konton ur kontoplanen för att se hur pengarna har kommit in i eller ut ur bolaget och vad de avser.

Behovet av bättre metoder inom bokföringen kan sägas vara en faktor som drivit på matematikens utveckling. Exempelvis började italienska handelsmän under sen medeltid och renässansen använda arabiska siffror, istället för romerska siffror, eftersom det underlättade bokföringen.

Det var också under samma tid i Venedig som metoden dubbel bokföring utvecklades. Metoden publicerades av italienaren Luca Pacioli (1445–1517) år 1494 i boken Summa de arithmetica, geometrica, proportioni et proportionalita, som sammanfattade dåtidens matematiska kunskap. Sedan dess har metoden varit den grundläggande behandlingen av affärstransaktioner. Den dubbla italienska bokföringen infördes i Sverige på 1620-talet av Abraham Cabiljau.

Begreppet bokföring har samma betydelse nu som det hade förr: att föra bok över verksamheten, det vill säga att skriva ner varje handling eller affärstransaktion. I modernare tid har bokföringsprogram som körs på datorer underlättat arbetet avsevärt.