:

Vad är balanserade utgifter?

Innehållsförteckning:

  1. Vad är balanserade utgifter?
  2. När ska man aktivera kostnader?
  3. Vilka kostnader kan man aktivera?
  4. Vilka kostnader får aktiveras i K2?
  5. Är balanserad vinst eget kapital?
  6. Hur beräknar man balanserad vinst?
  7. Vad är skillnaden på kostnader och utgifter?
  8. Vilken vilka är exempel på kostnader?
  9. Vad är skillnaden mellan K2 och K3?
  10. Vad är skillnaden mellan K1 K2 och K3?
  11. Hur får man fram balanserad vinst?
  12. Hur bokför man balanserad vinst?
  13. Är årets resultat samma som vinst?
  14. När blir en utgift en kostnad?
  15. Är lön en utgift?

Vad är balanserade utgifter?

2011-11-16 11:37, Edited at: 2011-11-16 12:28 Views: 4346

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

När ska man aktivera kostnader?

De grundläggande principerna om hur man redovisar anläggningstillgångar finns i ÅRL. I redovisningsnormgivningen förtydligas när en anläggningstillgång ska tas upp och hur den ska värderas i företaget. Redovisningsnormgivningen preciserar och begränsar i vissa fall bestämmelserna i ÅRL. Läs mer under respektive normgivning nedan.

En av tankarna bakom de redovisningsregler som en enskild näringsidkare ska använda när ett förenklat årsbokslut upprättas är att det bokförda resultatet så långt som möjligt ska överensstämma med det resultat som beskattningen grundar sig på (BFNAR 2006:1 Enskilda näringsidkare som upprättar förenklat årsbokslut). Eftersom beskattningsreglerna till viss del har fått genomslagskraft i redovisningsreglerna, gäller olika redovisningsregler beroende på vilken slags anläggningstillgång det handlar om.

Vilka kostnader kan man aktivera?

Kontogrupp 38 Aktiverat arbete för egen räkning krediteras med värdet av nedlagda utgifter avseende material, omkostnader och personalkostnader. Aktuellt tillgångskonto - immateriella anläggningstillgångar, byggnader och mark, maskiner och inventarier - i kontogrupp 10, 11 och 12 debiteras (se respektive tillgångsslag). Vid behov av särredovisning kan i stället för konto 3800 följande underkonton användas:

Vilka kostnader får aktiveras i K2?

Bokföringsnämnden (BFN) har i december 2019 infört ändringar i vägledningen K2 Årsredovisning i mindre företag. Förbättringar av en byggnad som är till följd av den allmänna tekniska utvecklingen av byggnadsstandarden får nu behandlas som reparation och därmed kostnadsföras.

Den 6 december 2019 beslutade BFN om ändringar i vägledningen BFNAR 2016:10 Årsredovisning i mindre företag (K2) samt i vägledningen BFNAR 2017:3 Årsbokslut. Uppdateringarna gäller kommentarerna till punkterna 10.17 och 10.18 i K2 (och 9.17 och 9.18 i BFNAR 2017:3) som avser utgifter för reparation och underhåll.

Är balanserad vinst eget kapital?

När du är klar med ditt bokslut för år 1 ska du boka om föregående års resultat på första dagen i år 2. Du flyttar helt enkelt saldot från kontot för årets resultat till ett annat konto för eget kapital. Detta gör du för att göra plats för årets resultat i det nästkommande bokslutet.

Hur beräknar man balanserad vinst?

Ett företags resultat är ett begrepp inom företagsekonomi och betyder i princip samma sak företagets vinst eller förlust. Termen årets resultat är synonym med företagets vinst eller förlust under ett givet räkenskapsår. Har företaget haft högre intäkter än kostnader under ett räkenskapsår, har företaget uppnått ett positivt resultat, vilket betyder att företaget gått med vinst. Har företaget däremot haft högre kostnader än intäkter, har det uppnått ett negativt resultat (gått med förlust). Resultatet delas in i redovisat resultat och balanserat resultat.

Balanserat resultat är summan av företagets totala intäkter och kostnader för avslutat räkenskapsår, där de eventuella utdelningarna är avdragna. Balanserat resultat är del av balansräkningen och går in under posten fritt eget kapital. Balanserat resultat kan också kallas balanserad vinst eller balanserad förlust.

Vad är skillnaden på kostnader och utgifter?

När ett företag köper en vara eller tjänst uppstår en utgift, det som företaget skall betala till den som man köper varan eller tjänsten av. När t ex företaget får leverantörsfakturan bokförs utgiften. 

En kostnad är en periodiserad utgift, d v s man har fördelat utgiften till den eller de perioder den avser (till exempel då varan levererats eller tjänsten har utförts). 

Vilken vilka är exempel på kostnader?

Naturligtvis påverkas de flesta fasta kostnader vid större volymförändringar. 

Man brukar skilja på tre olika typer av rörliga kostnader: 

Vad är skillnaden mellan K2 och K3?

Här tar vi upp några skillnader och listar de starkaste argumenten för respektive regelverk.

När det är dags för företagets bokslut och årsredovisning behöver ni välja vilket redovisningsregelverk som ska följas. Huvudregelverket för aktiebolag är K3 (utförligare årsredovisning). Vid sidan om huvudregelverket har mindre företag möjligheten att välja de enklare reglerna K2 (mindre årsredovisning).

Vad är skillnaden mellan K1 K2 och K3?

2004 började bokföringsnämnden arbeta med något som kallades K-projektet, vilket innebar att man skulle ta fram heltäckande regelverk för olika kategorier av företag och företagsformer.

K är helt enkelt en förkortning av kategori, och när projektet gick i mål hade man tagit fram fyra olika K-regelverk (K1, K2, K3 och K4) som innehåller samtliga regler relevanta för espektive kategori. Man kan alltså säga att K-regelverken presenterar olika typer av redovisningsregler.

K1 behandlar företag som upprättar förenklat årsbokslut och K4 behandlar koncernredovisning enligt IFRS (internationella redovisningsstandarder). K2 och K3 är däremot de vanligaste och mest populära regelverken, varför vi hädan efter endast fokuserar på dessa.

Det stora skillnaden mellan K2 och K3 är att K2 är ett regelbaserat regelverk medan K3 är ett principbaserat regelverk. På svenska betyder det att K2 är ett förenklat regelverk med standardiserade regler och schablonbelopp att utgå från, medan K3 är ett mer uttömmande regelverk med färre standardiserade regler.

Det betyder i sin tur framförallt att K2 är betydligt enklare att tillämpa, då du i princip utgår från en given mall. Samtidigt blir du mer begränsad med K2, då regelverkets standardiserade natur försvårar möjligheten att anpassa din redovisning till din verksamhet eller dina behov.

Med samma logik betyder det att K3 öppnar upp för större möjligheter att anpassa redovisningen utefter den egna verksamheten. Samtidigt innebär avsaknaden av standardiserade regler i K3-regelverket att årsredovisningen blir mer omfattande och därmed mer komplicerad att upprätta.  

Hur får man fram balanserad vinst?

Ett balanserat resultat är summan av företagets vinster samt förluster under tidigare år, då bortses eventuella avdrag för utdelningar. Balanserat resultat är en del av företagets balansräkning och finns under posten fritt eget kapital.

Det är årsstämman som beslutar hur resultatet från föregående år ska disponeras. Vanligast balanserar man resultatet i en ny räkning. Detta betyder att man slår ihop det tidigare balanserade resultatet med föregående års resultat, på så sätt får man ett nytt balanserat resultat. Är summan positiv kan man dela ut en del av resultatet till aktieägare, i sådana fall subtraherar man det beloppet i det balanserade resultatet.

Hur bokför man balanserad vinst?

Årets resultat är den vinst eller förlust som återstår under ett räkenskapsår efter det att redovisningsenhetens kostnader har dragits av från redovisningsenhetens intäkter.

Årets resultat kan beräknas med hjälp av balansräkningen eller med hjälp av resultaträkningen då eget kapital i balansräkningen är sammankopplat med resultaträkningen. En intäkt i resultaträkningen innebär en ökning av det egna kapitalet i balansräkningen och en kostnad i resultaträkningen innebär en minskning av det egna kapitalet i balansräkningen.

Är årets resultat samma som vinst?

Årets resultat är den vinst eller förlust som återstår under ett räkenskapsår efter det att redovisningsenhetens kostnader har dragits av från redovisningsenhetens intäkter.

Årets resultat kan beräknas med hjälp av balansräkningen eller med hjälp av resultaträkningen då eget kapital i balansräkningen är sammankopplat med resultaträkningen. En intäkt i resultaträkningen innebär en ökning av det egna kapitalet i balansräkningen och en kostnad i resultaträkningen innebär en minskning av det egna kapitalet i balansräkningen.

När blir en utgift en kostnad?

Har du kjøpt en vare eller tjeneste regnes den derfor som en utgift i regnskapet, frem til du bruker den. Da regnes det som en kostnad. 

I dagligtalen er det lett at de to ordene brukes om hverandre om det å bruke penger på varer og tjenester. Forskjellen på de to er at kjøper du en vare eller tjeneste heter det utgift, mens når du først bruker varen eller tjenesten blir den kalt en kostnad. Skillet er derfor at selve kjøpet er en utgift og i det du forbruker det er det en kostnad. 

Är lön en utgift?

Nu har vi gått igenom de viktigaste parametrarna som påverkar när du räknar ut din lön i en enskild firma. Beroende på ålder och lönens storlek påverkas lönekostnaden för ditt företag. Här är ett konkret exempel på hur en uträkning kan se ut:

Stina har intäkter på 100 000 SEK och utgifter på 20 000 SEK. Hon vill dessutom spara 30 000 SEK i företaget som buffert. Pengarna som finns kvar vill hon ta ut i lön. Stina är 32 år gammal och bosatt i Stockholm. Stina tar ut olika mycket lön varje månad, baserat på vinsten i sin enskilda firma per månad